Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion DV6-2140ed (WB441EA) Review

gose91 8 april 2010, 3.584 views

HP Pavilion DV6-2140ed (WB441EA)

Pluspunten

• Stijl
  • Scherm
  • Koeling
  • Prestaties

Minpunten

• Toetsenbord uit het midden
  • Volumebalkje (op de zeiktoer)

Maandagochtendexemplaar

Technische studie, dus dan is een laptop nodig die ontwerpprogramma's kan hebben. M'n Aspire One bleek hiervoor niet echt geschikt :P . Daarom een nieuwe laptop aangeschaft: de 2140ed. Deze wordt door laptopshop.nl echter als 2140sd verkocht. De specificaties die zij geven en die ik hier op tweakers vind zijn gelijk, dus ik neem aan dat het hetzelfde type laptop betreft. Ik zal in deze review de meeste onderdelen van de beoordeling toelichten.

Prestaties
Op de plek waar je rechterpols ligt, staat "HP Pavilion Entertainment PC" geschreven. Dit houdt volgens HP in dat de laptop voor veel doeleinden te gebruiken is. Dat is ook precies wat ik er mee doe. Veel surfen, af en toe een spelletje, af en toe wat voor school en op de achtergrond meestal wat muziek.
Het volledig opstarten van Windows 7, dus van aanknop totdat alle opstartprogramma's geladen zijn, neemt hooguit twee minuten in beslag en opwekken uit de slaapstand is een kwestie van seconden. De prestaties tijdens gebruik zijn ook in orde. Een programma opstarten is vrijwel meteen gebeurd. Virusscan en Youtube draaien probleemloos naast elkaar. Als casual gamer kan je met deze laptop prima uit de voeten. De spellen die ik speel kunnen best veel vragen van een systeem. Maar dat gebeurt alleen als je veel detail wil hebben. Spellen als Need for Speed Shift en Flight Simulator X draaien soepel op middelhoog detail. Voor een laptop met deze specificaties is dat naar mijn mening helemaal in orde.

Scherm
Over het scherm kan ik weinig vertellen. Het is goed, maar mede door de LED-backlight is zwart niet echt zwart en zijn kleuren minder natuurgetrouw dan bij de X-black drie miljoen euro LCD-schermen van Sony. Voor de technologie die in deze laptop gebruikt wordt, geeft het scherm een zeer goed beeld.

Warmte- en geluidsproductie
Vooral tijdens de spellen wordt veel van de hardware gevraagd. Mijn verwachting was dan ook dat de ventilator zich na een minuut spelen al helemaal verrot zou draaien. Hier moet ik op terugkomen, want zelfs na twee uur spelen draait de ventilator nauwelijks sneller dan vlak na het opstarten. De lucht die uit de laptop komt voelt ook niet extreem warm aan en de toetsen van het toetsenbord vlak boven de processor zijn hooguit tien graden warmer dan de rest. Als de laptop alleen voor lezen en typen wordt gebruikt, is de warmteproductie zeer laag. De accu zal dan tijdens gebruik en opladen warmer aanvoelen dan de hoek van de processor en videochip.
De geluidsproductie van deze laptop is prettig, ook na langdurig gebruik. Het tempo van de ventilator wordt niet te vaak veranderd en als het al verandert, wordt de snelheid niet in één klap verhoogd. Het gebeurt vloeiend in ongeveer twee seconden. Het draaien van de harde schijf is niet te horen en het tikken tijdens schrijven en lezen is niet storend.

Geluidsweergave
Sja... hoe vergelijk je dit. Laptops staan nou eenmaal niet bekend om hun goede geluidsweergave. De ingebouwde speakers maken een aanvaardbaar geluid. De hoofdtelefoon-aansluitingen zal je daarom het meeste gebruiken en ja... ze werken. Ze zijn niet belegd met goud, maar ze doen hun werk.
Op het regelen van het volume heb ik een puntje van kritiek. Bij het aanraken van de volumeregeling verschijnt er in het midden van het scherm het geluidsniveau. Dit gebeurt ook bij het draaien van toepassingen in full-screen. De toepassing wordt gepauzeerd en het bureaublad met volumebalkje wordt getoond. Zodra het blakje verdwijnt probeert de toepassing zich weer te herstellen. Soms lukt dat totaal niet, waardoor een herstart van het hele systeem nodig is. Als iemand weet hoe het volumebalkje weg kan, hou ik me aanbevolen. Je kan toch ook horen of het volume goed is? Is geen balkje voor nodig.

Mobiliteit en accuduur
Het formaat van deze laptop is zeer geschikt voor de meeste tassen en hoezen. Het gewicht van de laptop is aanvaardbaar. Als student sta je soms lang te schelden op het treinstation, maar je krijgt dan niet snel een lamme arm of schouder.
De accu is een standaard 6-cell. Deze laptop kan een accuduur van vier uur halen, maar dat betekent wel dat het scherm zo laag mogelijk staat en er geen gebruik wordt gemaakt van veeleisende programma's. Wordt dat wel gedaan, dan wordt de twee uur wel gehaald.

Toetsen en knoppen
Door het toevoegen van een nummeriek toetsenbord is het 'normale' toetsenbord wat uit het midden geschoven. De touchpad bevindt zich ook links van het midden. In sommige andere reviews wordt gezegd dat het lijkt of je scheef voor de laptop zit. Ik heb daar persoonlijk geen last van. Je merkt het wel als je de laptop op schoot hebt. Ik zet de laptop nu vaak uit het midden neer, omdat ik het normale toetsenbord recht voor me wil hebben. Ben dat nu wel aan het afleren, want in de trein is de laptop al drie keer bijna op de grond gestuiterd.
De aanraakknoppen van volume en wifi/bluetooth zitten vlak onder het scherm. Als het donker is, geven ze behoorlijk veel licht. Storend? Als je er op gaat letten wel.
Er wordt bij deze laptop (volgens mij bij de hele Pavilion-serie) een kleine afstandsbediening geleverd. Deze is heel handig als 'ie naast je kussen ligt. Je kan je laptop alvast aanzetten, een keer uitrekken, uit je bed klimmen en gelijk beginnen. Voor de rest gebruik ik hem niet, maar voor Media Center en PowerPoint schijnt de afstandsbediening heel handig te zijn.

Harde schijf
Even terugkomen op de titel van deze review. Ik was door verschillende mensen al gewaarschuwd toen ik meldde dat ik deze laptop zou nemen. Had ik maar geluisterd. De harde schijf leek na twee weken normaal gebruik wel een vastlopende LP-plaat. De schrijfkop of iets dergelijks was gesneuveld. Vier weken zonder laptop gezeten, maar de harde schijf is keurig vervangen. De nieuwe harde schijf 'denkt' wel stiller dan de oude toen die nog wel normaal werkte. Ik ga er dus maar van uit dat er in eerste instantie een harde schijf was geplaatst die op maandagochtend in elkaar is gezet...

Aanrader?
Ik zeg van wel. Je zal wel met wat geld over de brug moeten komen, maar daar krijg je een voldoende presterende en zeer stijlvolle laptop voor terug.

Heb jij ook een HP Pavilion DV6-2140ed (WB441EA)?

Hoe beoordeel je het draadloze netwerken? er wordt AGN ondersteund lees ik, welke heb je gebruikt, en is het stabiel?
Thuis gebruik ik een g-netwerk. Met een plafond en een muur ertussen is het bereik meestal zeer goed, zoals windows dat noemt. Soms ook uitschieters naar uitstekend. Ik heb de router wel op een andere radiofrequentie ingesteld. Dat scheelt behoorlijk veel storing met de buren.
Op school is onlangs een n-netwerk aangelegd, maar daar moeten meer routers bij komen. Vaak zijn de toegangspunten overbezet, wat vaak zorgt voor uitval van de verbinding. Ik kan over n-netwerken dus eigenlijk niet veel zeggen.
Ik denk serieus over het aanschaffen van deze laptop. Ik heb wel een vraag: is het touchpad multi touch? (dat je met 2 vingers uit kan zoomen bijvoorbeeld?)

Groet
Oh ja, en nog een vraag: is het toetsenbord verlicht?
Niet multi-touch en niet verlicht
Hmmm.. Dat eerste is niet zo erg (gewoon andere muis inpluggen), maar niet verlicht is wel een beetje jammer... Is de laptop dan in het donker totaal niet te gebruiken? of heb je daar andere ervaringen mee?
Ligt er natuurlijk aan hoe donker jij het wil hebben en of je blind kan typen. Als het gaat om het vinden van de touchpad, nummerieke deel en het gewone toetsenbord denk ik niet dat het een probleem is. Het nummerieke gedeelte kan je snel vinden doordat een redelijk felle num-lock led (niet storend) vlak erboven brandt. Ook is er een duidelijk voelbare ruimte tussen nummeriek en normaal toetsenbord. De touchbediening van volume en wlan boven het toetsenbord is duidelijk verlicht, geen problemen daarmee. Touchpad zelf is een beetje ingegraven en erboven is ook een status-ledje ingebouwd, dus ook makkelijk te vinden.
De J en de F op het toetsenbord zijn natuurlijk voorzien van een bultje waardoor je ze makkelijk kunt vinden. Als je niet blind kan typen heb je nog wel wat aan de scherm verlichting.
Als ik de laptop al in het donker gebruik is dat beneden op de bank, maar daar heb ik ook nog de straatverlichting. Echt helemaal donker heb ik m nog nooit gebruikt. Mocht jij dat wel gaan doen: het HP logo op de klep geeft ook licht, dus je kan de laptop ook als zaklamp gebruiken
Ok, bedankt voor je hulp :-)

Ik ga ter vervanging van het touchpad een andere muis kopen (logitech performance mx).

Deze laptop wordt het. Bedankt!
Nette review!

Even een vraagje: heb jij de 'C-schijf' nog verder opgedeeld?
De harde schijf is verdeeld in C voor windows en data, D voor de recovery en E voor 'HP-tools'. Dit is gedaan bij de installatie van windows, niet door mij. Verder heb ik niks aan de indeling van de harde schijf veranderd.
Hoi,

Zou je misschien de windows prestatie-index cijfers kunnen posten?

Thanks.
Welja.

Processor: 6,7
RAM: 5,9
Aero: 5,0
Spellen: 5,7
Harde schijf: 5,9
Hoe is de laptop met spellen? Want die Geforce 105 M is niet de beste. Is de call of duty serie bv wel goed te spelen? En met name modern warfare? Heb je dat ook uitgetest, weet je ook wat voor framrates het geeft?
Dat spel speel ik niet. Ik kan je vertellen dat Need for Speed Shift soepel draait op 1366x768 met middelhoge instellingen en Grand Ages: Rome ook op bijna hoogste instellingen. De videokaart in dit ding raakt wel bijna in paniek als je al naar de anti-aliasing instelling kijkt, maar aangezien dit best veel rekenkracht vergt is dit best logisch.

Deze laptop is best snel voor zn prijs en formaat, maar als je call of duty graag met veel detail wil spelen zou ik voor een laptop gaan die meer voor gamers is bedoeld dan deze.