WD My Passport SSD (V1) 1TB Zilver

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

WD My Passport SSD (V1) 1TB Zilver Review

Foritain 15 november 2018, laatste update op 15 november 2018, 1.224 views Product geleend

WD My Passport SSD (V1) 1TB Zilver

Leuke upgrade boven externe harde schijven, maar blijft uit de buurt van de grofweg even dure Samsung T5 en Sandisk Extreme. Misschien is de nieuwe V2 versie concurrerend, maar dit hardware versie V1 model verdient enkel met een stevige korting tov die modellen je aandacht.

Pluspunten

• Stevige upgrade boven externe HDD's
  • Netjes om te zien, niet te groot, niet te zwaar.
  • Inkoppertje: externe SSD's maken geen geluid
  • Type-C en Type-A aan te sluiten (converter meegeleverd)
  • Encryptie mogelijk

Minpunten

• Let op, deze review betreft het (nog altijd te koop) V1 model. Die is momenteel (13/11/18) net zo duur als de Samsung T5 en Sandisk Extreme, beide snellere SSD's, dus dat maakt deze WD in één klap niet zo heel interessant meer (muv leuke aanbiedingen)

WD My Passport SSD 1TB (V1) review

Eerder passeerden de Sandisk Extreme en Samsung T5 externe SSD’s, vandaag is het de beurt aan WD om te laten zien wat zij te bieden hebben als jij op zoek bent naar een externe SSD. Al kunnen we zeggen dat gezien WD eigenaar is van Sandisk ze dat eigenlijk al gedaan hebben, maar toch.

We gaan aan de slag met de WD My Passport SSD, waar de 1TB variant voor zo’n 275 euro over de toonbank gaat.
Specificaties

Beetje standaard verhaal. Een echte USB 3.1 (Gen2) drive, dus geen USB 3.1 Gen 1 geneuzel wat feitelijk gewoon USB 3.0 is. Type-A en Type-C, Windows en Mac en daarmee dus breed compatible, en zoals te verwachten is varianten van 250GB tot 2TB; so far so good.

Wat is er echt anders aan de WD? Eigenlijk niet gek veel. De afmetingen en het gewicht zijn verdacht gelijk aan die van Sandisk, ook hier zien we encryptie opties (256 bit AES net als Samsung, de Sandisk biedt 128 bit), ook deze kan tegen een stootje (maar niet tegen water zoals de Sandisk dat claimt), en we moeten straks in de software maar eens zien of er verschil is.

Vreemd? Zeker niet, het is een externe SSD, je wilt gewoon bestanden opslaan. Prestaties tellen.
Uitpakken, bouw en features

Nou ja, en looks wellicht? Want op dat vlak is de WD My Passport wel anders. Wat verpakking betreft niet, net als bij Sandisk zien we een Type-C kabel met een Type-A adapter en verder weinig poespas.

De SSD zelf is echter wel herkenbaar WD. Two-tone is net even anders, ook hier merken we op dat deze een redelijke balans vindt tussen duurzaam (kan tegen een stootje) en het beperken van het gewicht, en ik kan mij wel indenken dat mensen dit een stukje eleganter vinden ogen dan de wat meer ingetogen T5 of de juist wat ‘rugged’ Sandisk.

Hier naast de Samsung T5, Sandisk Extreme, en Samsung T5

Prestaties

Eerst maar even wat testresultaten. USB 3.1 drives getest op ons eerdere externe SSD platform, een Z370 moederbord met USB 3.1 Gen 2 poort waarvan we weten dat die het maximale eruit kan halen. Samsung X5 getest op een XPS 15 met Thunderbolt 3.0 x2 (is een x4 drive). Die laatste laten we als referentie staan om eea in perspectief te zetten, maar is natuurlijk een product uit een totaal andere prijsklasse.

Synthetisch:

Praktijk benchmarks:

Op zich leuk dat de WD My Passport een externe HDD ruim achter zich laat, daar koop je een SSD voor, maar hij moet toch duidelijk zijn meerdere erkennen in de T5 en de Sandisk Extreme. Niet alleen is dat structureel het geval, maar hier en daar ook met ruime marge. Zo zijn een paar praktijk tests die we toch zwaar dienen te wegen een goede indicatie dat de capaciteiten van deze schijf signifcant genoeg achter de betere USB 3.1 SATA SSD’s van dit moment liggen.

En we kunnen er lang of kort over discussiëren, maar het gat in de resultaten, vooral de praktijk testjes, zijn toch echt een probleem voor deze WD My Passport. Waar het verschil in het overzetten van een paar grote bestanden nog prima te overzien is zien we bij een groot aantal kleine bestanden bijna een verdubbeling van de transfer tijden.

In elke review probeer ik de doelgroep van het product te vinden, maar WD maakt dat momenteel lastig. Ik kan mij bijvoorbeeld goed voorstellen dat iemand het design bijvoorbeeld aantrekkelijker vindt dan die van de Sandisk, maar je koopt een externe SSD toch primair voor de snelheid en dat gat is simpelweg te groot. Met software voegen ze nog wat waarde toe, maar de realiteit is dat er ook tig andere (gratis) tools zijn waarmee je dergelijke functies in huis haalt, terwijl WD verder niets doet wat Samsung en Sandisk ook niet al doen.

Dan resteert de prijs nog als factor die de doorslag kan geven, maar met de snellere Samsung T5 voor een paar tientjes minder, of met de ruim snellere, IP55 rated Sandisk voor een tientje meer? Dan zien we momenteel gewoon geen valide argument om deze te kopen boven die twee.

We nemen het WD niet helemaal kwalijk, dit product is namelijk ruim een jaar ouder dan beide concurrenten. Dat verklaart ook waarom WD zojuist een nieuwe V2 versie heeft uitgebracht. We hopen stiekem dat die nieuwe variant dan ook het gat in snelheden in weet te halen, iets wat best redelijk klinkt gezien de jongere, snellere Sandisk Extreme uit exact dezelfde fabriek komt; Sandisk is van WD tegenwoordig. Dat moeten we echter wel nog bevestigen, en de oude is vooralsnog ruim beschikbaar. Gezien deze twee versies bij tal van webshops niet makkelijk te onderscheiden zijn willen we dus toch een kleine 'let op' toevoegen aan de review. Kortom, beetje alert blijven dus, maar het zet de deur ook open voor leuke aanbiedingen op deze V1 versie met Black Friday en de feestdagen in aantocht. Het is niet de snelste, maar als hij voor keuze prijzen voorbij gaat komen en je nog met een oude externe ratelende harde schijf zit? Hoeft geen gekke upgrade te zijn.

- Feedback of vragen? Vrolijke reacties zijn altijd welkom!
- Check Discord voor off-topic vragen / advies (alle reacties bijhouden is soms lastig)
- YouTube voor meer tech video's
- Instagram voor meer gans geile tech foto spam
- Klik hier voor meer lange lappen tekst met foto's (aka reviews)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een WD My Passport SSD (V1) 1TB Zilver?

Dacht altijd dat het hele grote dingen waren, maar is blijkbaar net zo groot als een grote usb-stick :P
En verder +3 nette review!
Soort iets langere dubbele USB stick idd :D

Of Nada haar handen zijn Gigantisch! :D
Nette eerlijke review waarom dit momenteel niet de beste koop meer is. Ook die mogen er best zijn. :) Verwacht je op korte termijn ook de V2 te reviewen om zo een goede vergelijking te krijgen?