AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819) Review

SnowbankTestpanel 25 oktober 2018, 840 views Testpanel

AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819)

De FRITZ!Powerline 1260E Set is een prima set. Het Wifi bereik wordt flink uitgebreid. Laat je alleen niet inpakken door de beloofde snelheden, de MIMO techniek die je hiervoor nodig hebt werkt alleen met geaarde stopcontacten.

Pluspunten

• Bereik
  • Bouw kwaliteit

Minpunten

• Formaat Adapter
  • Handleiding
  • Snelheden

Beheerbaarheid Score: 5

Intro

Ik ben voor de Tweakers Oktober TestFest uitgenodigd om de FRITZ!Powerline 1260E Set testen in combinatie met FRITZ!Box 4040. Het merk FRITZ van het Duitse AVM zullen voor veel mensen onbekend zijn. Behalve voor mensen die hun internet verbinding bij XS4ALL hebben of hebben gehad, want XS4ALL levert al jaren de FRITZ!Box aan hun klanten.

Ik heb zelf nooit iets met powerline gedaan. Toen deze techniek voor het eerst beschikbaar was, waren er veel problemen, zoals over verschillende groepen gaan. Hierdoor heb ik deze techniek links laten liggen en er eigenlijk nooit meer naar gekeken. Ik vond het erg interessant om te zien hoe deze techniek verbeterd is en dat het op dit moment goed bruikbaar is.

Wat zit er in de Powerline Set

FRITZ!Powerline 1260E SET

In de doos zitten de 2 powerline adapters, de FRITZ!Powerline 1220E en de FRITZ!Powerline 1260E. Een reclameboekje met andere FRITZ producten, een handleiding en 2 netwerkkabels.

FRITZ!Powerline 1260E Set

De FRITZ!Powerline 1220E is een adapter die over twee gigabit netwerkpoorten porten beschikt en waar ook een aansluiting voor een stroomstekker op zit.
Dit is in deze set waarschijnlijk de adapter die je bij het modem/router wilt plaatsen. Hierdoor kan je de stekker van je modem/router in plaatsen.

De andere adapter is de FRITZ!Powerline 1260E adapter beschikt over maar éen gigabit netwerkpoort en met deze adapter functioneert als een wireless repeater / accesspoint.

Setup & Gebruik

De FRITZ!Powerline set is wanneer je eerst de stappen hebt doorlopen voor het in gebruik nemen makkelijk in gebruik. Het product is dus niet helemaal plug en play. Hier ging ik natuurlijk wel gelijk vanuit, maar heb ik toch de handleiding moeten lezen. Dat is gelijk een minpuntje, de meegeleverde handleiding is niet handig. Het formaat is erg klein en de hoofstukken zitten niet helemaal in een logische volgoorden. Zo is er eerst een hoofdstuk hoe je bij de gebruikersinterface van de powerline kan komen en het hoofdstuk daarna wordt pas uitgelegd wat je moet doen voordat je de powerline set in gebruik kan nemen.

Wel zitten er voor een powerline set een flink aantal mogelijkheden op. Als je niet over een FRTIZ!Box beschikt kan zoals de handleiding vermeld gebruik gemaakt worden van de ingebouwde interface van de Powerline 1260E zelf om de instellingen aan te passen.

Prestaties

Volgens de specificaties op de doos zorgt deze powerline set voor een Gigabit (tot 1200 Mbit/s) verbinding via het stopcontact en Wireless (AC+N) met snelheden tot 866 + 400 Mbit/s.

Deze Gigabit snelheden zijn te behalen door het gebruik van MIMO. Wat staat voor (Multiple Input Multiple Output), hierbij worden alle drie draden van een stroomkabel (fase, nul en aarde) gebruikt om het signaal door te geven.
Doordat mijn huurhuis op een paar stopcontacten na, over geen geaarde stopcontacten beschikt, worden deze snelheden door mij helaas niet behaald.

Powerline
Vergelijking Netwerkkabel & Powerline

Bovenstaande afbeelding geeft de normale overdrachtssnelheid met cat5e kabels via de router weer en de snelheid die werd behaald met de powerline.
Om de optimale overdrachtssnelheden te halen geeft de handleiding aan dat het de adapters het beste te gebruiken zijn direct in het stopcontact. Mocht er toch een verlengsnoer gebruikt moeten worden, dan raad de handleiding aan om geen verlengsnoer te gebruiken met overspanningsbeveiliging en de adapter zo dicht mogelijk aan het begin van het verlengsnoer te plaatsen.

En zoals onderstaande afbeelding laat zien heeft het gebruik van een leeg verlengsnoer al invloed op de overdrachtssnelheid.
Vergelijking Powerline & Verlengsnoer
WIFI
De Powerline set kan zo ingesteld worden dat deze wifi instellingen van de FRITZ!Box mee neemt. Hierdoor is het wanneer je een FRITZ!Box hebt het heel makkelijk om de wifi instellingen aan te passen. Door de powerline te koppen aan de FRITZ!Box neemt de powerline automatisch de instellingen over vanaf de FRITZ!Box. Door het gebruik van de FRITZ!Box kan naast het gewone wifi netwerk ook het gasten wifi netwerk mee gestuurd worden.

Door de combinatie FRITZ!Box en Powerline is het ook mogelijk om zeer makkelijk om een Mesh netwerk op te zetten, omdat de adapters automatisch de wireless instellingen van de router overnemen. Het Mesh netwerk zou je makkelijk kunnen uitbreiden door middel van het aanschaffen van een losse extra FRITZ!Powerline 1260E.

Wifi Analyzer

Vergelijking Wifi & Wifi via Powerline

Een powerline is een uitkomst wanneer je op een plek wilt werken waar het werken met een netwerkkabel niet mogelijk is en/of wanneer het wifi bereik niet voldoende is.
Net zoals als alle andere FRITZ! Producten beschikt deze Powerline set over zeer uitgebreide mogelijkheden, maar is het toch erg makkelijk om mee te werken.

Laat je alleen niet inpakken door de grote beloofde snelheden die op de doos vermeld staan. Tenzij je een nieuwbouw huis hebt en alle stopcontacten geaard zijn, kan er niet van MIMO gebruik gemaakt worden en worden deze Gigabit snelheden dus niet behaald.

Ook een minpunt is het formaat van de adapters, deze blokkeren bij elk dubbelstopcontact wat ik heb het andere stopcontact. Hierdoor is het dus niet meer mogelijk om nog een andere stekker in het stopcontact te gebruiken.

Wanneer je wel deze Gigabit snelheden zou kunnen halen, zou ik mij kunnen voorstellen dat powerline sets het bedaarde netwerk in een huis kan vervangen.

Heb je alleen powerline nodig en geen extra wifi bereik, dan zou ik eerder voor de FRITZ!Powerline 1220E set gaan. Hierin zitten 2 FRITZ!Powerline 1220E adapters en hierdoor heb je ook gelijk nog een stopcontact over om je laptop in te prikken.

Heb jij ook een AVM FRITZ! Powerline 1260E WLAN Set International (20002819)?