Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Specificaties 6,39" • 3120x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart Review

Johanson16 8 november 2018, laatste update op 8 november 2018, 602 views Product gekocht

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Een snelle telefoon bomvol features met een grote batterij, echter wel met een aantal storende minpunten wat de software betreft

Pluspunten

• Features
  • Batterij
  • Camera

Minpunten

• Camera
  • User interface
  • Kwetsbaar schermglas
  • Veel issues met groene waas op scherm

Hieronder licht ik de genoemde plus- en minpunten toe:
Features
Deze telefoon zit boordevol features, veel meer dan de concurrentie op dit moment biedt. Enige features die missen t.o.v. (een deel van) de concurrentie zijn de s-pen en de 3,5mm aansluiting.
Batterij
Zoek je een telefoon met een lange accuduur? Zoek dan niet langer, je hebt hem gevonden! Ik eindig mijn dag soms zelfs met meer dan 75% batterij over, dat is me met geen andere telefoon gelukt. Ik twijfel er niet aan, deze telefoon houdt het ook de hele dag vol als je dag erg lang is en je een poweruser bent.
Camera
De camera van deze telefoon is een beetje een mixed bag. Aan de ene kant kun je met dit toestel geweldige foto's schieten en ook de wide-angle lens voegt echt wat toe. Aan de andere kant vind ik de videokwaliteit niet geweldig en ben ik niet te spreken over de camera interface. Ik kom van een Pixel 2 en de Mate 20 Pro voelt ondanks de extra functies toch als een stap terug. De camera op mijn Pixel 2 voelt veel sneller aan en werkt stukken makkelijker (gewoon schieten en je kunt erop vertrouwen dat de foto goed is). Bij de Mate 20 Pro heb ik toch het idee dat ik eerst de goede stand moet kiezen om een goede foto te schieten, daarnaast voelt de app gewoon niet zo 'snappy' aan als op de Pixel 2.
User Interface
Over de User Interface kan ik kort zijn, gewoon ruk. Zoals hierboven te lezen is kom ik van een Pixel 2, mijn laatste telefoon zonder vanilla Android was de Note 3. Ik had het idee dat de UI van overige toestellen inmiddels veel beter zou zijn. Huawei bewijst met EMUI het tegendeel. Het toestel is uiteraard gewoon te gebruiken maar het zijn de kleine dingetjes waaraan ik me erger, een kleine greep uit de ergernissen:
  • Always on display toont alleen de tijd en batterij status. Waarom geen notificatie iconen? Dat was de reden (samen met Now Listening) om AOD te gebruiken op m'n Pixel. AOD voegt op deze telefoon helemaal niets toe
  • HiSearch, zodra je op het homescreen ergens naar beneden swipet opent HiSearch. Omlaag trekken van de notificatiebalk mislukt hierdoor 40% van de tijd
  • Gesture navigatie werkt gebrekkig, na aantal uur weer uitgezet omdat het vegen van de zijkant (terug) meer dan de helft van de tijd mislukt
  • Volume beheer is wat vreemd. Ik ben al sinds jaar en dag gewend dat de volumeknop het belvolume regelt tenzij je media afspeelt, de volumeknop beheert op de Mate 20 altijd het mediavolume
Kwetsbaar schermglas
Huawei past op de Mate 20 Pro gebogen schermranden à la Samsung toe. Een hoesje beschermt de schermranden hierdoor minder goed waardoor het scherm erg kwetsbaar blijft. Gaat het scherm éénmaal kapot dan is de reparatie duurder dan gemiddeld door de gebogen schermranden.
Issues met groene waas
Ik zie veel berichten dat dit toestel problemen heeft met een groene waas langs de schermranden bij weergave van een donker beeld op lage schermhelderheid. Ik heb het op mijn toestel nog niet opgemerkt, echter wel een belangrijk minpunt gezien het een veelvoorkomend probleem lijkt te zijn.

Heb jij ook een Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart?

> Issues met groene waas

Helaas heb ik hier wel last van, blijkt aan het type scherm te liggen.
Zo te zien lijkt het er op dat de LG schermen hier last van hebben.
De 1e dag had ik hier nog geen last van, deze waas kwam pas later

Binnenkort dus maar even terug naar de winkel voor een vervangend toestel.

[Reactie gewijzigd door Justin991q op 11 november 2018 00:20]

Zijn de software problemen ondertussen opgelost? En heb je ondertussen wel last van die groene waas?
+ hoe kan je zien of je een LG of BOE scherm hebt?

bedankt!

[Reactie gewijzigd door Caphalor123 op 29 augustus 2019 13:47]

Software issues zijn opgelost, gebruik wel nova launcher omdat ik dit handiger/mooier vind.

Heb achteraf toch een beetje groene waas (BOE scherm), heb me hier nog geen seconde aan gestoord gezien het alleen op de allerlaagste helderheid heel lichtelijk zichtbaar is. Volgens mij is er een app waarmee je kunt zien welk scherm je hebt.