Specificaties PC met Ci3-530 en 6GB ram - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion p6340 (WC823AA) Review

jeroenudb 12 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 2.467 views

HP Pavilion p6340 (WC823AA)

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteit verhouding.
  • Weer helemaal up-to-date met een i3 560 processor
  • Windows 7, tot dusver goede ervaringen mee, went snel
  • Relatief gezien een lichte (KG) pc
  • Veel aansluitingen inclusief een HDMI aansluiting.

Minpunten

• Snelheid is acceptabel, maar houdt niet enorm over. zelfs niet bij licht gebruik van het systeem.

Features Score: 3
Algemene beoordeling
De algemene beoordeling van deze pc is goed. Dit heeft voornamelijk te maken met de wensen en eisen die ik stel aan een PC. Ik ben geen pc-gamer, daarvoor heb ik een ps3. En aangezien ik nog studeer is het enige dat ik er mee doe muziek luisteren, internetten, tekstverwerken en korte internetfilmpjes kijken zoals op youtube, uitzendinggemist en autoblog. Hiervoor hoef ik geen monster van een PC en was ik dus op zoek naar een betrouwbare pc van rond de 600 euro.

Features
Zoals hieronder bij prestaties aangegeven dacht ik dat ik aan een i3 560 genoeg zou hebben met betrekking tot de eisen die ik stel aan een pc. Doordat ik AVG en NORTON had geinstalleerd werd de pc eonrm traag in zijn reactie. Nadat ik AVG verwijderd had ging alles prima. Tot nu toe voldoet de processor aan mijn verwachtingen, maar ik ben niet stijl achterover geslagen van de snelheid, waarmee bij mij de twijfel de kop op steekt of de snelheid de komende 4 jaar niet sterk achteruit loopt en dus over 4 jaar nog steeds voor mij genoeg is.
Het interne geheugen van deze pc is 6 GB, dat is het dubbele van mijn vorige pc en dus denk ik dat ik hiermee wel goed zit. In de praktijk weet ik niet hoe je goed kunt merken dat er 6gb werkgeheugen is, maar ik ga er vanuit dat wanneer ik een zwaar programma draai ik deze gewoon zonder hotten en stoten kan gaan gebruiken. Op dit moment heb ik dus nog geen ervaring met het werkgeheugen.
De grafische kaart. Aangezien we 4 jaar verder leven is er op grafisch gebied natuurlijk ook veel veranderd. Natuurlijk de interface van windows 7 ziet er prima uit, maar ook de thema's en bureabladachtergrond zijn enorm strak weergegeven. Video's speelt hij ook goed af en ik heb kort een klein stukje gegamed en ook hierbij voldoet de grafische kaart aan mijn verwachtingen.
In de pc zit een harde schijf van 1TB, wat voor mij ruim voldoende is, eigenlijk vind ik het belahelijk te veel aangezien ik films op een externe HDD heb staan voor mijn mediaplayer en ik dus vrijwel niets op mijn PC heb staan aan ruimtevullende bestanden. Dus aan opslagruimte geen gebrek in deze.

Prestaties
De prestaties vielen mij enigzins tegen, de reden dat ik een nieuwe pc heb aangeschaft was voornamelijk omdat de andere met opstarten een hoop herrie en lange tijd duurde. Verder was die andere pc al meer dan 4 jaar oud (dell inspiron 5150) maar door wat tussentijdse upgrades niet eens erg langzaam in gebruik. Mijn grootste twijfelpunt van deze pc was of ik aan een i3 560 genoeg zou hebben, zeker gezien mijn niet al te hoge/zware wensen aan de processorkracht (anders was het een i5 of i7 geworden)
Toch viel mij de opstartsnelheid van de nieuwe pc wat tegen. Wellicht dat dit kwam door het aantal updates dat ik in eerste instantie wilde installeren om er voor te zorgen dat het systeem volledig up to date zou zijn. Ook heb ik gelijk in mijn enthousiasme AVG met licentie geinstalleerd (aangeboden door de UT) maar ik had ook NORTON (60 dagen trial) geinstallleerd die bij het systeem geleverd is. Toen ik alles had geinstalleerd wat ik wilde bleef internet explorer hangen en outlook ook. MAW, heb je net 2 dagen een nieuwe pc loopt hij al vast op internet explorer met als startpagina google (lijkt me niet de zwaarste site)
Na gaan denken of ik HP er over zou contacteren of om AVG er eerst maar eens af te halen omdat ik deze vaak tegen kwam bij processen e.d.
Nu dit eraf is loopt hij gewoon wel weer goed, maar nog steeds vind ik met 4 threads dat het van mij wel wat sneller had gemogen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De pc is van prima bouwkwaliteit en lichter dan ik had verwacht, toen ik hem op zijn plek wilde zetten viel het gewicht mij enorm mee, maar misschien komt het ook omdat ik net mijn Dell aan de kant had gezet. De afwerking daarentegen is prima te noemen. Dit is ook wel een van de redenen waarom ik voor HP heb gekozen, mijn ouders hebben goede ervaringen met HP en ik heb daarvoor ook voor HP gekozen.
Het enige nadeel vind ik de glanszwarte afwerking wat als een stofmagneet werkt. Maar daar heb ik een vriendin, wel een andere oplossing voor

Design
Het design is gewoon strak en herkenbaar HP. De aansluitingen voorop van de koptelefoon en microfoon en 2 usb poorten zijn te verbergen door een grote schuif aan de voorkant naar beneden te doen. Ik gebruik deze niet dus de voorkant ziet er strak uit. En zoals met alles, het oog wil ook wat.

Ergonomie
Wat voor mij enorm handig is, is dat de aan en uitknop aan de bovenkant van de PC zit. De pc staat bij mij op een lager plateau onder het bureau en daardoor kan ik goed bij de verlichtte knop. Verder zijn de muis en toetsenbord fijn in het gebruik en voelen dan ook solide aan. Dus hierop geen aanmerkingen

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Zoals hierboven aangeven was het systeem in de eerste dagen wat instabiel en liep hij wel eens vast. Dit probleem is opgelost nadat ik 1 van de 2 virusscanners van de pc af heb gehaald. Dit viel mij overigens wel enorm tegen, maarja. Het systeem is nu dus niet meer instabiel en werkt weer als een zonnetje.
De betrouwbaarheid is een van de redenen dat ik voor HP heb gekozen. Mijn ouders hebben goede ervaringen met HP en ook mijn beeldvorming is ook dat HP een betrouwbare fabrikant is. Uiteraard zal ik dit de komende jaren ondervinden in hoeverre ik kan vertrouwen op dit systeem.

Ondersteuning
Nog geen gebruik gemaakt van ondersteuning. Wat wel mooi werkt is de HP advisor module die is geinstalleerd. Dit is oa het dashbord van je pc (qua prestaties) en bied je de mogelijkheid om problemen op te lossen of om ondersteuning te raadplegen.

De prijs vind ik ten opzichte van de pc prima. Ik was op zoek naar een betrouwbare pc van rond de 600 euro en heb deze dan ook gevonden in de HP P6340. Je mag voor deze prijs dan ook nog niet een supersnel game-monster verwachten en dat is ook helemaal niet wat ik zocht. Dus prijs en kwaliteit zijn goed in verhouding

Algemene conclusie
Ben je net als ik op zoek naar een gewone desktop om tekst te verwerken, muziek te luisteren en te internetten dan heb je aan de p6340 een heel fijn apparaat welke zich intuitief laat besturen. Op een gebruiksvriendelijke manier aangeeft of er nog updates zijn of problemen zijn gesignaleerd dan kan ik je de p6340 zeker aanraden. Ben je echter op zoek naar echte rekenkracht en snelheid dan zou ik willen adviseren om toch meer te verdiepen in de i5 of i7 processoren van intell (of vergelijkbare van andere merken uiteraard) en dus logischerwijs iets dieper in de buidel te tasten.

Heb jij ook een HP Pavilion p6340 (WC823AA)?

Mijn god, iedereen weet toch wel dat je nooit 2 virusscanners tegelijk moet installeren, sowieso AVG en Norton, dan krijg je geheid conflicten. Luister daarbij naar Phntm en haal NOD32, in mijn mening de beste virusscanner, gebruik hem al jaren, nooit een probleem gehad en zeer makkelijk te gebruiken.

Daarbij, dit is gewoon een dikke PC, waar je veel meer mee kunt dan simpel mee tekstverwerken. Zelfs gamen zou op een heel behoorlijk niveau moeten kunnen met de 1GB videokaart en 6GB werkgeheugen.
Fout! dat een videokaart 1GB geheugen heeft zegt niks en de videokaart in deze pc is dan ook erg zwak en zeker niet geschikt voor games, of het moeten zeer oude games zijn.

[Reactie gewijzigd door Redblader op 13 juli 2010 15:43]

Bedankt, Foto's volgen nog.

Ben alleen ook wel benieuwd of de traagheid nu daadwerkelijk veroorzaakt kan zijn door AVG. Ik denk het wel, maar is AVG dan zo zwaar?
Aangezien ik de intentie heb om na de 60 dagen Trial van NORTON deze te gaan gebruiken, aangezien AVG wordt aangeboden door de universiteit Twente.

[Reactie gewijzigd door jeroenudb op 12 april 2010 15:38]

Je kan het beste bijvoorbeeld NOD32 halen. AVG is door de jaren heen heel erg zwak geworden op het gebied van virus-database updates tegen nieuwe virussen en ook is AVG zwaar.
Nog even wat opbouwende kritiek.
Als je de kopjes vetgedrukt maakt ziet het er weer net iets gelikter uit.
En heb je plaatjes? :o

Verder een goede review.