Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart Review

mr.DJ95Testpanel 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 188 views Testpanel

Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart

Als ik afgelopen 2 weken met dit toestel samenvat kan ik dat als prettig ervaren, het is echt een prachtig device met een overzichtelijke interface en een camera die zich makkelijk laat bedienen. Het toestel is geen hoogvlieger, het bereik is in orde en de accuduur springt daar niet bovenuit.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen camera
  • Prachtig design
  • Mooi Oled scherm

Minpunten

• Glad
  • Onnodige en onhandige soft touch knoppen
  • Knoppen zitten laag
  • Fingerprint reader moeilijk te bedienen
  • Prijzig

Review: Sony Xperia XZ3

Achtergrond
Net als een aantal mede-Tweakers mocht ik afgelopen 2 weken de Sony Xperia XZ3 testen. Ik wil jullie graag meenemen in de reis die ik heb bewandeld met dit toestel. In deze review zal ik dit toestel vergelijken met de toestellen dit ik eerder heb gehad en momenteel bezit waaronder de Samsung Galaxy S9+, iPhone 6S en iPhone 10.

Deze review is voornamelijk voor mensen die opzoek zijn naar een nieuwe high-end smartphone in de 700 Euro plus reeks en die niet veel geven om specificaties maar voor hun een passend toestel willen aanschaffen.
Hoe het begon
Het toestel werd keurig afgeleverd door de koerier in een klein grijs doosje niet veel groter dan het toestel zelf. In het doosje zit zoals eigenlijk elke moderne smartphone een 220v naar USB oplader, een USB-c kabel, boekjes en natuurlijk een setje oordopjes.

Omdat ik redelijk nuchter deze 2 weken wilde ingaan heb ik mijn S9+ uitgezet, de sim en microSD kaart verwisseld en de Xperia XZ3 aangezet. De allereerste koude opstart ging zonder issues, Google account koppelen en de back-up werd teruggezet van mijn S9 een paar minuten later kon ik voor het eerst genieten van deze nieuwe high-end Sony Smartphone.
Hardware, look & feel
Omdat ik deze review niet overladen met ijskoude feiten en specificaties wil ik deze review dieper ingaan op de look and feel van het toestel zelf. Afgelopen 2 weken heb ik expres mijn S9 niet aangeraakt, dit om te voorkomen dat ik de S9 ging gebruiken en niet het toestel waar ik deze review over wil schrijven. Wat mijn als eerst opviel is de gladheid van het toestel, ik heb redelijk veel gladde telefoons gehad maar deze XZ3 is wel next level glad. Even neerleggen op een niet helemaal horizontaal oppervlak en het toestel glijdt de grond tegemoet. Een hoesje is wel aan te raden.

Het toestel is redelijk gefocust op de rechterkant, hier vind je alle knoppen. Van onder naar boven zijn dit: De camera knop, de vergrendelknop en de volume knoppen. Nu heb ik redelijk grote handen maar ik kan dit toestel niet lekker vasthouden. De knoppen zitten te laag op de telefoon, je moet je grip verplaatsen om de knoppen te gebruiken. Dit valt helemaal goed op bij de fingerprint reader om het toestel te vergrendelen. Waar ik het design team van Sony wel credits voor moet geven is het design, wat een prachtig toestel is het. De afgeronde hoeken en aflopende scherm maakt dit toestel tot 1 van de mooiste telefoons verkrijgbaar.
Bereik, accuduur en stabiliteit
Een telefoon gebruik je natuurlijk om mee te bellen en om je data bundel mee op te maken, dit valt of staat met het bereik, accuduur en natuurlijk de stabiliteit van het toestel. Sony blinkt in deze onderwerpen niet boven de rest uit, het is prima te noemen. Waar ik met de Samsung vol bereik heb zie ik bij de Sony soms al streepjes wegvallen.

De 3.330mAh accu houdt het met gemak een goede werkdag uit, vergeet je hem in de nacht op te laden is dit vaak ook geen probleem en kan je de volgende dag nog wel een paar uur zonder lader. Ook hier is de Sony geen hoogvlieger en kan deze gewoon mee met de concurrentie.

De schil dit Sony meelevert op de XZ3 is wel van erg hoge kwaliteit, de iconen komen prachtig naar voren om het 6inch OLED scherm, de menu’s zijn overzichtelijk en ik heb na de update geen crashes gehad op het toestel. Dit is bij andere fabrikanten wel anders kan ik uit ervaring vertellen.
Dagelijkse dingen die je met een smartphone doet.
Omdat ik deze review niet schrijf voor mensen die een toestel willen kopen met de aller hoogste specificaties, het mooiste scherm en de beste camera wil ik graag ingaan op de dagelijkse handelingen die je doet met een smartphone.
Camera
Na een aantal biertjes in Breda liep ik door het centrum en werd aangenaam verast door de prachtige setting waarin ik mij bevond. Ik heb dit proberen vast te leggen met de Sony op de automatische stand en gewoon uit de losse pols.

Wat mij opviel was het gemak, de snelheid en de kwaliteit van de Sony als dagelijkse broekzak camera.
Muziek en geluid
Omdat ik veel reis met de auto en veel tijd doorbreng op kantoor ben ik een echte muziek liefhebber geworden. Normaal ben ik een echte Spotify en Podcast addict gebruiken maar ik wilde toch proeven hoe Sony dat voor zich zag. Naast de muziek die je hebt gekocht/gedownload etc. kan je ook een koppeling maken met Google drive, dit heb ik nog niet eerder voorbij zien komen en is na het inrichten best handig. Sony heeft de XZ3 voorzien van 64GB, in mijn ogen is dit voldoende voor normaal gebruik maar houdt niet echt over. Streaming vanaf een cloud dienst is een mooie compromis .

Op kantoor maak ik verbinding met mijn B&W PX hoofdtelefoon en in de auto met mijn Pioneer radio. De bluetooth range is meer dan prima en maakt snel en foutloos contact met beide devices. Geluid klinkt zeer aangenaam, of dit komt door de APTx HD functie durf ik niet te zeggen maar Sony is er wel trots op dat de XZ3 hiermee is voorzien aangezien ze dit maar al te graag aangeven.
Soft touch knoppen? Handig? Niet echt.

Sony heeft 2 plekken op de telefoon voorzien van soft-touch knoppen. Het doel van Sony is om zo veel gebruikte apps in handbereik te kunnen tonen, voor mij werkt dit niet en vind ik dit eerder storend dan handig.
Reclame? Really?
Wat mij opviel in minde positieve zin was de reclame/troep die naar voren komt bij gebruik. De reclames vliegen je om de oren en dit is af en toe best irritant. Op een high end telefoon wil je dit niet tegenkomen
Conclusie:
Ik wilde in deze review zo schrijven dat je na het zou lezen de vertaalslag kan maken naar je eigen dagelijkse gebruik om zo te kunnen beslissen of je dit toestel moet gaan kopen voor de aankomende 2 jaar. Als ik afgelopen 2 weken met dit toestel samenvat kan ik dat als prettig ervaren, het is echt een prachtig device met een overzichtelijke interface en een camera die zich heel makkelijk laat bedienen. Het toestel is geen hoogvlieger, het bereik is in orde en de accuduur springt daar niet bovenuit. Wat niet mee helpt zijn de reclame’s die je tussendoor krijgt van de Sony Lounge en de soft touch knoppen die de handeling waar je mee bezig bent flink komen verstoren.

Tot slot: Zou ik dit toestel aanraden aan iemand die bijna 800 euro wilt uitgeven aan een high-end toestel? Nee, voor flink van geld minder kan je een S9 kopen of een iPhone 8 die zich prima laten vergelijken met deze nieuwe Sony.

Ik wil Tweakers en Sony graag bedanken voor het lenen van het toestel om deze review te kunnen schrijven.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart?

Leuke review, en natuurlijk de grote kerk van het o zo mooie Breda O-) .

Ik heb wel een vraagje over de reclame, wat voor soort reclame was dit dan? functies van het toestel zelf dat gepromoot wordt of echt reclame van andere producten?

Wat ik wel jammer vind is de de kwaliteit van de foto's. Ik weet niet of dat komt door de foto camera van een toestel waarmee je foto's heb gemaakt of imgur (waarmee je de foto's online had gezet), zeker de foto die je had genomen met de Z3 die had wel in originele kwaliteit geüpload mogen worden :) .

Ook was het leuk geweest als je wat meer foto's had gemaakt met het toestel en van het toestel zelf (meer kanten laten zien van het toestel).

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 28 oktober 2018 11:38]