Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw

Specificaties 5,84" • 2280x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw Review

alvinvdv 25 november 2018, laatste update op 27 november 2018, 2.117 views Product gekocht

Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw

Middenklasser met bouwkwaliteit van een flagship aan een zeer gunstige prijs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking
  • Android One= fijne ervaring
  • Prima groot scherm

Minpunten

• Batterij gemiddeld
  • kleine vertragingen mij zware belasting

Mijn vorige telefoon was een iPhone8 plus, maar die heb ik verloren en aangezien mijn bankrekening comatues is was deze Nokia 7.1 het alternatief.
Ik kocht dit toestel voor €339 in de Media Markt, en via de Nokia website kwam ik erachter dat men nog een cashback krijgt van €50 wat de prijs van het toestel (onder voorbehoud) op €289 brengt.

Daarvoor krijg je een toestel dat niet moet onderdoen qua design en bouwkwaliteit voor véél duurdere modellen.
Het scherm (5,8'') met notch ziet er prima uit, in fel zonlicht heb ik het nog niet kunnen testen.

Keuze tussen twee SIM kaarten of één SIM kaar en één microSD kaart, geen e-sim.
De vingerafdrukscanner op de achterkant wat wel ff wennen is werkt snel en perfect (moet qua reactie niet onderdoen voor mijn vorige iPhone 8 plus).

Het toestel werkt op Android One, dus geen storende schil en recource vretende rommel, prima ervaring.
MAAR: bij Android One kan men (voorlopig) geen apps naar de microSD kaart verplaatsen!
Wat maakt dat na installatie van al mijn apps (en dat zijn er een hele hoop) de opslag nu al voor 50% vol is. Wel kunnen muziek, foto's, films en offline kaarten op de SD kaart worden opgeslagen. Dus de gedownloade muziek van pakweg Spotify kan WEL naar de SD kaar, maar de app zelf niet.
Het toestel ondersteund kaarten tot 400GB.

Het toestel is snel, maar soms merkt je toch dat er een middenklasse processor inzit. Hij is niet zo snel als pakweg mijn iPhone 8 plus. Er zijn grafische beperkingen/vertragingen, zeker bij multitasking maar deze zijn beperkt tot hooguit een paar seconden en niet storend rekeninghoudend met de zachte prijs van dit toestel.

Wat betreft de camera: onder ideale lichtomstandigheden kunnen er prima foto's gemaakt worden. Onder mindere lichtomstandigheden zijn de foto's eerder matig. We mogen stellen dat de camera achterblijft op de duurdere smartphones.
Welk een knappe feature is dat je tegelijkertijd beide camera's kan gebruiken, men kan dus iets filmen/streamen terwijl jezelf in beeld bent in een gedeeld scherm of PIP.

Toestel is niet waterdicht en draadloos opladen ontbreekt.
Verbinden met Wifi/Bluetooth of opzetten van een hotspot gaat prima.
De monospeaker geeft een aanvaardbaar geluid.

Samenvatting:

Prima bouwkwaliteit, flagship looks.
Android One (LET OP: apps kunnen niet naar externe opslag!)
Mooi scherm HDR, nog te testen in fel zonlicht
Matige camera onder slechte lichtomstandigheden
Snel en vlot, enkel kleine vertragingen bij multitasken en grafische belasting
Niet waterdicht, geen draadloos opladen
Scherpe prijsvoor deze bovengemiddelde midrange telefoon

UPDATE: na wat instellingen aangepast te hebben kom je met de batterij de hele dag door, zelfs bijvrij intensief gebruik: YouTube kijken, foto's nemen, Whatsappen, muziekstreamen (ook via de luidspreker)

Heb jij ook een Nokia 7.1 (3GB ram) Dual Sim Blauw?

16GB aan apps? Ik wil een listing!
Totale opslag is 32GB waarvan al 10GB ingenomen is door Android One....
De 64 app's nemen 5,6GB in beslag..... en foto's en viedeo's blijkbaar 900MB
Wat heb je dan gewijzigd in de instellingen? :)
Ben ik ook benieuwd naar! Heb zelf de 7+ maar die zal waarschijnlijk baat hebben bij dezelfde instellingen :)
Binnen Google maps heb ik bv. de locatiegeschiedenis uitgeschakeld en dat maakt toch een verschil.
Ook Bluetooth uitschakelen zal stroom besparen enz.....
Goede review en ik kan het me vinden in je opmerkingen. Ik kom weliswaar van een Windows toestel maar ben verder ook tevreden.
Alleen het scherm lijkt aan de onderkant wat te "bleeden" bij een witte achtergrond. Ook last van? :'(
Mag van het scherm niet klagen, heb tot heden niks van gemerkt.

Al bij al ben ik tevreden over het toestel, de overstap van iOS naar Android is wel even wennen..... mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar iOS maar soit.....

Je merkt wel bij het aanpassen/bewerken van foto's dat hij dit niet zo snel doet als m'n iPhone8 plus maar gezien de prijs van dit toestel €289(*) vs €819 ga ik daar niet over neuten.

(*) De cashback is intussen goedgekeurd en kan de €50 korting binnen de 30 dagen verwachten op mijn bankrekening. Wel ff hoofd bijhouden bij de registratie, bv. Nederlandstalige Belgische klanten moet men het Franstalig Belgische keuzemenu aantikken want de Nederlandstalige geeft de optie Belgie als landskeuze in het registratieproces niet aan. (het lijkt wel of ze het met opzet moeilijk maken).