sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

1 review

Edifier Luna Eclipse Wit

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Edifier Luna Eclipse Wit Review

Foritain 17 december 2018, 1.428 views

Edifier Luna Eclipse Wit

Prachtig (compact) setje speakers met een aangenaam, ietwat warm geluid. Puur voor geluid-per-euro is Edifier hun 'standaard' 2.0-serie beter met meer mid-hoog detail en een hoger maximaal volume, maar voor een speaker met een deel focus op een chic design is de prijs verre van gek.

Pluspunten

• Prachtige set om te zien.
  • Compact, prima voor op bureau of een (kleine) huiskamer.
  • Klinkt gewoon best lekker, komt niet veel tekort. Opvallend veel laag / warm geluid.
  • Analoog in, optisch in, Bluetooth.
  • Voor een design speaker valt de meerprijs best mee (tov bijv een R1280T)
  • Afstandsbediening, meerdere kleurstellingen mogelijk, en optionele stands beschikbaar.

Minpunten

• Deel van je budget gaat wel duidelijk op in het design. Maximaal volume en detail mid-hoog minder dan bijv de R1850DB, R2000DB.
  • Eén gat voor analoog en optisch, niet handig als je bijv PC en PS4 aan wilt sluiten.
  • BT zonder AptX, bekabeld klinkt beter.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/EDIFIERLUNA/311.jpg

Edifier Luna Eclipse E25HD review

Edifier en hun 2.0 speakersets zien we hier maar al te graag verschijnen, en gezien de frequente reacties lijken jullie er ook niet vies van. Niet heel vreemd, want we zien structureel een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding bij hun units, en zeker liefhebbers van een setje speakers naast hun PC zullen toch waarderen dat er in elk geval nog één fabrikant over is die daar echt de focus op legt.

Toch wijken we vandaag een beetje af van de typische Edifier lijn. De Luna Eclipse speakers, of Luna E25HD, kennen namelijk een redelijk eenvoudige featureset en leggen de nadruk meer dan gebruikelijk op hun opvallende design.

Deze set is verkrijgbaar voor zo’n 169 a 179 euro, en verkijgbaar in wit, zwart of rood. Voor de liefhebber: er bestaan ook specifieke stands voor, maar die hebben wij hier niet.
Uitpakken, bouw en features

Unboxy time, en dat is geen onaangename ervaring! Nette doos, nette presentatie van de speakers en de accessoires: adapter, 3,5mm kabel, 3,5mm-tulp verlengstuk, optische kabel, en een brillendoekje om ze af en toe te poetsen.

Eén traditie houden ze in stand: met elke review een nieuwe afstandsbediening! Dit keer een redelijk compacte, recht-toe-recht-aan optie; power knop inhouden voor in/uitschakelen, indrukken voor bron wissel (BT, kabel). Ziet er netjes uit, knoppen voelen goed, maar is wel redelijk plasticy.

De speakers zelf though? Die zijn oprecht prachtig. De ca 21 centimeter hoge torentjes zijn lekker stevig, kennen een mooie glossy afwerking, en het design is echt wat anders. Smaak blijft subjectief, maar dit zal toch lekker passen in de nodige setups. In het midden zien we een 82mm primaire driver, erboven een 19mm tweeter.

Extra opvallend is de passieve radiator die je enkel vanaf de zijkant ziet, in de gleuf, apart.

Op de rechter speaker zitten basale touch controls, plus vinden we achterop de aansluiting voor stroom en de ingang. Wat inputs betreft is het geen multi-kabel beest. Er zit Bluetooth in en je kan er één kabel op aansluiten. Wel handig: dat kan zowel een optische als een analoge kabel zijn, oftewel er zit dus ook de nodige hardware in om het digitale signaal om te zetten.

Specificaties

In de praktijk

Wat in gebruik opvalt is dat de Luna’s een opvallend warm geluid neerzetten, met een aardige presentatie van het lage. We hadden ons er al een beetje op ingesteld dat de Luna E25HD’s niet zouden gaan concurreren met bijvoorbeeld de R1850DB in dezelfde prijsklasse; die is fysiek veel groter en voorzien van grotere drivers, maar het is wel overtuigend aangenaam.

Na een paar dagen waren we er eigenlijk al uit, de keuze voor deze vereist dat je de twee primaire overwegingen met je form over function keuze (dus dit model boven bijvoorbeeld een R1850DB) kan overzien. De eerste is het maximale volume. De Luna’s gaan prima ‘gezellig hard’, maar als je echt even lekker wilt dreunen missen ze de extra power die een grotere set heeft. De tweede beperking is het detail in het mid-hoge, ik vermoed dat de tweeter voor een audiofiel-kietelende ervaring gewoon wat te basaal is. Hoewel niet helemaal eerlijk te vergelijken gezien de prijs hoger ligt, maar iets als de S880DB (laat staan een S1000DB) slaat toch echt een enorm gat met de Luna’s als je om echt lekker heldere highs geeft.

Tel die twee zaken op en we hebben een set die we niet pakken voor het kritische luisterwerk maar wel prima in staat is een gezellig deuntje te verzorgen in een kleine tot middelgrote ruimte (in ons geval ca 35m2). Ze weten opvallend vol over te komen, wat een compliment is voor een setje met deze afmetingen.

Kunnen we verder wat geks opmerken? Niet echt, sluit het aan, zet het aan, spelen maar. Het is een redelijk ongecompliceerde set wat te waarderen valt. Ik had alleen zelf liever gezien dat de analoge en optische ingang niet gecombineerd waren in één gat, want nu moet je kiezen. Waren het losse aansluitingen geweest dan had je prima een PC en PS4 tegelijk kunnen koppelen, en dat is nu onnodig uitgesloten (of althans, onhandig).

Form over function dus, belangrijk om te weten maar dat wil niet zeggen je het dan maar niet moet doen. Ik herhaal mezelf inmiddels te vaak dat je voor de ultieme prijs-prestatieverhouding niet verder hoeft te kijken dan Edifier recht-toe-recht-aan lijn van 2.0 speakersets, zeker als we zien dat iets als de R1700BT momenteel maar 99 euro kost bij ibood. Maar de Luna’s spreken gewoon een hele andere doelgroep aan. Ik kan mij namelijk ook heel goed voorstellen dat jij misschien helemaal geen ruimte hebt voor grotere speakers (de footprint van de Luna’s is lekker beperkt), simpelweg niet zit te wachten op een standaard design en/of juist wel wat extra over hebt voor iets wat er gewoon lekker anders uit ziet. En tot zover meerprijzen gaan voor een chic design vind ik de Luna's eigenlijk heel erg meevallen.

De toevoeging van Bluetooth een fijne praktische plus voor iedereen die af en toe even van de telefoon wil streamen, al merken we wel op dat je voor het koppelen van tig verschillende apparaten ook beter even naar hun traditionele lijn kan kijken: de Luna’s hebben niet de aansluitopties van de R1280DB en R1850DB. De keuze voor een afstandsbediening en touch controls lijkt mij echter dik prima.

Bovenal denk ik dat de Luna’s vooral die design-waar-je-voor-wilt-betalen snaar echt verdomd goed weten te raken, zeker met de extra kleuropties (waar we Edifier frequent om vragen, ik wacht nog op een witte S1000DB), en ook met de optie om er eventueel een bijpassende stand voor te halen (ca 65 euro bij o.a. Informatique). Het is een oprecht prachtige speakerset om te zien en één die een enorm ‘ohh, willen!’ gevoel afgeeft en onder de streep gewoon genoeg geluid in huis heeft om de met een aangenaam, warm deuntje te vullen.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews van Mr en Mrs Foritain)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Edifier Luna Eclipse Wit?

Ik zie nu pas dat jij (Foritain) deze speakers getest hebt. De Luna HD hebben dezelfde formaat afmetingen maar volgens Pricewatch zijn deze recentelijk gelanceerd. Weet iemand wat een beste aankoop tussen die 2 zou zijn en wat de grote verschillen onderling zijn?
Hey, dit zijn de HD's. De oude worden helemaal niet meer verkocht (althans in NL). Gaat alleen ietsn iet helemaal goed met de EANs en de prijsvergelijkers en webshops in de informatievoorziening.
Wow binnen 2 minuten response. _/-\o_
Wordt tijd om dit eens uit te zoeken en aan te passen in Pricewatch.