Sony HT-ZF9 - Reviews

Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-ZF9 Review

jobvr 1 december 2018, laatste update op 2 december 2018, 295 views Product gekocht

Sony HT-ZF9

Makkelijk te installeren en gebruiken Soundbar met uitstekende geluidskwaliteit. Wel heeft hij een paar kleine ontwerpfoutjes en zijn er wat gemiste kansen.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Installatie gemak
  • Bediening
  • Looks (subjectief natuurlijk)

Minpunten

• Plaats van de HDMI-aansluitingen
  • Maar 2x HDMI in
  • Geen Chromecast Ultra

Geluidskwaliteit Score: 5
Voor het schrijven van de review zal ik kort de reviewer en context beschrijven zodat je de review op waarde kan schatten. Ik ben absoluut geen audiofiel, dus elke beoordeling van de geluidskwaliteit moet je met een korreltje zout nemen. Ik zag deze Soundbar staan voor €600,- op een site met een actie voor gratis de achter speaker twv €300,- erbij. Toen heb ik niet lang getwijfeld en hem maar meteen in het winkelmandje gegooid.
Unboxing
Wees niet bang, geen enorm verhaal over het uitpakken van het ding. Waar je rekening mee moet houden is dat de doos wel 1.30m lang is en zo'n 12KG. Door de impulsiviteit van de aankoop had ik mijn vriendin niet gewaarschuwd maar wel op haar werk laten bezorgen omdat dat makkelijker is. Zij schrok zich helemaal kapot toen het ding bezorgd werd.
De soundbar zit degelijk in de verpakking, maar is er wel heel gemakkelijk uit te krijgen. Er zijn veel zaken meegeleverd, zoals de muur montage beugels en een Dolby Atmos demo CD en Toslinkkabel. Wat ontbreekt is een degelijke HDMI 2.0 kabel. Ik denk altijd "dat is de moeite toch niet voor een bedrijf als Sony”.
De Soundbar is een meter breed, dus hij moet wel minmaal onder een 55" TV staan, anders ziet het er waarschijnlijk niet uit. Maar als je een grote TV hebt, dan is het een niet heel opvallend ontwerp. Zelf vind ik dit prettig. Hieronder staat hij onder mijn 60" TV
Installatie
Het installeren is eigenlijk een eitje. Zelf heb ik hem via UTP op het internet aangesloten. Via HDMI heb ik de HTPC en Ziggo box aangesloten en de TV via de HDMI ARC. De TV is een oud HD beestje, dus de 4K doorgave van de soundbar kan ik og niet testen. Zodra je de soundbar aansluit en aanzet word je door een eenvoudig setup menu geleid. Na het beantwoorden van wat simpele voorkeurs vragen werkt het system direct en is ook de wireless subwoofer herkent.

Wat echt tegen valt is de lengte van het stroomsnoer. Deze is aan de korte kant en zit vast gemonteerd, dus is niet te vervangen. Daarnaast zitten alle aansluitingen off-centre. Dit is een vreemde keuze omdat bij de meeste mensen de kabels naar het midden moeten. Dit levert een kabelbrij achter de soundbar op.
Voor de foto heb ik de soundbar wat naar voren gehaald zodat het probleem duidelijk zichtbaar wordt. Als hij tegen de muur staat heb je er veel minder last van. Wat non erger is dan de off-centre aansluitingen is dat de HDMI en UTP aansluitingen schuin naar buiten zijn geplaatst. Hierdoor moeten de kabels een U-turn maken om weer terug naar het midden te gaan.
Daarnaast zitten deze aansluitingen zo ondiep dat het onmogelijk is om de U-turn in de uitsparing te maken als je een enigszins kwalitatief goede kabels hebt. De UTP aansluiting zit zelfs zo ondiep dat de stekker uitsteekt aan de achterkant. Dit alles kan een probleem opleveren als je het geheel met de meegeleverde montage beugels strak tegen de muur wil monteren. Degene die dit heeft ontworpen moeten ze direct ontslaan, want dit is echt waardeloos.
Bediening
De bediening is erg eenvoudig. De soundbar reageert snel op de input selectie en de afstandsbediening heeft sneltoetsen voor alle mogelijke acties die je kan bedenken zonder dat je menu's in hoeft. Zelf ben ik hier een grote voorstander van. De afstandsbediening doet hierdoor wel een beetje antiek aan, maar dit heeft mijn voorkeur boven een afstandsbediening met een knop waarbij je onscreen door allenmaal menu's heen moet. Wat extreme handig is, is dat je op de RC direct het level van de subwoofer en de rear speakers kan bedienen. Zelf woon ik in een gehorig Jaren 30 huis en dan kan je eenvoudig de subwoofer wat downscalen als je het gevoel hebt dat de buren ook zitten te trillen op de bank als je de landing van op D-day van 'Saving private Ryan' aan het kijken bent met Dolby atmos
Zelf draai ik een PLEX -server op mijn HTPC. ICM de PLEX app op mijn telefoon reageert de soundbar hier extreme snel op. Een gemiste kans is de de Chromecast Audio die Sony in de soundbar heeft geïmplementeerd. Dit had natuurlijk een Chromecast Ultra moeten zijn die je de mogelijkheid geeft om 4K content van YouTube en Netflix direct vanaf je soundbar te kijken. Natuurlijk kan je deze ook in je TV stoppen en de audio via ARC naar je soundbar sturen, maar de ervaring is dat niet alle TV's dit even goed doen.
Geluidskwaliteit
Dit is natuurlijk het belangrijkste onderdeel en ik heb er het minst over te zeggen. Zoals eerder gezegd ben ik geen audiofiel. Het geluid bij Films klinkt sipper goed, maar bij het afspelen van muziek merk ik wel dat het mindere kwaliteit is dan wat de twee 1 meter hoge zuilspeakers leverden. (Deze moesten de deur uit omdat de baas n huis ze niet mooi bij de inrichting vond staan :'( ) Voor mijn gevoel licht de cut-off frequentie voor de subwoofer wat te hoog. Voor een gewone subwoofer maakt het niet uit waar die staat omdat het menselijk ook de richting van die lage tonen niet kan bepalen. Bij mij staat de subwoofer naast de bank en niet naast de soundbar. Ik heb af en toe het gevoel dat de geluiden naast me vandaan komen ipv van voren omdat er te hoge tonen uit de subwoofer komen die uit de soundbar moeten komen. Dit komt waarschijnlijk omdat de speakers in de soundbar vrij klein zijn en daardoor kunnen niet alle midden tonen uit de soundbar komen.
De Sony HT-ZF9 is een hele aardige soundbar met een goede feature set. wel heeft het product een paar kleine schoonheidsfoutjes. Zoals bij alle producten is de prijs-kwaliteit natuurlijk belangrijk. Voor €600-700 euro is deze soundbar compleet een goede aankoop. Moet je hem voor €700,- kopen en daarna nog voor €300,- de rear-speakers erbij dan vind ik hem wel erg duur worden voor wat hij levert.

Heb jij ook een Sony HT-ZF9?

Tot begin februari s er een cash back actie op dit systeem bij veel retailers. 120 euro terug of je kunt de rear speakers kiezen. Heb zelf voor de laatste gekozen en zou die binnen een week of twee al binnen moeten hebben. Die rear speakers zijn eigenlijk wel nodig om een echt goede atmos ervaring te krijgen. De soundbar heeft al zeer goede kwaliteit en dat kan dus nog beter met de optie.
Ik heb sinds gisteren ook deze soundbar.
Ik heb alleen een raar probleempje.

Ik hoor onregelmatig wat plofjes/kraakjes uit de soundbar (niet de Sub).
Het zijn van die geluidjes welke je vroeger hoorde als je vinyl-plaat afspeelde.

Het lijkt het meest te zijn als ik ZIGGO als input op de tv heb.
Ik zag in enkele threads langskomen dat dit door het wifi-signaal zou komen. Ik ben inmiddels disconnecte van het WIFI, maar ik hoor het nog steeds.

Herken je dit en weet je misschien een oplossing?
Dat probleem ben ik nog niet tegengekomen. Is je soundbar geüpdatet naar de laaste versie? Dit adviseer ik namelijk wel. Eventueel de update uitvoeren na een reset.

Eventueel een andere hdmi gebruiken of testen of je dat ook op chromecast music of via Bluetooth met je telefoon als bron hoort.
Soundbar heb ik inderdaad geupdate.
Ik zal inderdaad ook even vergelijken met andere input.
Misschien nog kabels vervangen?
Ik had een HDR issue opgelost met een HDMI kabel met meer bandbreedte maar dat heeft denk ik geen invloed voor u? Eventueel nog zien of je dat probleem ook hebt bij een directe input naar de soundbar.
@pitchdown Het probleem dat jij beschrijving heb ik niet. Waar ik wel last van heb is bij het aanzetten van mijn Ziggo decoder (de simpele zonder harddisk, dus niet de horizon box) en het HT-ZF9 dat er alleen hele harde ruis uit de soundbar komt. Dan moet ik de soundbar uit en aanEtten en dan is het goed. Bij mijn HTPC heb ik dat probleem nooit. Ik vermoed dat het toch iets met het simpele audioformat dat uit de Ziggo box komt te maken heeft. Maar dat is een gok
Ik hoop dat ik binnenkort een 4K decoder bij Ziggo kan bestellen.
Zelf ook deze soundbar. Genoemde probleem nog niet meegemaakt met mijn eigen Ziggo horizon box.
Heb hem nog niet helemaal goed ingesteld of ook de nieuwe TV staat nog niet goed want ik had in eerste instantie geen geluid via mijn ARC van de TV. Mijn Ziggo box zit op HDMI2 van de TV. De soundbar op de speciale ARC aansluiting van de TV.

Gebruik nu een optische kabel tussen de Ziggo en soundbar. Er komt toch geen hogere geluidsformaat uit de Ziggo dan Dolby Digital.

Verder goede review.. Het is een mooi systeempje en idd de extra draadloze boxen maken het dan iets te dure set. Maar met alle mogelijkheden en Dolby Atmos toch een erg goede soundbar.

Jammer en vreemd dat de Nederlandse taal alleen niet ondersteund wordt.
Ik hoor het geluid soms als Ziggo en aanstaat, maar ook soms vanuit de nvidia shield.
Er blijven dan maar enkele apparaten over welke dit kunnen veroorzaken:

1)Soundbar
2)TV
3)De optical kabel tussen de TV en de soundbar

Wat is wijsheid?
Zo te lezen heb je alles op de TV aangesloten en daarna voor opticale naar de soundbar. Heb je al geprobeerd om alles op de soundbar aan te sluiten en daarna het beeld van de soundbar naar de TV?
Nee. Maar zou kunnen volgens mij.
Heeft dat technisch voordelen?
Nu ben je afhankelijk van je TV hoe die het geluid omzet van wat er uit je HDMI komt naar optisch. Het is bekend dat niet alle TV's dat even goed doen. Vandaar dat ze nu ook met die eARC standard zijn gekomen. Ik zou het zeker even proberen. dat weet je ook meteen of het aan je TV ligt of niet. Het is wel klote dat de HT ZF9 maar 2 HDMI ingangen heeft
Ik heb geprobeerd via HDMI 1 en HDMI 2 , maar krijg helemaal geen geluid.

Situatie:
Horizonbox HDMI4 op tv - HDMI 3 naar soundbar
Nvidia Shield HDMI1 op tv - HDMI 3 naar soundbar

Geen geluid, ook HDMI 2 geprobeerd.
@pitchdown
Ik heb zelf ook een nieuwe XF9005 TV en ik las ergens dat je een speciale HDMI instelling moest doen om de ARC functie werkende te krijgen. Dit is een google niet specifiek voor mijn TV maar is wel sprake van een speciale instelling https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00016881
Kan zijn dat het op jouw TV anders wordt genoemt.

Ben er zelf nog niet mee bezig geweest. Met de optische vanaf mijn horizon naar de soundbar gaat het verder goed.

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 6 december 2018 18:33]

Ik heb op mijn sony HT-ZF9 soundbar 2 ingangs-signalen aangesloten (ziggo en Nvidia shield). Er gaat vervogens 1 HDMI kabel de tv in.
Beide ingangs-signalen werken prima en de soundbar schakeld hiervoor tussen HDMI 1 en HDMI 2.
Nu wil ik smart-gedeelte van de TV zelf ook actief hebben. Beeld werkt gewoon, maar ik krijg geen geluid.
Dit werkt niet op HDMI 1, HDMI2 en "TV".
Kan ook over dezelfde kabel tussen de soundbar en de tv geen geluid en moet hier een aparte kabel als input komen tussen de tv en de soundbar? Ik heb al zitten spelen met ARC en easy-link instellingen op mijn Philips tv, maar kom er niet uit.
Als het goed is kan dat wel. Het enige is dat je TV een hdmi poort moet hebben met ARC (Audio Return Channel). Dan kan je TV selecteren op de soundbar en moet het goed komen. Belangrijkste is de HDMI uitgang van de TV met ARC
Typo

[Reactie gewijzigd door jobvr op 6 december 2018 11:38]