Specificaties 17,3" (1600x900), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion DV7-3160ED (WC162EA) Review

thomasmoors 4 april 2010, laatste update op 4 april 2010, 3.532 views

HP Pavilion DV7-3160ED (WC162EA)

Pluspunten

• snell
  • stil
  • mooi (IMHO)
  • groot scherm

Minpunten

• accuduur
  • slechte bluetooth hardware
  • bloatware

Beste lezer, hierbij mijn eerste review

Ik heb lang op m'n laptopje moeten wachten (7weken :X ), maar nu heb ik hem eindelijk. Ik had voor mijn verjaardag eerst een andere gekregen, maar die stond hier op pricewatch ruim 300 euro goedkoper als bij die van de Micro Elektro (terwijl zij Databyte toch echt als directe concurent hebben :?, 300 meter verderop) Die hadden ze mijn moeder aangesmeerd. Toen ik hem ruilde kon ik alleen een tegoedbon krijgen en natuurlijk had ik alleen maar te kiezen uit merken van hun partners, gelukkig niet alleen packard bell 8)7 . Om even te verklaren waarom er ook Linux bij OS staat: ik heb er even mee geprobeerd te BackTrack-en. En heb ik alsnog 1100 euro betaald, ruim 100 euro teveel. Ik heb hem nu 2 weken in gebruik, tijd voor een review

Na uitpakken meteen alle windows updates erop gezet en een antivirusje. Ik vond echter al snel de bloatware zo hinderlijk dat ik er maar meteen W7 ultimate 64bit op heb gegooid en niet de HP OEM heb behouden. Compliment is wel dat de drivers die ik hierdoor nodig had netjes op 1 supportpagina te vinden waren.

Waar ik wel last van had was zowel onder de W& 64bit OEM (premium) als onder mijn eigen W7 64 bit ultimate mijn bluetoothmuis niet perfect werkt. Ik wilde namelijk graag een bluetoothmuis omdat ik draadloos heel lekker vind werken en ik daardoor ook geen USB poort (van de 3) betzet hoefde te houden en er ook niets uitsteekt. Het gaat om een TRUST muis: MI-8700Rp. Hij installeert wel goed en werkt dan, maar je krijgt iedere 2 uur : ''FOUT: kan de bluetooth stapelservice niet starten'' en hij valt uit na een uur of 4 werken en is dan moeilijk weer aan de praat te krijgen (het ligt niet aan de muis, want daarvan brand het indicatielampje nog wel), maar daar heb ik al een topic over geopend.

Verder is de accuduur niet om over naar huis te schriijven, het batterijpercentage kun je zowaar af zien tellen, zelfs op energiebesparen modus. Je kunt er naar schatting zo'n 1,5 uur mee werken zonder wifi.
Ik denk dat het dan ook het best is om deze notebook te beschouwen als een portable desktop.

Het scherm (17,3 inch) is erg helder en heeft een hoge resolutie: 1600x900. Het werkt erg prettig voor langere tijd, beter als mijn desktopscherm. Het enige jammere vind ik dat, hij niet in de Silver Dig laptopschoudertas past die ik er speciaal voor had gekocht, althans niet in het laptopvak dat beschermende zijkanten heeft. Die 0,3 inch blijkt tocht net teveel te zijn helaas.

Het uiterlijk van de laptop is erg mooi gedisigned, mooi zwart met zilveren ''bellen'' op de bovenkant ene lichtgevend HP logo (moet je van houden) en mooie metalen randen aan de toetenbord-kant. Het zwart lijk erop alsof er snel krassen op komen, maar ik ben er erg zuinig op dus weet het niet 100% zeker.
Indicatie voor CAPS LOCK en NUM LOCK zijn ledjes, ziet er leuk uit. Scroll lock is overgeslagen, maar dat gebruik ik toch nooit. Vingerafdrukken zijn er snel zichtbaar, maar met het bijgeleverde stofdoekje is daar zo korte metten mee gemaakt. }:O
De knop om het geluid te muten is touchscreen net als de volumeregulatie en de wifiknop, werk wel lekker.

Een erg leuke extra is de afstandsbediening die erbij zit, deze pas ook in de laptop zelf waardoor je hem makkelijk mee kunt nemen.

De prestaties zijn erg goed, ik heb geen stress test gedraaid, maar alle programma's die ik gebruik (voorbeelden: photoshop, format factory, OO.o, windows live messenger, AVG.) draaien allemaal perfect, zelfs tegelijk.

Verder heeft hij maar 3 USB 2.0 in en uitgangen, net genoeg voor mij. Een goede kwaliteit webcam en microfoon. Het trackpad werkt goed, zoals je mag verwachten. Een cardreader, DVD (DL) lezer/brander, met support voor lightscribe. Goede kwaliteit audio, lekkere bas voor een laptop.

Conclusie: een aanrader op zich al moet je dan wel bovenstaande kleine tekortkomingen ook in overweging nemen als je van plan bent van die functies ook allemaal gebruik van te gaan maken.
Het is een echte desktopvervanger/allrounder: je gamed er aardig op, tekstverwerken draait uiteraard ook soepeltjes. Media speelt hij ook vloeiend af en door het grote scherm en bijgeleverde afstandbediening erg geschikt om een filmpje op te kijken.

Als er nog vragen zijn of dingen vergeten, pm me dan aub gewoon even

• 160560 trust bluetooth lasermuis
  • Alfa AWUS036H
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een HP Pavilion DV7-3160ED (WC162EA)?

mooie nette review.
Ben tevens een zeer tevreden gebruiker van deze laptop.

Wat mij niet duidelijk is of hij ook compatible is met 5 GHz band voor WLAN gebruik.
Ik geloof dat dat wifi 80211n is en in dat geval ja, natuurlijk zit er support in voor b,g,n wifi.
3 USB aansluitingen? Heb hem zelf ook en je kan in de e-sata poort ook een USB stekker steken. (Die werkt). Hij heeft er dus 4 ;-)
Ja je hebt helemaal gelijk, dat wist ik destijds alleen niet. Nu we hier toch zijn: hij werkt nog steeds lekker snel met dank aan een upgrade met een SSD en 8 gb ram. De originele HDD zit op de secundaire HDD slot.
Hij werkt bij mij ook nog super.
Heb nu een ssd erin gezet en gebruik linux mint. (Geen Windows)

Wel wordt hij best wel warm. (Bijna heet) maar daar kan ik van leven.
Welke SSD heb jij gebruikt? En heb ondervind je hierin problemen? Mijn vriendin heeft deze laptop en ik heb er voor haar een Kingston V300 120GB ingezet. Na een maand of 8 gaf dit problemen terwijl de SMART waardes van de SSD nog goed zijn. Herinstallatie op de HDD en de problemen waren weg. Een andere tweakers gaf aan dat het vermoedelijk aan de Sandforce controller lag van deze SSD. Daarom ben ik benieuwd naar welke ssd wel ''werkt'' met deze laptop. Ik zat zelf te denken aan een SSD uit de 840 reeks.
Er zit nu een Kingston V200 120GB in bij mij. Zouden de problemen na 8 maanden niet gewoon door grote pech veroorzaakt zijn?
Dat is natuurlijk mogelijk. De andere tweaker waar ik over sprak (weet de correcte nick niet zo uit mijn hoofd) gaf aan dat het bij hem de sandforce controller was. Ga binnenkort de SSD in mijn desktop hangen (als tweede ssd) om te kijken of er dan problemen zijn. Hopelijk werkt een samsung ssd naar behoren want mijn vriendin is nu gewend aan een ssd en dan is terug naar een hdd toch best een grote stap. In ieder geval bedankt voor je reactie.