AVM FRITZ!Box 4040

Specificaties WiFi-ac • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 4040 Review

MiPo69 12 november 2018, laatste update op 12 november 2018, 734 views Product gekocht

AVM FRITZ!Box 4040

Een router met Mesh functie, zeer uitgebreide software opties, voor een meer dan scherpe prijs! Beter dan een ASUS RT66U of TP-Link Archer C3200 tri-band. Ik heb deze ook gehad maar hier kunnen andere fabrikanten wat van leren. Een router waar een tweaker zijn hart bij kan ophalen.

Pluspunten

• MESH functie!
  • Zeer goede en uitgebreide firmware
  • Regelmatige software updates
  • Zeer stabiel
  • Ontwerp van de buitenkant

Minpunten

• Ontwerp van de buitenkant voor de kniesoren

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Deze router is al een paar jaar op de markt, echter sinds het beschikbaar komen van een ge-update operating system (Fritz!OS 7) is de MESH functie nu beschikbaar ondanks de wat oudere hardware. En dat is geweldig!
Het Wifi signaal is net als bij mijn vorige routers een ASUS RT66U of TP-Link Archer C3200 tri-band niet sterk genoeg om mijn gehele nieuwbouw woning te dekken. Hiervoor gebruik ik een Fritz!box 1750 repeater zodat ik ook boven en in de tuin een 2.4 en 5Ghz signaal heb. Het mooie van Fritz!OS 7 is dat de repeater nu ook onderdeel is van het MESH netwerk. Mesh komt er op neer dat nu de router en niet meer je Iphone bepaalt, welk signaal het best is. Dit omdat bij een MESH netwerk je feitelijk niet meer aan afzonderlijke netwerken verbindt. Dat van je router of repeater. De intelligentie van het MESH netwerk zorgt nu altijd voor de beste verbinding waar voorheen je telefoon krampachtig vast bleef zitten aan je repeater als je van boven naar beneden liep omdat je telefoon toevallig daar een keer het sterkste signaal had gevonden.
MESH is dus wat o.a. deze router zo sterk maakt. Heb je geen repeater o.i.d. in je huis nodig, dan heb je ook niets aan MESH en zou ik bijvoorbeeld de TP-Link Archer adviseren op basis van de doorvoersnelheid.. Dit dan puur voor het WiFi gedeelte.

RADAR detectie. Ik woon onder de rook van een luchthaven waar regelmatig de weer radar en communicatie vanuit de cockpit met de verkeerstoren het 5Ghz signaal (zit indezelfde band) wegdrukt. Geen punt. Als dit gebeurt wordt er geschakeld naar de 2.4 Ghz band. Ondertussen zoekt de Fritzbox naar een beter kanaal binnen de 5Ghz band om weer te kunnen uitzenden. Als er veel radio verkeer is op en rondom de luchthaven, kan dit soms wel eens enkele tot 10 minuten duren. Dit verschijnsel staat beter bekend als: Dynamic Frequency Selection (DFS) en hoort verplicht op alle routers te werken. Als je geluk hebt en er zijn niet te veel andere routers bij je in de buurt in de 5Ghz band, dan heb je kans niet op een DFS kanaal te zitten en zul je weinig tot geen last van dit soort interferentie te hebben.

Dan de Software.
Tja helemaal compleet, en voor de gewone sterveling misschien wel overcompleet. Er kan van alles worden ingesteld en veranderd Er zijn dB grafiekjes en actuele meetwaarden waarop je kunt meekijken. De software is overzichtelijk en duidelijk. Er zijn goede help pagina's. Alles wordt goed uitgelegd. Je kunt users aanmaken voor het gebruik van een VPN tunnel en/of gebruik van de je harde schijfje aan de USB2 of 3.0 poort. De zogenaamde NAS functie.Dat werkt allemaal heel netjes.

De 4040 is beter dan de Asus RT66U en TP Link Archer vanwege de betere software en software updates (TP-Link doet daar niet aan, sinds 2016 heeft men een laatste update gemaakt en dat is het dan, beveligingspatches en dergelijke daar doet TP-Link niet aan). Op papier is de Fritz 4040 qua WiFi trager dan de Asus en TP-Link 3200 (tri band). In de praktijk is daar echter niets van te merken! Met de speedtest app is de 4040 net zo rap als de op papier snellere Asus RT66U en TP Link Archer3200.

En dat voor een prijs van slechts 69 euro waar een TP-link voor het dubbele over de toonbank gaat.

Is dan niets te klagen? Het ontwerp misschien dan. Ik vind het mooi, de router ziet er uit als een soort stealth ruimteschip wat is weggevlogen uit een Star Wars film. Staat prachtig in mijn meterkast. Kan me voorstellen dat het ontwerp en de kleuren combi wat storend is mocht het apparaat in het zicht staan. Een kniesoor die daar op let.

De inhoud doet er toe als je lekker van je WiFi wilt genieten. Ik kan niet wachten totdat Fritz! met een tri-band model komt. Als dat net zo goed en doordacht werkt als de 4040, dan heb ik daar graag een paar knaken extra voor over.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 4040?