1 review

Schiit Magni 3 - Reviews

Specificaties 2.0-kanaals - Bekijk alle specificaties

Schiit Magni 3 Review

Dutchiee 2 december 2018, laatste update op 5 december 2018, 5.874 views Product geleend

Schiit Magni 3

Ondanks dat Schiit ongeveer 8 jaar bestaat, heeft het snel naam gemaakt op de markt. Op de Nederlandse markt komt deze naam niet zo gigantisch vaak terug, en dat werkt mijn interesse. Waarom niet? Heeft dat met de kwaliteit te maken? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• Power wat het setje kan produceren
  • Helderheid van het geluid
  • Gemak qua gebruik - Plug & Play
  • Aantal aansluitingen
  • Tot en met 32-bit/192 kHz

Minpunten

• Kabels (behalve adapters) niet meegeleverd
  • Door trillingen kan de Modi 2 Uber switchen qua input - de Modi 3 heeft een switch waarbij dit verholpen is

Schiit Modi 2 Uber & Schiit Magni 3

Voor degene die Schiit niet kent, in dit geval review ik de Modi en Magni. De Modi is een DAC (voor het aan kunnen sluiten van digitale bronnen) en de Magni is een AMP (kortom, een hoofdtelefoonversterker/amplifier).
Met deze combinatie heb ik in mijn review een USB aansluiting vanaf mijn computer mijn headset kunnen voeden met prachtige audio. Uiteraard ga ik daar verder op in, in mijn review!

Mocht je geïnteresseerd zijn achter hoe Schiit is ontstaan, daar heeft Jason (één van de medeoprichters van Schiit) een gigantisch blog (klik) over geschreven - met ook veel humor.

Specificaties

Laten we aftrappen met de specificaties van de Magni 3 (jawel.. mag wel!).
Magni 3

Less than 0.3 ohms at either gain

Gain:
2 (6db) or 7 (17db), selectable via rear switch

Topology:
fully discrete, all-bipolar, symmetrical current-feedback design with no capacitors in the signal path and DC servo

Protection:
Standard failsafe DC power input and muting relay

Power Supply:
“Wall wart” style 24VA 14VAC transformer, regulated +/- 17V rails with over 6,000uF filter capacitance

Power Consumption:
6W

Size:
12.7 x 8.9 x 3.18 cm

Weight:
0.45 kgs
Modi 2 Uber
En uiteraard de specificaties van de Modi 2 Uber!

Inputs:
USB, Toslink SPDIF, Coaxial SPDIF

Sample Rates and Bit Depths:
16/44.1 to 24/192 via USB, Coax, and Optical

Input Receiver:
SPDIF: AKM 4113. D/A Conversion IC: AKM AK4490. Analog Summing, Active Filtering: Based on OPA1662 with precision thin-film resistors, DC coupled

Output:

>104dB, referenced to 1.5VRMS, unweighted

Crosstalk:
-80dB, 20-20kHz

Power Supply:
USB powered with +/-5V switching rail generator; auxiliary USB power input for 0mA USB power draw devices (like phones and tablets)

Size:
12.7 x 8.9 x 3.18 cm

Weight:
0.45 Kgs

Uitpakken

De twee boxen van de Magni en Modi Uber. Of dit is een press-sample, of Schiit stopt in iedere geval geen geld in sierlijke dozen waarop 100x staat beschreven wat een product allemaal niet kan :P.

Uiteraard wordt er voor beide producten een owner’s manual meegeleverd.

Tijdens het uitpakken viel in iedere geval op dat de adapter van de Magni best groot is. En dat is niet gek, de Magni kan best wat power bieden, en daar kom ik later op terug!

Beide producten zaten overigens ingepakt - vers van de pers.
Wat aan de Modi opvalt, is dat deze een kleinere adapter heeft, wat natuurlijk niet gek is. De Magni stuurt namelijk de koptelefoon aan.

Samen maken de Schiit Magni 3 en Modi 2 Uber een mooi en leuk torentje. Het geborstelde staal oogt ook erg netjes, eveneens de afwerking van de schroeven en andere materialen. De rubbers onder de producten zorgen er eveneens voor dat deze mini-powerhouse niet zomaar wegschuift.

Wat eveneens opvallend is, is dat er redelijk wat opties op de Schiit Magni en Modi zitten. Zo kan de Modi 3 Uber via Coaxial, Optical of USB aan worden gesloten op een apparaat. De meest linkse RCA-out (rood/wit) aansluitingen worden gebruikt om connectie te maken met de Magni 3 (of andere Schiit product uiteraard - er is namelijk genoeg). En uiteraard zit er ook nog een powerswitch op de Modi 2.

Op de Magni 3 zitten twee RCA aansluitingen waar de RCA input op binnenkomt vanuit de (bijvoorbeeld) Schiit Modi 2 Uber. De ‘out’ kan worden gebruikt om een speakersetje aan te sluiten. Eveneens zit er een gain switch (voor meer of minder power) op. En niet te vergeten ook op de Magni zit een powerswitch.

Met de stevige 6,25mm jack kan menig headset worden aangesloten. In dit geval (en ik kom later terug met een andere lijst aan koptelefoons die ik voor deze review gebruikt heb) heb ik een Beyerdynamic DT880 aangesloten.

Beide kastjes hebben beide een mooi wit ledje. In geval van de Magni om aan te geven dat deze aan staat. De Modi 2 Uber laat zien op welke input deze staat.

Muziek

Qua muziek was ik aangenaam verrast. De nummers die ik beluisterde, speelde ik zowel over de Beyerdynamic DT880 Pro als de AKG K712 Pro.

Laten we even wat harder beginnen deze keer en eindigen op een rustige noot.
In geval van een set van Da Tweekaz kwam de DT880 met zijn 250 Ohm best goed van de grond - letterlijk. De bas wordt door de Magni en Modi heerlijk weergegeven, maar ook weer niet te..
Wat echter een grotere verbazing was, is dat de AKG K712 Pro echt goed klonk met de diepere tonen - en dat terwijl de headset daar eigenlijk niet voor is. De basweergave was hier prima door. Sterker nog, zo prefereer ik het. Niet te veel, maar ook vooral niet dat de bas niet te horen is.
De Modi en Magni zorgen eveneens voor een goede mid en high - wat in veel gevallen pas goed te horen is wanneer er nummers voorbij komt waar gesproken/gezongen wordt wordt.

Om even in de ‘hardere stijlen’ te blijven; Noisia Radio is voor de mensen die het niet kennen een podcast voor drum & bass. Gedurende het schrijven van de gehele review heeft de podcast opgestaan.

De Beyerdynamic DT880 Pro heeft in mijn optiek wel wat power nodig om de drivers aan te spelen, maar dat lukt met de Magni en Modi best aardig. Nou ja.. aardig. Dat moge een understatement zijn. De bas dreunt lekker weg doordat de Schiit’s best goed hun werk doen.
De mids en bas worden echt omarmd door de Magni en Modi. Muziek klinkt voor mijn gevoel ook echt alsof het zo hoort te zijn.

Kippenvel! Elke keer als ik er naar luister krijg ik kippenvel en ben ik even stil. Wat heerlijk! Luisterend op mijn moederbord en via de Schiit Modi en Magni is er zeker wel vast te stellen dat via Schiit het gezang en de instrumenten meer tot zijn recht komen. De violen klinken prachtig, helder, warm, of je ernaast staat. James Brown klinkt zoals gewoonlijk goed, maar in dit geval ook echt perfect.

De muziek van Michael komt echt tot leven door de Schiit Modi en Magni, de tonen zijn bijzonder helder. De bas is in zowel de AKG als de Beyerdynamic goed - niet te overdreven. De mids en high’s zijn heerlijk. De klanken zijn voor mijn gevoel warmer dan wat ze anders zijn.

En om groovy af te sluiten…. allemachtig. Ik heb dit nummer nu 5x beluistert en het blijft heerlijk. Wat een artiesten!
De instrumenten zijn zo onwijs vol, helder. Het voelt alsof je met je headset in een keyboard zit. Op de DT880 Pro voel je zoveel power geleverd wordt door de Shiit’s.
De low’s, mid en high zijn perfect.

Mocht je meer van zulke nummers kennen, stuur ze door, maak je mij erg blij mee! :)

De Schiit Modi 2 Uber & Schiit Magni zijn in mijn optiek niet Schiit (pun intended). Sterker nog, ik ben echt onder de indruk van dit setje. Gedurende het testen gebruikte ik een tweetal verschillende headsets. De ene die wat zwaarder was en een goede basweergave heeft, en een andere die juist tegenovergesteld is, namelijk de Beyerdynamic DT 880 Pro en AKG K712 Pro.

Een klein nadeel wat mij met de Modi 2 Uber opviel is dat tijdens het gebruik van deze kastjes voor meerdere weken is dat de ‘input’ knop soms opeens een andere output kanaal selecteerde. Ik vermoed dat dit door de trillingen kwam en de knop die vrij gevoelig is. Op het moment is de Schiit Modi 3 al uit die een switch aan de voorkant heeft i.p.v. de ‘aanraakgevoelige’ knop. Daarnaast is de USB poort vervangen naar (wat lijkt) micro-usb. Hoe deze klinkt kan ik helaas nog niet zeggen, maar met een beetje geluk komt dit binnenkort in een volgende review (of review van een ander Schiit product!).

Schiit Modi Uber kan tot en met 32-bit 192000 Hz. Knal daar een paar flacs tegenaan en je bent echt een geruime tijd aan het genieten. En dat heb ik ook echt gedaan. Met de Beyerdynamic DT880 (250 Ohm), AKG K712 Pro, Sennheiser HD595 als de Beyerdynamic MMX300, speelde ik een hoop nummers met een hoop plezier af. Dat de DT880 nog met redelijk wat power weg kon worden gespeeld, daar verbaasde ik mij over.
Het fijne van dit setje is dat er ook nog een speakerset of dergelijke kan worden aangesloten. De Modi 2 Uber heeft een hoop opties!

In mijn optiek is dit setje, met de Beyerdynamic DT880 Pro een match made in heaven. Ook met de AKG K712 Pro klonk het geweldig scherp en helder. Sterker nog, het is dat de Schiit Modi 2 Uber en Magni terug moeten (wat al vrij schiit is natuurlijk), anders was dit mijn main audio set geworden en was ik fijn met de twee headsets gaan rouleren.
Mental note aan mijzelf; wanneer ik vanaf een Beyerdynamic DT880 Pro (250Ohm) naar een AKG K712 Pro switch, vergeet dan ook niet de gain even lager te zetten. Allemachtig, ik heb 5 minuten kippenvel gehad van de power die uit de AKG kwam (een headset die ‘gemakkelijker’ kan worden aangestuurd).

Het leuke aan zo’n (DAC en AMP) opstelling is, is dat het echt op vele toepassingen kan worden aangesloten. Mocht je bijvoorbeeld ook een kapotte audiojack op je moederbord hebben, dan kan je hiermee toch nog muziek afspelen - en dat klinkt dan nog eens lekker ook!

Moet eerlijk bekennen dat ik best onder de indruk ben van deze ‘kleine’ kastjes. Wat een power, maar ook echt heerlijk warm geluid.

Ik geef de Schiit Magni 3 en Modi 2 Uber beide 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Schiit Magni 3?

Uitgebreide review, maar... wat is een Schiit? :?

Iets van een versterker of zo, begrijp ik, of is het ook meer? Ik heb de naam Schiit nog nooit gehoord, en uit je review begrijp ik niet goed wat het moet voorstellen.

Oh wacht, nu zie ik het, een DAC + versterker... :)

[Reactie gewijzigd door Micio Nero op 3 december 2018 02:12]

Hi Micrio Nero,

Excuus, heb het alleen in de conclusie vermeld zag ik! :'D
Is het misschien een idee om de inleiding wat uit te breiden:
- Wat zijn het?
- Wanneer gebruik je deze apparaten? Wanneer niet?
- Wat heb je verder nodig? Versteker? Laptop? Telefoon? Kabels? ...?
Hi Bundin,

Vanmiddag geen tijd voor gehad, maar ik pas het even aan! Bedankt :)
De Modi is een DAC en de Magni is een AMP.
Seriously, dat moet toch beter kunnen.

Bijvoorbeeld:
De Modi is een DAC radio ontvanger en de Magni is een AMP koptelefoon versterker.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 5 december 2018 13:34]

Shitt het is geen radio ontvanger zie ik in je review :P

[Reactie gewijzigd door TWyk op 5 december 2018 13:57]

Het is DAC geen DAB
Ben het merk zo gewend en heb alles wel van de maker zijn eigen hoofdstukken gelezen over de startup dat ik hier ook kompleet overheen las tijdens de review.
FKJ is heerlijk om te luisteren! Misschien heel mooi om Desmond Cheese - Polyfizzal Drizzal een keertje met jouw prachtige setup te luisteren!
Goede tip, dank je wel! :)
Mocht je meer van zulke artiesten hebben, let me know - via Pm! ;)
Heerlijke muziek

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 5 december 2018 13:58]

Ik ben al een paar jaar de gelukkige bezitter van een Gungnir Multibit. Echt een fantastisch apparaat. Nieuw uit de (standaard basic witte) doos klonk hij "niet overtuigend", maar na een paar weken inspelen op een online radiostation gaf hij een heerlijk geluid. Strak, gedetailleerd, rustig en open. Naast mijn Kemp Powerblock was dit toch wel een van mijn betere aanschaffen, er zijn behoorlijk wat DAC's die veel duurder zijn maar daar beduidend minder kwaliteit voor teruggeven.

Wat betreft het zilver, helaas... Ik heb ook alles zwart, dus mijn DAC steekt behoorlijk af. Er is ooit een "limited edition" in zwart geweest, helaas lijkt het erop dat het bij die ene uitgave gaat blijven.

Verder had je ook even een linkje naar de website kunnen plaatsen... www.schiit.com
Lees vooral de bedrijfsfilosofie eens door. De DAC's van Schiit zijn niet zomaar door de eerste de beste in elkaar gefrummeld.

[Reactie gewijzigd door Vlrdngr op 5 december 2018 19:00]

Zwarte versies bij Schiit zijn geen limited edition. Toen ik mijn Yggdrasil DAC bestelde heb ik met ze gemaild of er een zwarte te leveren was. Was niet het geval. Op het moment dat het aluminium deel van de behuizingen die ze gebruiken, niet aan de eisen voldoet, worden ze zwart gepowdercoat waardoor je de fouten niet meer ziet. En dan als zwarte versie verkocht. Het is dus alleen leverbaar als ze toevallig een "foute" partij binnen hebben gehad, maar aangezien ze hun leveringen vrij aardig onder controle lijken te hebben; helaas nauwelijks zwarte versie meer.

Sinds een tijdje ook helemaal fan van dit merk. Geen BS audio spul waarbij de CNC-gefreesde aluminium behuizing imposant is maar wel by far het duurste onderdeel van het hele apparaat. Je betaald dus niet voor het uiterlijk maar gewoon een basic behuizing en simpele witte doos (ja, ook de vrij prijzige Yggdrasil zit in eenzelfde saaie witte doos als de spullen van de review) maar qua elektronica is het topkwaliteit. En het klinkt ook fantastisch.

Scanspeakman

[Reactie gewijzigd door Scanspeakman op 9 december 2018 22:08]

Hi Dutchiee,

Leuk review. Ik heb zelf ook de Magni 3 en de Mani (phono versterker). Kan me helemaal vinden in jouw review. Aleen heb ik nog een minpunt en ben ik benieuwd of jij die ook hebt. Heb jij ook bij de Magni als je aan de volume knop draait dat er een kraakje/ruis is? Het is alleen bij volume aanpassen en je hoort dit het beste als er geen muziek op staat. Ik ga er vanuit omdat hij zo goedkoop is dat op het mechanisme is bezuinigd.
Is de volume knop puur voor de Hoofdtelefoon of bedien je hiermee ook gelijk de output naar je boxen?
Beiden, hij bediend de output van je headphones en ook de RCA-out naar, eventueel, powered speakers of een eindversterker.
Hi Bloody,

Dat durf ik niet te zeggen. Heb zelf ook niet zulke speakers om te testen.
Ik lees op internet dat wanneer je de headphones lostrekt de speakers te besturen zijn.
Een Schiit DAC staat hoog op mijn verlanglijstjr. Ik baal er van dat ze alleen in het zilver te verkrijgen zijn. Ik zou deze namelijk op mijn main versterker in mijn huiskamer plaatsen en vrijwel alles is zwart in mijn av meubel.

Ik kan me helemaal vinden in hun filosofie om de opties basic te houden en de focus te leggen op de geluidskwaliteit maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die ze daardoor links laat liggen.

Ben benieuwd naar de multibit versie. Wellicht dat je daar een sample van kan aanvragen ;)
Hi Walterg,
Ik ben het helemaal met je eens! Ben ook best te spreken over de Schiit producten.
Het gekke is, ik zag wel ergens een zwarte versie terugkomen, kan zijn dat iemand met een stift of dergelijke in de weer is geweest.
Weet je wat; ik ga het doorgeven aan Schiit zelf! Allicht doen ze er we wat mee ;)

Ik kan niet wachten om weer wat anders van Schiit te reviewen. En gelukkig maakt dat mij, zo te lezen, niet de enige ;)
Toevallig had ik deze youtube review gezien: https://youtu.be/ih0EqxsTBq8

Schijnt echt heel veel waar voor zijn geld te zijn.
Goede review..
Ik wil graag een magni3 aanschaffen, maar de verkrijgbaarheid is echt minimaal.

Rechtstreeks aanschaffen in de US is door de USD-EUR koers voordeliger dan Europese resellers, maar dan zit je met shipping en importkosten wellicht?
koop bij schiit-europe.com dat is een nederlandse importeur daar heb ik ook mijn spulletjes vandaan
geen invoerrechten etc gewoon verzonden uit nederland
Hi Pummetje,

Goed bezig!
Inderdaad, via schiit-europe.com bestel je het bij een lokale importeur met goede service! :)
Hoe ben jij dan de 1e keer met de naam Schiit in contact gekomen? Via de reviews van Zeos Pantera?
Vriend van mij is al jaar en dag Schiit en hun ontwikkelingen aan het volgen. Zo kwam ik er ook weer mee in aanraking.
Hoe duur is het eigenlijk bij elkaar?
De Magni 3 is 125 euro.
De Modi 2 Multibit is 295. Je kan ook de Modi 2 (of tegenwoordig 3 alweer!) kiezen, die is ook 125 euro.

De multibit is de iets duurdere versie van de normale versie.

Het verschil tussen de normale modi en de multibit versie is als volgt (FAQ http://www.schiit.com/products/modi-1):

What’s the difference between Modi 3 and Modi Multibit?
Lots. Let’s break it down:
  • Control: Modi 3 uses a toggle switch to select inputs, Modi Multibit has a pushbutton with LED indication.
  • D/A Converter: Modi 3 uses the AKM AK4490 DAC, a respected delta-sigma DAC. Modi Multibit uses the AD5547, a unique-to-audio multibit DAC.
  • Digital Filter: Modi 3 uses the digital filter embedded into the AK4490 DAC, while the Modi Multibit features our own unique closed-form digital filter implemented on an Analog Devices SHARC DSP.
  • Analog Section: Modi 3 uses the OPA1662 op-amp and is DC-coupled, Modi Multibit uses the AD8512 and discrete JFET buffers and is DC-coupled with a DC servo.
  • Power Supply: Modi 3 is powered by USB and uses a switching power supply. Modi Multibit has a linear power supply and wall-wart.
  • Miscellaneous: Modi 3 ships with a USB to Micro USB cable and a universal 5V USB wall adapter, Modi Multibit ships only with a 16VAC wall-wart (no cables)
Had er nog nooit van gehoord, ziet er mooi uit maar de naam is niet echt handig gekozen. 'Schiit' spreek je al snel uit als 'Shit'. Doet mij een beetje denken aan OPPO dat eerst POOP was, missschien is een naamverandering wel slim.
Ze weten dat Schiit lijkt op Shit en maken er juist gebruik van. Ik heb zelf de Fulla 2 die is rond de 100 euro en is een combinatie van DAC en headphones pre-amp. Een prima en veel goekoper alternatief voor het hier gereviewde product en dit ding klinkt ook fantastisch. Het is een USB device. Als je hem aansluit dan staat er in Device Manger en in je Volume Mixer de naam "I'm Fulla Schitt". Dus daar komt Fulla vandaan :)

Zie hier:

Ik heb ook nog een magni 3 liggen maar die heb ik nog nooit gebruikt - die Fulla 2 is perfect..

[Reactie gewijzigd door RwinG op 7 december 2018 00:37]