TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)

Specificaties 1x Schakelaar - Bekijk alle specificaties

TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker) Review

Atomstar 25 november 2018, laatste update op 3 augustus 2019, 868 views Product gekocht

TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)

Prima smart plug met energie-meting, bestaande uit volledige Linux server met WiFi-verbinding.

Pluspunten

• Goedkoop in aanschaf
  • Flexibele API
  • Redelijke grootte
  • Werkt zonder cloud
  • Nauwkeurig

Minpunten

• Medium stroomverbruik (1.8W)

Kwaliteit Score: 4
Ik heb deze smart plug gekocht om te koppelen aan mijn domoticz / Rpi3B+ opstelling. Ik heb voor de TP-link gekozen omdat deze op wifi werkt en daarom compatibel is met mijn doel (in tegenstelling tot Z-Wave of Bluetooth). De configuratie en het gebruik is eenvoudig met bestaande Python libraries. Ik heb de Kasa app nooit gebruikt.
Configuratie zonder cloud
Ik heb https://www.softscheck.co...ngineering-tp-link-hs110/ https://github.com/softScheck/tplink-smartplug/ gebruikt om de HS110 te configureren zonder dat deze ooit met de TP-link cloud-server is verbonden.
Nauwkeurigheid

• PM 231E: 1340±5W
  • HS110: 1342W±5W
Stroomgebruik
Update Augustus 2019:
De HS110 zelf gebruikt 1.8±0.1W (idle, zonder load). Dit is 16 kWh per jaar, of ±3 euro stroomkosten per jaar (16*0.2).

Eerder meeste ik een hoger verbruik, hier is iets fout gegaan. Ik heb nu 2 plugs tegelijk gemeten, met en zonder base load van een 15W gloeilamp, daar komt dezelfde waarde uit.

De HS110 zelf gebruikt 4.3±0.2W (idle, dus zonder load, gemeten met bovengenoemde Brennenstuhl PM 231E), dit staat gelijk aan 38kWh per jaar of 9 euro aan stroomkosten (38*0.23), na ±3 jaar dus evenveel als de aanschafprijs.

Ter vergelijking: de Osram Smart+ Zigbee Plug gebruikt ±0.4W, maar de Osram kan daarentegen geen stroomverbruik meten.
Snelheid
De HS110 start in ±8 seconden op. Daarna duurt het ±3 seconden om met het wifi netwerk te verbinden.
Stabiliteit
Ik gebruik deze plugs nu een half jaar en ze hebben nog geen kuren vertoond. Het wifi bereik is goed en stabiel, en de plugs zelf lijken ook stabiel te draaien.

Heb jij ook een TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)?

Ik heb het ook eens nagemeten.

Als je de smartplug aanzet en de apparaten gebruiken elektriciteit komt er inderdaad paar watt bij. Maar als de toestellen niks gebruiken of je zet de smortplug af gebruikt de smartplug bij mij (bijna) niks.

Misschien eerst een update laten uitvoeren? Toen ik paar weken geleden dit gekocht had kreeg hij eerst een update. En dit was via de kasa app.
4.3 Watt was idle/zonder load (heb ik net toegevoegd). Hoe heb jij het gebruik gemeten? Overigens lijkt dit me niet onredelijk voor een volledige Linux server inclusief WiFi.
Het zelfde denk ik. Powermeter in het stopcontact en daarna smartplug in de powermeter. Op het scherm van de powermeter verschijnt 0 watt. Misschien is mijn powermeter niet zo nauwkeurig :|