Bowers & Wilkins 702 S2 (Zwart) Review

Dutchiee 2 december 2018, laatste update op 2 december 2018, 4.654 views Product geleend

Bowers & Wilkins 702 S2 (Zwart)

Pluspunten

• Helder geluid
  • Prachtige speakers
  • Stofkap die magnetisch vast zit
  • Kwaliteit van materialen
  • Behoorlijk wat vermogen

Minpunten

• De prijs is wat aan de hoge kant

B&W 702 S2

Als fan van B&W heb ik eerder de B&W PX mogen reviewen. Dit beviel mij dusdanig dat ik gelijk heb gevraagd naar andere producten om te mogen reviewen, en dat mocht… B&W kwam met een set speakers over de brug, en niet zomaar speakers. De Bowers & Wilkins 702 S2! Deze review beschrijft mijn ervaring met deze speakers.

Specificaties

Laten we de specificaties eerst even beginnen met een kort filmpje waar de 702’s vandaan komen en wat er zoal verbeterd is in vergelijking met ‘oudere’ reeks.

Technische kenmerken
Ontkoppelde, met carbon verstevigde, dubbele dome-tweeter
Tweeter met een massieve body bovenop
Continuum-conus FST voor het midden
Ontkoppelde drivers voor het midden
Conussen met Aerofoil-profiel conus voor het laag
Flowport™

Beschrijving
3-weg boxsysteem met Flowport™
Drivers 1x 25 mm ontkoppelde, met carbon verstevigde, dubbele dometweeter voor het hoog
1 150 mm Continuum-conus FST voor het midden
3x 165 mm conus met Aerofoil-profiel voor het laag

Frequentiebereik
-6 dB bij 28Hz en 33kHz

Frequentierespons
45 Hz - 28 kHz 3 dB

Gevoeligheid
90 dB spl (2,83 Vrms, 1m)

Harmonische vervorming
Tweede en derde harmonische (90 dB, 1 m)
<1% 86 Hz - 28 kHz

Gloss Black
Satin White

Grill:
Zwart
Grijs (alleen Satin White)

Uitpakken en impressiefoto’s

De speakers werden door een medewerker van Bowers & Wilkins langsgebracht. Na een presentatie en paar bakjes koffie haalden wij samen de speakers uit de dozen. Omdat ik hem ook niet te lang op wilde houden met het maken van de foto’s, hebben wij de speakers zonder te fotograferen klaargezet. Daarnaast zet je speakers van bijna 30 kilo ook niet even neer. Hiervoor is een klein stappenplan!

Techniek

Voor hen die de techniek van deze speakers interessant vinden, wil ik toch even wat dieper inzoomen op hetgeen Bowers & Wilkins aan technologie heeft toegepast.
Zo maakt B&W vandaag de dag niet meer gebruik van Kevlar, maar van continuum.
Onderstaande opsomming beschrijven de hoogtepunten volgens B&W betreft deze veranderingen.

- Het Continuum conus ontwerp is gebaseerd op het concept van geoptimaliseerde en gecontroleerde flexibiliteit.
- Het helpt abrupte overgangen te voorkomen tussen zuigervormig- en break-up gedrag dat drastisch de openheid en neutraliteit aantast van een conventionele luidsprekerunit.
- Het levert een betere geluidskwaliteit op maar er zijn overeenkomsten met Kevlar, net als dat materiaal is het een geweven structuur die hoge controle geeft over break-up.
- Continuum is een triomf op experimenteel werk, met meer dan 70 uitgeteste materialen en acht jaar onderzoek voordat het op de markt kwam.
- Voor het eerst in de 800 Series Diamond toegepast en nu al in de nieuwe 700 Series.

Onderstaand filmpje legt uit wat continuum is en wat het verschil is met Kevlar.

Zoals in onderstaande foto te zien is, is de conus geweven.

Onderstaande afbeelding laat zien wat er allemaal in de speakers zit om deze op te bouwen. Dit is voor de echte liefhebber die graag de binnenkant van zijn speakers ziet - zonder ze uit elkaar te halen! :)

Carbon Dome Tweeter
Bowers & Wilkins maakt gebruik van een nieuwe soort Tweeter. De uitleg van de Carbon Dome Tweeter is volgens B&W als volgt:

De nieuwe 700 Series maakt gebruik van een volledig nieuwe tweetertechnologie voor Bowers & Wilkins: de Carbon Dome.

De Carbon Dome tweeter overbrugt het gat in prestaties tussen de Aluminium Double Dome van de 600 Series en de Diamanten dome van de 800 Series.
De eerste break-up vindt plaats op 47kHz, dit positioneert deze tweeter perfect tussen de 38kHz van de 600 Series Aluminium Dome en de 70kHz van de Diamanten Dome van de 800 Series.

De Carbon Dome is opgebouwd uit twee delen.
Het voorste deel bestaat uit een aluminium dome die stijver is gemaakt door een 30 micron dikke coating van Carbon op te dampen PVD (Physical Vapour Deposition).
Het tweede deel bestaat uit een 300-micron dikke Carbon Ring die aan de binnenzijde over de gehele hoogte van de spreekspoeldrager vast is gezet om te voorkomen dat deze tordeert onder belasting.

Het resultaat is een exceptionele stijfheid en weerstand tegen vervorming met lage massa.
Solid Body Tweeter
Ook is de Solid Body Tweeter door B&W aangepakt.

Bij de 705S2 en 702 S2 hebben we gebruik gemaakt van onze Solid Body Tweeter technologie voor onze tweeter-on-top ontwerpen.

Het ontwerp is geheel afgeleid van de gebruikte benadering bij de 800 Series Diamond modellen en heeft dezelfde voordelen waar het de weergavekwaliteit betreft.

In plaats van de holle zink behuizing maken de 705 S2 en 702 S2 gebruik van een volledig resonantievrije behuizing gemaakt uit een stuk aluminium van meer dan 1 kg.

Dit ontwerp gebruikt het huis tevens als koellichaam voor de tweeter en we gebruikten hetzelfde ontkoppelsysteem en HF Grill als bij de 800 Series Diamond.
- Aldus B&W.

B&W 700 serie

De speakers komen in de kleuren ‘Rosenut, Gloss Black en Satin White’.

Daarnaast is er niet alleen een standaard 702 S2 vloerspeaker. De 70X serie bestaat ook uit twee andere vloerspeakers. Daarnaast zijn ook boekenplankspeakers/statief-luidsprekers en een centerspeaker verkrijgbaar.

De gehele lijst is als volgt:
707 S2

2 x 130mm bass + 1 x 25mm tweeter

HTM71 S2
2 x 165mm bass + 1 x 100mm FST midrange + 1 x 25mm tweeter

FS-700 S2
Speaker stand voor gebruik in combinatie met 707 S2, 706 S2 en 705 S2, verkrijgbaar in zilver of zwart.

Uiterlijke impressie

Bij de 702 S2 wordt ook een vloerplint meegeleverd zodat deze veiliger rechtop blijft staan (handig bij een huis vol kinderen).
De luidspreker wordt op de plint gemonteerd en de spikes kunnen aan de onderzijde worden ingedraaid, als geen gebruik wordt gemaakt van de plint kunnen de spikes direct aan de onderzijde van de behuizing worden ingedraaid.

Aan de onderkant worden de spikes ingedraaid waarmee de speakers op de vloer komen te staan.

Als de speakers eenmaal staan, besef je dat je ook gewoon een lange tijd naar de speakers kan kijken. Wat zijn ze prachtig!
Het mooie van deze speakers is dat de klankkast ook zichtbaar uit n geheel bestaat.

Met of zonder stofkap zien de speakers er netjes uit!

Het logo van Bowers & Wilkins is netjes afgebeeld onderaan de speaker. In geval van de beschermkap komt dit logo er alsnog nog netjes onder vandaan.

Omdat de speakers een magneet voor de stofkap in de afwerking verwerkt hebben zitten, zijn de speakers aan de voorkant clean. Bij mijn vroegere speakers had ik een pin die in een gat moest. Dat werkt prima, alleen als de stofkap er niet op wordt gezet, kijk je altijd naar 4/6 gaatjes. Kortom, de magnetische optie en de bijbehorende afwerking is voor mij een warm welkom!

De tweeter is tegenwoordig bovenop de speaker geplaatst - zoals ook in het hoofdstuk techniek is uitgelegd. De vernieuwde en resonantievrije behuizing voor de tweeter weegt ook niet voor niets 1 kilo.

De aansluitingen zitten netjes aan de achterkant - onderaan.

Mocht er geen gebruik worden gemaakt van de vloerplint om de speaker op te laten staan, dan is er ook een optie om de spikes direct aan de onderkant van de speaker in te draaien. Let wel op, hierdoor kan het zijn dat als er kinderen aan de speaker zitten deze ‘gemakkelijker’ om kunnen vallen. De vloerplint is breder waardoor deze minder snel wiebelt.

Muziek & Films

De speakers zijn aangesloten op een Rotel RAP-1580 wat ook een behoorlijke beest is (hier kom ik in een latere review op terug). Ik ben mij ervan bewust dat dit niet de beste opstelling is voor de speakers. Binnenkort verhuizen deze naar een plek waar niets naast of achter staat.

Hoe leg je een eargasm uit? Goede vraag, ik ga het proberen uit te leggen!

Op het moment dat ik Andrea Bocelli en zelfs de acoustic set van Above & Beyond aanzette, raakte ik in een extase. Het kippenvel bleef echt een paar minuten op mijn armen staan. Ik hoorde elk moment weer wat nieuws. Ik weet dat ik de set van A&B echt al een keer of 30 heb gehoord, deze keer was anders. Het was alsof ik er echt bij was. Dit gevoel heb ik nog niet eerder gehad. De klanken waren zo onwijs helder.

Onderstaand nummer is en blijft prachtig, uiteraard speelde ik deze ook even via de Bowers & Wilkins 702 s2, en wat was dat genieten.

Daarnaast heb ik ook wat andere flacjes door de RAP-1580 afgespeeld met een behoorlijk mooi resultaat.

De instrumenten zijn zo onwijs helder. Het is of de gitarist naast je staat.

“Muziek beweegt je”, en dat is zo. Bij het luisteren van onderstaande nummer kreeg ik weer het gevoel dat ik een jaartje of 14 was en op de fiets naar school aan het rijden was. O wat luisterde ik veel muziek destijds - met name Coldplay, Nickelback (ja, iedereen heeft van die fases) en van alles en nog wat.
Zoals gezegd; bij het luisteren kon ik weer even genieten van het nummer en de instrumenten. En wat klinkt dat ook vol, krachtig. De piano is ook zo mooi te horen bij het spelen van dit nummer. De klanken en de muziek ‘verlichten de kamer’.

Omdat ik zelf een aantal jaren in Zoutelande heb gewoond is het ook weer genieten om naar dit nummer van BLF te luisteren. Prachtig hoe de Belgische stem overkomt van Geike.
De diepe tonen zijn aanwezig maar niet overweldigend.

Uiteraard sluit ik af met een nummer waarbij je automatisch je ogen sluit en gaat luisteren naar de muziek. Met de 702 was dit eveneens het geval waarbij ik het gevoel had of ik de mensen van het orkest gewoon een hand kon geven door mijn arm uit te strekken. Wat een prachtig stuk, en al helemaal prachtig hoe het over wordt gebracht door de 702 s2’s.

Het kijken van films is ook een beleving op zich. De ondertoon van de 702 s2 zorgt er ook voor dat je echt een gevoel hebt dat je in een bioscoop zit. Wat mijn verloofde en mij vooral opviel is dat de spraak via deze speakers zo onwijs helder is. Wij hebben pas geleden Shooter, The Equalizer, 2-Guns, John Wick (weer eens) teruggezien en dat was echt een verademing. Wij hadden voorheen met de ‘goedkopere’ set en versterker vaak het idee dat we de helft van de tekst/spraak niet hoorde omdat de muziek en het geluid in films zo gigantisch hard kunnen zijn. Ik kan hier met de 702’s echt kort over zijn; ik/wij horen echt meer met deze speakers dan mijn setje wat ik voorheen had staan.

Platenspeler

Op het moment heb ik een Audio Technica LP5 platenspeler ontvangen en daarbij kocht ik als eerst Above and Beyond Sirens of the Sea. Ik heb vrijwel elke plaat met kippenvel beluisterd.
Zo heb ik Frank Sinatra (LP uit 74) via de platenspeler afgespeeld, en dat was ook erg genieten.
Wat pas echt genieten was (en jullie weten onderhands wel dat ik fan van Above & Beyond ben), is dat ik Sirens of the Sea (LP van A&B) via de LP5 over de 702’s afspeelde. En dat was echt prachtig. Iedereen ook die langskomt en wat met A&B heeft, die luisteren met open mond naar die plaat. En dat is niet alleen door de plaat, maar door de gehele setup!

Hoe kan je verliefd worden op een set speakers? Nou, koop de 702’s en gooi er eens wat CD’s of andere media tegenaan (niet serieus nemen svp!), dan krijg je vrij snel het zelfde effect.

De speakers geven de klanken op alle hoogtes echt prima door. De bas die de speakers produceren is heerlijk. Het kijken van films en series is ook echt een verademing. Daarnaast is de spraak ook echt kristalhelder, wat in mijn optiek het kijken van films en series ook nog eens zeer verheerlijkt.

De kwaliteit van de speakers is in dit geval ook echt iets waar ik nog met veel plezier naar kijk. De speaker weegt ongeveer 30 kilo per stuk en dat is ook goed te merken ook.
De 702’s staan stevig op zijn pootjes. Mocht je kinderen in huis hebben lopen adviseer ik je toch even die plaat eronder te duwen en dan direct op de grond, of daar weer de spikes onder te doen. Er is hoe dan ook genoeg keuze qua opzet. En niet alleen qua hoe je ze neerzet ook qua uitbreiding met extra speakers, boven, achter etc.

Zoals eerder gezegd; “music moves you”, en dat is met zo’n opstelling sneller gedaan dan je denkt!
Om even met een banger de review te beindigen - muziek wat hier in de achtergrond opstaat via de 702’s. Noisia Radio is een soort van drum & bass. Mocht je het dus nog niet kennen en het is wel je genre! Have fun! Ik kan je in iedere geval garanderen, het is een geweldige set voor de 702’s! :)

Ja, ik ben mij er zeker van bewust dat de prijs vrij hoog is, maar daar krijg je in mijn optiek ook echt iets voor terug. Mocht ik dit als wisselgeld hebben, dan had ik deze speakers zonder te knipperen gekocht.
De Bowers & Wilkins krijgen van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins 702 S2 (Zwart)?

Coldplay en Blof geven mij steeds het gevoel dat ik mijzelf op moet hangen, of op zn minst in mijn armen moet snijden. Smaken verschillen gelukkig. Hoe klinkt Bach op deze speakers? De Ludwig van Led Zep? Het gedreun van Motorhead? Zijn hoge bas? De stratocaster van Hendrix? De Linn van Prince? Ik vind de review een beetje mager en niet veel technische feedback geven.
Ik speel veel Jazz dat klinkt goed ik hou van heldere hoge tonen een strakke bas dat is niet voor iedereen, mijn vader gaf in eerste instantie de voorkeur aan kef in de luistersessie hij draaide wel wat bij.
Mijn bron is voornamelijk de Auralic Altair icm Tidal.
Ben het geheel met je eens dat het geweldige speakers zijn, heb ze meer malen beluisterd. Maar zoals zoveel B&W wel erg stevig aan de prijs. In de 2000 euro range is de competitie gewoon enorm en ik weet echt niet zeker of ze daar wel meekunnen. Ik vond de lage tonen vaak erg aan de grond blijven hangen (letterlijk, kruip er maar eens heen) waardoor je veel naast direct geluid ook veel reflecties hoort. Bij een bevriende eigenaar staan de luidsprekers om een stenen voet van 30 cm hoog en dat loste dit 'probleem' meteen op. Maar nogmaals, geweldige dingen, machtig geluid, zelfs als het hard moet.

Wat voor phono pre-amp heb je gebruikt?
Voor de lage tonen heb je de spikes, die zijn hier voor gemaakt, in tegenstelling tot was veel mensen denken maken spikes een enorm verschil.
Heb ze persoonlijk ook gehoord maar ze zijn (mijn smaak) wel beetje steriel. Niet heel erg maar je hoort duidelijk dat het B&W is.

@Dutchiee Erg nette review!
Omschrijf dat steriel eens, waarom kom je daartoe?
Ze zijn een beetje vlak. Wat mij betreft zouden ze ietsjes muzikaler mogen zijn. Ritmisch zijn ze wel erg goed en over het algemeen zijn het erg goeie speakers die veel mensen blij zullen maken.
Spikes veranderen niets aan het feit dat de speaker combinatie de lage tonen in mijn mening iets te veel omlaag drukt. Dat ze een groot verschil kunnen maken om andere negatieve aspecten te verhinderen staat vast, maar niet dit issue.
Hi DamirB,

Dank je wel!
Klopt, of je ze direct op de grond zet of op de spikes, dat verschil merk je wel.
Hi Falconhunter,

Zit inderdaad een hoop power in!
Ik had de LP5 direct op de Rotel Rap-1580 aangesloten. Geen pre-amp verder gebruikt, en zelfs dat vond ik al geweldig klinken :).
Mijn B&W DM 683 S2's hebben ook veel laagreflecties. Daarom ben ik benieuwd wat je bedoelt met
Of bedoel je OP een stenen voet?
Sorry inderdaad 'op'. Hij heeft ze ook een paar graden naar achteren laten leunen. Ziet er een beetje gek uit maar helpt wel, zeker als je een harde vloer hebt.
De 683 S2 heeft de baspoort aan de voorkant, terwijl de CM/700-series de baspoort aan de achterkant heeft. Dit maakt een enorm verschil qua plaatsing van de speakers naar mijn idee.

Omdat de CM/700-series de baspoort aan de achterkant heeft zitten, is het naar mijn idee vrij lastig om lage tonen niet "dreunend" te hebben. Als je de CM/700-series speakers in een hoekje zet, worden ze heel dreunend. De 600-series zijn daarin veel meer vergevend; die kan je gewoon tegen een muur of in een hoekje zetten en ze klinken nog steeds heel degelijk. Geen idee of anderen vergelijkbare ervaringen hebben - mijn ervaring is enkel op basis van mijn 2 ruimtes waar ik ze in het getest.

Bron: Ik bezit 683 (S1), heb even een 683 S2 gehad, heb een setje CM1 S2, en een setje 704 S2.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 december 2018 10:53]

Kwestie van niet nieuw kopen en de tweedehandsmarkt afspeuren. Ik heb sinds 10 jaren een 5.1 set van de DM 602 S3 serie (afgezien van de center: een LCR60). Waren ook kostbaar bij introductie maar ik kocht ze voor 100 euro per stuk tweedehands 10 jaar na introductie. Dat is prima te overzien en je hebt nog altijd fenomenaal geluid. En de conus is ook geweven :)
Ja tuurlijk gaat de technologie verder en kunnen ze nu weer andere dingen dan vroeger. Maar het belangrijkste is of je er zelf van kunt genieten en ik ben dan ook nog enorm tevreden.
Ik raad ook altijd mensen aan om 2e hands 600-series B&W speakers te nemen + een goede oude 2e hands versterker. Heb je voor weinig geld uitstekend geluid.
Hoi Dutchee mooie review, ik heb ze zelf al een tijdje staan. Deze speakers zijn geweldig maar erg gevoelig voor de juiste versterker combinatie. Ik vond ze met de rotel en onkyo versterkers in de luisterruimte niet helemaal tot hun recht komen, een beetje dof vergleken met de marantz versterkers. Ik kan je aanraden dit eens uit te proberen.

[Reactie gewijzigd door Snelisvd op 3 december 2018 23:19]

Hi Snelisvd,
Dank je wel! :)
Ah, geweldig! Welke versterker gebruik jij precies hiervoor?
Op dit moment gebruik ik de Denon x6400h, en daar valt mij juist op dat het heel dof klinkt - vergeleken met de Rotel Rap-1580 die ik voorheen gebruikte. Daar was het muziek 'levendiger/kleurrijker', voller door.
Ik zou eens kijken bij Hegel, ook zeer schne versterkers
Hi Damir,
Klopt. Met een beetje geluk ga ik binnenkort de H90 reviewen! ;)
Mooi dingetje, zelf laatst wat tijd doorgebracht met de Hegel H590 icm Kroma Mimi speakers en Vivid audio speakers. Getalenteerde versterker. Zie de review graag tegemoet!
Ik heb de PM-14 erop staan maar met de PM8006 klonken ze ook al geweldig.
Je kunt als je het nog niet geprobeerd had ook biwiren dat scheelt ook (een beetje)
Nice review Dutchee _/-\o_ Ik heb ze zelf ook in de woonkamer staan, (Satin White) in combinatie met een Marantz set AV8805 & MM8077 :9
Heb zelf een setje 704 staan :) Iets minder groot maar ook erg leuk. Stiekem vond ik het bescheiden formaat van de 704 wel aantrekkelijk.

Aan potentile kopers: Altijd korting vragen. Er kan ruwweg 25% vanaf. Vraag 2-3 bedrijven voor een prijs en kies de goedkoopste. Verkopers mogen de speakers niet goedkoper adverteren, maar er zit wel een flinke marge op.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 6 december 2018 09:41]

En dit is dus de reden waarom de HiFi speciaalzaken in NL de afgelopen 10 jaar bij bosjes omgevallen zijn.
Mee eens, vergeet niet er staat voor aardig wat kapitaal eer wij de mogelijkheid hebben om te luisteren en vergelijken los van het advies garanti3 en service.
De B&W lineup is ook aanzienlijk duurder geworden anders... Kocht je in 2009 een setje 803D voor 8.000 per paar (gelijk aan ~9100 aan hedendaagse euros), kost de 803 D3 opeens 17.000 in hedendaagse euros. Deze trend zit in alle producten van B&W: Nieuwere versies altijd duurder dan de voorlopers. Is B&W ook daadwerkelijk meer gaan investeren of is alleen de marge/winst gestegen? Geen idee, maar maakt ook niet uit.

Voel je vrij om een collecte te starten aan lokale HiFi speciaalzaken. Misschien wil je wat bijleggen om de HiFi speciaalzaken te steunen bij je volgende aankoop.

Edit:

Ik heb overigens een irrationele "afkeer" naar HiFi winkels omdat de winkels waar ik ben geweest (op 1tje na dan) structureel met bullshit aankomen. De ene komt aan "je moet 20% van je budget uitgeven aan kabels", veel-te-dure OPTICAL/HDMI kabels en met uitspraken dat de beeld/geluidkwaliteit er beter van wordt. Zulke winkels mogen echt van mij omvallen, morgen nog.

Ik heb een dikke rol OFC 4mm2 kabel kunnen kopen voor zo'n 1,20 per meter. Verkopen ze zo'n rol? (hetzij voor een paar 10tjes meer, whatever) Nee natuurlijk niet - ze verkopen daartegen wel veel duurdere kabels. De goedkope kabel 4/meter. Ik heb een stuk "dure" kabel (7/meter, 4mm2 audioquest OFC o.i.d.) gekocht en doorgemeten, vergeleken met mijn "goedkope" kabel. Geen meetbaar (of hoorbaar) verschil natuurlijk. Wel ~6x zo duur. De verkoper was ervan overtuigd dat er een hoorbaar verschil zou zijn. Heb m zelfs de "goedkope" kabel laten zien & dat het ook 4mm2 OFC kabel was.

Terwijl we toch bezig zijn, misschien kan je mij uitleggen waarom de vaste prijzen van deze speakers niet vallen onder Prijsafspraken?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 december 2018 10:45]

Je hebt blijkbaar totaal geen verstand van detailhandel of het bedrijfsleven an sich.
Tja. B&W... Waanzinnig!
Mijn enige B&W setje zijn twee heel oude speakertjes die ik tweedehands voor een paar tientjes heb :P Dit spul is z niet mijn budget... Maar z ontzettend mooi.
Ooit. Misschien. Als ik de loterij win ofzo :P