Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus O!Play Air HDP-R3 Review

wootah 4 april 2010, laatste update op 4 april 2010, 5.496 views

Asus O!Play Air HDP-R3

Pluspunten

• Beeld en geluid zijn goed
  • Leuk aantal formaten die ondersteund worden
  • HDMI, composiet en SPDIF - meer heb je niet nodig
  • Telnet server
  • Actieve development door asus

Minpunten

• Wireless is zwaar onder de maat!

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik had al een tijdje mijn conceptronic mediaplayer C54WMP. Helaas crashte deze vaak, had niet echt ondersteuning voor veel formaten en liet het ook vaak afweten met enkele MP3 bestanden.

Ik had de asus o!play air al een tijdje op het oog, aangezien ik wel alles draadloos wilde streamen, en dit apparaat wel een ingebouwde wireless kaart had en veel formaten ondersteund :)

De Doos
Een best opvallende doos die toch wel gezien mag worden, voor een doos. Het valt weer op dat er niet al te veel poespas aan kartonnetjes en extra veel plasticjes inzit wat natuurlijk goed is voor het mulieu :)

in de doos zitten:
  • de O!play
  • een eee pc voeding? :?
  • een Europese steker
  • een Engelse (lompe) stekker
  • Composiet kabel
  • LAN kabel
  • Afstands bediening
  • Paar boekjes over hoe alles in te stellen
  • Een cd met een programma en de sourcode van de speler
Aansluiten
Tja gewoon in mn tv prikken en gaan :)
Je krijg meteen instellingen te zien over je tv, taal en netwerk mogelijkheden.
Het opzetten van alles duurt nog geen 5 minuten, dus dat is wel lekker.

Ik had ook meteen even geüpgraded naar de nieuwste firmware P1.12.

Aan de binnenkant
Ik heb nog niet echt reviews gezien met foto's van het binnenste gedeelte van de O!play.
Hier dus wat foto's:
Het is opvallend dat Asus alles heeft vast gezet met een 6 tal schroeven terwijl de rest zit vast geklemd met een stuk of 20 clipjes, wat wel even zoeken was :)

Toen ik de USB module zag zitten huiverde ik al meteen. Het is een bekend probleem dat USB wireless adapters vaak erg traag zijn doordat de drivers een hoog aantal IRQs (interrupt requests) opwerpen en dat embedded CPU's daar vaak moeite mee hebben.

Ook is het vreemd dat Asus nogal vreemd uitziende antennes gebruikt die voor 1 deel de behuizing zelf als antenne gebruiken. Het nu van MIMO is dan niet heel erg hoog meer.
Voor de rest is de eigenschap dat het kaartje 150Mbit/s zou moeten halen wel vrij leuk.

Ook is er totaal 128MB ram geheugen beschikbaar van hynix

De menu's
Jongejonge, wat moet je veel op OK drukken om uit te komen bij je film.
even een voorbeeld door welke menu's je moet gaan:
hoofdmenu -> film menu -> map menu -> upnp menu -> upnp server menu -> het menu van je upnp server.
Dat is aardig wat. Wel handig is dat je met de mode toets snel kan wisselen tussen film, muziek en foto's zonder dezelfde map te verlaten... dat scheelt :P

Streamen
Voor het streamen gebruik ik mijn RT-N16, de beste router die Asus nu te bieden heeft. Met alternatieve firmware (oleg) gaat deze router zoiezo een stuk sneller en is het installeren van de befaamde twonky mediaserver ook mogelijk!
Ik ben een erg ervaren gebruiker en deze router kan streamen van HD, vanaf samba of UPnP stream, makkelijk aan, ook via wireless.

Alle bestanden staan dus op een USB HDD die aan mijn router vast zit.

Om door te gaan op de negatieve gedachten van het usb wlan kaartje: mijn huivering was terecht.
Zo blijkt dat de O!play air direct slecht gaat reageren op afstandsbediening zodra er iets via WLAN gebeurd. Vooral tijdens het streamen van films merkte ik op dat het trager ging. De films werden wel goed afgespeeld, maar het is zwaar irritant als je afstandsbediening niet goed reageert!

Tijdens HD films is het nog erger, de meeste films speelt hij goed af, maar zodra de bitrate wat te hoog word gaat het beeld en geluid schokken. Ik had het toen al snel gehad.
Ik heb nog wat andere instellingen geprobeerd op mijn RT-N16 wat uiteindelijk de snelheid een klein beetje op krikte. Ik vind dat ik er van uit mag gaan dat de beste Asus router goed genoeg moet zijn voor een nieuwe media speler...

Uiteindelijk heb ik ook nog mijn WL-500W ingezet als access point om zo misschien meer snelheid te boeken. Maar het is overduidelijk dat deze speler niet gemaakt is voor wireless.

Uiteindelijk heb ik mijn WL-500W ingezet als ethernet bridge. Op deze manier communiceert de WL-500W met mijn RT-N16 draadloos en kunnen de LAN poorten in mijn WL-500W gebruikt worden om op het netwerk te komen.
Nu streamt de O!play dus alles via een draadje, en neemt de WL-500W het draadloze gedeelte over. De Xbox360 van mijn zusje kan er ook meteen gebruik van maken, dus eigenlijk 2 vliegen in 1 klap :+

Nu alles "bedraad" gaat merk ik meteen het verschil... de doorvoer snelheid is VERDRIEVOUDIGT! waardoor ik nu wel alle films vlekkeloos kan bekijken. Bovendien werkt de afstandsbediening nu vloeiend! :o

Tja, qua WLAN vind ik deze speler dus zwaar onder de maat, het is eigenlijk meer een gimmick.

Beeld en geluid
Ik heb geen HD TV, en geen speciale geluid set (gewoon een oude versterker met 2.2 geluid)
Het beeld vind ik erg goed en is vooral erg vloeiend vergeleken met mijn oude mediaspeler. Een beetje jammer is dat het downscalen zonder anti-aliasing gaat waardoor soms (bijv. stof) er vreemd uit gaat zien.

Geluid is ten opzichte van mijn oude mediaspeler ook verbeterd, er word voldoende volume geleverd zonder een boel ruis.

telnet en webinterface
Wat een verassing, de O!play heeft een telnet server waarop je kan inloggen met "root" (zonder wachtwoord). Hier kun je gebruik maken van wat basis linux functionaliteit. Ook is het mogelijk om een aantal optware programma's van NSLU2 te gebruiken (net zoals bij oleg firmware, of dd-wrt, openwrt). Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, maar er zijn een paar forums waar je er alles over kan lezen :)
Wel leuk dat je niet speciale firmware hier voor hoeft te flashen, echter is de firmware niet bijzonder uitgebreid en mist het wat standaard linux functionaliteit.

Volgens telnet is er een totaal opslag geheugen beschikbaar van ongeveer 125MB. Wat goed genoeg is voor een firmware van 100MB :+
Van het RAM geheugen word standaard zo'n 32MB overgelaten voor het afspelen van films en dergelijke.

Ook zit er een CGI webinterface in waarop je optel sommetjes kan maken. Niet bijzonder nuttig zou je zeggen, maar deze webinterface is waarschijnlijk een nieuwe functionaliteit die Asus aan het ontwikkelen is. Een goede zaak!

Jammer van het draadloos, je kan dan net zo goed een normale O!play kopen eigenlijk...
Voor de rest vind ik het apparaat prima werken, en vind de hackbaarheid ook wel grappig :)

Heb jij ook een Asus O!Play Air HDP-R3?

Leuke review :9

Alleen waarom heb je hem opgeschroefd, toch nergens voor nodig, ben je nu je garantie niet kwijt? 8)7
dank u!

er zit nergens een garantie sticker, anders had ik hem nooit opengeschroeft. ;)
dus nee, ik ben mijn garantie niet kwijt, aangezien alles er nog netjes uitziet :)

Ik wilde wel eens kijken wat er onder de kap zat, iets wat ik nog niet echt in een review heb gezien. Voornamelijk de slechte antennes worden zo niet aan het licht gesteld natuurlijk :P
en binnen de EU verlies je je garantie trouwens niet, stikkers zijn technisch gesproken niet toegestaan.

je hebt een product gekocht niet gehuurd, Microsoft moest daarom ook binnen de EU xbox360 repareren waar klanten zelf geprobeerd hebben ze te fixen.