Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 62mm - Bekijk alle specificaties

Sony Vario Sonnar T* DT 16-80 mm F3.5-4.5 ZA Review

Markofnikoff 5 april 2010, laatste update op 5 april 2010, 4.658 views

Sony Vario Sonnar T* DT 16-80 mm F3.5-4.5 ZA

Pluspunten

• scherp, scherp
  • contrast
  • oplossend vermogen
  • CA's
  • Bereik

Minpunten

• Geen SSM
  • Vignetering
  • Distortie

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
De Zeiss ZA Vario-Sonnar T* 16-80mm f/3.5-4.5 DT voor de Sony/Minolta Alpha mount is een lens die specifiek voor APS-c sensoren is ontworpen. Met een zoom bereik van 16mm tot 80mm wat zich vertaald in 5x zoom is het een interessante walk-around lens en een logische vervanger voor de 18-70/18-55 kit lens. Voor een kleine 600 euro is het natuurlijk geen lens die je alleen koopt voor het extra bereik en wat meer licht. Daarom heb ik wat homebrew testjes gedaan die ik samen met mijn ervaringen met deze lens heb gebruikt om mijn mening te vormen. Ter vergelijk heb ik de 18-70 kit lens genomen voor deze review.

Featureset
Met een bereik van 16-80 mm wat op 35mm equivalent gelijk staat aan 24-120 mm kun je wel stellen dat de Zeiss een prettig focaal bereik heeft waar je zowel groothoek als semi tele werk mee kunt doen. Hoewel het diafragma een verloop heeft van 3.5 naar 4.5 is dit zeker een stapje beter dan de kit lens die verloopt naar 5.6 op 70mm/55mm.
Sony zegt dat er in deze lens twee asferische glas elementen zijn gebruikt voor de correctie van aberraties over het hele bereik en op de licht doorlatende oppervlakken is de welbekende T* coating van Carl Zeiss aangebracht voor oa. flare te voorkomen.Helaas heeft Sony ervoor gekozen geen SSM motor in te bouwen waardoor focussen wat langzamer en niet erg geruisloos gaat. Dit wilt absoluut niet zeggen dat focussen langzaam is, op mijn A700 is er niet veel op de focus snelheid aan te merken maar op de A100, die een andere motor in de body heeft laat het wat te wensen over.

Autofocus snelheid op A700

(ik doe iets niet goed met de tags of het werkt gewoon niet)

Wel levert Sony doppen (met CZ logo), zonnekap en een (nep?)lederen opberg tasje mee (twv ongeveer 50 euro)

Bouwkwaliteit en Handeling
De bouwkwaliteit van de Carl Zeiss zit er een beetje tussen in, persoonlijk vind ik het een goed gebouwde lens zonder kraken of wiebelen, maar ik had persoonlijk gehoopt op wat meer metaal ipv plastic. De rubber zoom en focus ringen liggen lekker in de hand, hebben voldoende grip en zijn groot genoeg. In de focus ring zit wel een klein beetje speling maar voelt verder lekker gedempt aan net als de zoomring.
Een raampje op de bovenkant vertelt je wat over de afstand in zowel meters als feet. Ten opzichte van de kit lens is de CZ een flinke stap omhoog. Daarnaast bevalt het no-nonsense ontwerp me erg goed, gewoon lekker strak gehouden.

Specifieke optische kwaliteit
scherpte
Persoonlijk vind ik de scherpte van de CZ fantastisch, ik heb heel wat foto gemaakt waarvan ik me afvraag of de CZ de sensor van 12 MP het nakijken geeft. Hoewel reallife foto's een ander verhaal vertellen heb ik een vergelijk gemaakt door de volgende opstelling te fotograferen en 100% crops te nemen, dus oordeel zelf.....

Hier de 100% crops van het midden van de foto.

Hier de 100% crop van de rechter onderhoek

Er is geen gigantisch verschil te zien in deze crops maar die vertellen natuurlijk niet het hele verhaal. Reallife is de lens simpel weg zichtbaar scherper dan de kit lens.
Hier nog drie voorbeelden allemaal met de CZ genomen:

Met 100% crop

Distortie en vignettering.

Hier zit naar mijn idee de enige zwakte van de lens, op 16mm ziet het er als volgt uit:

Niet echt geweldige controle hier. Persoonlijk voor mij niet zo'n big deal, voor architectuur fotografie kan het een deal breaker zijn.

- Ik breid de review de komende tijd nog uit met wat voorbeelden voor chromatische abberaties en flare, maar vandaag wilt de zon niet erg schijnen hier :+) -

De Zeiss ZA Vario-Sonnar T* 16-80mm f/3.5-4.5 DT is naar mijn idee de beste APS-c lens die je voor nog een redelijk bedrag kan kopen op het alpha systeem. Super scherp, goed contrast, nauwelijks CA's en bovenal een heerlijk bereik. Zou ik deze lens aanraden? Zeker wel!

edit 5-4-2010 Autofocus video toegevoegd + plaatjes passend gemaakt

• A700
  • A100

Heb jij ook een Sony Vario Sonnar T* DT 16-80 mm F3.5-4.5 ZA?

Nette review!

De oude kitlens (DT 18-70) is ooit door Minolta gemaakt voor hun 6 megapixel D-SLR's. Op 10 megapixels of meer presteert deze lens niet super.

Vandaar dat de DT 16-105 en de hier besproken CZ 16-80 gewilde standaard zoom's zijn. Heb je hier ook vergelijkingen tussen?

De CZ 16-80 heeft een mooi bereik voor onder andere portretfotografie. Het zou mooi zijn als je daar ook voorbeelden van hebt. Vooral de bokeh ziet er mooi uit, maar volgens mij komt de (goedkopere) DT 16-105 hierbij in de buurt.

Heeft iemand ervaring met beide lenzen?
Zelf heb ik natuurlijk geen vergelijkingen om obvious reasons :P
Maar op de site van Kurt Munger kun je wel een zeer goed vergelijk vinden. Die site is zowieso een aanrader. Dat idee om de bokeh ook te bespreken zal ik zeker meenemen thkx :)
Leuke review tot nu toe, en ik kijk uit naar de uitbreiding, ik zie potentie!
Het zou interessant zijn de nieuwe kitlens naast deze te leggen - de 18-50 is een stukje beter geworden ivm. de 18-70 van vroeger (die een minolta erfenis is).