Asus ROG RYUO 240

Specificaties CPU (closed loop), 120mm (2 fans) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG RYUO 240 Review

Foritain 20 december 2018, laatste update op 20 december 2018, 2.512 views Product geleend

Asus ROG RYUO 240

Beetje voorspelbaar ASUS ROG: Heel tof product, doet wat 'ie moet doen, maar is wel een enorm prijzig zeker gezien 'slechts' 3 jaar garantie. Feitelijk een degelijke Asetek based 240mm waterkoeler met een hele toffe OLED en RGB feature, met een enorme meerprijs daarvoor. 3,5/5 op zijn kant.

Pluspunten

• Wel echt een eigen smaakje gegeven: OLED is heel erg tof, goed af te lezen, je kan er ook echt je eigen ding mee doen.
  • Koelt goed, ook prima stil te houden als je je daar zorgen over maakt.
  • Livedash (OLED) en AI Suite (fan control) software werken prima
  • Strakke uitstraling en nette afwerking van het geheel
  • Easy installatie. Fijn ook dat alle kabels voor een AIO goed te bundelen zijn.
  • Geen overlap geheugen of expansiesloten

Minpunten

• Livedash software zou profiteren van wat meer presets (plaatjes, animaties).
  • Meerprijs boven"ook erg toffe" Corsair, NZXT en Cooler Master RGB AIO's is wel heel extreem. ROG sentiment he "zo tof.. maar zo duur.. maar zo tof.. maar... etc"
  • Prijs-prestatieverhouding als pure koeler daarmee totaal scheef (Ik ga uit van ~199 adviesprijs)
  • 3 jaar garantie past niet bij premium AIO.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/ASUSROGRYUO240/406-2.jpg

ASUS ROG RYUO 240 review

Dat Asus met waterkoelers ging komen was te verwachten. Langzaam maar zeker werken ze toe naar een volledig ASUS ROG systeem (behalve de processor dan, maar die zie je niet zullen we maar zeggen) en een processorkoeler is daar dan een cruciaal onderdeel van.

Ze gaan knallen met twee modellen. De ROG Ryujin (eigenlijk RYUJIN maar een review vol caps wil niemand) wordt het top-end model met dikke zwarte Noctua fans erop, een extra fan rond het koelblok en een overkapping waar je U tegen zegt, en de Ryuo (RYUO) die we in deze review bekijken vormt de iets meer toegankelijke optie. Beide waterkoelers met Asetek basis zoals in de NZXT Kraken en (sommige) Corsair H-series AIO’s, een slimme keuze denk ik, maar dan met een ROG sausje in de vorm van RGB en een OLED display.

Prijskaartje? Een niet misselijke 200 euro.
Uitpakken, bouw en features

Doosje van ROG altijd chic, verder is een AIO doos al jaren een AIO doos. Asetek aan de basis maakt het helemaal een voorspelbaar setje, maar dat vinden we niet erg gezien dat nu eenmaal de AIO OEM marktleider is en iedereen zo’n ding makkelijk geinstalleerd krijgt.

Wat heeft Asus er mee gedaan? Aan de radiator en slangen zijde volgen ze de trend: strak zwart, sleeved slang, redelijk gangbaar. De ROG branded fans zijn wel leuk om te zien. Geen RGB though….

De pomp is waar ‘the magic happens’, en een prachtige pomp is het zeker. Strak zwart, mooie afwerking, beetje branding maar niet overdreven. Iets kleiner dan de Kraken pomp wat weer scheelt met compatibiliteit.

Specificaties

Radiator Material: Aluminum
Tube: Sleeved Rubber tube

Fan
Fan: 2 x ROG RYUO FAN Model 12
Fan size: 2 Fan Slots (120mm)
Fan Dimension: 120 x 120 x 25 mm

Quick Start Guide

Warranty
Warranty: 3 years

Note
*The mounting bracket is bundled with TR4 CPU Package, not in the RYUO's package
** JPG/GIF only accept 160 x 180 pixels resolution size lower than 1 MB. GIF files suggest remove transparent background and without complement frame to increase the successful rate of decoding
*** Hardware monitor and fan control is optimized for ASUS motherboards
**** for control radiator FAN from the Y-Cable on the pump, please install AI Suite III v3.00.26 or above version to support ROG AIO cooler
Montage

Asetek installatie is echt een eitje, dus ook deze Asus is toegankelijk voor beginnende PC bouwers. Backplateje, schroefje erop, blok erop (pasta zit er standaard al op), en de schroefjes daarop om het af te ronden. Radiator in jouw eigen case vastschroeven is wel aan te raden. Geen al te groot blok, dus compatibiliteit met geheugen of expansiesloten is geen issue.

AIO’s kennen altijd een flink kabel drama. Stroom nodig, USB header voor de software aansturing, en een kabel naar je moederbord voor de fans zelf. Eén van de dingen die bij de NZXT Kraken echt beter kon was het feit dat de kabels er overal en nergens uit komen. Bij Asus zien we ze netjes aan de rechter kant naast de slangen eruit komen, wat het veel makkelijker maakt ze strak weg te werken.

Testmethode

We blijven vanaf heden volledig trouw aan onze nieuwe Intel Core i7-8700K setup in combinatie met de ASUS ROG Z370 Maximus X Hero en onze trouwe Seasonic Focus Plus Gold Platinum Plus Titanium Ultra nogwat, ik kan de namen niet bijhouden soms. Het liefst wil je zo veel mogelijk op één platform blijven, maar nu 6 cores het nieuwe mainstream is, met een hoger gebruik tot gevolg, is die stap ons inziens toch echt praktisch relevanter dan vast te houden aan de Intel Core i7-7700K. We zijn nu zo ver dat we een goede, rotsvaste setting hebben voor de temperaturen en geluidsproductie, we hebben lang zitten knutselen wat voltages betreft, afstelling van kleine details in de bios en het opzetten van een geheel vaste opstelling die zowel wat luxere koelers als instappers kan vergelijken, en het is nu vooral een kwestie van koelers (her)testen om de lijst weer zo lang te krijgen als voorheen. De meer nauwkeurige resultaten zijn het m.i. echter waard.

Alle instellingen staan vast zoals voorheen, minimaal 20 minuten burn-in op welk moment we normaliter al steady-state hebben bereikt voor deze processors, en vervolgens meten we het gemiddelde over een periode van 15 minuten. Dit op een open testbench, zonder verdere koeling aanwezig, en genormaliseerd naar de kamertemperatuur; dit kan je binnen een paar graden afwijking zonder problemen normaliseren. Enkele uren tot een dag later en de nodige burn-in verder, herhalen we de test voor een grotere betrouwbaarheid.

Nadat beide tests tweemaal zijn uitgevoerd wordt elke koeler opnieuw gemonteerd om eventuele fouten van onze kant bij monteren uit te sluiten. Afwijkingen die we daar tot dusver zien zitten meestal (mits we onze taak goed doen) in de tienden van graden tot hooguit één graad Celcius. Resultaten binnen 1 C van elkaar kan je dus als meting-technisch gelijkwaardig beschouwen en hanteren wij dan ook als maximaal gewenste afwijking tussen de meetmomenten, anders begint het proces opnieuw totdat we een resultaat hebben dat we betrouwbaar reproduceren. Heel praktisch bekeken kan je jezelf ook afvragen wat een verschil van 3, 5, of soms nog wel meer graden nu echt uit maakt in je build, maar dat neemt niet weg dat we daar termen als ‘beter’ en ‘minder’ met overtuiging kunnen toepassen.

Ter info: een open testbench is in de regel niet beter dan een goede case. Een case met zeer goede airflow laat normaliter een iets betere prestatie zien, een case met matige tot slechte kan de temperaturen iets tot flink laten oplopen. Een open bench test is daarmee dus redelijk accuraat voor menig 'typisch' degelijk tower systeem, maar blijf altijd nadenken over de gevolgen van jouw andere hardware.

Verder, onthoud ook dat synthetische tests aanmerkelijk zwaarder zijn dan typische game tests, vooral vanwege de consistentie van de belasting; een typische game geeft geen constante 100% load. Goede resultaten in synthetische tests geeft dus bepaalde zekerheden voor praktische applicaties. Hou daarbij wel rekening dat de ene CPU de andere niet is en dat variabelen als case airflow, warme grafische kaarten, of een kacheltje op je bureau in de winter ook invloed kan hebben. Je kan resultaten tussen verschillende reviews dus niet uitwisselen, noch garantie claimen dat jij bepaalde temperaturen die wij halen ook haalt. Dit is primair een vergelijking tussen koeloplossingen, zij het met praktische insteek.
Testresultaten

De resultaten met alle ventilatoren, pompen, en wat moderne koelers dan ook wel niet kunnen bedenken vol open:

Voordat we relativeren, eerst even de -maximale- geluidsproductie:

Ja, da’s best luid. Maar dat is de maximale geluidsproductie he. We zetten alle koelers dan op max 40,0 dBA en kijken naar de grafiek die voor ons het meest telt:

We zien de Ryuo 240 belanden waar we 240mm AIO’s zouden verwachten. Een paar zijn nipt koeler, een paar zijn net wat warmer, maar het ontloopt elkaar niet zo veel. Top-end luchtkoelers zijn iets krachtiger, net als grotere waterkoelers. Mid-range luchtkoelers laten we weer achter ons. Voor de prijs-prestatieverhouding moeten we de Ryuo niet te serieus nemen, maar het is gewoon een 240 zoals een 240 hoort te zijn.

Wel prettig overigens, met de Asus AI suite heb je gewoon toegang tot de prestaties van de Ryuo en kan je fan profielen maken e.d. Werkt prima.
Showcase

So far so leuk, maar waarom 200 euro aan dit ding uit geven? Nou, Asus heeft wel één hele dikke feature toegevoegd: een OLED scherm. Standaard geeft Asus een ROG animatie weer, maar met de Livedash software kan je er echt van alles mee doen. Verschillende informatie laten weergeven, of je eigen logo’s, animaties of teksten weergeven bijvoorbeeld. Een volledige animatie maken is wel wat werk, maar er zit een heel basale optie bij om wat van je eigen tekst met een ROG logo weer te geven bijvoorbeeld. Livedash werkt prima, best wat opties, maar neemt niet weg dat ik kan zeggen dat er nog best –meer- in zou mogen; het is tenslotte een feature met hele dikke meerprijs.

Natuurlijk zit er ook gewoon een RGB ring / feature op die koeler. Maar al met al? Wel sexy ding toch? En persoonlijk vind ik het wel erg fijn dat je daadwerkelijk nuttige info direct af kan lezen als je dat wilt, en geven we plusjes voor het scherm dat ook daadwerkelijk goed af te lezen is. Extra fijn is de ‘flip’ optie, wat hem ook bruikbaar maakt bij inverse builds. Het NZXT of Corsair logo zou dan ondersteboven staan, hier draait Asus gewoon het scherm om.

Begint het al te vervelen? Weer een Asus ROG product waar we naar kijken en van beginnen te kwijlen, van moeten vaststellen dat het plaatje eigenlijk gewoon klopt maar dat de prijs toch wel een beetje (nou ja, beetje...) fors is? If so, jammer, want ik vrees dat die trein nog wel even door zal denderen.

Asus vindt hier zeker het wiel niet opnieuw uit, maar ze doen wel verstandige dingen. Asetek aan de basis zetten bijvoorbeeld, gewoon wat ‘prima’ fans erop, en vervolgens zorgen dat de uitstraling top is. Prestatietechnisch? Een beetje net als elke andere 240mm AIO: Luid op volle toeren, prima te temperen, en prima prestatie ook op 40 dBA of eronder. Prima, maar zeker geen argument om 50 tot 70 euro meer uit te geven voor dit model dan een NZXT of Corsair, of iets van 100 euro boven een Cooler Master ML240R. Het concept prijs-prestatieverhouding moet je hier echt los laten, zeker als je ook nog RGB fans erbij zou willen. Daar kan je enorm op afknappen, en begrijpelijk, maar dat ROG zich op mensen richt die gewoon betalen voor iets anders weten we nu wel.

We moeten Asus wel echt op de vingers tikken wat garantie betreft, want hoewel bij moederborden de garantieafhandeling in onze ervaring een beetje lood om oud ijzer is en Asus al jarenlang dezelfde periode kan aanhouden zonder dat iemand er wakker van zal liggen concurreert Asus in deze nieuwe productcategorie met merken die gewend zijn flink langere garantie te bieden: Corsair biedt 5 jaar, NZXT biedt 6 jaar. De 3 jaar van Asus voelt dan wel erg dunnetjes, zeker bij producten waarvan we weten dat ze makkelijker kapot gaan dan componenten of luchtkoelers, en dan helemaal als we zien dat dit zo'n beetje de duurste all-in-ones zijn.

Maar toch, die OLED display is wel echt even wat anders en (subjectief) gewoon heel tof, plus de RGB ziet er ook strak uit. De software werkt ook prima, al is het duidelijk een nieuwe markt voor ze en mag er nog wel wat meer in aan standaard presets en effecten; de meeste gebruikers komen niet veel verder dan wat de fabrikant standaard biedt. Het eindresultaat in een beetje chique build ligt het in elk geval totaal niet aan; het resultaat is prachtig.

Zo komen we dus weer uit bij ons bekende ROG-dubio gevoel. Prachtig ding, maar die prijs he. Zoek je gewoon een goede koeler? Tig alternatieven van gerenommeerde koeler die dat voor veel gunstigere prijzen doen, en ik kan mij enig sentiment van merkneutrale pc liefhebbers in de richting van “waanzin 200 euro+ voor een 240mm AIO” ook goed begrijpen. Maar tegelijk zien we ook een verschuiving richting meer premium game systemen, systemen waarin tientjes of zelfs honderden euro’s louter voor fancy features gewoon zonder blikken of blozen worden uitgegeven, en daar zitten de nodige ROG fans bij. Wat ons betreft gaat Asus even goed overleggen of die garantieperiode niet beter 'markconform' kan, want ook echte ROG fans zullen daar op willen vertrouwen en als als gevolg speelt deze koeler echt met vuur wat betreft het verdienen van die vierde 'goed' ster (goed product wel, maar een goede deal? Nee). PC liefhebbers in de categorie 'boeit mij wat het kost' hoeven zich zoals vaker geen zorgen te maken dat ze met de ROG Ryuo geen mooi product in huis halen, want nogmaals: visueel weten ze de emoties weer goed op te warmen. Dat element staat eventueel succes van de Ryuo in elk geval niet in de weg

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews van Mr en Mrs Foritain)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus ROG RYUO 240?

Mooie review! Ik ben zelf erg van van NZXT maar dit is ook wel erg mooie spul.
Heel cool dat er gegevens weergegeven kunnen worden op het koel element.
Misschien kijk je er nooit naar natuurlijk ;) Maar cool is het wel!
Tja, wanneer de basis inmiddels een beetje een bekend verhaal is moet je -iets- om op te vallen natuurlijk, logisch dat het dan in het 'leuke' komt; meer koeling is tenslotte lastig. :D

Und danke! :D
Correct me if wrong: maar als ik alles er zo bij pak... is alsnog een goed blok koper met stille fans(vaak op de helft of minder geprijst) beter als dit fancy ding van 170eu+?

Toch nog steeds blij met mn scythe mugen :D

[Reactie gewijzigd door torretje2012 op 24 december 2018 16:45]

Waterkoeling is bij lange belasting nog altijd een stuk beter dan een koelblok met stille fans.

Helemaal al met overklokken. Daar kan geen luchtkoeler aan tippen.
Als je echt gaat trappen dan kan een beetje waterkoeling zeker meer aan. Probleem is dat je dan tig koelers weer uit de grafiek moet knikkeren, blijf je bezig :D

Maar het is zeker valide om op te merken dat je voor extreme scenarios sneller tegen de limieten van heatpipes aan loopt dan van een loop.
een waterkoelblok van 800 gram koper, dat lijkt me wel wat :D
Voor 9/10 scenarios is dat zeker waar, maar zoals hieronder: niet altijd.
Bijna beginnen de vrolijke festiviteiten weer in de vorm van kerst. Nog een aantal daagjes en alvast worden verwend met kneiters van reviews!
Met de Asus familie lijn van ROG kan je praktisch een heel systeem en er om heen bouwen. Het OLED-schermpje vind ik gaaf om te zien.

Asutasche review!
Thanks ewoud :D

RGB ready voor de feestdagen iig :D
Wow.... Als de oudejaarsloterij goed uitpakt... :9~
Mooi spul, maar bizar veel buiten mijn budget... (PC in zijn geheel is trouwens buiten budget... haha).
Hah, ja dan kan je wel lekker los met dit spul he :D

En dit is idd meer voor de.. uh.. PC bouwers met 'waar moet ik mn geld nu nog even aan kwijt, vermogensbelasting 4tl!'
Jups.... Precies dat. Super mooi speelgoed als je geld écht over hebt. Anders enkel leuk om naar de plaatjes te kijken en te dromen ;)
Oh Oh, het heeft RGB. Dus het is sowieso een goede investering ;)
Welke box moet je je RGB investeringen in aangeven?
Box 3 want RGB heeft 3 letters hé ;) Bovendien weet iedereen dat RGB gelijk staat aan vermogen ;) Het is net een tweede huis.
RGB gelijk staat aan vermogen
Damn, inkoppertje :D
Mooie review weer!
Vraagje: Ik zit er aan te denken om een dergelijke stijl koeler te nemen. Zijn deze vooraf gevuld met koelvloeistof, of moet je die zelf vullen? Hoe vaak moet je dergelijke vloeistof vervangen, als dat al nodig is?

Ik heb geen ervaring met waterkoeling namelijk.

EDIT:
Weet niemand dit?

[Reactie gewijzigd door EasyBoarder op 27 december 2018 12:25]

Kan soms even duren voor er een reactie is natuurlijk, drukke dagen enzo he ;)

But first: dank!

Op de vraag: dit soort all-in-one koelers zijn 'compleet' (hence de naam) en vereisen geen andere componenten. Ze worden ook wel closed-loop koelers genoemd, waarmee wordt aangegeven dat dit gesloten loops zijn waar je niets aan -kan- veranderen zelfs als je het zou willen. Oftewel ze zijn fabrieks-afgevuld, hervullen is niet nodig, vervangen is niet nodig. Kopen, installeren, gaan.

(sidenote: er zijn wel AIOs die je evt zelf bij kan vullen of zelfs uit kan breiden met extra onderdelen, maar 99/100x is het niet eens mogelijk.
Hartelijke dank voor je reactie!
En natuurlijk excuses voor mijn ongeduld :) Hier heb ik wat aan. Hoewel ik het niet erg vindt om aan mijn computer te sleutelen en onderhoud te plegen, is onderhoud bij volledige loops iets wat me waterkoeling heeft doen afhouden. Dit is erg goed om te horen, bedankt!