Specificaties Joystick - Bekijk alle specificaties

MadCatz Cyborg F.L.Y 5 Flight Stick Grijs Review

Spongerobie 6 april 2010, laatste update op 29 juni 2010, 3.717 views

MadCatz Cyborg F.L.Y 5 Flight Stick Grijs

Pluspunten

• Ergononie
  • Aantal knoppen
  • Compleet verstelbaar

Minpunten

• LED Lampjes

Aankoop

Een drietal maanden geleden besloten een joystick aan te schaffen, ooit in een ver verleden ook wel een gehad, maar deze nooit meer terug kunnen vinden.
Na wat zoeken op tweakers en google op dit model gekomen, Allereerst sprak het uiterlijk mij zeer aan maar dit is natuurlijk persoonlijk, tevens was de prijs ook gunstig.

Dus ik bij de lokale computerboer direct maar besteld, een dag later was hij er en ik kon gaan spelen.

Unboxing

Wat we vinden als we de doos openen is het volgende:

De joystick (doh :P )
Een tweetal boekjes met informatie
Een driver CDtje

De Joystick zit erg goed verpakt met meerdere tie-wraps, dus beschadiging tijdens transport is (bijna) uitgesloten.

Bouwen

De Joystick komt in 2 delen, het basisstation met de gashendels en een 7-tal knoppen en de stick zelf met nog een 5-tal knoppen, een scrollwheel en 2 erg felle LEDjes.
Het bouwen van het apparaat is erg simpel, je klikt de 2 delen op elkaar en met een soort Ikea sleuteltje kan je alles vastschroeven en eventueel nog de helling van een aantal onderdelen nog aanpassen, te weten:
De kop
De hoogte van de stick zelf
en de helling van de stick

Wanneer alles vast zit voelt het bijna als solide aan, (dit zal wel iets aan mij liggen dat terzijde) maar hij zit denk ik niet helemaal goed vast, ook met het sleuteltje kom ik niet verder...

De voet die eronder zit is wel erg stevig en verschuift niet tijdens het gebruiken van de joystick

Vormgeving

Wanneer je naar de Joystick kijkt dan zou je er bijna bang van worden, hij valt wel een beetje in het kader Alienware producten, hij ziet er stoer maar toch nog erg veelzijdig uit.

Wat ik wel jammer vind zijn de 2 LED lampjes die boven op de kop zitten, deze zijn behoorlijk fel en wanneer je computer dus even een nacht doorhaald zal je of de USB kabel er even uit moeten halen of er iets overheen doen, ik heb nog geen optie gevonden om deze uit te zetten.

Ergonomie

De Stick voelt goed aan, hij ligt lekker in de hand en je kan er goed een aantal uur achter elkaar mee Flightsimmen e.d. ik heb zelf nog nergens last van.

Meegeleverde Software

Saitek leverd een cdtje mee met wat programmeer software voor de knoppen, deze kreeg ik niet werkend op Windows 7 Professional x64 dus deze heb ik appart moeten downloaden.
De software zelf is duidelijk en je vind er snel je weg door, wanneer je weet waar wat zit dan kan je snel alle knoppen die er op de stick zitten (welgeteld 11 ) snel een andere functie geven.

Voor een schammele 35 euro waar ik deze joystick voor heb gehaald heb ik het gevoel een goedwerkende stick in huis hebben gehaald, hij ziet er goed uit, hij ligt lekker in de hand en je kan er nog genoeg aan customizen.

Heb jij ook een MadCatz Cyborg F.L.Y 5 Flight Stick Grijs?

Goede review! Ik ben vooral ge´nteresseerd in de lange termijn voordelen van deze joystick - De kans is klein dat ik nog een reacite krijg, maar daar zou ik graag wel wat over willen weten :).
bij mij zijn er 2 knoppen afgebroken tijdens normaal gebruik in battlefield
vlak achter elkaar, gelukkig kan ik nog gebruiken omdat er veel knoppen
opzitten maar hij zal het niet lang meer volhouden... verder heb ik lang het
idee gehad dat ik niet zo snel kon vliegen als anderen maar dat wee t ik niet zeker
Dan doe je iets fout :P
Ik heb de joystick sinds oktober 2012, en hij doet het nog perfect.