1 review

Acer XR382CQK (met speakers) Zwart

Specificaties 37,5" • 3840x1600 • 75Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Acer XR382CQK (met speakers) Zwart Review

MeMoRy 28 november 2018, laatste update op 3 maart 2019, 230 views Product gekocht

Acer XR382CQK (met speakers) Zwart

Goedkoopste 38" 3840x1600 monitor op dit moment, zeker als je bedenkt dat deze "HDR ready" is. Mooi scherm, maar zeker ook met minpunten. Hier ga ik in de uitgebreide review op in. Wellicht dat de LG 38WK95C de betere keuze is.

Pluspunten

• 38" en 3840x1600 -> 110ppi!
  • LG paneel en dan goedkoper dan versie van LG
  • HDR ready
  • DP1.2 over USB-C

Minpunten

• Erg fel, zelfs met brightness/contrast op _nul_!
  • Backlight bleeding in de hoeken
  • Acer doet moeilijk over garantie
  • Slechte documentatie en support
  • blanking en lijnen door beeld. displaypoort issue?

Edit: Ik heb na een tijd de review met een ster verlaagd. Ik heb al enige tijd last van periodieke blanking, waarbij het beeld een paar seconden verdwijnt. Ook heb ik wel eens een witte lijn door het scherm. Dit zou aan de videokaart of kabel kunnen liggen. Maar ik heb de kabel al een keer vervangen en de problemen blijven. Hier een videotje ervan:

Als je op Amazon.de customer reviews kijkt, dan zie je meer mensen met issues. Blijkbaar heeft Acer een slechte naam wat betreft zijn displaypoort.
Mijn conclusie is dat ik voor de LG had moeten gaan...

Na het zien van de LG38UC99W (~1050 euro) was ik verkocht door het formaat en resolutie. De opvolger, de LG38WK95, die voornamelijk HDR toevoegt, vond ik met 1300 euro te duur (9 december nog maar 1099 euro). Ik zag dat de Acer XR382CQK (versie 2) gebaseerd was op het zelfde LG paneel, HDR had (had versie 1 niet) en zelfs goedkoper was (gekocht voor 965 euro bij amazon.de). Deze review zou je wel gedeeltelijk kunnen extrapoleren voor de LG, de Acer en ook de Dell UltraSharp U3818DW, die allemaal op hetzelfde paneel zijn gebaseerd (LM375QW1-SSA1). Zie hier voor de specs van de drie.

Het scherm is 37.5" met een native resolutie van 3840x1600 (UW-QHD+). Heeft een curved IPS paneel en bedekt volgens de fabrikant 99% van het sRGB spectrum (volgens een andere review is het ACER scherm echter niet zo goed gecalibreerd als de LG). De curve is 2400R, ofwel een cirkel met een straal van 2.4 meter. Toch vind ik het prettig werken op 60-70 cm afstand. Door het IPS paneel heb je geen kleurvervaging met een kijkhoek.
De maximum helderheid is 300 cd/m2, wat ik voldoende vind voor alle toepassingen (te veel zelfs, maar daarover later meer). Het paneel is 8-bit, maar met behulp van FRC weten ze toch HDR weer te geven. Ik heb dat getest en het ziet er goed uit (*).
Het scherm ondersteund ook FreeSync, al is het wel met een beperkte range van 48Hz-75Hz.. Misschien dan een AMD Vega kaart 48+ fps op 3840x1600 kan garanderen, maar ik denk dat de meeste voor nVidia zullen gaan. En G-sync heeft de monitor dan helaas weer niet.
De responsetijd van het scherm is 5 ms (GtG). Er is de optie tot 1 ms response time via MPRT: dat is een backlight strobing 'trucje' van LG wat vooral ghosting tegengaat (hier uitgelegd). Maar zelfs met 75Hz is het stroben duidelijk zichtbaar. Ik vind het storend; misschien dat een hard-core FPSer er iets aan heeft.

Het 38" scherm is prachtig groot. Je kan gemakkelijk 3 programma's naast elkaar open hebben. Bij games is het flink immersive: je blikveld wordt veel meer gevuld. (#)
Maar vooral films kijken is helemaal top, zeker omdat films vaak in 21:9 zijn. Sommige 4k films zijn zelfs precies op 3840x1600, de native resolutie van die scherm.
Hier een korte sample die direct het contrast goed laat zien. Kijkt erg fijn in mijn beleving.

De user interface is redelijk voor de hand liggend. De bediening zit rechts achterop het scherm en ik kan er goed bij. Hoewel functie van de 3 knoppen op de achterkant in te stellen is, zijn ze standaard: 1) kiezen uit 'modes' (presets), 2) brightness, 3) input selector: het scherm heeft DP1.2, DP ALT (over de USB-C), HDMI 2.0 en HDMI MHL voor mobieltjes.
Je komt bij de UI via een hat-stick. Daar kan je handmatig instellingen veranderen: brightness, contrast, black boost (niet-lineare gain voor donkere kleuren) of wat features specifiek for gamen, zoals een crosshair, on-screen FPS(voor freesync), MPRT dus en Super Sharp (edge enhancement).

De speakers (die DTS ondersteunen) stellen niet veel voor. Misschien leuk voor Youtube of Gamen, maar niet voor muziek. Ook heeft de monitor een ledbar aan de onderkant, maar die kan gelukkig ook uit. Tenslotte zit er een 4-poorts USB-3 hub in de monitor.

Dan nadelen:
Eerst een kleintje: Hoewel mijn monitor in goede conditie geleverd werd (in een gigantische doos!) Merkte ik bij de test één dode subpixel op: een always-on blue subpixel. Gelukkig niet op z'n felst en ik vind het wel acceptabel: met 110 ppi is het een mini puntje dat alleen opvalt bij volledig zwart scherm als je en ernaar op zoek bent.

Wat ik storender vind is de backlight bleeding. Bij zwart scherm zie je de hoeken sterk oplichten.

Hier bovenop is de monitor heel erg fel! Zelfs met brightness en contrast op 0 krijg ik nog steeds hoofdpijn na een tijdje werken (had ik met mijn oude samsung nooit). Pas als ik de kleuren gain en bias helemaal terugschroef naar 0 valt er met de brightness/contrast sliders te werken. Maar dan zijn de kleuren weer lelijk. Dit valt me erg tegen, aangezien ik vaak 's avonds thuis werk. Ik zou de backlight verder willen kunnen dimmen.
Ik heb in de MediaMarkt (Eindhoven) met de LG38WK95C gespeeld, en die kan veel donkerder. Deze is ook HDR10 compatible. Maar wel 132 euro duurder.

Als voordeel geeft Acer een langere garantie dan LG. Dat komt echter wel met een grote "maar": als er maar enige schade aan het paneel is, dan vervalt de garantie direct. Ik heb op fora gelezen dat ze hier zo streng mee zijn, dat je de monitor zelfs niet mag terugsturen tenzij je ze van tevoren heb overtuigd dat er echt geen schade is. Niet zo'n goede service imho.

Nog een probleem vind ik de informatievoorziening. Die is minimaal, zowel qua specs op de site als qua User Manual (die alleen online te vinden is. In de doos zit alleen een Quick Start Guide... in 40 talen). In deze 29-pagina's tellende User Manual staat werkelijk niets van waarde. Dit staat er bijvoorbeeld over de optie "ACM" in het UI menu:
ACM: Turn ACM on or off. The default is off.
...Er wordt niet uitgelegd wat ACM is (blijkt dynamische contrastregeling te zijn). En het is totaal onduidelijk waarom hij bij mij altijd grayed-out is (zelfs in ECO stand, waar hij voor bedoeld zou moeten zijn)...
Ofwel, je moet veel Googlen en uitproberen om de settings te krijgen die je fijn vind. Ik heb zelfs op de webpagina's van concurrenten Dell en LG moeten kijken om wat details te vinden over dit panel en z'n capaciteiten.

Al met al had ik het product als matig (3 sterren) beoordeeld (en zelfs teruggestuurd) als ik er 1250+ euro voor betaald had. Maar omdat de ACER toch 300 euro goedkoper is dan de concurrent, geef ik het product 4 sterren.

Sub (*) in HDR modus zijn een hoop menuopties ineens niet meer beschikbaar: contrast staat vast, black boost, blue light reductie, kleurbalans en ook MPTR (backlight strobing) en freesync werken niet meer. Zeker dat laatste vind ik wel een minpunt.
Tevens: de monitor is "HDR-ready", want geen 'standaard' is. HDR10 content wordt dus niet automatisch herkent.
N.B.: De displaypoort 1.2 standaard ondersteund geen HDR!Dat is pas vanaf DP1.4. Je moet dus HDMI 2.0 gebruiken voor full-res HDR beeld.

Sub (#) Let wel op dat 3840x1600 bijna 4k is, dus voor moderne games heb je een stevige videokaart met veel geheugen nodig om een redelijke framerate te krijgen. Denk aan Vega, GTX1080(ti), RTX2080 oid.
Ook belangrijk om te bedenken dat 3840x1600x75Hz niet 'past' over HDMI 1.4 of Displayport 1.1. Ik had me niet goed ingelezen en kwam er bijvoorbeeld achter dat mijn laptop (HP Studio G3) slechts een HDMI 1.4 poort heeft en het beeldscherm dus met max 30 Hz aanstuurt... en dat is naar mijn mening onwerkbaar. Je hebt HDMI 2.0 of DP 1.2 nodig. GELUKKIG heeft het scherm ook USB-C waar DP 1.2 over ondersteund wordt (je kan kiezen tussen dat of 'full USB 3.1' via het menu) en dat heeft mijn laptop gelukkig ook.

Post: Ik heb begrepen dat sommige gebruikers problemen hebben met Freesync over de displaypoort. Dat is blijkbaar iets wat vaker niet goed is bij ACER. Ik gebruik geen freesync, dus heb hier geen ervaring mee.

Heb jij ook een Acer XR382CQK (met speakers) Zwart?