1 review

Schiit Magni 3 - Reviews

Specificaties 2.0-kanaals - Bekijk alle specificaties

Schiit Magni 3 Review

Dutchiee 2 december 2018, laatste update op 5 december 2018, 5.874 views Product geleend

Schiit Magni 3

Ondanks dat Schiit ongeveer 8 jaar bestaat, heeft het snel naam gemaakt op de markt. Op de Nederlandse markt komt deze naam niet zo gigantisch vaak terug, en dat werkt mijn interesse. Waarom niet? Heeft dat met de kwaliteit te maken? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• Power wat het setje kan produceren
  • Helderheid van het geluid
  • Gemak qua gebruik - Plug & Play
  • Aantal aansluitingen
  • Tot en met 32-bit/192 kHz

Minpunten

• Kabels (behalve adapters) niet meegeleverd
  • Door trillingen kan de Modi 2 Uber switchen qua input - de Modi 3 heeft een switch waarbij dit verholpen is

Schiit Modi 2 Uber & Schiit Magni 3

Voor degene die Schiit niet kent, in dit geval review ik de Modi en Magni. De Modi is een DAC (voor het aan kunnen sluiten van digitale bronnen) en de Magni is een AMP (kortom, een hoofdtelefoonversterker/amplifier).
Met deze combinatie heb ik in mijn review een USB aansluiting vanaf mijn computer mijn headset kunnen voeden met prachtige audio. Uiteraard ga ik daar verder op in, in mijn review!

Mocht je geïnteresseerd zijn achter hoe Schiit is ontstaan, daar heeft Jason (één van de medeoprichters van Schiit) een gigantisch blog (klik) over geschreven - met ook veel humor.

Specificaties

Laten we aftrappen met de specificaties van de Magni 3 (jawel.. mag wel!).
Magni 3

Less than 0.3 ohms at either gain

Gain:
2 (6db) or 7 (17db), selectable via rear switch

Topology:
fully discrete, all-bipolar, symmetrical current-feedback design with no capacitors in the signal path and DC servo

Protection:
Standard failsafe DC power input and muting relay

Power Supply:
“Wall wart” style 24VA 14VAC transformer, regulated +/- 17V rails with over 6,000uF filter capacitance

Power Consumption:
6W

Size:
12.7 x 8.9 x 3.18 cm

Weight:
0.45 kgs
Modi 2 Uber
En uiteraard de specificaties van de Modi 2 Uber!

Inputs:
USB, Toslink SPDIF, Coaxial SPDIF

Sample Rates and Bit Depths:
16/44.1 to 24/192 via USB, Coax, and Optical

Input Receiver:
SPDIF: AKM 4113. D/A Conversion IC: AKM AK4490. Analog Summing, Active Filtering: Based on OPA1662 with precision thin-film resistors, DC coupled

Output:

>104dB, referenced to 1.5VRMS, unweighted

Crosstalk:
-80dB, 20-20kHz

Power Supply:
USB powered with +/-5V switching rail generator; auxiliary USB power input for 0mA USB power draw devices (like phones and tablets)

Size:
12.7 x 8.9 x 3.18 cm

Weight:
0.45 Kgs

Uitpakken

De twee boxen van de Magni en Modi Uber. Of dit is een press-sample, of Schiit stopt in iedere geval geen geld in sierlijke dozen waarop 100x staat beschreven wat een product allemaal niet kan :P.

Uiteraard wordt er voor beide producten een owner’s manual meegeleverd.

Tijdens het uitpakken viel in iedere geval op dat de adapter van de Magni best groot is. En dat is niet gek, de Magni kan best wat power bieden, en daar kom ik later op terug!

Beide producten zaten overigens ingepakt - vers van de pers.
Wat aan de Modi opvalt, is dat deze een kleinere adapter heeft, wat natuurlijk niet gek is. De Magni stuurt namelijk de koptelefoon aan.

Samen maken de Schiit Magni 3 en Modi 2 Uber een mooi en leuk torentje. Het geborstelde staal oogt ook erg netjes, eveneens de afwerking van de schroeven en andere materialen. De rubbers onder de producten zorgen er eveneens voor dat deze mini-powerhouse niet zomaar wegschuift.

Wat eveneens opvallend is, is dat er redelijk wat opties op de Schiit Magni en Modi zitten. Zo kan de Modi 3 Uber via Coaxial, Optical of USB aan worden gesloten op een apparaat. De meest linkse RCA-out (rood/wit) aansluitingen worden gebruikt om connectie te maken met de Magni 3 (of andere Schiit product uiteraard - er is namelijk genoeg). En uiteraard zit er ook nog een powerswitch op de Modi 2.

Op de Magni 3 zitten twee RCA aansluitingen waar de RCA input op binnenkomt vanuit de (bijvoorbeeld) Schiit Modi 2 Uber. De ‘out’ kan worden gebruikt om een speakersetje aan te sluiten. Eveneens zit er een gain switch (voor meer of minder power) op. En niet te vergeten ook op de Magni zit een powerswitch.

Met de stevige 6,25mm jack kan menig headset worden aangesloten. In dit geval (en ik kom later terug met een andere lijst aan koptelefoons die ik voor deze review gebruikt heb) heb ik een Beyerdynamic DT880 aangesloten.

Beide kastjes hebben beide een mooi wit ledje. In geval van de Magni om aan te geven dat deze aan staat. De Modi 2 Uber laat zien op welke input deze staat.

Muziek

Qua muziek was ik aangenaam verrast. De nummers die ik beluisterde, speelde ik zowel over de Beyerdynamic DT880 Pro als de AKG K712 Pro.

Laten we even wat harder beginnen deze keer en eindigen op een rustige noot.
In geval van een set van Da Tweekaz kwam de DT880 met zijn 250 Ohm best goed van de grond - letterlijk. De bas wordt door de Magni en Modi heerlijk weergegeven, maar ook weer niet te..
Wat echter een grotere verbazing was, is dat de AKG K712 Pro echt goed klonk met de diepere tonen - en dat terwijl de headset daar eigenlijk niet voor is. De basweergave was hier prima door. Sterker nog, zo prefereer ik het. Niet te veel, maar ook vooral niet dat de bas niet te horen is.
De Modi en Magni zorgen eveneens voor een goede mid en high - wat in veel gevallen pas goed te horen is wanneer er nummers voorbij komt waar gesproken/gezongen wordt wordt.

Om even in de ‘hardere stijlen’ te blijven; Noisia Radio is voor de mensen die het niet kennen een podcast voor drum & bass. Gedurende het schrijven van de gehele review heeft de podcast opgestaan.

De Beyerdynamic DT880 Pro heeft in mijn optiek wel wat power nodig om de drivers aan te spelen, maar dat lukt met de Magni en Modi best aardig. Nou ja.. aardig. Dat moge een understatement zijn. De bas dreunt lekker weg doordat de Schiit’s best goed hun werk doen.
De mids en bas worden echt omarmd door de Magni en Modi. Muziek klinkt voor mijn gevoel ook echt alsof het zo hoort te zijn.

Kippenvel! Elke keer als ik er naar luister krijg ik kippenvel en ben ik even stil. Wat heerlijk! Luisterend op mijn moederbord en via de Schiit Modi en Magni is er zeker wel vast te stellen dat via Schiit het gezang en de instrumenten meer tot zijn recht komen. De violen klinken prachtig, helder, warm, of je ernaast staat. James Brown klinkt zoals gewoonlijk goed, maar in dit geval ook echt perfect.

De muziek van Michael komt echt tot leven door de Schiit Modi en Magni, de tonen zijn bijzonder helder. De bas is in zowel de AKG als de Beyerdynamic goed - niet te overdreven. De mids en high’s zijn heerlijk. De klanken zijn voor mijn gevoel warmer dan wat ze anders zijn.

En om groovy af te sluiten…. allemachtig. Ik heb dit nummer nu 5x beluistert en het blijft heerlijk. Wat een artiesten!
De instrumenten zijn zo onwijs vol, helder. Het voelt alsof je met je headset in een keyboard zit. Op de DT880 Pro voel je zoveel power geleverd wordt door de Shiit’s.
De low’s, mid en high zijn perfect.

Mocht je meer van zulke nummers kennen, stuur ze door, maak je mij erg blij mee! :)

De Schiit Modi 2 Uber & Schiit Magni zijn in mijn optiek niet Schiit (pun intended). Sterker nog, ik ben echt onder de indruk van dit setje. Gedurende het testen gebruikte ik een tweetal verschillende headsets. De ene die wat zwaarder was en een goede basweergave heeft, en een andere die juist tegenovergesteld is, namelijk de Beyerdynamic DT 880 Pro en AKG K712 Pro.

Een klein nadeel wat mij met de Modi 2 Uber opviel is dat tijdens het gebruik van deze kastjes voor meerdere weken is dat de ‘input’ knop soms opeens een andere output kanaal selecteerde. Ik vermoed dat dit door de trillingen kwam en de knop die vrij gevoelig is. Op het moment is de Schiit Modi 3 al uit die een switch aan de voorkant heeft i.p.v. de ‘aanraakgevoelige’ knop. Daarnaast is de USB poort vervangen naar (wat lijkt) micro-usb. Hoe deze klinkt kan ik helaas nog niet zeggen, maar met een beetje geluk komt dit binnenkort in een volgende review (of review van een ander Schiit product!).

Schiit Modi Uber kan tot en met 32-bit 192000 Hz. Knal daar een paar flacs tegenaan en je bent echt een geruime tijd aan het genieten. En dat heb ik ook echt gedaan. Met de Beyerdynamic DT880 (250 Ohm), AKG K712 Pro, Sennheiser HD595 als de Beyerdynamic MMX300, speelde ik een hoop nummers met een hoop plezier af. Dat de DT880 nog met redelijk wat power weg kon worden gespeeld, daar verbaasde ik mij over.
Het fijne van dit setje is dat er ook nog een speakerset of dergelijke kan worden aangesloten. De Modi 2 Uber heeft een hoop opties!

In mijn optiek is dit setje, met de Beyerdynamic DT880 Pro een match made in heaven. Ook met de AKG K712 Pro klonk het geweldig scherp en helder. Sterker nog, het is dat de Schiit Modi 2 Uber en Magni terug moeten (wat al vrij schiit is natuurlijk), anders was dit mijn main audio set geworden en was ik fijn met de twee headsets gaan rouleren.
Mental note aan mijzelf; wanneer ik vanaf een Beyerdynamic DT880 Pro (250Ohm) naar een AKG K712 Pro switch, vergeet dan ook niet de gain even lager te zetten. Allemachtig, ik heb 5 minuten kippenvel gehad van de power die uit de AKG kwam (een headset die ‘gemakkelijker’ kan worden aangestuurd).

Het leuke aan zo’n (DAC en AMP) opstelling is, is dat het echt op vele toepassingen kan worden aangesloten. Mocht je bijvoorbeeld ook een kapotte audiojack op je moederbord hebben, dan kan je hiermee toch nog muziek afspelen - en dat klinkt dan nog eens lekker ook!

Moet eerlijk bekennen dat ik best onder de indruk ben van deze ‘kleine’ kastjes. Wat een power, maar ook echt heerlijk warm geluid.

Ik geef de Schiit Magni 3 en Modi 2 Uber beide 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Schiit Magni 3?

Uitgebreide review, maar... wat is een Schiit? :?

Iets van een versterker of zo, begrijp ik, of is het ook meer? Ik heb de naam Schiit nog nooit gehoord, en uit je review begrijp ik niet goed wat het moet voorstellen.

Oh wacht, nu zie ik het, een DAC + versterker... :)

[Reactie gewijzigd door Micio Nero op 3 december 2018 02:12]