Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV Review

ShadowLord 25 januari 2006, laatste update op 25 januari 2006, 1.574 views

Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV

Pluspunten

• Blauwe leds voor modders
  • Goede standaard koeler
  • Compleet pakket
  • Stil, maar alleen als de drivers geladen zijn
  • Erg krachtig voor een gunstige prijs

Minpunten

• De spellen hadden niet gehoeven
  • Potentieel probleem met drivers (AA en sensoren)
  • Luidruchtig, maar alleen als de drivers niet geladen zijn

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemeen:
Ik gebruik sinds enkele weken nu mijn EN7800GT. Ik was een beetje verrast toen ik een blue-led edition aantrof in de doos. in de eerste instatie dacht ik dat ik mischien de verkeerde kaart had gekregen, maar dit blijtk nu stadaard te zijn voro deze kaarten. Echter, hij zit in een Shuttle SN25P dus behalve een beetje lichtgloed is er niets van te zien.
De kaart is overigens vrij zwaar, maar ik weet niet hoe dat in verhouding tot andere GT's is (want ik heb er maar 1 :) ). Maar wel iets waar je mischien rekening mee wilt houden bij de aanschaf.

Featureset:
Zoals gebruikelijk bij de high-end ASUS kaarten zit dat allemaal goed. Natuurlijk zijn alle standaard GT featuers aanwezig. De breakout box voor ViVo bied genoeg opties voor al je aansluitwensen. Enige minpuntje aan die box is dat het allemaal op 1 kleine connector hangt. Als je de ViVo box gebruikt, zorg dat dat er niet al te veel spanning op de kabel staat (dus niet gewoon 'laten hangen').
De bijgeleverde software is wel aardig, maar ik gebruik deze niet met uitzondering van Asus DVD. Dat is gewoon Cyberlink PowerDVD. Vroeger werdt deze nog 'gerebrand' als Asus DVD (zodat het programma en de skins allemaal 'Asus' vermelden), tegenwoordig is het gewoon een 'vanilla' PowerDVD.
De games heb ik niet gespeeld, want ze komen bij mij een beetje over als 13 in een dozijn, maar hier kan ik naast zitten natuurlijk.

Prestaties & overclockbaarheid:
De kaart wordt geleverd op standaard GT frequenties, dus over de prestaties valt niet veel zinnigs te zeggen. Overclocken heb ik niet geprobeert, want die paar procentpunten winst boeien me niet zo, tegenover de mindere levensduur. Echter, de koeler heeft zeker het potentieel om veel meer warmte af te voeren dan hij hoeft te doen @ stock speeds.

Beeldkwaliteit:
Standaard voor een 7800 GT. Ik gebruik een TFT met DVI, dus de analoge componenten kan ik niet beoordelen.
Het enige 'probeelm' wat ik op het moment wel heb met de beeldkwaliteit is dat ik geen verschil zie met Anti Alias aan of uit. Echter vermoed ik dat dat meer een driver of settings probleem is dat dat het een probleem is met de kaart. Of ik ben gewoon veel te kritishc hierin ;)

Modbaarheid:
Zelf ben ik hier totaal niet mee bezig. Een nieuwe videokaart aanvallen met een schroevendraaier is niet mijn idee van 'fun' :)
Waarschijnlijk kan de durfal (of iemand met teveel geld over) zeker leuke dingen doen met de koeler & de leds hiervan.

Drivers:
Ik draai standaard ForceWare drivers. Hier zit het bij nVidea altijd wel goed. Het uitlezen van de temps & fans is soms echter niet goed moegelijk met externe tooltjes (nTune monitor herkend hem op het moment bijvoorbeeld niet, maar soms ook wel). Ook is het nog even de vraag waarom AA het niet/slecht doet.

Warmte & geluid:
Een van de minpuntjes van de kaart is dat de fan alleen softwarecontrolled is. Dus zolang je geen drivers geladen hebt staat hij op vol vermogen te loeien. Op vol vermogen maakt de kaart namelijk een stukje meer geluid dan me lief is. Als je dus vaak buiten Windows werkt zul je dus het extra geluid moeten leren tollereren.
Zodra de driver laad gaat de fan veel langzamer draaien en is hij een stuk stiller. Tijdens het gamen gaat de fan weer aan, maar dan lijkt hij iig niet zo hard te draaien (plus je hebt het geluid van je game dan).
De kaart draait erg koel. Hij zit bij mij dus in een Shuttle N25P en daar wordt het binnen toch aardig warm. De koeler deert het allemaal niet en de kaart zit zo rond de 50 graden idle. Bij het gamen wordt hij niet veel warmer.

Prijs:
De GT is ten opzichte van de GTX zeer gunstig geprijsd. Op het moment dat ik hem kocht was hij de beste prijs/prestatieverhouding die ik kon vinden.

Heb jij ook een Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV?

Hmm deze kaart is niet echt je van het, want je kan niet eens de fan instellen bij 9 van de 10 dingen, google maar rond of kijk op het asus forum.... de fan moet persee 100% draaien, een letterlijke straaljager dus.
Niets over de prestaties in games? Hoe je spellen draaide? Dat is nou toch juist wat me interesseert in zo'n review
Daar heb je reviews met benchmarks van hardwaresites voor. Productsurveys is meer voor subjectieve ervaringen, zoals geluidsproductie etc.
Morpheus_nl heeft gelijk. Ik kan hier wel benches gaan neergooien, maar die zijn ook sterk afhankelijk van de rest van m'n hardware. Ik heb niet de mogelijkheid om met andere hardware de bottlenecks te gaan bekijken.

Het enige interessante wat ik over de preformance kan melden is dat deze kaart op op de standaard 7800GT snelheden draait (dit staat ook vermeld in de review). Alle benches van 7800GT's die op deze snelheden zijn gedraaid zijn dus van toepassing op deze kaart.