Sony HT-ZF9

Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-ZF9 Review

jobvr 1 december 2018, laatste update op 20 oktober 2019, 5.832 views Product gekocht

Sony HT-ZF9

Makkelijk te installeren en gebruiken Soundbar met uitstekende geluidskwaliteit. Met de rear speakers erbij zit je midden in het geluid. Wel heeft hij een paar kleine ontwerpfoutjes en zijn er wat gemiste kansen.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Installatie gemak
  • Bediening
  • Looks (subjectief natuurlijk)
  • Met rear speakers zit je in het geluid
  • eARC ondersteuning

Minpunten

• Plaats van de HDMI-aansluitingen
  • Maar 2x HDMI in
  • Geen Chromecast Ultra
  • Stroomkabel rearspeaker kan niet los

Geluidskwaliteit Score: 5
Voor het schrijven van de review zal ik kort de reviewer en context beschrijven zodat je de review op waarde kan schatten. Ik ben absoluut geen audiofiel, dus elke beoordeling van de geluidskwaliteit moet je met een korreltje zout nemen. Ik zag deze Soundbar staan voor €600,- op een site met een actie voor gratis de achter speaker twv €300,- erbij. Toen heb ik niet lang getwijfeld en hem maar meteen in het winkelmandje gegooid.
Unboxing
Wees niet bang, geen enorm verhaal over het uitpakken van het ding. Waar je rekening mee moet houden is dat de doos wel 1.30m lang is en zo'n 12KG. Door de impulsiviteit van de aankoop had ik mijn vriendin niet gewaarschuwd maar wel op haar werk laten bezorgen omdat dat makkelijker is. Zij schrok zich helemaal kapot toen het ding bezorgd werd.
De soundbar zit degelijk in de verpakking, maar is er wel heel gemakkelijk uit te krijgen. Er zijn veel zaken meegeleverd, zoals de muur montage beugels en een Dolby Atmos demo CD en Toslinkkabel. Wat ontbreekt is een degelijke HDMI 2.0 kabel. Ik denk altijd "dat is de moeite toch niet voor een bedrijf als Sony”.
De Soundbar is een meter breed, dus hij moet wel minimaal onder een 55" TV staan, anders ziet het er waarschijnlijk niet uit. Maar als je een grote TV hebt, dan is het een niet heel opvallend ontwerp. Zelf vind ik dit prettig. Hieronder staat hij onder mijn 60" TV
Installatie
Het installeren is eigenlijk een eitje. Zelf heb ik hem via UTP op het internet aangesloten. Via HDMI heb ik de HTPC en Ziggo box aangesloten en de TV via de HDMI ARC. De TV is een oud HD beestje, dus de 4K doorgave van de soundbar kan ik nog niet testen. Zodra je de soundbar aansluit en aanzet word je door een eenvoudig setup menu geleid. Na het beantwoorden van wat simpele voorkeurs vragen werkt het system direct en is ook de wireless subwoofer herkent.

Wat echt tegen valt is de lengte van het stroomsnoer. Deze is aan de korte kant en zit vast gemonteerd, dus is niet te vervangen. Daarnaast zitten alle aansluitingen off-centre. Dit is een vreemde keuze omdat bij de meeste mensen de kabels naar het midden moeten. Dit levert een kabelbrij achter de soundbar op.
Voor de foto heb ik de soundbar wat naar voren gehaald zodat het probleem duidelijk zichtbaar wordt. Als hij tegen de muur staat heb je er veel minder last van. Wat nog erger is dan de off-centre aansluitingen is dat de HDMI en UTP aansluitingen schuin naar buiten zijn geplaatst. Hierdoor moeten de kabels een U-turn maken om weer terug naar het midden te gaan.
Daarnaast zitten deze aansluitingen zo ondiep dat het onmogelijk is om de U-turn in de uitsparing te maken als je een enigszins kwalitatief goede kabels hebt. De UTP aansluiting zit zelfs zo ondiep dat de stekker uitsteekt aan de achterkant. Dit alles kan een probleem opleveren als je het geheel met de meegeleverde montage beugels strak tegen de muur wil monteren. Degene die dit heeft ontworpen moeten ze direct ontslaan, want dit is echt waardeloos.
Bediening
De bediening is erg eenvoudig. De soundbar reageert snel op de input selectie en de afstandsbediening heeft sneltoetsen voor alle mogelijke acties die je kan bedenken zonder dat je menu's in hoeft. Zelf ben ik hier een grote voorstander van. De afstandsbediening doet hierdoor wel een beetje antiek aan, maar dit heeft mijn voorkeur boven een afstandsbediening met een knop waarbij je onscreen door allenmaal menu's heen moet. Wat extreem handig is, is dat je op de RC direct het level van de subwoofer en de rear speakers kan bedienen. Zelf woon ik in een gehorig Jaren 30 huis en dan kan je eenvoudig de subwoofer wat downscalen als je het gevoel hebt dat de buren ook zitten te trillen op de bank als je de landing van op D-day van 'Saving private Ryan' aan het kijken bent met Dolby Atmos
Zelf draai ik een PLEX -server op mijn HTPC. ICM de PLEX app op mijn telefoon reageert de soundbar hier extreem snel op. Een gemiste kans is de Chromecast Audio die Sony in de soundbar heeft geïmplementeerd. Dit had natuurlijk een Chromecast Ultra moeten zijn die je de mogelijkheid geeft om 4K content van YouTube en Netflix direct vanaf je soundbar te kijken. Natuurlijk kan je deze ook in je TV stoppen en de audio via ARC naar je soundbar sturen, maar de ervaring is dat niet alle TV's dit even goed doen.
Geluidskwaliteit
Dit is natuurlijk het belangrijkste onderdeel en ik heb er het minst over te zeggen. Zoals eerder gezegd ben ik geen audiofiel. Het geluid bij films klinkt sipper goed, maar bij het afspelen van muziek merk ik wel dat het mindere kwaliteit is dan wat de twee 1 meter hoge zuilspeakers leverden. (Deze moesten de deur uit omdat de baas in huis ze niet mooi bij de inrichting vond staan :'( ) Voor mijn gevoel licht de cuttoff frequentie voor de subwoofer wat te hoog. Voor een gewone subwoofer maakt het niet uit waar die staat omdat het menselijk ook de richting van die lage tonen niet kan bepalen. Bij mij staat de subwoofer naast de bank en niet naast de soundbar. Ik heb af en toe het gevoel dat de geluiden naast me vandaan komen ipv van voren omdat er te hoge tonen uit de subwoofer komen die uit de soundbar moeten komen. Dit komt waarschijnlijk omdat de speakers in de soundbar vrij klein zijn en daardoor kunnen niet alle midden tonen uit de soundbar komen.
De Sony HT-ZF9 is een hele aardige soundbar met een goede feature set. Wel heeft het product een paar kleine schoonheidsfoutjes. Zoals bij alle producten is de prijs-kwaliteit natuurlijk belangrijk. Voor €600-700 euro is deze soundbar compleet een goede aankoop. Moet je hem voor €700,- kopen en daarna nog voor €300,- de rear-speakers erbij dan vind ik hem wel erg duur worden voor wat hij levert.
Update 22-01-2019
Ondertussen zijn de "draadloze" rear speakers binnen en ik moet zeggen dat dit (bij goede audio input) echt een verschil maakt. Het geluid komt echt van alle kanten en je hebt het gevoel dat je midden in de actie zit. Dit klinkt als een behoorlijke inkopper, maar je weet pas wat je al die tijd gemist hebt als je het aansluit. Helaas heeft de ontwerpafdeling van Sony ook hier weer steken laten vallen.
De stroomvoorziening is zonder een adapter, dus de speaker gaat rechtsreeks in de 230V. Op zich een prima optie als de kabel met een kleine stekker aan de achterkant los te maken was geweest. Helaas is dit niet het geval. Als je deze speakers op een speaker stand wil plaatsen of wil ophangen en de kabel door een pijpje wil laten lopen heb je geen andere optie dan de stekker er vanaf knippen, kabel door het pijpje en daarna nieuwe stekker monteren.
Ik heb echt het gevoel dat er een paar audiofiel- nerds werken bij Sony die een beetje wereldvreemd zijn en geen verstand hebben van esthetisch een TV of speaker in een sfeervolle huiskamer wegwerken. De ontwerpers van het audiosysteem verdienen een 10, maar de ontwerpers van de housing moeten direct uit hun functie ontheven worden. Omdat mijn vriendin speakerstands sowieso niet mooi vindt, zelf maar iets in elkaar gezet.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Im6O70tBSngWgr.jpeg
Update zomer 2019
Met een van de laatste updates heeft sony deze soundbar van eARC voorzien. Helaas heb ik het zelf nog niet kunnen testen omdat ik geen TV heb met eARC. Op dit moment moet je bij de meeste audio systemen de bron rechtstreeks in de soundbar stoppen om hoge audio kwaliteit als Dolby Atmos te kunnen beluisteren. De soundbar is dan de HDMI-hub. Met elnkel 2 HDMI ingangen is dat een behoorlijke beperking. Als je je TV als HDMI hub gebruikt wordt de audio kwaliteit terug geschoeft naar normaal LCPM 5.1 om hem via ARC aan de soundbar door te geven. Als je een TV hebt die eARC ondersteund, zoals de nieuwe LG OLED C9 https://tweakers.net/product/931588/lg-oled-c9/ dan kan je al je devices op de TV aansluiten en zal de audio zonder verlies van kwaliteit aan de soundbar worden doorgegeven.

Heb jij ook een Sony HT-ZF9?

Tot begin februari s er een cash back actie op dit systeem bij veel retailers. 120 euro terug of je kunt de rear speakers kiezen. Heb zelf voor de laatste gekozen en zou die binnen een week of twee al binnen moeten hebben. Die rear speakers zijn eigenlijk wel nodig om een echt goede atmos ervaring te krijgen. De soundbar heeft al zeer goede kwaliteit en dat kan dus nog beter met de optie.
Ik heb sinds kort ook de rear-speakers.
Nu komt er regelmatig uit de rear-speakers alleen muziek wanneer er op tv een combinatie van muziek en spraak is.
Hoe is dit te wijzigen/het slimste in te stellen?

Heet dit niet multi-channel stereo?

[Reactie gewijzigd door pitchdown op 1 februari 2019 16:32]

Wat bedoel je met muziek wanneer je TV kijkt? Via een decoder / kabel aansluiting reguliere TV? Reguliere TV is vaak 2.0 tenzij je dat in de decoder specifiek gaat aanpassen naar 5.1 maar dan nog verschilt dat per programma. Als je een 2.0 bron hebt en deze schaalt naar 5.1 ga je geluid horen op de rear speakers dat er niet hoort.

Laat maar weten waar je naar kijkt en hoe. Misschien dat er een oplossing is.
Ik wil eigenlijk hetzelfde geluid uit rear als uit de soundbar. Kan dat?
Welke input geeft de soundbar aan dat hij krijgt. Als je op "display" drukt op de RC (geen idee wie die naamgeving bedacht heeft) zie je of je 2.0 /5.1/ DTS/ATMOS enz ontvangt. Eigenlijk is het zo dat als de input iets anders is dan 2.0 het audio bestand bepaald welk geluid er uit welke speaker komt. Bij 2.0 moet de bar zelf aan de slag om te kijken wat uit welke speaker komt. Ik moet wel toegeven de ik de opties hiervoor niet fantastisch vind. Op mijn vorige versterker kon ik er voor kiezen dat het stereo geluid ook uit mijn rest speakers kwam, dus links achter gaf hetzelfde geluid als links voor. Een andere optie is dat het virtual 5.1 doet, waarbij de geluiden waarvan de soundbar denkt dat het stemmen zijn uit de soundbar komen en muziek en omgevingsvergunning geluiden ook uit de rest speakers. Waarschijnlijk kiest de soundbar nu zelf, maar ik had het ook graag zelf kunnen kiezen
Display:

Lpcm 5.1 48 kHz + force pro front surround
Dan kan je er verder niet zo heel veel aan doen. De audio stream bepaald welk geluid er uit welke speaker komt.
Met een video zoals deze kan je testen of het goede geluid uit de goede speaker komt:
Maar zoals @Elazz al schreef komt komt de spraak bij de meeste video's uit de front speaker, omdat daar de spreker vaak zit. Het is vreemd als het geluid achter je vandaan komt, terwijl de spreker voor je staat.

Ik heb geen ervaring met een NVIDEA shield, maar als je gewoon een MP3 afspeelt ( 2.0 audio) en de shield stuurt een 5.1 audio stream naar je soundbar, zou je moeten kijken wat je kan instellen in de shield, want die doet dan de omzetting van 2.0 naar 5.1 en daar wordt bepaald welk geluid er naar welke speaker gaat. Daar kan de soundbar niet veel meer aan doen
Ik heb op 3 apparaten de input-settings gewijzigd:
- Ziggo horizonbox - dolby uitgezet
- nvidia-shield - stereo aangezet i.pv, surround
- philips-tv smart gedeeld - stereo i.p.v. meerkanaals

Als ik nu op display-knop druk van de afstandsbediening van de Sony : LPCM 2.0
Dit lijkt dus het meest in de buurt te komen.

Ik heb tot op heden nooit echt een beter geluid gehoort bij vertical surround.
Ik ben benieuwd hoe andere dit zien..
Als je LCPM 2.0 hebt, kan je dan verschillende scenes selcteren (movie/cinema/sport, etc) bij mij doet hij dat namelijk niet (meer)

Verder moet je niet te veel verwachten van dat soort knopjes als vertical sound. dat is pure marketing. Zolang je geen speakers aan het plafond hangt gaat er geen geluid van boven komen, dus geen 5.1.2. Als ik er op druk hoor ik wel iets veranderen, maar geen idee of ik het beter vind of slechter, en het geluid komt dan zeker niet in eens van boven.
Hier werken de scenes nog wel met LCPM 2.0
Vind het lastig te zeggen wat nu het mooiste is.

Ik ben ook wel benieuwd wat de beste setup is met deze set inclusief de rear-speakers.
Een goed voorbeeld is live tv en smart tv.
Als er iets wordt weergegeven waar spraak + muziek in zit, komt er uit de soundbar de spraak en muziek, en uit de rear-speakers alleen de (achtergrond)muziek.
Misschien moet je eens proberen met een audio test bestand van dolby ofzo en zien wat er gebeurt bij iedere kanaal. Als je 5.1 afspeelt dan moet het naar de juiste speaker gaan.

Als dat niet gebeurt is er misschien iets mis met de tv instellingen van de tv of speler.

Hoe je voor en achter hetzelfde wilt horen ligt opnieuw aan de bron. En vaak zal dat dus niet het geval zijn.
Ik heb hier een philips 65 inch smart tv. Tevens een nvidia shield.
Vanaf beide input hetzelfde verhaal -- geen spraak uit rear speakers.
Spraak komt bijna nooit uit rear speakers. Wanneer studio's gaan soundmixen willen ze ervoor zorgen dat spraak van voor komt omdat je zelf in die richting TV kijkt. Daarom zie je technologie bij bijvoorbeeld Sony televisies waar het lijkt also spraak zelfs uit het scherm komt. Dat is natuurlijker.

Enkel bij spraakobjecten die dynamischer zijn (bijv. iemand die iets zegt dat in het beeld zit - of misschien gefluister) dan kunnen ze kiezen om het in een rear kanaal te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 2 februari 2019 20:50]

Even een compleet andere vraag, Na de laatste update werken de verschillende geluidskwaliteit modi niet meer (cinema/music/game/game/sport/standard). Als ik op de knoppen druk krijg ik "NOT USE" op het display. Ik heb verschillende inputs geprobeerd, van de Ziggo horizon box 2.0 en 5.1 input en van de PC alles van 2.0 t/m Dolby Atmos. Voor mijn gevoel werkte deze sound selectie hiervoor wel, maar dat weet ik niet zeker.
Wanneer ik bv. een YouTube filmpje start op de nvidia shield..
Het intro van het filmpje is muziek en komt uit alle speakers inclusief rear.
Wanneer iemand begint te praten komt dit alleen uit de soundbar en niet uit de rear.
Waarom? En is dit aan te passen?
Ik heb sinds gisteren ook deze soundbar.
Ik heb alleen een raar probleempje.

Ik hoor onregelmatig wat plofjes/kraakjes uit de soundbar (niet de Sub).
Het zijn van die geluidjes welke je vroeger hoorde als je vinyl-plaat afspeelde.

Het lijkt het meest te zijn als ik ZIGGO als input op de tv heb.
Ik zag in enkele threads langskomen dat dit door het wifi-signaal zou komen. Ik ben inmiddels disconnecte van het WIFI, maar ik hoor het nog steeds.

Herken je dit en weet je misschien een oplossing?
Dat probleem ben ik nog niet tegengekomen. Is je soundbar geüpdatet naar de laaste versie? Dit adviseer ik namelijk wel. Eventueel de update uitvoeren na een reset.

Eventueel een andere hdmi gebruiken of testen of je dat ook op chromecast music of via Bluetooth met je telefoon als bron hoort.
Soundbar heb ik inderdaad geupdate.
Ik zal inderdaad ook even vergelijken met andere input.
Misschien nog kabels vervangen?
Ik had een HDR issue opgelost met een HDMI kabel met meer bandbreedte maar dat heeft denk ik geen invloed voor u? Eventueel nog zien of je dat probleem ook hebt bij een directe input naar de soundbar.
@pitchdown Het probleem dat jij beschrijving heb ik niet. Waar ik wel last van heb is bij het aanzetten van mijn Ziggo decoder (de simpele zonder harddisk, dus niet de horizon box) en het HT-ZF9 dat er alleen hele harde ruis uit de soundbar komt. Dan moet ik de soundbar uit en aanEtten en dan is het goed. Bij mijn HTPC heb ik dat probleem nooit. Ik vermoed dat het toch iets met het simpele audioformat dat uit de Ziggo box komt te maken heeft. Maar dat is een gok
Ik hoop dat ik binnenkort een 4K decoder bij Ziggo kan bestellen.
Zelf ook deze soundbar. Genoemde probleem nog niet meegemaakt met mijn eigen Ziggo horizon box.
Heb hem nog niet helemaal goed ingesteld of ook de nieuwe TV staat nog niet goed want ik had in eerste instantie geen geluid via mijn ARC van de TV. Mijn Ziggo box zit op HDMI2 van de TV. De soundbar op de speciale ARC aansluiting van de TV.

Gebruik nu een optische kabel tussen de Ziggo en soundbar. Er komt toch geen hogere geluidsformaat uit de Ziggo dan Dolby Digital.

Verder goede review.. Het is een mooi systeempje en idd de extra draadloze boxen maken het dan iets te dure set. Maar met alle mogelijkheden en Dolby Atmos toch een erg goede soundbar.

Jammer en vreemd dat de Nederlandse taal alleen niet ondersteund wordt.
Ik hoor het geluid soms als Ziggo en aanstaat, maar ook soms vanuit de nvidia shield.
Er blijven dan maar enkele apparaten over welke dit kunnen veroorzaken:

1)Soundbar
2)TV
3)De optical kabel tussen de TV en de soundbar

Wat is wijsheid?
Zo te lezen heb je alles op de TV aangesloten en daarna voor opticale naar de soundbar. Heb je al geprobeerd om alles op de soundbar aan te sluiten en daarna het beeld van de soundbar naar de TV?
Nee. Maar zou kunnen volgens mij.
Heeft dat technisch voordelen?
Nu ben je afhankelijk van je TV hoe die het geluid omzet van wat er uit je HDMI komt naar optisch. Het is bekend dat niet alle TV's dat even goed doen. Vandaar dat ze nu ook met die eARC standard zijn gekomen. Ik zou het zeker even proberen. dat weet je ook meteen of het aan je TV ligt of niet. Het is wel klote dat de HT ZF9 maar 2 HDMI ingangen heeft
Ik heb geprobeerd via HDMI 1 en HDMI 2 , maar krijg helemaal geen geluid.

Situatie:
Horizonbox HDMI4 op tv - HDMI 3 naar soundbar
Nvidia Shield HDMI1 op tv - HDMI 3 naar soundbar

Geen geluid, ook HDMI 2 geprobeerd.
@pitchdown
Ik heb zelf ook een nieuwe XF9005 TV en ik las ergens dat je een speciale HDMI instelling moest doen om de ARC functie werkende te krijgen. Dit is een google niet specifiek voor mijn TV maar is wel sprake van een speciale instelling https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00016881
Kan zijn dat het op jouw TV anders wordt genoemt.

Ben er zelf nog niet mee bezig geweest. Met de optische vanaf mijn horizon naar de soundbar gaat het verder goed.

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 6 december 2018 18:33]

Ik heb op mijn sony HT-ZF9 soundbar 2 ingangs-signalen aangesloten (ziggo en Nvidia shield). Er gaat vervogens 1 HDMI kabel de tv in.
Beide ingangs-signalen werken prima en de soundbar schakeld hiervoor tussen HDMI 1 en HDMI 2.
Nu wil ik smart-gedeelte van de TV zelf ook actief hebben. Beeld werkt gewoon, maar ik krijg geen geluid.
Dit werkt niet op HDMI 1, HDMI2 en "TV".
Kan ook over dezelfde kabel tussen de soundbar en de tv geen geluid en moet hier een aparte kabel als input komen tussen de tv en de soundbar? Ik heb al zitten spelen met ARC en easy-link instellingen op mijn Philips tv, maar kom er niet uit.
Als het goed is kan dat wel. Het enige is dat je TV een hdmi poort moet hebben met ARC (Audio Return Channel). Dan kan je TV selecteren op de soundbar en moet het goed komen. Belangrijkste is de HDMI uitgang van de TV met ARC
Gisteren hebben wij dit systeem aangeschaft maar er is ons niks verteld over 'cash back'. Dankzij jouw reactie weten we dit. Dankjewel!!! _/-\o_
Hmm mijn reactie is van 2018 :p
Mawr het klopt. Er is inderdaad een cash back Actie lopende maar weet niet of die verlengd is. In BE liep die in ieder geval tot 31 december en kun je tot 13 februari indienen.

Veel succes in ieder geval. Hopelijk krijg je de 100 euro korting.
Typo

[Reactie gewijzigd door jobvr op 6 december 2018 11:38]

Ik heb sinds kort ook de rear-speakers.
Hoe is dit te wijzigen/het slimste in te stellen?

Heet dit niet multi-channel stereo??
Ik krijg het maar niet voor elkaar om een atmos geluid in mijn soundbar te krijgen. Hebben jullie demos op usb stick of zo. Mijn LG tv heb ik geen idee of die het ondersteund. verder heb ik een h96 pro plus android kastje. Zo ver ik begreep ondersteund deze passthrouh. Ik weet dus eigenlijk niet of dit werkt. Ook had ik begrepen dat de player die je gebruikt ook atmos moet ondersteunen. Mijn idee was dus om die allemaal te skippen en een usb met iets er rechtstreeks in de soundbar te steken, werkt dat? Andere ideeen? Ik heb het idee dat ik nu gewoon een hele dure 5.1 dts bar heb gekocht en dat had ik al in de vorm van mijn receiver en 5.1 setjes boxen.
Bestaat er een demo modes ?
Ik denk niet dat het vanaf je TV gaat werken. Bij de laatste firmware update heeft de HT-ZF9 eARC ondersteuning gekregen waardoor hij dolby atmos ook Via ARC kan ontvangen. Aleen zijn er bijna geen TV's die dit ondersteunen. Volgens mij heeft allen de laatste LG OLED serie dit.

Zelf heb ik het gedaan met mijn HTPC. maar het moet ook via een laptop kunnen. Als je die via HDMI aansluit en de atmos demo files draait moet het goed gaan
wel moet je even kijken of de player het aan kan. Misschien even VLC op je PC zetten.
Ik heb in het begin ook even lopen klooien voordat het voor elkaar was.

[Reactie gewijzigd door jobvr op 13 augustus 2019 20:55]

Hi, een vrij late reactie maar hopelijk wordt er nog gereageerd. Ik heb een impuls aankoop gedaan van deze soundbar. Hoewel ik begin van het jaar wel aan het kijken was voor een soundbar en deze ook een van de betere vond (uitgaand van reviews), heb ik de afgelopen weekend deze soundbar in huis genomen. Ik ging op pad voor een GPU Maar ach :+

De soundbar klinkt opzich prima, jammer dat er weinig bass in de bar zelf zit zo heb ik het gevoel. Stemmen klinken naar mijn mening niet heel diep maar wel onwijs helder. Het balans tussen stem, actie en bass (subwoofer) vind ik erg goed. Ik heb nu al een aantal films in Dolby atmos gekeken en ik ben fan. Het over de hoofd geluid ervaar ik niet zozeer maar mijn bank zit ook ongeveer 3.5 meter van de bar af tegen de muur. Van het weekend schuif ik hem wat naar voor om te kijken of dit wat beter werkt. Omdat ik dus tot zover erg te vrede ben over deze soundbar zou ik nog graag een kleine investering willen doen in de achter speakers. Mijn vraag is nu of daar ook moving sound uit komt, tevens heb ik nog niet eerder een geluid systeem gehad en ben ik benieuwd hoe je ze het best kan plaatsen. Ik zelf zit eraan te denken om op te hangen omdat ik niet veel ruimte heb voor pilaren. Ook zit mijn bankstel dus tegen de muur aan, en als ik de boxen aan de muur vestig gaat het geluid waarschijnlijk langs de zit positie dan gericht.

Heb jij het geluid systeem nog en hoe is hij jou bevallen?
Ola, ja ik heb het systeem nog steeds en ben super tevreden. De rear-speakers zijn echt een meerwaarde. Sinds ik de nieuwe Ziggo-next gen box heb, wordt ik ook regelmatig verrast door mooi surround geluid bij films op TV en als ik via die box netflix draai. Ik heb volgens mij de zelfde situatie als jij. mijn bank staat tegen de achterwand waar de speakers staan, die staan dan ook onder 45 graden naar de bank gericht. Als ik in de mogelijkheid ben er een foto van de maken zal ik het opsturen.
Mooi om te horen! Ik zal ze waarschijnlijk dan ook wel halen. Ben benieuwd naar jou set up :). Nu inmiddels bijna een week in bezit en elke film is weer een ander beleving, ik luister eerder naar de film dan ik er naar kijk :+
foto van de setup toegevoegd. nog niet de beste kwaliteit ivm lichtinval, maar setup is wel duidelijk zichtbaar.
Bedankt! ziet er goed uit inderdaad een beetje zoals hier. Heb ze inmiddels gehaald en het heeft wel toegevoegde waarde, jammer dat het niet helemaal van achter komt maar eerder de zijkant ook. Mooie set up :)
Bedankt voor deze uitgebreide review!

Ik heb een vraag wat betreft het gebruik van een Chromecast. Klopt het dat ik mijn Chromecast rechtstreeks op de soundbar kan aansluiten, en deze dmv zijn HDMI Pass Through het beeld vervolgens kan doorsturen naar de televisie?

Dit is een belangrijk punt voor mij, aangezien mijn huidige TV nog geen HDMI Arc poort heeft. Ik plan een upgrade, maar zou in de tussentijd de soundbar toch ook graag op deze tv reeds gebruiken... :)
Dat is denk ik de beste manier om hem aan te sluiten.
Jouw TV heeft misschien geen ARC, maar bijna geen enkele TV heeft eARC. Dus als je van Dolby Atmos geluid wil genieten, is dit de manier om hem aan te sluiten.
Als je een Chromcast Ultra aansluit, kan je van Dolby Atmos geluid genieten en wordt het 4K beeld netjes naar je TV doorgezet.
Grootste verschil zit in het afspelen van lossles materiaal. Hoeft niet eens per se Dolby Atmos te zijn. Je moet dan wel de bron rechtstreeks op de soundbar aansluiten als je geen eARC op je tv hebt. Bijvoorbeeld een (4k)blu ray speler of nvidia shield direct op de soundbar hdmi in poorten.

Lossless atmos is bij veel films wel een meerwaarde. Op avforums kun je reviews zien ook op vlak van geluidskwaliteit bij films.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 24 januari 2020 09:10]

Bedankt voor deze review!

Ik gebruik momenteel een oude home cinema set die ik wil vervangen (wellicht voor deze soundbar). Ik heb straks dus een Samsung TV, Ziggo Nextbox en een PS4 slim. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om alles op elkaar aan te sluiten aangezien er maar 2 HDMI poorten zijn...

Als iemand dit weet, graag! Ben al geruime tijd aan het zoeken naar een goede soundbar voor een redelijke prijs. Ik dacht deze nu gevonden te hebben in de Sony HT-ZF9 maar nu twijfel ik door het bovenstaande.

EDIT: Kan ik de Ziggo Nextbox wellicht gewoon via HDMI op de tv aansluiten en dan de PS4 via HDMI naar de soundbar en de TV via HDMI ARC naar de soundbar?

[Reactie gewijzigd door MasterJesseS1 op 28 november 2019 21:16]

Ja, dat kan. Zelf heb ik de ziggo box en een Htpc aangesloten. Hij heeft 2x hdmi in en de Hdmi uit met eARC
Ah top! Dus de soundbar naar de tv in de ARC en de Ziggo box en de ps4 in de gewone HDMI en dan zou het moeten werken?
JA, dat werkt prima, en dan kan je je spotify enzo nog steeds gebruiken via de ingebouwde chromecast-audio. Enige jammere is dat ze geen chromecast-ultra hebben ingebouwd, maar tegenwoordig kan die Ziggo-box ook een hoop van die taken. Ik was helemaal verbaast dat als ik YouTube zat te kijken op mijn telefoon ik die kon doorzetten naar mijn Ziggo-box die ze dan ging afspelen. is echt top
Super! Nogmaals bedankt voor je review en je reacties!
Ik ben overtuigd :)

Ik zie hem nu staan voor 559€ + gratis rear speakers of 200€ cashback bij de mediamarkt. Iemand een betere deal gezien?
Dat is idd een prima deal. Zelf heb ik hem iets meer dan een jaar geleden in een actie voor 599 incl rear speakers gekocht. Dan heb je een goede prijs kwaliteit verhouding. Maar de advies prijs van 699 + daarna 250 voor de rear speakers is echt te duur. Rear speakers maken echt een verschil, dus als ik jou was zou ik daarvoor gaan ipvpv de cashback.
Zojuist besteld bij Smits Arnhem voor 495€. Boxjes vraag ik via Sony zelf aan. Bedankt voor de hulp!

[Reactie gewijzigd door MasterJesseS1 op 29 november 2019 13:58]

Zojuist alles binnen gekregen en aangesloten maar ik vroeg me af hoe jij dat hebt gedaan? Ik heb nu een HDMI kabel via arc tv naar arc soundbar gedaan. Sluit ik dan de HDMI kabels van de Ziggo nextbox en de PlayStation aan op de tv of op de soundbar? Ik ben echt een leek op dit gebied en van de handleiding word ik niet heel veel wijzer...
Hangt van je TV af, maar ik ga er vanuit dat je TV ARC heeft en geen eARC. Dit betekend dat bijvoorbeeld dolby atmos input door je TV wordt omgezet naar normaal 5.1 en dan doorgegeven naar je soundbar. Wil je maximaal gebruik maken van de audio kwaliteit dat sluit je alles aan via je soundbar en een kabel van je soundbar naar je TV om het beeld door te geven.
Ik heb alleen arc inderdaad. Dus alles (PlayStation en nextbox) in de soundbar pluggen. De enige HDMI kabel in mn tv is dan die in de HDMI arc poort, die vervolgens naar de arc van de soundbar gaat. Heb ik het dan goed begrepen?
Ik heb de soundbar inmiddels zelf ook aangeschaft en ik vind 'm echt geweldig. :P

Nog één kleinigheidje waar ik mijn weg niet in vind is het volgende: bij instellingen kan je onder Audio Settings > Sound Effect kiezen tussen die van Sony ('sound mode on') of die van Dolby ('dolby speaker virtualizer'). Die laatste schakelt de verschillende geluidseffecten (cinema, sports, standard...) uit en schakelt ook de vertical sound engine uit, maar lijkt mij alsnog beter te klinken voor films die effectief een Dolby track bevatten.

Heb jij al ervaring met deze twee settings? Wat zijn jouw bevindingen / voorkeuren? :)
Ah, dank voor je hulp. Nu weet ik waarom ik die opties niet kan selecteren. :) _/-\o_
dus je begrijpt, ik kan je nog geen zinnig antwoord geven. Ik vond het geluid altijd prima. Speelde meestal een beetje met de bass en het volumme om hoge tonen er beter uit te krijgen als ik voice beter wilde horen dan effecten. :X Er gaat waarschijnlijk nu een hele nieuwe wereld voor mij open.. Zoals ik al schreef, ik ben geen audiofiel.