Tado Slimme Radiatorknop (losse knop)

Specificaties Radiatorthermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Slimme Radiatorknop (losse knop) Review

isomis 27 november 2018, laatste update op 28 november 2018, 1.434 views Product gekocht

Tado Slimme Radiatorknop (losse knop)

Een duur product wat erg betaversie aanvoelt. Gekocht voor op kantoor en thuis. De problemen die ik heb ondervonden op allebei de locaties zijn: knoppen die spontaan niet werken en de aanvoer vol openzetten, slecht bereikbare helpdesk, facturering verloopt niet soepel, adapters zijn van goedkoop plastic en bijna geen doorontwikkeling.

Pluspunten

• Software is overzichtelijk
  • Ontwerp is strak en mooi
  • Controle over je temperatuur

Minpunten

• Goedkope plastic adapters
  • Roadmap met nieuwe functies staat al een jaar stil.
  • Responstijd en communicatie helpdesk rampzalig
  • Geregeld knoppen die niet werken en alles vol openzetten (leuk voor als je op vakantie bent!)
  • Geen wetenschappelijke / beargumenteerde uitleg over de werking. Wat is er nou intelligent aan?
  • Ze lijken bewust van de problemen, maar doen er niks aan.

Kwaliteit Score: 2
In deze review probeer ik een duidelijk beeld te schetsen van mijn ervaring met tado door het te verdelen in verschillende kopjes:
Aankoop
Je bent al snel een paar honderd euro kwijt bij het aanschaffen van dit product. De verwachtingen zijn hierdoor erg hoog. Ik heb het gekocht en niet gekozen voor een abonnementsvorm. Echter het jaar daarop kreeg ik wel weer een factuur die ook weer automatisch gecrediteerd werd. Gaan we nu dit elk jaar krijgen? Het lijkt erop dat het factureringssysteem bij Tado alleen maar abonnementsvorm aankan. Dat zie je terug in de opbouw van de factuur.

De reden waarom ik voor Tado had gekozen is omdat de roadmap voor mij erg interessant was. Ik was voornamelijk geïnteresseerd in het "multi home" gedeelte dat nog gerealiseerd moest worden. Ondertussen zijn we een jaar verder en tado komt met allemaal nieuwe versies uit van hun apparatuur en je krijgt de ene na de andere korting om je oren geslingerd. Echter met de "upcoming features" is nog helemaal niks gedaan. Er zal wel een betaalde versie van komen zegt mijn gevoel..... Zag al iets voorbij komen op de fora over een nieuwe betaalde app.
Installatie
Tado doet overkomen dat het heel simpel is om dit te installeren. Echter, ze weten dondersgoed dat radiatoren en de oneindige mogelijkheden aan adapters om de knoppen te verbinden een ramp zijn. Hier kom je als leek pas achter als je het doosje opent en een zakje vol met plastic adapters ziet. Na wat uitzoekwerk, bellen met de helpdesk en de summiere documentatie had ik mijn adapter gevonden. Adapters erop gedraaid en de knop erop gedaan. Knop ging kalibreren en viel op de grond. Wat bleek: de adapters zijn van zo'n goedkoop plastic dat bij de meest geringe druk de schroefdraad verloren gaat. Bij de Tado helpdesk bleven ze dit ontkennen en gaven ze aan dat andere gebruikers hiervan geen last hadden. Uiteindelijk een helpdesk medewerker aan de telefoon gehad die het niet ontkende, maar hij ging het ook niet bevestigen en heeft mij netjes doorverwezen naar waar ik metalen adapters kon kopen. Deze zijn niet goedkoop, maar werken wel perfect.

Uiteindelijk had ik alle knoppen geïnstalleerd en sommige knoppen werkten niet goed en drukten de pinnen niet helemaal goed dicht. Volgens Tado lag dit aan het feit dat de pinnen op mijn radiatoren stroef verliepen. Dus in totaal 8 radiatoren (woning en kantoor) functioneren niet goed?...en waarom sommige dan wel en andere weer niet? Mijn radiatoren hadden ook allemaal verschillende adapters. Na wat batterijen vervangen te hebben, knop omgeruild te hebben en wat olie gespoten te hebben in de pinnen werkte alles naar behoren.

Installatie voltooid. Het instellen van de bridge en app is gebruiksvriendelijk en daarop is niks aan te merken. De interface is strak en simpel ontworpen.
In gebruik
De problemen begonnen thuis, toen ineens een kamer 25 graden was op een moment dat de radiator uit moest staan. Ik was niet thuis en ik probeerde in contact te komen met de helpdesk. Doordat ze bij Tado werken met Nederlanders die alleen je vraag vertalen en doorzetten naar de Engelse support kost het heel veel tijd om duidelijk te maken wat het probleem is. Ondertussen staat de radiator vol aan. Je moet tevens geen problemen krijgen in de avond of in het weekend. Op zijn vroegst krijg je ergens midden in de week een antwoord. Het eerste antwoord is altijd een standaard template antwoord. Waarbij je je soms afvraagt of ze het wel gelezen hebben. Je krijgt ook soms weer een nieuw antwoord van een andere werknemer die helemaal niks heeft gelezen van een discussie die al loopt. Erg vermoeiend allemaal en bereikbaarheid lijkt mij essentieel als je zulke producten verkoopt.

Uiteindelijk kwam mijn bericht aan en ik kreeg ineens een mail "het probleem is opgelost!". Wellicht ligt het aan mij, maar ik word best zenuwachtig als problemen ineens zijn opgelost zonder een juiste uitleg. Dus na een aantal emailtjes heen en weer kreeg ik het antwoord: "ja, we hebben het motortje van de knop wat hoger gezet". Dit roept bij mij allemaal vragen op, zoals:
  • Is het niet netjes om eerst uit te leggen wat je gaat doen en toestemming te vragen?
  • Is de batterij nu sneller leeg? (ja, kon ze naar een half jaar vervangen)
  • Waarom staat hij standaard zo laag?
  • Hoe zit met mijn privacy?
  • Jullie kunnen dus zonder overleg mijn apparaten op afstand aansturen? Kortom, een hacker of een medewerker die zich vergist zou dus zo al mijn radiatoren kunnen openzetten als ik niet thuis ben..?
Uiteindelijk na een slechte start, werkte alles perfect. Echter, in het afgelopen jaar is het al een paar keer voorgekomen dat een knop er even geen zin meer in had. Met als resultaat dat hij de kraan vol openzet. Hier kom je pas de volgende dag achter of soms een week later. Ook als je de knop gewoon hebt uitgezet! Bijvoorbeeld als je op vakantie bent. Ondertussen krijg je wel nog doodleuk een energiebesparingsrapport dat je zoveel procent hebt bespaard........ Ik weet niet waarop ze dat baseren?, maar Tado is naar mijn mening alles behalve slim. Het is gewoon een simpel systeem wat het volgende kan:
  • Temperatuur aanzetten/uitzetten in een kamer op basis van tijd
  • Temperatuur uitlezen van de kamer
  • Rapport bekijken
Al de overige claims zijn naar mijn mening niet goed onderbouwd en ik vraag mij sterk af of de volgende zaken door kunstmatige intelligentie worden geregeld:
  • kamers met elkaar communiceren
  • gekeken wordt naar de buitentemperatuur
  • communicatie thermostaat/knoppen onderling
De website staat vol met allemaal claims, maar de onderbouwing van die claims zijn er niet. Daarnaast zie ik het ook niet echt terug in de energie rekening. Waarom kan dit "slimme systeem" mij niet vertellen als een knop niet werkt? Lijkt mij niet zo moeilijk, toch? Hierbij de formule: indien temperatuur hoger is dan ingestelde temperatuur, gebruiker een melding sturen.
Oplossing problemen
Uiteindelijk heeft Tado bij wijze van service knoppen omgeruild, omdat ze naar hun mening niet meer juist werkte. Het is goede service, maar het lost niet de problemen op, want de knoppen waren helemaal niet kapot en afgelopen week was het weer raak. Op kantoor stond een knop vol aan uit het niks. Contact opgenomen met support, maar ik herinnerde weer dat Tado niet reageert op openstaande tickets, maar dat je een nieuw ticket moet aanmaken........ (echt?). Dat kost mij zo weer een dag voordat ik een reactie kreeg, dus ik heb de knop los gemaakt, batterij eruit gehaald, gereset en er weer opnieuw opgedaan en toen werkte hij weer.

Op kantoor heb ik het zo ingesteld dat ik niet wil dat de temperatuur in het weekend onder de 14 graden duikt. Maandag op kantoor was het nu 25 graden omdat een knop niet werkte...
Ik kocht Tado om zorgeloos mijn temperatuur te regelen in mijn huis en op kantoor. Echter, ik moet nu elke dag controleren of er niet weer een niet-functionerende knop is. Daarnaast ligt de doorontwikkeling van de software (zie roadmap) al een jaar stil. Volgens mij kunnen veel problemen opgelost worden door een actieve doorontwikkeling van de software.

Kortom, het voelt nog erg beta aan: de apparatuur, de software en het bedrijf.

Mijn grootste ongenoegen ligt bij het feit dat de radiatoren vol openstaan als er problemen ontstaan en dat zie je terug in de energierekening.

Mijn advies aan anderen is dan ook om altijd je oude radiatorknoppen te bewaren, want er is niets meer dat de aanvoer van warmwater tegen gaat houden als de tado knop niet meer werkt.

Heb jij ook een Tado Slimme Radiatorknop (losse knop)?

Probeer eens een van de radioatorkranen te vervangen, die de meeste problemen geeft, door bv een:

Waarbij de aansluiting van de knop M30 x 1,5 is, hierdoor heb je de plastic adaptors niet nodig. Ik heb thuis 3 knoppen, waarvan er een al vorig jaar gemonteerd is. Met nog steeds de zelfde batterijen er in. Ik ervaar geen problemen. Wanneer de app aangeeft dat een radiator uit staat, is deze idd na een bepaalde tijd afgekoeld.

Wanneer dit werkt, kan je kijken of de andere kranen ook vervangen kunnen/moeten worden. Is wel extra werk en inverstering, maar lost wel de problemen op. (Ik weet niet hoe oud de huidige knoppen zijn)

Je geeft ook aan dat je een thermostat V3+ hebt, probeer deze te vervangen door een V2 of V3, dat is de enigste manier om van het abonnement af te komen. Later kan je wel de app upgraden naar de V3+ versie voor een eenmalig bedrag van 20 euro. Het account voor de V3+ zou je of moeten verwijderen, of vragen aan tado of ze het terug kunnen zetten naar V3. Dat laatste gaat niet zo makkelijk denk ik.
Ik gebruik al metalen adapters die geadviseerd zijn door tado zelf.

Heb zonder abonnement.
En nog springen de knoppen van de kraan?
Ik heb nog even mijn review gelezen, maar dit was alleen bij de installatie. Dat probleem doet zich niet meer voor. Mijn grootste probleem nu is dat mijn knoppen stuk voor stuk echt kapot gaan. Tado vervangt ze uiteindelijk, maar dit kost weken aan onderzoek.
Dat is apart, ik heb alleen ervaring met mijn eerste knop, die draaide de kraan niet helemaal dicht, was een oudere versie. Die is door tado vervangen, al meer dan jaar jaar geen problemen meer mee gehad. Het tado aan wat de oorzaak is geweest?

Mijn knoppen hebben versie VA02.
Dan zit je goed. VA02 is de juiste. Het zijn de VA01 die het begeven. Er zijn een paar vervangen voor de VA02 en die doen het nu goed.

Meeste mensen merken er niks van, maar ik heb in totaal 9 knoppen!

Motor geluid is anders van de VA02, printplaat is ook anders.

Tado heeft nooit aangegeven wat er mis was met de oude knoppen. Echter ze waren echt kapot, ze kalibreren niet meer en je krijgt daardoor foutmelding. Ze konden niks meer doen op afstand.

[Reactie gewijzigd door isomis op 30 december 2018 13:34]

Ik heb nog ff gechecked op zolder, de oudste knop, die is dus nog VA01, maakt idd minder lawaai dan de VA02 knoppen. Maar deze is dus al vervangen, misschien een verbeterde versie van de VA01. Tot nu toe geen problemen gelukkig.
Had ik het eerste jaar ook niet. Daarna vielen ze stuk voor stuk uit. Ik ga zodra ik ze te pakken krijg voorstellen om de overige knoppen te vervangen. Het kost ons nu allebei teveel tijd.
Idd misschien beter om daar een deal mee te sluiten, alle oude knoppen in een keer vervangen. Desnoods geef je aan daarna de review aan te passen.
Ik heb er een techneut naar laten kijken. Batterijen met 1.5v / 1.4v kunnen de motor nog goed open en dicht doen. Iets lager dan 1.4v en het werkt niet meer. De app geeft nog aan dat de batterij goed is. Ik ga deze bevindingen met ze bespreken als ik ooit met ze in contact kan komen.
Ben benieuwd. De batterijen van mijn knop op zolder (VA01) zijn nog de originele, ruim een jaar oud en doen het nog steeds, te zien in de statitieken aan de aan/uit schakelingen en temperatuur verloop.