WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB Review

Big Mama 10 april 2010, laatste update op 10 april 2010, 4.268 views

WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB

Pluspunten

• Koel, stil, groot

Minpunten

• Niet vermelden van gewijzigde sectorgrootte

Dit is een van de eerste schijven met een sector-grootte van 4 KiB (i.p.v. de gebruikelijke 512 bytes). Als je daar geen rekening mee houdt bij het partitioneren, is de write-performance om te huilen: maximaal 5 MiB/sec. Dit verbetert drastisch wanneer je de partitietabel uitlijnt op de hardwaresectoren. Dan stijgt de write-performance tot ongeveer 75 MiB/sec. Overigens lijdt de leesperformance nauwelijks onder een slecht uitgelijnde partitietabel.
Dit uitlijnen van de partitietabel is onder Linux een fluitje van een cent, onder Windows schijnt dit wat lastiger te zijn. Daardoor zie je op internet ook veel ontevreden reacties van Windows-gebruikers met dit type schijf.
Het vervelende is dat Western Digital in hun specs niet vermeldt dat er een sectorgrootte van 4 KiB wordt gebruikt bij de EARS-lijn van hun producten.

Heb jij ook een WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB?

Meer advertenties

onder 7 deze schijf toegevoegd maar volgens HD tune pro toch sectors van 512 b. (de prestaties in de file benchmark zijn 85 mb/s write met een fractie hogere read. moet ik nu toch gaan klussen voor 4kb sectors?
Nee, dat hoeft niet want naar buiten toe heeft de schijf gewoon sectoren van 512 b. En aangezien je win7 gebruikt gaat het uitlijnen per definitie goed (offset is een veelvoud van 8 sectoren). Niets aan de hand dus.

[Reactie gewijzigd door grizzlybeer op 8 augustus 2010 12:34]

Onder Vista en 7 gaat dit automatisch goed, dus dat is niet zo. Alleen onder XP moet je even nadenken, na partitioneren (liefst direct) even WD tooltje draaien en dan is het ook gefixt.

(je kan het ook goed zetten met jumper, alleen zou ik dat niet aanraden want als jumper eraf gaat ontstaat er een probleem)
Onder de 64 bits versie van XP gaat het uitlijnen ook automatisch goed als je een GPT disk aanmaakt.
Je hebt de warmteproductie 5 sterren gegeven. Kun je dit onderbouwen, door de temperatuur in de SMART uit te lezen? Ik geloof dat dat met smartmontools moet kunnen in Linux.

Bij mij wordt deze schijf 28 graden, wat warmer is dan een vergelijkbare Samsung-disk (die wordt 23 graden). De WD wordt wel gekoeld, en de Samsung niet. Ik zou de warmteproductie van de WD 2 sterren geven...