Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Specificaties Access Point, WiFi max. 1,317Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) Review

SuperTweaker01 30 oktober 2018, laatste update op 3 november 2018, 736 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Deze Ap AC LR aangeschaft vanwege het geroemde grote zendbereik. Ik wilde na aanschaf het Wifi signaal van mijn V10 Experiabox uitzetten. In eerste instantie sterk wisselende snelheden van 2-30Mbps. Na een aantal dagen gebruik is signaal veel stabieler geworden. Zendsignaal is niet veel sterker dan die van de V10

Pluspunten

• Sterk zendsignaal
  • mooi design
  • uitgebreide software (controller)

Minpunten

• Bij sommige clients sterk wisselend snelheid

Beheerbaarheid Score: 5
Aangetrokken door het geclaimde sterke zendbereik, deze AP gekocht teneinde het WIFI signaal van mijn KPN V10 uit te zetten. Er draait al een AP van KPN (Arcadyan). De afstanden tussen de AP's en Router zijn zodanig dat er van interferentie geen sprake kan zijn. Snelheden gemeten dmv Speedtest. Ik heb hiervoor mijn PC (Dell), Laptop (Dell) en twee smartphones gebruikt (Honour en LG4c). Het zendbereik van de Ubiquiti wint het van de V10 en van de Arcadyan. Het verschil is echter fractioneel. De afstand t.o.v het AP is bij Ubiqitui ongeveer 2 meter groter voordat je op -80 dbm zit. Helaas is de snelheid van het AP sterk wisselend. Soms zit je maar op 2 Mbps, ook al is er maar een client aangesloten en ook al zit je vlak bij het AP. Ik heb niet kunnen constateren dat het signaal helemaal wegvalt, of dat de verbinding verbroken wordt. Vanwege de instabiliteit geef ik het oordeel "slecht" voor Betrouwbaarheid en stabiliteit. Wel jammer, want een aantal andere aspecten zijn gewoon goed. (uitgebreide informatie en instellingsmogelijkheden via de software, mooi design en het sterke signaal) Misschien dat er via verbeterde firmware nog wat aan de stabiliteit gesleuteld kan worden.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)?

Dit is meer een rant dan een review naar mijn bescheiden mening.

Ik heb ervaring met Ubiquiti apparatuur en heb thuis dit AP hangen en hij dekt mijn gehele woning zonder problemen.

Plaatsing is alles. Hang je hem in de meterkast dan zal het knudde zijn, maar dat is inherent aan een meterkast. Bij mij hangt hij in de woonkamer onder de trap en ik heb in het gehele huis perfecte dekking zelfs op de zolder en buiten.

Als je op 2 meter afstand al op -80 zit dan gaat er iets niet goed. Misschien heb je een sterke stoorzender in de buurt, maar dit soort waarden zijn niet normaal. Lijkt me eerder een probleem in jouw setup of omgeving, maar niet iets om het AP op af te kraken in een review.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 30 oktober 2018 13:00]

Misschien dat ik onvoldoende duidelijk was; Met een AP van Ubiquiti is mijn bereik ca. twee meter groter voordat je op -80dbm zit, dan bij de V10 van KPN. In mijn situatie is dat een meter of 7, inclusief een stenen muur. Ik zeg dus niet dat het bereik maar twee meter is. De Ubiquiti is bevestigd aan een muur, zonder verstorende elementen in de omgeving. Nogmaals niet het bereik is het probleem, maar de snelheid. Excuses voor de onduidelijkheid.
Ik kopieer met dit AP vanaf mij laptop bestanden met gemak met 30MB (megabyte) per seconde zelfs vanaf grotere afstand. De limiet ligt hier meer bij mijn wifi adapter dan bij het AccessPoint.

Er is dus ergens iets mis met je installatie. Om daarvoor een negatieve review te schrijven over dit apparaat vind ik persoonlijk niet helemaal fair.
Tja, toch vind ik je reactie wat vreemd. Ik heb deze Accesspoint op 5 criteria beoordeeld, waarbij ik prestaties en Featureset als goed beoordeel en beheerbaarheid als uitstekend. Ik herken me dan niet in het verwijt dat mijn review een "rant" zou zijn. Ik zou op dit moment niet weten wat er mijn mijn installatie mis zou zijn; zo ingewikkeld is het allemaal niet. Vanaf mijn V10 loopt er zo'n 7 meter cat5e draad naar de POE injector, hierna nog 5 meter cat5e naar de Ubiqitui. Soms een aantal uren een mooie snelheid van 30Mbps, dan zakt de snelheid soms terug naar 2 Mbps. De kanalen die ik in gebruik heb zijn 1. voor de Ubiquiti, Kanaal 7 voor de Experiabox en kanaal 13 voor de Arcadyan (KPN). Kanaalbreedte 20. Dat moet elkaar toch niet bijten. Och wie weet, misschien moet de Ubiqitui nog aan zijn nieuwe clients wennen.Als de situatie stabiel is, kom ik nog weel een keer terug. Hieronder de verstrekte gegevens door mijn AP.

Kanaal 1 HT20 Zendsterkte 17 dBm / 20 dBm (EIRP) Tx Pkts/Bytes 630 / 2.08 MB Rx Pkts/Bytes 805 / 165 KB Tx herh/verloren 17.8% / 1.4%.Rx herh/verloren 0.0% /0.0%. Ch. Util. (Busy/Rx/Tx)
12% / 8% / 4%.

[Reactie gewijzigd door SuperTweaker01 op 31 oktober 2018 16:09]

Inmiddels heb ik de Ubiqitui een kleine week in huis.Ik heb mijn eerste beoordeling in positieve zin aangepast . Mijn maximaal te behalen internetsnelheid via Ethernet is 45/10.Mbps. Met de Ubiqutui zit ik gemiddeld met de meeste clients (waaronder een laptop met Netgear 6210) rond de 22 down/8up Mbps.
Bij een client blijft de downloadsnelheid sterk wisselend (2-30Mbps), terwijl dit bij de V10 Eperiabox niet het geval is. 't zal wel aan de chipset liggen. Een Dell PC (wireless 1502) zit dan weer vaak op snelheden tot 35 Mbps. Het betreft allemaal waarden op de 2.4. MHz kanalen.