Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2) Review

NLxAROSA 22 januari 2006, 1.058 views

Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2)

Pluspunten

• Koelt zeer goed
  • Zeer stil
  • Goedkoop

Minpunten

• Compatibiliteit met kasten/moederborden

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Reden aanschaf
Deze koeler aangeschaft vanwege de hoge temperaturen (50 idle/80 stressed) met de standaard koeler op mijn ATI X800XT ViVo. Deze koeler sprak me vooral aan omdat hij de warme lucht rechtstreeks je kast uitblaast.

Installatie
Na aanschaf de oude koeler van de kaart gehaald. Na het schoonmaken van de core m.b.v. keukentissue en wattenstaafjes de koeler aan de voorzijde geplaatst en de passieve heatsink voor het geheugen op de achterkant geplaatst. Bij de versie die ik heb gekocht zat geen koelpasta; de heatsinks waren voorzien van thermal pads, dus geen geklieder. Kwestie van koeler op kaart drukken, heatsink aan de achterkant, schroefjes aandraaien, stekkertje inklikken en klaar. Alles bij elkaar nog geen tien minuten werk. Na terugplaatsen kaart bleek dat mijn harde schijf in de weg zat, deze moest dus worden verplaatst. Dit kan een probleem opleveren als je geen ruimte in je kast hebt. Ook paste de hele constructie maar nét boven mijn moederbord. Kan bij andere moederborden problemen geven. Door het plaatsen van de koeler raak je het direct aangelegen slot kwijt, deze wordt gebruikt voor de afvoer van warme lucht.

Gebruik
Na installatie van deze koeler vlogen de temperaturen omlaag. De idle-temperatuur daalde met 15 graden naar 35 graden en de temperatuur onder stress (ATITool op 1024x768x6AAx16AF) ging maar liefst 25 graden omlaag naar 55 graden. Door de directe afvoer van warme lucht ging de temperatuur van de kast ook nog eens met zes graden omlaag (van 35 naar 29). De koeler is nauwelijks hoorbaar, alleen op volledige snelheid hoor je een licht gezoem.

Dit is een zeer goede koeler voor zeer weinig geld. Installatie is een fluitje van een cent, maar let op: de hele constructie is nogal groot en kan problemen geven met sommige kasten/moederborden. Naast de goede koeling is deze koeler ook nog eens heel stil.

Heb jij ook een Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2)?

draaide de vga-koeling op volle toeren tijdens die temperatuur metingen?
Ik heb de fanspeeds aangepast m.b.v. ATITool. Alles beneden de 50 graden op 50% toeren, daarboven op 100%. Dus de stressed temperaturen zijn gerealiseerd op volledige fansnelheid. De idle temperaturen op 50% van de maximale snelheid. Zo heb je maximale koeling tijdens het spelen van games, en is hij lekker stil als je aan het surfen bent of iets dergelijks. Uiteraard kun je dat naar eigen inzicht aanpassen.