Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zilver

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zilver Review

paul999Testpanel 23 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 272 views Testpanel

Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zilver

Voor de prijs die je krijgt is het een erg goede telefoon, met wel een paar dingen welke beter kunnen naar mijn mening

Pluspunten

• Accu
  • Software/Android
  • Camera
  • Tot op heden snelle Android security updates

Minpunten

• SD card niet mogelijk bij tweede simcard
  • Schermranden boven/onderkant
  • Scherm aan de zijkant met buttons die eigenlijk niet werken
  • Glad

Als onderdeel van het Tweakers testfest mocht ik de afgelopen twee weken de Sony Xperia XZ3 testen, in de silver edition uitvoering.

Ik heb hem de afgelopen twee weken voornamelijk gebruikt als "werk" telefoon, in plaats van Moto Z2 play. Deze gebruik ik normaal gesproken voornamelijk voor telefoongesprekken/email. Privé gebruik ik een iPhone X, en om een beter beeld te krijgen van de XZ3 heb ik deze zeker in het begin minder gebruikt.
Wel moet ik zeggen dat ik na een tijd mijn iPhone weer meer ging gebruiken, maar daarover meer.

Unboxing van de telefoon

Nadat de telefoon per koerier is bezorgd hem uiteraard snel uitgepakt, zoals in de video hierboven.
Het eerste wat opvalt is dat het een niet retail model is, met speciale software. Volgens sony is de software echter gelijk aan de retail versie, hier ga ik dus bij deze review dan ook van uit.
Verder zit er, naar de telefoon ook in de doos:
  • in-ear kop telefoon (Niet getest)
  • USB-C naar audio-aansluiting
  • USB-C naar USB-A voor opladen
  • USB oplader
  • Handleiding/Garantie papieren

Eerste ervaringen

Zodra je de telefoon aanzet krijg je diverse vragen hoe je je telefoon wilt instellen. Voordat dit kon moest er wel een sim-kaart geinstalleerd worden. Bij het instellen heb ik ervoor gekozen om niks over te zeggen van andere telefoons, maar gewoon een lege telefoon te installeren. Zodra ik de inlogde kreeg ik de vraag of ik voor two-authentication mijn Yubikey wou gebruiken. Doordat de Yubiykey NFC ondersteund, kan je deze dus direct gebruiken tijdens het inloggen.
Zodra alles ingevuld is kan je beginnen met het gebruiken van je telefoon.

Dual SIM/simtray/Connectiviteit

Een dual SIM telefoon is wat mij betreft zeker een voordeel, aangezien ik alleen voor werk al twee nummers heb. De XZ3 heeft de optie om twee simkaarten te gebruiken, maar dit heeft wel nadeel. Je kan namelijk dit alleen doen wanneer je geen micro-SD kaart in je telefoon doet. Wil je dus gebruik maken van een SD-kaart, dan is het niet langer een dual-SIM.
Wat wel een nadeel is dat wanneer je de SIM tray eruit haalt je verplicht wordt om je telefoon te herstarten. Ik had graag gezien dat dit gewoon hot swappable was, wat bij andere telefoons zover ik weet wel het geval is.
Binnen de instellingen zijn er diverse instellingen welke gedaan kunnen worden met betrekking tot het gebruik van twee SIM kaarten. Je kan kiezen voor welke SIM je DATA standaard wilt gebruiken, met welk nummer je standaard wilt bellen en welk nummer je wilt SMSen. Uiteraard kan je voor bellen/SMSen ook per gesprek/SMS dit aanpassen.
Een ander heel erg fijn punt is dat je per SIM een beltoon kan instellen. Hierdoor kan je dus afhankelijk van de SIM kiezen welke beltoon klinkt als je gebeld wordt.

Een groot voordeel van de SIM-tray is dat je geen hardware nodig hebt om de tray uit de telefoon te halen. Je zet simpelweg een nagel tussen de tray en je telefoon en hiermee haal je de tray eruit. Persoonlijk vind ik dit een groot voordeel aangezien ik regelmatig van sim-kaarten wissel.

De Xperia ondersteund "Voice over WiFi", waarmee je over WiFi kan bellen met je normale nummer. Dit is geen optie die je inschakelt per SIM kaart, maar alleen globaal. Het is me niet helemaal duidelijk of dit alleen werkt voor 1 SIM, of dat mijn tweede SIM simpelweg geen Voice over WiFi ondersteund.
Bij het inschakelen krijg je de melding dat je geen alarmnummers kan bellen wanneer je Voice over WiFi inschakelt. Helaas is dit niet alleen tijdens het inschakelen, maar is de melding constant zichtbaar (Inclusief een icon op je homescreen wanneer je de telefoon oppakt, wat mij al meerdere keren liet denken wat er aan de hand was). Dit was wat mij betreft niet nodig, zeker niet aangezien bij mij de andere SIM niet met Voice over WiFi werkt. Ik heb (obviously :)) niet geprobeerd wat er gebeurd wanneer je daadwerkelijk het alarmnummer belt.

De XZ3 ondersteund WiFi AC, en qua snelheden binnen mijn lokale netwerk is de WiFi snelheid ongeveer de snelheden die je verwacht van een telefoon in deze pricerange. In vergelijking met mijn iPhone X haal ik bijna exact dezelfde snelheden bij real world gebruik. Ook in speedtests haal ik met beide bijna exact dezelfde snelheden.

Persoonlijk gebruik ik NFC niet heel vaak, en heb ik het nu dan ook alleen gebruikt voor mijn YubiKey tijdens het inloggen. Ik denk wel dat dit een heel goed gebruik is van NFC :). Wat mij hierbij opviel is dat het alleen werkte aan de bovenkant van de telefoon. Ik zou graag willen zien dat het beter verspreid is over de telefoon zodat je niet op een specifieke plek iets hoeft te houden,

Accu

Tijdens een werkdag maak ik regelmatig gebruik van mijn telefoon, en dan voornamelijk om te bellen. Ik zit toch vaak een groot deel van mijn werkdag aan de telefoon, en met diverse telefoons heb ik al gemerkt dat deze het geen hele werkdag volhouden. Ook mij huidige telefoon, de Moto Z2 play heeft dit probleem, maar door gebruik te maken bij deze van een extra batterij pack aan de telefoon haalt die het wel de gehele dag.
De Xperia haalt het bij mijn normale gebruik net één hele werkdag. Zodra ik naar huis fiets heb ik vaak nog zo'n 5 tot 10% batterij over. Tussendoor heb ik hem dan niet vaak opgeladen. Persoonlijk denk ik dat dit een zeer nette score is, en voor veel gebruikers de telefoon makkelijk een dag mee moet kunnen gaan.

Opladen doe ik tussendoor thuis vaak op een draadloos oplaad ding van de ikea. Wat mij hierbij opviel bij de XZ3 is dat hij vrij gevoelig is hoe je hem hierop oplegt. Je moet hem vaak na het neerleggen eerst nog een keer verplaatsen voordat hij daadwerkelijk gaat opladen.

's Nachts laat ik hem vaak direct op met de bijgeleverd USB-C kabel + oplader. Ik heb niet bijgehouden hoe snel hij exact vol is, maar de volgende ochtend is hij dit gelukkig wel :). Wat wel een mooie feature is, is dat je de vraag krijgt hoe laat hij opgeladen moet zijn, zodat de laatste paar procenten hij hier rekening mee kan houden zodat hij niet direct naar 100% gaat, maar dit pas doet op moment dat je de telefoon ook echt gaat gebruiken. Deze functie is zelflerend, in de vorm van dat hij de tijd herkent hoe laat je normaal gesproken de telefoon van de stroom afhaalt. Mocht je deze functie niet willen kan je hem ook uitzetten.
Wat mij wel opviel is dat ik niet in alle gevallen de melding kreeg dat dit was ingeschakeld. Bij het draadloos opladen heb ik de melding geen enkele keer gekregen. Het is mij niet duidelijk of deze functie is ingeschakeld wanneer de melding niet wordt weergeven.

Wat ik in de settings & op mijn homescreen wel mis is hoe lang mijn telefoon nog ongeveer moet opladen voordat hij vol is. Ik vind dit persoonlijk handig, zodat ik direct kan zien of ik hem nog even moet laten liggen, of dat ik hem zo kan meenemen en langere tijd mee kan doorgaan. Zover ik mij kan herinneren hadden andere Android toestellen dit wel.

Scherm

Ik denk dat dit zowel het beste als het slechte deel is van de telefoon. Laten we beginnen met het goede van het scherm. Doordat het een OLED scherm is, is het zwart ook echt daadwerkelijk zwart. De kleurweergave van de overige kleuren is zeer goed, en het scherm is ook in fel zonlicht goed te gebruiken.

Dan nu op naar de nadelen van het scherm/bezel. Laten we starten met de bezel. Doordat ik gewoon ben aan de iPhone X, heb ik een telefoon bijna geheel rand tot rand en zie ik hier daadwerkelijk het voordeel van. Nu snap ik ook wel dat dit technische niet altijd kan, ook bij de iPhone is dit zo met de notch. maar de XZ3 gaat toch wel erg ver. De bezel aan de zijkanten zijn er niet, voornamelijk doordat scherm overgaat in de rand (Daar zo meer over), maar de boven en onderkant zijn toch wel flink. Zeker de onderkant, want daar zit verder niet echt iets wat er voor zorgt (Qua externe hardware) dat er de bezel op deze manier nodig maakt. Het Sony logo wat er nu staat is wat mij betreft echt niet nodig, en had dus wat mij betreft weg gemogen.
De bezel aan de bovenkant is ongeveer even groot, en bevat de speaker en front camera. Eerlijk gezegd heb ik toch liever de notch zodat je aan de linker/rechter kant nog iets van het scherm kan gebruiken, en daarna de rest van het scherm daadwerkelijk gebruiken voor nuttige dingen :). Wat er trouwens ook in de bovenkant van de bezel zit is een LED. Deze knippert wanneer er een notificatie is, brand rood wanneer je batterij (Bijna?) leeg is, en groen wanneer het opladen klaar is.

Het tweede minpunt van het scherm zijn de functies waarmee je aan de zijkant van de telefoon (Schijnbaar) allerlei acties kunt uitvoeren. Het is mij geen enkele keer gelukt om bewust deze actie uit te voeren, maar het gebeurd me wel regelmatig om het onbewust te activeren. Hoe me dit lukt? Ik heb geen idee, maar het is met regelmaat wel erg vervelend om te zien. Dit is één van de dingen waarvan ik hoop dat Sony dit gaat verbeteren in komende software updates van de Xperia.

Doordat zowel de voor, zij als achterkant van glas zijn gemaakt is de telefoon erg glad. Je moet bij het bellen, en bij normale gebruik, echt oppassen dat je telefoon niet uit je hand glijdt. Ik zou liever zien dat de zijkant van een iets ander materiaal gemaakt wordt als glas, en dan zonder de zijkanten die touch gevoelig zijn, als het gladde hoe de telefoon nu is.

Knoppen/vingerafdruk scanner

De keuze voor de plaatsing van de knoppen vind ik persoonlijk erg wennen. De volume hoger/lager knop zit direct boven de power knop, waarbij ik liever had gehad dat deze aan de andere kant van het scherm hadden gezeten zodat je per ongeluk niet op de verkeerde drukt. Wat ik wel fijn vind is dat de power knop niet helemaal bovenin zit, maar meer in het midden. Hierdoor kan je wanneer je de telefoon vast hebt er makkelijker bij. De extra knop om de camera te openen/foto te maken is ook erg handig, en zit op een erg fijn plek, namelijk helemaal onderaan.

De vingerafdruk scanner zit aan de achterkant, ongeveer in het midden van de telefoon. Wat mij betreft is dit een relatief goede plek, ik kan er met mijn wijsvinger goed bij, bij normaal gebruik en hij werkt relatief snel.

Audio

De XZ3 heeft geen audiojack, maar er wordt wel een USB-C naar Audiojack meegeleverd. Ik heb deze helaas niet getest, aangezien ik alleen maar draadloze koptelefoons gebruik sinds ik een iPhone-x heb. Ik moet zeggen dat ik niet heel moeilijk ben qua muziek, en ik niet hoor of de kwaliteit echt goed is, of bar slecht. Ik durf dus ook niet te zeggen wat de pluspunten zijn van de Xperia wat betreft tot audio hardware welke aanwezig is.
Wat hij wel heeft is een weergave in de instellingen hoe vol de batterij van een verbonden koptelefoon is. Dit is echt ideaal, sinds ik dit heb, heb ik eigenlijk geen lege koptelefoon meer gehad.

De geluidskwaliteit van het bellen is over het algemeen goed. De gesprekken zijn duidelijk te volgen en zijn hard genoeg. Ook hier moet ik wel zeggen dat ik relatief snel tevreden ben, zolang ik iemand kan verstaan over de telefoon is het al snel goed :)

CPU/GPU

Ik heb persoonlijk een telefoon niet echt om spellen te spelen of om veel gebruik te maken van intensieve applicaties. Doordat ik er voornamelijk mee bel/mail lees/nieuws enz, heb ik dit simpelweg niet nodig, terwijl ik toch flink wat aantal uren per dag er gebruik van maak. Hierdoor haal ik zeker niet het maximale uit de hardware, en kan ik dus lastig zeggen of spellen grafische goed zijn, en of de SOC lekker snel is.
Wel heb ik, zodra ik hem uit de doos gehaald heb, een antutu benchmark gedraaid, om iets van een indicatie over de hardware te hebben:
Met dit resultaat lijkt hij op een 12de plek te komen, op ongeveer de zelfde plek als de Samsung Galaxy S9, wat zeker geen slecht resultaat is naar mijn mening.

Camera

Het eerste wat mij opviel toen ik de camera de eerste keer wou gebruiken was de meldijg die ik kreeg. Mijn batterij was op dit moment bijna leeg (Rond de 4%), en blijkbaar dat het niet mogelijk was om de camera te gebruiken: https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Gf34X3koSVUCjl.jpeg
Persoonlijk vind ik dit nogal raar, zeker na wat proberen dat het niet om < 5% gaat, maar zelf bij < 10% krijg ik nog steeds deze melding. Ik zou graag willen zien dat de camera gewoon gebruikt kan worden ook al is de batterij bijna leeg.

Foto's worden gemaakt met een F2.0 lens, wat iets hoger is als de iPhone X, welke een F1.8 lens heeft. De kwaliteit van de foto's is wat mij betreft meer dan goed voor een telefoon. Zelfs met weinig licht, zoals bij zonsondergang, komen er goede foto's uit de telefoon. Ik heb diverse foto's vergeleken met de iPhone X, en persoonlijk zie ik weinig verschil in kwaliteit. Uiteraard maakt een echte DSLR betere foto's, maar in mijn mening kan je een DSLR niet vergelijken met een telefoon en zijn het camera's die je voor andere doeleinde gebruikt.
Alle foto's hieronder zijn niet bewerkt, alleen verkleint in lightroom.

Nu over naar een aantal foto's welke gemaakt zijn met de XZ3:
Niet echt een bijzondere foto, maar het thuisfront wilt toch graag weten dat je bijna thuis bent. Wat bij deze foto opvalt is de camera koos voor 1/50S met ISO160, terwijl ik liever had gehad dat de ISO iets hoger was gegaan met een kortere sluitertijd.

Beide foto's zijn gemaakt (Op een andere dag :)) tijdens zonsondergang vanuit mijn huiskamer, maar niet door het raam heen.
De eerste foto is 1/30S met ISO200, de tweede is 1/15S met ISO200. In beide gevallen is de ISO200 1/3 stop hoger als de eerdere foto. Persoonlijk favoriet is toch de eerste foto, aangezien hier de zonsondergang beter tot zijn recht komt. Beide foto's bevatten iets ruis, maar dit ergert mij zeker niet.

De laatste twee foto's zijn in de avond in centrum van Utrecht.
De eerste foto 1/15S met ISO2500, de tweede 1/15S met ISO2000. Bij beide foto's is de ruis duidelijker als de vorige twee, maar met ISO2000+ is dit goed te verklaren. Ondanks de ruis is foto zeker nog goed bruikbaar en zeker niet slecht.

Persoonlijk ben ik geen fan van diverse extra functionaliteiten die de camera bied, en heb deze dus ook verder niet gebruikt. Helaas had ik ook geen tijd om de video functies te gebruiken, ik ga proberen deze nog toe te voegen voordat ik de telefoon weer moet inleveren.

Updates

Hoewel twee weken een erg korte tijd is om iets te zeggen over updates, wil ik dit kort aanstippen. Tegenwoordig heeft Android maandelijkse security updates, en lopen veel telefoons (Behalve Pixels) enige tijd achter. Na een paar dagen de XZ3 gebruikt te hebben kreeg ik de melding dat er een Android update beschikbaar was. Op dit moment verwachte ik de 1 september security update, maar nee, het was de 1 oktober security update, nog geen halve maand nadat de update beschikbaar kwam. Hopelijk blijft Sony op deze manier updates uitbrengen, wat naar mijn mening een zeer positief punt is.

Standaard geïnstalleerde apps

Wanneer ik een nieuwe telefoon krijg, wil ik het liefst een telefoon met zo min mogelijk apps. De XZ3 doet dit behoorlijk goed, er zijn maar een aantal apps standaard geinstalleerd. Wel zou ik liever zien dat dit aantal nog minder zou worden.
De standaard apps die geinstalleerd zijn de volgende (De android systeem apps/Google Apps niet meegemomen):
  • 3D creator: De mogelijkheid om een 3D scan van een persoon te maken
  • Dynamic vibration
  • Facebook: Persoonlijk had deze wat mij betreft echt verwijderd mogen worden
  • Lounge. Geen idee wat deze app toevoegt, maar hij geeft standaard diverse meldingen, zoals bv: https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1Gf2Ak2GxEHwxfh.jpeg
  • netflix
  • Side Sense
  • Xperia Home
Het toevoegen van de xperia lounge app voelt als een soort reclame achtige app, en had echt weggelaten mogen worden. Verder is het een hele cleane android die goed bruikbaar is zonder weinig frutsels.

iOS of Android

Persoonlijk ben ik al jaren een iPhone/iOS gebruiker, en zou ik voor mijn privé telefoon niet iets anders willen. Dit is echt iets persoonlijks, en denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen welke besturingssysteem het beste werkt. Naar iOS gebruik ik ook al diverse jaren met grote regelmaat Android, en kan ik niet wennen aan het gebruik van Android. De manier waarop iOS werkt is voor mij persoonlijk een stuk fijner als Android. Ik zou dus zelf niet snel overschakelen op een Android telefoon als privé telefoon. Doordat ik persoonlijk niet echt kan wennen aan Android in het dagelijkse (privé) gebruk, merkte ik dat ik steeds sneller terugging naar mijn iPhone. Zoals ik al zei is dit puur een mening, en heb ik ook niet direct een reden die ik kan aanwijzen waarom ik iOS "beter" vind als Android.

Na ruim twee weken de Sony Xperia XZ3 gebruikt te hebben ben ik absoluut tevreden over de hardware van de telefoon. Ik denk dat Sony voor deze prijs (En dan maak ik voornamelijk de vergelijking met mijn iPhone X als topmodel van Apple) zeer goede hardware heeft neergezet die goed presteert en waar denk ik iedereen wel mee uit de voeten kan die Android graag gebruikt. Ik zou hem persoonlijk niet kopen, voornamelijk doordat ik niet goed aan Android kan wennen, en het daardoor niet kan verantwoorden om 780 euro uit te geven. Wel kan Sony nog een aantal dingen verbeteren in de software, voornamelijk met de navigatie via de zijkant, waardoor de telefoon nog beter gaat werken. Ik hoop ook dat Sony de releases van security updates qua snelheid volhoud met afgelopen maand, wat toch wel echt een groot voordeel zal zijn ten opzichte van andere Android telefoons.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zilver?

Leuke review, ook mooi die unboxing video.

Echter had ik persoonlijk nog wat foto's van het toestel zelf gezien met bijvoorbeeld kijkhoeken etc.

Maar zeker een complete review goed gedaan :)