Netgear Switch 16x GE GS316-100PES (GS316-100PES)

Specificaties 16x Ethernet 1Gbps - Bekijk alle specificaties

Netgear Switch 16x GE GS316-100PES (GS316-100PES) Review

Ossi 3 december 2018, 748 views Product gekocht

Netgear Switch 16x GE GS316-100PES (GS316-100PES)

Fijne solide gebouwde switch.

Pluspunten

• Zeer solide gebouwd
  • Monteerbaar aan de muur
  • Gigabit

Minpunten

• Geen beugels voor rack-montage

Features Score: 4
Waarom deze review?
De belangrijkste reden voor mij om op z'n tijd een review te schrijven is om wat terug te geven aan de community :)
Daarnaast kon ik zo gauw op internet geen plaatjes vinden van de onderkant van deze switch en wist ik dus ook niet of deze aan een muur op te hangen is. Dat blijkt gelukkig wel te kunnen. Zie foto's verderop.
Ook is er voor deze switch geen review te vinden en hoewel ik m niet ga benchmarken, is het voor eventueel geïnteresseerden misschien prettig om wat hands-on ervaringen te lezen.

Waarom 16 poorten nodig voor een thuisnetwerk?
Voor mijn thuisnetwerk had ik de noodzaak voor een grote switch in de meterkast. Momenteel komen er 4 netwerkkabels vanuit het huis naar mijn meterkast, maar in de nabije toekomst komen er daar nog 4 bij. Dat plus kabel vanuit de router voor het internet en 2 NAS-en, daarmee kom ik op 11 kabels, hebben mij doen besluiten om voor een 16 poort switch te kiezen. Mogelijk dat er ooit nog eens een Raspberry Pi bijkomt en wie weet wat nog meer in de toekomst. Daarom toch maar de keuze gemaakt voor een 16 poort ipv een 12 poort.

Nu toch maar even in de pricewatch gezocht naar 12 poorts switches, maar die zijn zo duur dat die sowieso niet in the picture zijn :)

Waarom voor deze switch gekozen?
In 1 van de foto's zie je een vergelijking van deze switch met een 5 poorts switch van D-Link. Dat was een switch met een fijne metalen behuizing. Aangezien ik wel fan ben van die metalen behuizing vielen al heel veel plastic switches af. Basicly hou je dan een shortlist over van 2 switches:

De switch waar je deze review van leest:
pricewatch: Netgear Switch 16x GE GS316-100PES (GS316-100PES)

En de TP-Link:
pricewatch: TP-Link TL-SG116

Wat mij uiteindelijk naar de Netgear heeft getrokken was de aanbiedingsprijs van 50 euro op Amazon.de. De TP-Link zal vast ook prima zijn :)
Voor thuisgebruik zag ik de noodzaak niet in van een managed switch, ik heb er nog wel naar gekeken. Want wie weet zou ik het in de toekomst wel kunnen gaan gebruiken. Maar ik kon het aan mijzelf niet verantwoorden om daar extra geld aan uit te geven. Liever zou ik 10Gbit hebben, maar die switches zijn echt veel te duur nog.

Benchmarks?
Non! Geen benchmarks. Waarom niet?
a) geen tijd voor
b) gaat uiteindelijk maar om geneuzel in de marge
c) geen zin in
d) alle bovenstaande antwoorden zijn juist

Zie voor het juiste antwoord, zie de eerste comment :)

Installatie?
Een switch is natuurlijk niet heel lastig om te installeren. Je koppelt m tussen je router en de rest van je netwerk. En is verder gewoon plug&play.

Een paar kleine toevoegingen:
- De behuizing is van metaal.
- Er zijn 4 dikke rubberen voetjes meegeleverd. Dus het metaal zal niet zo gauw het oppervlak beschadigen waar hij op staat. Deze zitten op een stickervelletje. Dus ze zijn optioneel.
- Hij is te monteren aan de muur met de klassieke manier van 2 schroefjes in de muur en net zolang proberen tot hij hangt :) Schroefjes zijn bijgeleverd trouwens inclusief plugjes. Vastzetten met een Philips 2 schroevendraaier. Die past het beste.
- Tip voor bovenstaande puntje: De bijgeleverd handleiding is precies zo breed als de 2 schroefjes die in de muur moeten komen. Scheelt weer gehannes met en liniaal/meetlat oid. ;)
- De kruisjes van het ophangsysteem aan de onderkant, zijn van binnen bedekt met een flapje rubber of iets dergelijks tegen stof.

Foto's?
Uiteraard heb ik foto's voor jullie! Vergeef mij de kwaliteit van de foto's. Ze zijn gemaakt met een OnePlus One telefoon.
Alle foto's zijn klikbaar voor meer details, maar gezien de gebrekkige camera van de OnePlus One, zijn de details niet onuitputtelijk ;)

Verpakking:

Rubber voetjes:
Rubber feet

Verschil tussen een 5 poorts switch en een 16 poorts switch:
16 port vs 5 port

Heb jij ook een Netgear Switch 16x GE GS316-100PES (GS316-100PES)?

Prettige review, thanks!