Altec Lansing MX-5021 (2.1, 2x25W, 50W, THX) Review

Ximinez 27 januari 2006, 1.051 views

Altec Lansing MX-5021 (2.1, 2x25W, 50W, THX)

Pluspunten

• Behouden vormgeving
  • Extern regelpaneel met IR remote

Minpunten

• Zwakke versterker
  • IR volume bediening niet fijn
  • Prijs/prestatie
  • Behuizing te licht en te kleine voet
  • Geluidskwaliteit algemeen

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Op het gebied van 2.1 speakers voor de PC zijn er niet zoveel fabrikanten die een 2weg systeem aanbieden. Altec Lansing heeft een redelijke reputatie en deze set ziet er niet al te frivool uit zoals de iTrique. Ik wil de PC speakers niet al te veel op laten vallen dus dienen de chassis weinig zichtbaar te zijn. Altec gebruikt geen metalen rooster maar een rekbare tranparante geweven stof. De term luidsprekerdoek doet deze materie te veel eer aan. Op zich niet onaardig. Echter beschermt het doek de fragiele chassis niet voor onderzoekende kleine vingertjes en kleine valpartijtjes

Daarmee valt ook meteen een ander negatief aspect op. De voet. De speakers zijn relatief hoog in verhouding tot de voet, daarmee staan ze niet stabiel. Met een krachtig force feedback stuur aan je bureau geschroeft en in de hectiek van een duel, wil het wel gebeuren dat ze van je bureau sodemieteren. Daarmee is meteen het nadeel van het doek duidelijk. Een stukje tapijttape onder de voetjes is geen slecht idee.

Voor wat betreft de verdere bouwkwaliteit valt te zeggen dat de behuizingen erg 'plastiek' aandoen. Min punt. Ze zijn ook erg licht wat de resonatie eigenschappen niet bepaald ten goede komen.

Na het aansluiten en inschakelen valt direct een overheersende brom op welke uit de subwoofer komt. Na wat orienterend luisterwerk kan de set niet overtuigen en bij een beetje inspanning duikt de versterker zijn max headroom in en uit een vervorming die op het nummer American Woman van Lenny K. niet zou mistaan. Min punt.

Dan de afstandsbediening. Naast een externe regeleenheid kan middels een IR afstandsbediening het volume en de bass/treble balans worden bedient. Echter bij de volume controle op afstand gaat het er niet zo fijn aan toe. De stappen zijn te grof en een subtiele instelling is niet mogelijk. Als je vervolgens de draaiknop op de externe regeleenheid verdraaid blijkt een fijnere afstelling wel mogelijk.

Ik heb de set nu naast de TV gezet omdat de game kwaliteiten niet kunnen overtuigen en de versterker te weinig reserve heeft.
Dit is geen aanrader. De Teufel Concept E die ik een paar weken erna kocht laat zien dat het wel degelijk anders kan.

Wat mij betreft is deze set net goed genoeg om als bijzet te dienen voor de televisie. Dat komt omdat mijn televisie 15+ is en onverstaanbaar klinkt. Wie een lekkere set voor de PC zoekt is beter af door deze niet te kopen.

Heb jij ook een Altec Lansing MX-5021 (2.1, 2x25W, 50W, THX)?