Skagen Falster Gen 4 Connected Grijs (Grijs)

Specificaties Android, iOS compatibel en 71g - Bekijk alle specificaties

Skagen Falster Gen 4 Connected Grijs (Grijs) Review

oscarwashere 31 oktober 2018, 1.229 views Product gekocht

Skagen Falster Gen 4 Connected Grijs (Grijs)

Ik vind het horloge erg handig en ook buitengewoon mooi voor een smartwatch. Maar echt onmisbaar zou ik hem nog niet noemen, met een analoog horloge ging het ook goed. Toch heb ik de keuze gemaakt het horloge te houden, zoals je leest in de review en plus- en minpunten.

Pluspunten

• Reageren op notificaties op horloge
  • Magnetische sluiting band ideaal
  • Waterdicht dus eenvoudig schoonmaken
  • Fysieke knoppen handig en vlot
  • Batterijduur voldoende voor een lange werkdag
  • Draadloos opladen
  • Veel apps beschikbaar
  • Notificaties telefoon/smartwatch onafhankelijk in te stellen

Minpunten

• Werking Wear OS niet direct duidelijk & inconsequente besturing per app
  • Beperkte keuze informatie op klok (watchface)
  • Zijkant kast toont snel 'vette' vlekken vingers
  • Zwaardere taken duren wat lang & Google Assistent is langzaam
  • Geen speaker (voor bijv. Maps & Assistent)
  • Inconsequent connectiviteitsbeleid
  • Google Fit wordt door je strot geduwd
  • Duur voor een minimalistisch uiterlijk/horloge

Een veelgehoorde opmerking nu ik een slim horloge om mijn pols heb is: (1) "ben je nu niet nog meer verslaafd aan je telefoon geworden?". Of wat dacht je van (2) "is het niet irritant als je pols trilt?". Of (3) "die moet je zeker elke keer opladen?". Logische vragen, maar het antwoord lijkt niet op wat de vrager meestal verwacht. Deze vragen beantwoord ik graag als eerste in mijn review, waarna ik vervolgens alle bovengenoemde plus- en minpunten zal toelichten.

Mijn situatie

Voordat ik begin, wil ik even kwijt dat ik ook nog kritisch was over een smartwatch. Ik heb deze dan ook echt gekocht met de gedachte hem uitvoerig te testen, voordat ik hem dagelijks zou gaan dragen. Op die manier zou hij eventueel nog in perfecte staat blijven, mocht ik hem toch willen terugsturen binnen de herroepingstermijn. Ik heb het horloge inmiddels nog steeds om mijn pols, dus hij is mij zeker goed bevallen.

Tot slot heb ik het horloge enkel getest met mijn eigen smartphone, welke op Android 8.0 draait. Voor e-mail & agenda gebruik ik Outlook, voor berichten Whatsapp en bellen doe ik gewoon op het "normale" netwerk van mijn provider. Muziek beluister ik met Spotify, ik reis dagelijks met de (NS) trein. Dit luister ik het vaakste via mijn Bluetooth koptelefoon of Bluetooth speakers. Ik doe een teamsport waarbij ik het horloge niet zal dragen. Enkel bij het hardlopen, wat ik niet vaak doe, heb ik het horloge gebruikt en zal ik dit blijven doen (zie kopje over Google Fit).

FAQ - de antwoorden

Goed, de antwoorden op de 3 meest gestelde vragen:

(1) Niet helemaal. Je kijkt natuurlijk sneller "even" op je horloge, dan dat je "even" je telefoon tevoorschijn vist om te kijken welke melding je kreeg. Dit maakt dat je inderdaad sneller fysiek reageert op een notificatie, als je kiest om deze niet te negeren. En dat is precies wat het niet "erger" maakt dan een notificatie op je smartphone. Een tril van je horloge kan je ook negeren als het je niet uitkomt. Komt het je wel uit, dan zie je vele malen sneller waarvoor je notificatie ontvangt en of het de moeite waard is (direct, of later) te reageren op die melding. Of je jouw smartphone erbij pakt, dat je reageert op je horloge, of dat je niets doet (zie het laatste pluspunt).

(2) Als het je niet uitkomt, is een trillende telefoon net zo irritant als een trillende telefoon. Hoewel je een trillende pols altijd voelt en je telefoon in je tas of broekzak soms niet. Of het een voordeel of een nadeel is, is iets persoonlijks. Denk daar dan ook zeker goed over na. Ik vind het in ieder geval prettig dat ik geen telefoontjes meer mis, doordat ik mijn telefoon niet voel trillen in mijn zak.

(3) Ja, wanneer ik 's avonds naar bed ga heeft de accu van mijn horloge meestal nog zo'n 25-30% over. Ik moet hem dus wel dagelijks opladen. Ik heb dan de bluetooth, WiFi en GPS van het horloge de hele tijd aan gehad. Je kan het scherm instellen op "altijd aan", maar bij mij gaat hij alleen aan als je hem bekijkt. Ook heb ik de hartslagmeter alleen aan tijdens activiteiten waarbij ik dit ook wil meten, wat alleen tijdens het sporten is. Het dagelijks opladen is echter geen ramp, want ik was al gewend zonder horloge in bed te stappen (duh). Als ik hem dan toch af doe, hoef ik hem enkel op de draadloze oplader te leggen; net zoveel moeite als wanneer ik hem ernaast leg. Bovendien vergeet ik het niet, als ik hem naast mijn opladende smartphone leg. Mijn telefoon dagelijks opladen is tenslotte al een gewoonte.

[h1][PLUS- & MINPUNTEN/h1]
Dan nu de plus- en minpunten. Hoewel sommige voor zich spreken, wil ik anderen ook graag even toelichten:
MAGNETISCHE SLUITING BAND
Voor aanschaf leek een magnetische sluiting van de horlogeband mij onhandig en risicovol. Ik was bang dat als ik hem ergens langs zou halen, het horloge los zou gaan. Dit bleek niet het geval; de magneet is zeer sterk. Zo sterk, dat het best een kunstje is om het horloge om mijn pols te krijgen. Tijdens het omdoen wil de magneet namelijk de hele tijd kleven aan je gehele horlogeband, dus dat moet je constant tegenhouden terwijl je probeert de band door de lus te halen. Maar, oefening baart kunst. Prettig aan de magneet is, dat je hem kan verschuiven terwijl je het horloge draagt. Als ik ga sporten doe ik hem bijvoorbeeld even snel wat strakker, zonder dat het meteen te strak is (zoals bij een horlogeband met gaatjes). En aan het einde van de dag doe ik hem weer graag wat losser, zonder dat hij meteen bungelt.
WATERDICHT DUS... & ZIJKANT KAST TOONT...
De combinatie van materiaal en kleur zorgt ervoor dat er een soort vettige vlekken ontstaan op de rand van het horloge. Dit is dus rondom de fysieke knoppen en op de plek waar de horlogeband vast zit aan de horlogekast. Dit is jammer, maar valt niet erg op. Onder de douche kun je het bovendien eenvoudig schoonmaken. Het is jammer dat de vlekken ontstaan, maar geen dealbreaker. De kast is tenslotte dun genoeg om niet de aandacht te schenken aan de zijkanten.
VEEL APPS BESCHIKBAAR
Dat het horloge op Wear OS draait (en dus niet op een OS van de horlogefabrikant), zorgt voor een ruim aanbod aan apps. Op het horloge heb je Google Play (de app store), waarmee je apps beheert en installeert. Ik vind het handig dat deze ook toont welke apps er op je telefoon staan, die ook beschikbaar zijn voor je horloge. Op die manier kon ik snel alle apps vinden die ik al gebruikte, maar dan voor mijn horloge. Zoals ING Bankieren, Google Authenticator, Spotify, Outlook en Wunderlist. Verder denk ik dat het aanbod van apps niet snel zal uitsterven, omdat het veel gebruikt wordt door verschillende merken en bovendien uit de keuken van Google komt. Desondanks werkt het horloge trouwens ook met Apple iOS.
TELEFOON TRILT NIET ALS HORLOGE VERBONDEN IS (INSTELBAAR)
Zoals gezegd in de beantwoording van de veelgestelde vragen, kan je instellen wat voor notificaties je ontvangt. Ik heb bijvoorbeeld gekozen dat wanneer mijn horloge verbonden is, mijn telefoon voor normale notificaties niet trilt. Echter wil ik geen telefoontjes missen, dus heb ik aangevinkt dat zowel mijn horloge als telefoon allebei trillen bij een oproep. En zo zijn er nog tal van opties over notificaties.
REAGEREN OP NOTIFICATIES OP HORLOGE
Krijg je een melding, dan kan je hier vaak op reageren met je horloge. Zo kan ik mailtjes op mijn horloge direct verwijderen. Of er direct op reageren. Dit werkt ook zo met bijvoorbeeld Whatsapp en sms. Zo'n reactie kun je schrijven op 3 manieren: je kunt kiezen uit standaard antwoorden (zoals "Ja", "Nee" of een smiley), een reactie typen (werkt vooral goed als je veegbewegingen/swype gebruikt op je mini toetsenbord) of je kunt spraakgestuurd typen. Alle drie de opties werken goed en snel, alleen vereist het typen natuurlijk wel wat aandacht.
WERKING WEAR OS NIET METEEN DUIDELIJK
Bij het eerste gebruik was het mij niet direct duidelijk hoe alles werkte. Er is wel een tutorial, maar die is erg kort. Bovendien verschilt het nog wel eens per app hoe je deze bestuurd. De basis is altijd hetzelfde (bijv. "terug"), maar scrollen is in de ene app verticaal en in de ander horizontaal. Of de instellingen/knoppen zitten weer net iets anders. Ik vond het even wennen, maar eenmaal bekend met je apps werken ze wel goed. Overigens is dit natuurlijk iets dat afhankelijk is van de apps en haar makers, niet van het horloge.
GEEN SPEAKER
Met Google Assistent en Google Maps had ik het handig gevonden als mijn horloge gesproken feedback zou geven. Zeker bij de assistent, die ik tenslotte wel met mijn spraak commando's geef, maar die hierop dus alleen op het scherm op reageert. Het is jammer, maar logisch want een speaker zou er gek uit zien op dit mooie horloge. Sommige apps gebruiken om deze reden wel de speaker van je telefoon om terug te praten, maar ik ben er nog niet helemaal achter wanneer ze dit wel of niet doen.
INCONSEQUENT CONNECTIVITEITSBELEID
Het horloge is voorzien van Bluetooth, WiFi en GPS. De Bluetooth gebruik je enkel om te verbinden met je smartphone. Je kunt jouw koptelefoon of speakers dus niet aan het horloge koppelen. Niet dat dat nut zou hebben, want je kan er geen muziek op opslaan. Wel kan je aan je telefoon meerdere Bluetooth apparaten tegelijk verbinden. Zo kan ik zowel mijn horloge gebruiken, als luisteren naar muziek op mijn koptelefoon. Top! Naast Bluetooth gebruikt het horloge voor sommige dingen ook zijn eigen WiFi om zaken te kunnen doen. Hij zal alleen verbinden met netwerken waar je telefoon ook (al eens) mee verbonden is. Je hoeft dus niet overal opnieuw op de WiFi in te loggen. Top! Waar het soms niet top is en waar de inconsequentie zit, is GPS. Zo is de GPS wel vereist om het weerbericht te laden in de standaard Weer app, maar is de GPS niet vereist om je locatie bij te houden tijdens het hardlopen. Tijdens het hardlopen kan het horloge de locatie van je telefoon hiervoor gebruiken, wat natuurlijk super handig is en je accu spaart. Maar waarom de Weer app dan geen genoegen neemt met de GPS van mijn telefoon, is mij een raadsel. Als ik namelijk de GPS op het horloge uitschakel, kan ik het weerbericht niet meer laden.
GOOGLE FIT WORDT DOOR JE STROT GEDUWD
Ren je niet elke ochtend hard, zoals ik, dan kan je best gek worden van Google Fit. Als je vanaf de wijzerplaat (homescreen) namelijk naar rechts veegt, opent hij altijd een samenvatting van je Google Fit. Dit kun je niet veranderen. Ook tonen sommige wijzerplaatontwerpen (watchfaces) enkele Google Fit statestieken. Dit kun je wel veranderen. Je ziet dus altijd als je naar rechts veegt een samenvatting van Google Fit en daarmee dus hoeveel stappen je hebt gezet, hoe vaak je je intensiever hebt ingespannen dan normaal en hoeveel minuten je harder hebt bewogen dan normaal. Ik vind dit niet altijd interessant en zou de snelle actie van het naar rechts vegen liever willen gebruiken om mijn favoriete app te openen. Gelukkig kan je wel je favoriete app direct openen met de 2 niet-draaibare fysieke knoppen. Deze kun je allebei hun eigen functie geven. De wel-draaibare knop opent de lijst met apps, of brengt je terug naar het beginscherm (wijzerplaat). Als je er aan draait, kun je erg lekker soepel scrollen.

CONCLUSIE

Vorm je mening vooral zelf. Lees je goed in, maak gebruik van de proefperiode (herroepingstermijn) en wees vooral kritisch. Ik vind het horloge erg handig en ook buitengewoon mooi voor een smartwatch. Maar echt onmisbaar zou ik hem nog niet noemen, met een analoog horloge ging het ook goed. Toch heb ik de keuze gemaakt het horloge te houden, omdat ik er prettig gebruik van maak, mijn telefoon vaker in mijn broekzak laat, sneller "even snel iets opzoek", het horloge erg mooi is en ik het gewoon een leuke gadget vind. Maar voor het geld is het voor iedereen persoonlijk het toch wel waard de aankoop echt goed te overwegen.

Heb jij ook een Skagen Falster Gen 4 Connected Grijs (Grijs)?