Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart) Review

65daysofleon 24 december 2018, 96 views

Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart)

Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding voor een betaalbare Noise Cancelling-koptelefoon van Audio Technica. Perfect voor mobiele mensen die af en toe ook van topgeluid willen genieten.

Pluspunten

• Geluid algemeen
  • Batterijduur
  • Gebruiksgemak
  • Bouwkwaliteit
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• "Selectieve" ANC
  • Geluid draadloos lichtjes minder

Als antwoord aan de populaire reeksen Bluetooth-koptelefoons met actieve noise cancelling van Bose en Sony, heeft Audio Technica deze ATH-ANC700BT geopperd. Bij audiofielen staat Audio Technica natuurlijk gekend als een van de populairste merken van Hi-Fi koptelefoons. Met deze Bluetooth-set mikken ze meer op de dagdagelijkse gebruiker. Het eerste wat opvalt is de prijs: Hoewel je voor een Audio Technica meestal genoeg neertelt, is deze een pak scherper geprijsd dan de QuietComforts van Bose of de Sony MH-1000XM. Oorspronkelijk zou hij in Amerika $200 gekost hebben, iets meer dan de helft van wat Sony en Bose voor hun paradepaardjes vragen.

Als je de doos opent, vind je de glanzend zwarte koptelefoon (in mijn geval), in gelikt design, met een laagje zwarte, stretchy stof tussen de plastic verpakking. Dat laagje stof was voor mij volstrekt onnodig, maar geeft er natuurlijk wel een classy toets aan. Daarnaast vind je ook een faux leren tasje, een (zeer kort) USB-laadkabeltje en een (1.2m gold-plated) 3.5mm-audiokabel. Opvallend aan deze kabel is dat één kant recht is en één kant gehaakt. De rechte plug is tevens kleiner, die gaat in je koptelefoon. De kleinere plug maakt het wel vervelend om een vervangkabel te kopen, maar een gehaakte plug (met een zéér robuuste behuizing) kan ik alleen maar toejuichen.

Over naar het eerste gebruik. De koptelefoon heeft één fysieke schakelaar, om aan en uit te zetten, en voor de rest aanraakbedieningen. Bluetooth pairen ging vrij makkelijk, en hij vertoont geen problemen met meerdere toestellen, maar jammer genoeg heb ik geen manier gevonden om van toestel te switchen of manueel in pairing mode gaan, wat wel eens vervelend kan zijn. Los van wat typische kleine strubbelingen met Bluetooth-verbindingen (vooral bij Windows, wat meer aan Windows ligt), is de verbinding solide en reikt deze best ver. De aanraakbedieningen lijken aanvankelijk tricky, maar met een beetje oefening krijg je het snel onder de knie. Hiermee kan je aan je linker oorschelp vlot pauzeren, verderspelen, volgende/vorige nummer, luider/stiller en ANC aan of uit. Daarnaast kan je er telefoons mee opnemen en bellen. Werkt allemaal best vlot, al is het ook vrij beperkt. Zo bestaan er meerdere koptelefoons die een optie hebben om geluiden van buitenaf net versterkt door te laten, wat zeer nuttig kan zijn. Bij deze van Audio Technica niets te zots, enkel basic bedieningen.

Een van de belangrijkste punten van een koptelefoon is natuurlijk het geluid. In eerste instantie zit dat simpelweg snor. Gewoon goed, degelijk geluid. Lekker volume, lekkere bassen. Niets op aan te merken. Alhoewel… Er klinkt toch net iets te ontbreken. Het is moeilijk te plaatsen, ligt de balans toch iets verkeerd, staan de bassen ietsje te hoog? De mids en scherpe klanken lijken toch net wat te dof. Vreemd genoeg valt dit minder op wanneer ik de ANC opzet. Dan lijkt alles ironisch genoeg iets “opener” te klinken, en dat geeft een aangenaam gevoel. Je zou de buitenwereld niet meer horen, maar toch voelt het aangenaam open aan. Deze Audio Technica heeft dus zeker degelijk geluid, maar jammer genoeg niet top, al hoeft dit geen dealbreaker te zijn. Het is niet storend, en bij een actieve levensstijl let je niet genoeg op de kwaliteit om je eraan te storen.
En wanneer je toch het beste geluid wilt, kan je de kabel insteken (waarna hij trouwens vlot omschakelt.) Het verschil is duidelijk merkbaar, als je de kabel gebruikt klinkt alles voller, helderder, en zit de balans snor.
Draadloos gaat de batterij bovendien meer dan lang genoeg mee, bij frequent gebruik toch zeker 3-4 dagen, bij matig gebruik kijk je makkelijk tegen een week aan – kleine opmerking: je kan niet zien hoeveel batterij hij nog heeft, behalve als je smartphone het aangeeft (maar dat vind ik meestal niet zo betrouwbaar.) Batterij gaat lang mee dus, zowel zonder als met ANC.

Daarmee gaan we dus over naar het tweede belangrijkste verkoopspunt: de Active Noise Cancelling. Een zeer vreemd gegeven, want zoals je al in de handleiding kan lezen, filtert deze niet alle achtergrondlawaai weg. In de handleiding staat dat enkel de lage klanken gefilterd worden, en de hogere klanken veel minder. En inderdaad, als je hem afwisselend aan en uit zet, klinkt bijvoorbeeld een doffe klap op een tafel of muur al heel anders. “Wat voor nut heeft dat nou,” denk je dan. Wel, het maakt het lawaai van bijvoorbeeld constructie, treinen of de wind een heel pak draaglijker. In stadsomgevingen of op kantoor hoor je nog heel wat doorkomen, maar het geheel is toch ook minder vervelend, en perfect voor als je je liever niet heel afgesloten voelt. Met wat muziek op, zal je sowieso weinig gepraat horen doorkomen, maar zoals eerder aangegeven, voelt het geheel “opener” en aangenamer aan als de ANC aan staat. De lage klanken van buitenaf komen niet door, en de mids en highs worden meestal voldoende overstelpt door de muziek. In het algemeen verlicht de ANC een zekere druk die constant aanwezig is als ze niet aan staat. Een vreemde keuze dus om selectief te cancelen: als je volledige rust wil, is dit niets voor jou, maar de ANC helpt toch heel wat.

Ten slotte kijk ik nog even naar de bouwkwaliteit. Daar ben ik zeker van onder de indruk. De schelpen draaien wat trager, “stroever”, dan bij de meeste concurrenten, maar dit is duidelijk bedoeld om genoeg kracht op te zetten en ook genoeg kracht te kunnen weerstaan. Het mechanisme voelt stevig aan, en de rest van de koptelefoon ook. Je hoort geen gekraak, zelfs bij het bewust wat uitrekken hield het zeer goed stand, en bovendien is het gewoon een stijlvolle koptelefoon. Ik neem aan dat het draagcomfort van deze voor de meeste mensen perfect is. De oorschelpen voelen aangenaam en stevig aan, maar voor mijn grote hoofd zit deze toch net iets te strak. Ik krijg er lichte last van, maar enkel als ik hem lang draag en er wat op let. Normaal let ik genoeg op andere zaken, dat dit zelfs voor mij echt geen probleem hoeft te zijn.

Conclusie: een uitstekende koop voor iemand die op zoek is naar een goeie, betaalbare koptelefoon. ANC is een mooie bonus, maar niet geschikt voor wie volledige stilte wil, en het geluid is draadloos een tíkje minder, maar dat is absoluut niet zo storend. Een aanrader, en aan zo’n scherpe prijs een gedurfde concurrent voor de grote spelers.

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-ANC700BT (Zwart)?