Samsung Galaxy A6 (2018) Dual sim Zwart

Specificaties 5,6" • 1480x720 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A6 (2018) Dual sim Zwart Review

arjoderoon 10 november 2018, 669 views Product gekregen

Samsung Galaxy A6 (2018) Dual sim Zwart

Aardig toestel maar heb teveel issues. Gelukkig heb ik het toestel via mijn werkgever en hoef ik maar een kleine eigen bijdrage te betalen, anders zou ik best teleurgesteld zijn.

Pluspunten

• snelheid valt me mee
  • vormgeving

Minpunten

• snelheid opladen accu
  • werking bluetooth
  • werking systeem

De A6 is de vervanger van mijn iphone 5S die met pensioen ging. Waar ik na een week de 5s al uit het raam wilde kieperen was ik blij dat ik nu geen apple meer had en weer de beschikking had over Android. Ik had niet gedacht dat mijn ervaringen andersom zouden zijn...

Het overzetten van iphone naar android ging eenvoudig met samsung switch. Vervolgens moest ik alle apps etc installeren. Dat kostte even maar ging verder prima.
Ik heb mijn telefoon verder standaard via bluetooth gekoppeld met mijn carminat systeem in mijn renault, Qua gebruik ben ik niet echt een zware user. ik wil alleen graag vrij zijn om de dingen die ik belangrijk vind in te stellen op de manier die ik graag wil.

En dat is waar de verwachting niet matcht met de realiteit.
Qua telefoon zelf: de snelheid is volgens mij prima, ik heb geen issues. Het is voor mij wennen dat je een telefoon met dit formaat niet echt meer met 1 hand kunt bedienen en typen, maar goed, hij is dan ook fors groter dan de 5s.

De vingerafdrukscanner aan de achterkant is even wennen (was gewend op de voorkant), maar dat is een klein elementje. Een iets belangrijker element is dat de samsung geen hardware schuif heeft om de telefoon in trilstand te zetten. Dat heeft de iphone wel en ik snap nu waarom die handig is.

Waar ik vooral moeite heb met de telefoon is het software-matige gedeelte. en in dit geval is mijn ervaring dat het echt matig is inderdaad.
Waar je bij iOS eenvoudig binnen mobiele data per app aan kunt geven of er mobiele data gebruikt mag worden, moet je daar bij deze telefoon nogal wat extra klikken voor doen. Helaas... Idem dito voor het aan of uit zetten van locatiegegevens.

En misschien wel het grootste irritatiepunt: het feit dat het koppelen van mijn telefoon via bluetooth blijkbaar ingewikkeld moet zijn. Na een poosje werd ik alweer gevraagd om mijn 4-cijferige code in te voeren om te koppelen. En naarmate de tijd vorderde werd de vraag om mijn 4-cijferige code steeds frequenter gevraagd. Zo vaak, dat ik er nu al niet eens meer aan begin. Ik bel wel gewoon met de telefoon op luidspreker.

De support vanuit samsung (ik heb via facebook messenger contact gezocht met samsung) hielp mij ook niet.

Nogmaals, qua hardware kan ik weinig geks vinden. de foto's zijn prima maar zullen niet snel gebruikt worden om in een album te plakken. De accuduur is niet bijzonder, maar goed, dan maar elke dag opladen. Het opladen zelf vind ik wel teleurstellend. Via de usb of via de 12v naar 230v stekker in de auto is tergend langzaam. Of ik ben gewoon verwend geraakt met hoe snel de iphone 5s oplaadde.

Maar mijn grootste irritatie zit in het bluetooth gebeuren. Voor velen wellicht een onbelangrijk element, maar ik stoor me er aan. Temeer daar ik met mijn iphone 0x gevraagd ben om mijn telefoon opnieuw te koppelen en ik met mijn samsung nu al de tel kwijt ben na 4 maanden...

Als ik nu weer moet kiezen? Kies ik voor de/een iPhone.
Maar goed, wellicht dat dit niks met de telefoon te maken heeft maar gewoon een iOS vs Android ding is.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A6 (2018) Dual sim Zwart?

Ik heb zelf een iPhone 8 (werk) en een Samsung A8 (prive) en loop dus altijd met 2 telefoons op zak.
Zelf herken ik je relaas niet.
- iPhone heeft een switch om het op stil te zetten, Android draai je gewoon de telefoon om op de tafel (ik heb een Samsung smart Neon hoesje).
- Beide telefoons sluit ik aan op mijn notebook voor stroom en data, bij iPhone moet ik altijd toestemming geven, Android alleen met Face Id of vingerafdruk inloggen en ik kan de bestanden benaderen. Hierbij kan ik bij iPhone alleen foto's kopieren, Android kan ik alles kopieren, zowel op telefoon als SD card.
- Beide telefoons heb ik energy save aangezet, maar bij iPhone gaat het continu uit als de batterij op xx% is opgeladen en moet ik het continu weer aanzetten. Android blijft deze setting staan.
- Mijn Android telefoon heb ik gepaired met Speakers, mijn Prive PC, auto navigatie, headset, stel je 1x in en daarna is het klaar.
- iPhone hoor ik steeds een oplaad geluid als ik het op mijn notebook aansluit en Android heb ik dit uitgezet dmv een setting. Als je erop Googled dan is "de oplossing" zet je iPhone op stil met het schuifje, sluit je telefoon aan, zet daarna het schuifje weer op "aan". 8)7 Seriously ?
Ik heb op mijn werk meerdere vergaderingen en neem dan beide telefoons mee die ik daarna weer aansluit op mijn notebook. Dus ik hoor telkens dat geluid bij Apple en Android is het lekker stil.
- Smart Lock Android, heel handig !
- Single tap mode Android werkt door op alles: telefoon, wekker, etc. heel handig !
- en nog een aantal settings die ik ben vergeten.

Ik erger me juist aan Apple, ik wil graag meer instellingen die ik bij Android wel kan doen.
En als ik het eenmaal heb ingesteld, dat die setting ook blijft staan (bv: energy save na xx% opladen uitgezet door Apple)
Het probleem bij iPhone gebruikers is dat ze alleen iPhone hebben gebruikt, dus ze weten niet beter.
Je kan niet iets missen als je het nooit eerder heb gehad.
Pas als je daadwerkelijk met beide telefoons rondloopt, dan merk je dat Android veel meer settings heeft dan Apple die je maar 1x hoeft in te stellen maar daarna wel plezieriger werkt.

Note: over batterijduur doe ik geen uitspraken, omdat ik Exchange op mijn iPhone heb ingesteld en niet op mijn prive telefoon, dat geeft een vertekend beeld.
Ik snap precies wat je bedoelt en dat is ook wat ik verwachtte toen ik die A6 kreeg.
Toen ik net die iphone 5s had was ik zo geïrriteerd over het feit dat Apple wel voor mij bedacht had hoe ik iets zou moeten hebben, dat ik binnen een week gevraagd heb of ik mijn 5s nog om kon ruilen voor een Samsung. Dat kon niet helaas dus ik heb er uiteindelijk 5 jaar mee gedaan.

Ik geloof ook helemaal wat je schrijft, alleen zit het verschil erin dat dat waarschijnlijk geen elementen zijn die voor mij belangrijk zijn. En die paar dingen waar ik tegenaan loop, zijn met die iphone gewoon goed geregeld en met mijn Samsung niet (topic over bluetooth en mijn autoradio: https://gathering.tweaker...message/56882817#56882817)

Dus net die kleine dingetjes maken bij mij het verschil. Terwijl die voor een ander misschien helemaal niet belangrijk zijn.