1 review

Zeblaze Crystal 2 Zwart (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 34g - Bekijk alle specificaties

Zeblaze Crystal 2 Zwart (Zwart) Review

Techrvw 9 november 2018, laatste update op 9 november 2018, 491 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Techrvw schreef afgelopen jaar 5 reviews, waarvan 40% gesponsord.

Zeblaze Crystal 2 Zwart (Zwart)

De Zeblaze Crystal 2 is een smartwatch welke op de Apple Watch lijkt. De functies zijn niet te vergelijken, maar voor de goede prijs kan je het ook niet verwachten. De batterijduur is geweldig en de features werken goed. Helaas zijn er ook een aantal min punten.

Pluspunten

• Features (heart rate, stappen, calorieën)
  • Prijs is erg goed
  • Batterijduur is goed (+- 3 weken)
  • Stof en waterdicht

Minpunten

• De software is redelijk simpel qua uiterlijk
  • De manier van bedienen is redelijk vervelend
  • Je kunt geen custom watch faces installeren

Zelf ben ik enorm fan van een goede smartwatch. Je kan met sommige zoveel doen zonder dat je je telefoon uit je zak hoeft te halen. Zelf heb ik er een aantal gehad, Xiaomi Mi Band 2, No.1 F6 of de No.1 F13, welke me goed zijn bevallen. De Zeblaze Crystal 2 lijkt een beetje op de Apple Watch, laten we kijken of hij ook hetzelfde kan.

Introductie & Specificaties

Ik zal altijd een smartwatch blijven dragen, zelfs als er mooie "normale" horloges beschikbaar zijn. Je kan er gewoon veel meer mee. Activiteiten bij houden, hartslag meten, slaap bij houden en de notificaties ontvangen, wat wil je nog meer? Een normaal horloge is misschien netter in sommige situaties, maar ik zal altijd naar een smartwatch neigen.

De Zeblaze Crystal 2 is een mooie vierkante smartwatch met een touch button onder aan het scherm om te bedienen. De hartslag sensor bevind zich aan de achterkant waar we ook de oplaadt pinnen vinden. De voorkant is niet allemaal scherm, waar dus ook de touch button zit, het is een 1.29" IPS gekleurd scherm. De Zeblaze Crystal 2 heeft een IP67 rating, waardoor je niet hoeft te schuilen als het regent of dat je de Zeblaze Crystal 2 af moet doen tijdens het sporten.

Specifications
  • Compatible OS: Android, IOS
  • Compatability: Android 4.4 and iOS 8.0 or above
  • Type of battery: Polymer lithium battery
  • Battery Capacity: 180mAh
  • Functions: Distance recording, Find your phone, Measurement of heart rate, Pedometer, Sedentary reminder, Sleep management, Steps counting, Time
  • Alert type: Vibration
  • Product weight: 0.0340 kg
  • Package weight: 0.1600 kg
  • Product size (L x W x H): 24.50 x 3.50 x 1.03 cm / 9.65 x 1.38 x 0.41 inches
  • Package size (L x W x H): 14.00 x 10.70 x 3.00 cm / 5.51 x 4.21 x 1.18 inches
  • Package Contents: 1 x Smart Bracelet, 1 x Cable, 1 x Multi-language User Manual, 1 x screen protector

Unboxing

De doos van de Zeblaze Crystal 2 heeft een mooie donker blauwe kleur en een plaatje van de Crystal 2 aan de voorkant. Aan de achterkant vinden we minimale specificaties.

In de doos zelf zien we eerst de Zeblaze Crystal 2 en een doosje waar de oplaadt kabel en de watch bands in zitten. Onder de Crystal 2 hebben we nog een handleiding en een screen protector. Erg handig dat dat er meteen bij zit!

Hardware & Design

De Zeblaze Crystal 2 ziet er een beetje uit als de Apple Watch. Meerdere mensen hebben gevraagd of ik een Apple Watch had met een Android telefoon. Het vierkante design kan ik zeker waarderen en je kan er veel informatie op kwijt, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is.

De oplaadt poort en de hartslag sensor zitten op een logische plaats. Met de magnetische plaatjes bij de oplader is het heel gemakkelijk om de lader op de juiste manier aan te sluiten.

De Zeblaze Crystal 2 heeft een knop onder het scherm welke reageert op je touch. Het scherm zelf reageert niet, zoals bij de Apple Watch of de Xiaomi Mi Band 3. De manier van bedienen kan je vergelijken met de Xiaomi Mi Band 2. Het navigeren is gemakkelijk maar ik zie liever een Xiaomi Mi Band 3 of Apple Watch manier van bedienen. Dit geeft je wat meer vrijheid.

Het plaatsen of vervangen van de bandjes is erg simpel. Er zit een mechanisme op de bandjes om ze los te maken of te helpen met het aansluiten. Hierdoor kan je gemakkelijk andere bandjes aansluiten en de Zeblaze Crystal 2 nog persoonlijker maken.
Hoe te bedienen?
Het bedienen van de Zeblaze Crystal 2 is niet moeilijk, maar handig is anders. Je kan navigeren door de menu's met de touch button, onder het scherm. Het werkt opzich goed en soepel, alleen zie ik liever een interactievere manier van bedienen.

Als je een activiteit bijvoorbeeld wilt starten, moet je een paar keer klikken om naar het activiteiten menu te gaan, vervolgens moet je 3-5 seconden de touch knop ingedrukt houden om het menu te activeren. Dat klinkt misschien niet lang, maar het is een erg irritante manier van het selecteren van een menu item.

Het neemt zoveel tijd in beslag dat het sneller is om een activiteit ergens anders bij te houden of later toe te voegen in bijvoorbeeld Google Fit. Hopelijk gaat Zeblaze dit nog veranderen want het is echt erg vervelend.

Software

De Zelfdeblaze Crystal 2 draait geen Android Wear of een andere bekende software versie. Waarschijnlijk draait de Zeblaze Crystal 2 op een eigen gemaakte software versie welke niet door de gebruiker aan te passen is.

Verder is de software beperkt, het ziet er niet heel mooi uit maar het werkt wel. Je krijgt de informatie die je nodig hebt en die je wilt zien, maar mooi afgewerkt is de software niet.

Om de Zeblaze Crystal 2 te gebruiken, heb je de WearHealth app nodig, welke beschikbaar is op Android en iOS.

Android gebruiker? Klik hier om te downloaden.
iOS gebruiker? Klik hier om te downloaden.

De app is redelijk basis en zo ziet de app er ook uit. Even snel in elkaar gezet, maar het werkt wel. Als je voor het eerst inlogt, heb je drie opties, "Log in", "Create Account" en "Third Party Login". Met de laatste optie, kan je bij de volgende diensten inloggen: WeChat, QQ, LinkedIn, Twitter en Facebook.

Eenmaal ingelogd kan je je dagelijkse voortgang zien met het aantal stappen. Je krijgt hierbij ook de procentuele verhouding te zien ten opzichte van je 100% doel.

In het tweede tabje, Sport, kan je een activiteit starten. Ik heb werkelijk geen idee wat voor activiteit je start. Rennen? Lopen? Fietsen? Het icoontje is een rennende man, maar wat de activiteit precies is, is mij onbekend. Je kan in ieder geval niet kiezen welke activiteit je wilt uitvoeren.

In het derde tabje, Care+, kan je vrienden toevoegen en de voortgang van de dag bijhouden. Erg leuke feature! Alleen heb ik geen vrienden die de app ook gebruiken..

Het laatste tabje is het persoonlijke tab, hier kan je je account verder personaliseren, je doelen en targets zetten. In het Device Management tabje kan je bepaalde dingen instellen zoals "Continuous Hart Rate", "Do Not Disturb" of welke "Theme Settings" (watch faces) je wilt hebben.

Watch Faces
Nu is het nog niet mogelijk om custom watch faces in te stellen. Er zijn 4 standaard watch faces beschikbaar via de app en daar blijft het bij. Zelf vind ik het niet zo een probleem omdat ik het standaard watch face mooi vind en alle informatie toont welke ik wil zien. Toch zie ik graag de mogelijkheid om zelf watch faces te kiezen, buiten de 4 standaard watch faces.

Hier zijn de standaard watch faces:

Features

Een smartwatch moet goeden features hebben om je staande te houden in de drukke smartwatch markt. Is de Zeblaze Crystal 2 een smartwatch welke zich staande houdt? Ik denk van niet. De Crystal 2 is een mooie, goed uitziende smartwatch met goede features, maar uniek is deze smartwatch niet. Wel zit er alles op wat je verwacht en het werkt, behalve de navigatie, goed.
Activiteiten
Er zijn een aantal activiteiten welke je kan starten vanaf de Zeblaze Crystal 2. Zo kan je veel verschillende activiteiten starten, maar het is niet vergelijkbaar met de lijst welke te vinden is in Google Fit, wat maar goed is ook. Navigeren door die lijst was niet te doen geweest.

Hier is de lijst van beschikbare activiteiten: Op volgorde
  • Rennen
  • Basketbal
  • Badminton
  • Voetbal
Notificaties
Je kan gemakkelijk de notificaties lezen en de inhoud van bijvoorbeelde WhatsApp berichtjes direct vanaf je pols. Hierdoor kan je nog minder je smartphone gebruiken. Je kan direct zien wat de inhoud van het bericht is of wie er belt.

Ook zit er een menu op de watch waar alle notificaties opgespaard worden. HIer kan je ze nog een keer bekijken of allemaal verwijderen.
Waterdicht?
De Zeblaze Crystal 2 heeft een IP rating van IP67. Hierdoor is de smartwatch volledig stofdicht en dompeldicht. Zo kan je ermee in de regen rennen of onder de douch om houden. Je hoeft in feiten je Zeblaze Crystal 2 niet meer af te doen, tenzij je gaat zwemmen/duiken.

Batterijduur

De batterijduur is niet enorm goed of heel slecht, maar wat we verwachten en vaker zien. Gezien de prijs van de Zeblaze Crystal 2 mogen we niet klagen over de batterijduur. Zo heb ik de smartwatch gebruikt met continue hartslag meter aan en was ik in staat om 4 tot 5 dagen uit de batterij te krijgen. Met continue hartslag monitor aan, is het niet slecht, maar ook niet goed. Zonder de hartslag monitor was ik in staat om 2,5 tot 3 weken uit de batterij te halen, wat goed is.

Het opladen gaat snel en dat is een goed punt. Het opladen van de Zeblaze Crystal 2 duurt ongeveer 1,5 uur. Dit is met een normale 5W oplader, wat natuurlijk erg goed is.

De Zeblaze Crystal 2, een smartwatch welke qua uiterlijk lijkt op de Apple Watch. Kan je het een Apple Watch clone noemen? Nee, ik denk van niet. Alleen het formaat en de vorm van het displat zijn hetzelfde, verder is de Zeblaze Crystal 2 veel minder qua features. Dit is niet percee een slecht iets, aangezien de prijs veel lager is.

De features welke ik graag zie, zitten op de Zeblaze Crystal 2. Ze werken ook goed. Je kan de inhoud van de WhatsApp berichten zien en de inhoud ervan. Dit is iets wat er moet zitten sinds ik het op mijn Xiaomi Mi Band 3 heb.

De prijs en de mogelijkheden van de Zeblaze Crystal 2 zijn er goed en ik denk dat de smartwatch voor veel mensen meer dan genoeg te bieden heeft. De batterijduur van 3 weken op een enkele lading en goed. Naast de tijd, krijg je in die 3 weken ook de verbranden calorien, de stappen die gezet zijn, de uren geslapen en de notificaties met de inhoud ervan. Wie wilt dat niet?

Over het algemeen ben ik tevreden met de Zeblaze Crystal 2, maar er zijn verbeterpunten voor de Crystal 3.

Voor nog geen €30 kan je de Zeblaze Crystal 2 halen bij GearBest via DEZE link.

Heb jij ook een Zeblaze Crystal 2 Zwart (Zwart)?