Canon EOS 10D (6.3MP) Review

dookiy492 22 januari 2006, 638 views

Canon EOS 10D (6.3MP)

Pluspunten

• Robuuste bouw, ook al zijn er geen sealings aangebracht zoals bij de 1D-serie.
  • Lage ruis
  • Geweldige prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Traag naar de CF-kaart schrijven
  • Goede objectieven nodig

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Sinds iets meer dan een maand ben ik ook in het bezit van de Canon EOS 10D. Ik had een D30 met grip, en aangezien de 10D de beste DSLR is die op die grip past, was dit een logische upgrade. Als je een beeldsensor hebt van 6,3 MP, heeft een upgrade naar 8/8,2 MP (350D/20D) echt weinig zin bij uitvergroten. De 300D en D60 beschikken over dezelfde CMOS sensor, en bieden daardoor dezelfde beeldkwaliteit. De 10D heeft echter meer functies, is robuuster gebouwd zonder dat de camera onnodig zwaar wordt. Een andere concurrent is de Nikon D70. Een aantal mensen die ik ken, zijn erg gevoelig voor het argument dat de 10D meer pixels heeft dan de D70. (Dit is feitelijk zo, maar het verschil is echt zo klein dat het absoluut geen goed argument is.) Zlef heb ik ook een aantal keer een Nikon D70 vastgehouden, maar deze haalt het niet bij de bouwkwaliteit van de 10D. Verder heeft de D70 een CCD-sensor, en deze zijn gevoeliger voor ruis wannneer de ISO-waarde omhoog wordt geschroefd.

De 10D is op dit moment redelijk goed 2e-hands verkrijgbaar, omdat veel eigenaren overstappen naar de 5D. (Geruchten gaan dat er een opvolger van de 20D aan zit te komen, dus er zullen nog meer 10D's de deur uitgedaan worden) Voor een tweaker die niet al te ruim in het geld zit, is dit dus een perfecte manier om met een DSLR-verslaving te beginnen.

Luister niet naar de eigenaren van een 300D die met een gehackte firmware (bijna) net zoveel kan als een 10D, hou ze allebei eens een keer vast en oordeel zelf!

Heb jij ook een Canon EOS 10D (6.3MP)?