Alfawise A1 (Zwart) Review

Techrvw 22 november 2018, laatste update op 23 november 2018, 272 views

Alfawise A1 (Zwart)

De Alfawise A1 is een budget paar draadloze oordopjes. Kan de Alfawise A1 zich meten met de drukbezetten markt? De kwaliteit van het geluid is acceptable, de batterijduur kan beter en bellen buiten is bijna onmogelijk. Zijn ze toch aan te raden? Ja, zolang je de minpunten maar kent.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is acceptabel
  • Materialen voelen goed en solide aan
  • Batterijcapaciteit van de charging case is goed
  • Het opladen van de oortjes gaat snel (+- 1 uur)

Minpunten

• Buiten bellen is bijna onmogelijk
  • Batterijduur had beter gekund
  • Het design is wat groter en steekt wat meer uit
  • De knop geeft extra druk op je oor wat een onprettig tot pijnlijk gevoel geeft

Het lijstje met draadloze oordopjes wordt steeds groter. Zo hebben we namaak Apple AirPods gehad maar hebben we ook de QCY Q29 Pro gehad, welke bijzonder goed waren. Hopelijk kan de Alfawise zich daaraan meten. Ze zijn in ieder geval compleet draadloos, wat een plus punt is. We kennen Alfawise onderanderen van het mechanise keyboard of de budget gaming muis, maar kunnen ze ook kwalitatief goede oordopjes maken?

Voor nog geen €25 euro kun de Alfawise A1 bij Gearbest halen.

Introductie & Specificaties

Het gevoel van vrijheid wat je krijgt met draadloze oordopjes is geweldig. Alfawise heeft al eerder draadloze oordopjes uitgebracht dus laten we hopen dat ze de kinderziektes eruit gehaald hebben. Kan de Alfawise A1 de strijdt aan met de druk bezette markt van draadloze oordopjes?

Specificaties
  • Product weight: 0.0460 kg
  • Package weight: 0.1160 kg
  • Product size (L x W x H): 6.70 x 3.30 x 3.30 cm / 2.64 x 1.3 x 1.3 inches
  • Package size (L x W x H): 12.40 x 10.60 x 4.40 cm / 4.88 x 4.17 x 1.73 inches
  • Package Contents: 2 x Earbud, 1 x Charging Box, 1 x USB Cable, 1 x English Manual

Unboxing

De doos zelf is zwart met een afbeelding van de Alfawise A1 op de voorkant. Op de achterkant van de doos vinden we de specificaties, welke goed te noemen zijn.

In de doos zien we de twee oortjes en de charging case apart ingepakt. Helaas is mijn doos beschadigd geraakt tijdens het versturen, maar gelukkig zijn de oordopjes en de charging case schadevrij. Onder de oortjes en de case vinden we de handleiding en een extra setje met eartips. Zo kan je ze naar je maat maken zodat ze goed passen.

Hardware & Design

Het design doet me denken aan de QCY Q29 Pro. Hij is wat groter en steekt wat meer uit als we het vergelijken met andere modellen. De materialen voelen goed en solide aan, waardoor je toch een iets meer premium gevoel krijgt, helemaal voor de prijs die je betaalt.

Er zit één knop op aan de buitenkant, waar anders, maar bij het indrukken komt er wel wat meer druk te staan op je oorkanaal. Dit geeft toch regelmatig een onprettig tot pijnlijk gevoel zodra je de knop indrukt.
De charging case
Gelukkig levert Alfawise een charging case bij de Alfawise A1. Dit is voor mij wel een must als je het mij vraagt. Met een knop aan de buitenkant kun je de charging case openen. Hiervoor is toch meer kracht nodig dan ik had verwacht en gehoopt. De oortjes passen gemakkelijk en de case voelt over het algemeen solide aan.

In de case zitten 4 LED lampjes. Hiermee wordt het niveau van de batterij aangegeven. Elk LED lampje staat gelijk aan 25% van de batterij. Als er twee LED lampjes branden, heb je dus een accu van tussen de 25% en 50%. Het is niet de meest accurate lezing van de batterij status, maar iedereen begrijpt dit.
Passen ze?
Het design is iets dikker en steekt iets meer uit dan ik had gehoopt. Voor sommige is dit misschien geen probleem, zoals voor mij, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit mooi vind. Zelf heb ik liever een pletter design, maar het werkt goed en de kwaliteit van het geluid van de Alfawise A1 is ook prima.

Toch passen de Alfawise A1 mij goed. Je hebt wel, door het uitstekende design, het gevoel dat ze sneller uit je oor vallen. Dit is gelukkig niet het geval, maar het gevoel is niet fijn. Met de extra eartips kun je het formaat nog aanpassen zodat ze beter zitten bij je.

Hoe maak je de connectie?

Als eerst moet je de Alfawise A1 aan zetten. Dit kun je doen door op beide oortjes de knop voor 2-3 seconden ingedrukt te houden. Je krijgt gesproken feedback welke je vertelt dat de oortjes aan staan zijn. Nu gaan de oortjes eerst connectie met elkaar maken. Dit kan een paar seconden duren.

Wacht rustig even af tot dit proces klaar is. Kijk na een paar seconden (+- 5 seconden) naar de Bluetooth instellingen op je telefoon en zoek naar "A1". Dit is de naam waaronder hij zichtbaar is. Als je op de "A1" klikt, wordt de verbinding met je telefoon gemaakt en kan je genieten van de kwaliteit van de Alfawise A1.

Functies

Bij oortjes met draad kan je het volume regelen of van nummer wisselen door de controller die op de kabel zit. Dit, wat logisch is, kan niet bij een paar draadloze oortjes. Die hebben natuurlijk geen draad. Toch geven bijna alle makers van draadloze oortjes je de mogelijkheid om iets van controle te houden door middel van een multi-functionele knop. Zo ook Alfawise. Hoe werkt de knop en wat kan je met de Alfawise A1?

Telefoongesprek bedienen
Er is maar één knop op de Alfawise A1, het bedienen ervan is dan ook niet bijzonder moeilijk.
Als er een inkomend telefoongesprek is, druk je eenmalig op de knop om het telefoongesprek op te nemen. Als je een telefoongesprek wilt beëndigen, druk je tijdens het gesprek eenmalig op de knop.
Geen zin om de telefoon op te nemen? Houdt de knop dan ongeveer 2 tot 3 seconden ingedrukt tijdens een inkomend telefoongesprek. Hiermee weiger je het gesprek. Wil je een nummer terug bellen welke net gebeld heeft? Druk twee keer snel achter elkaar op de knop om het laatst gebelde nummer nogmaals te bellen.
Muziek bedienen
Aangezien er maar één knop op de Alfawise A1 zit, zijn de mogelijkheden beperkt.
Als je de knop eenmalig indrukt, pauzeer je de knop. Druk je wederom eenmalig op de knop, begin je weer met afspelen.
Aan/Uit
Het aanzetten van de Alfawise A1 gaat vlot. Je haalt ze uit de case en houdt de knop voor 2 tot 3 seconden ingedrukt. Hierna krijg je gesproken feedback dat de oortjes aan staan.
Het uitzetten duurt wat langer. Je moet hiervoor de knop 5 seconden ingedrukt houden. Ook hier krijg je gesproken feedback dat de oortjes uit gaan.

Geluidskwaliteit

Als we alleen naar de kwalitiet van het geluid kijken, ben ik redelijk blij met het resultaat van de Alfawise A1. De bass is goed aanwezig en over het algemeen is de kwaliteit redelijk tot goed. De verschillende genres, Hip-Hop, Hardstyle/Hardcore, Klassiek en Podcasts, gebruiken allemaal andere punten van de Alfawise A1. Zo gebruikt Hip-Hop bijvoorbeeld de bass waardoor het beter klinkt. Klassieke muziek klinkt een beetje platter en heeft wat minder "kleur" dan ik hoopte. Toch kan je redelijk comfortable naar de verschillende genres gebruiken. Ben je echter een echte "audiofiel" zou ik de Alfawise A1 niet aanraden.

Belkwaliteit

Bellen zonder draad, heerlijk! Je hebt geen telefoon meer in je hand, je komt niet in de knoop, wat wil je nog meer?! Gelukkig kan je met de Alfawise A1 ook bellen, maar dit moet je wel binnen doen. Buiten is te veel geluid welke de Alfawise A1 oppikt. Als er bijvoorbeeld een auto langs rijdt, is het geluid voor de andere partij enorm hard. Het klinkt alsof er een stadion vol mensen aan het juichen is. Niet prettig.

Binnen kun je prima bellen. Hier is dan ook geen wind of langsrijdende auto's.

Een ander min puntje van de Alfawise A1 is dat het geluid tijdens het gesprek maar door één oortje komt. Ik krijg veel berichten hoe je dat aan kan passen. Voor zover ik weet, kan dat niet. De BlitzWolf BW-FYE1 biedt echter wel de optie om door twee oortjes tegelijk het gesprek te horen!

Batterijduur

Met de Alfawise A1 kun je ongeveer 2.5 tot 3.5 uur doen op een enkele lading. Dit is niet de langste speeltijd die we gezien hebben, maar met de charging case kun je de oortjes nog 4 tot 5 keer opladen. Hierdoor is het iets beter, maar nog steeds niet geweldig.

Hierdoor is de batterijduur van de oortjes eigenlijk beneden gemiddeld en zie ik dat graag verbeteren in de Alfawise A2. De charging case is op te laden in ongeveer 1.5 uur, wat goed is. Wil je de oortjes volledig opladen met de charging case? Reken dan op 1 uur aan opladen. Ook dit is een prima tijd. Jammer dat de speeltijd niet iets hoger ligt.

Ben je opzoek naar een budget paar goed werkende oortjes? De Alfawise A1 is dan misschien het paar voor jou. De kwaliteit van het geluid is acceptabel. De batterijduur van de oortjes kan beter, maar de charging case en de oplaadtijd hiervan is goed. Je kan naar verschillende genres luisteren, alleen klinken sommige genres wat platter en minder "kleurrijk".

Het design van de oortjes is wat groter en steekt wat meer uit als we dat bijvoorbeeld vergelijken met de BlitzWolf BW-FYE1. Dit is meer een kwestie van smaak of je dat mooi vind of juist niet. Bellen met de Alfawise A1 moet je alleen binnen doen, buiten is het niet te doen en wordt er teveel achtergrond geluiden doorgevoerd.

Over het algemeen ben ik tevreden met de Alfawise A1. Het is echter wel een budget paar welke zo zijn tekort komingen heeft. Ben je op een budget, is dit een paar om mogelijk aan te schadden. Zolang je maar bekend bent met de min punten.

Heb jij ook een Alfawise A1 (Zwart)?