Argon Alto4 Active (Wit)

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Argon Alto4 Active (Wit) Review

lkkramer 23 oktober 2018, laatste update op 28 oktober 2018, 144 views

Argon Alto4 Active (Wit)

Een set speakers met een mooi uiterlijk en goed geluid, alleen zijn er ook een aantal nadelen. Uiteindelijk een goed product, maar het moet wel net voor jou zijn.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Aansluitingen
  • Bluetooth
  • Geluid

Minpunten

• Bluetooth ontvangst&bereik
  • Opstartduratie vanuit slaapstand
  • Statuslampje
  • Afstandsbediening

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4

Disclaimer

Ik heb dit product ontvangen als deel van het Tweakers Oktobertestfest. In ruil voor deze review mag ik de speakers houden, deze zijn geleverd door HifiKlubben.

Verder is mijn primair gebruik van de speakers de bluetooth functionaliteit geweest en hier zal ik dan ook het meest op focussen.

Intro

Wat krijg je nou precies als je dit product koopt? Nou, voor €219,- krijg je 2 mooie speakers, een afstandsbediening en een voedingskabel. Wat dan wel mist is dat de audiokabel (die nodig is om beide speakers te verbinden) niet wordt meegeleverd.

Specificaties

Hier de specificaties zoals gevonden op de website van hifiklubben.

Actieve tweewegluidsprekers met geïntegreerde stereoversterker
Basreflexconstructie
Geïntegreerde Bluetooth 4.0 met ondersteuning voor aptX
Volumeregeling/mute via de meeste afstandsbedieningen van Samsung* en Sony
Tweeter: 0,75” softdome met neodym-magneetsysteem
Bas-/middentonen: 4”
Frequentiebereik: 80-20.000 Hz
Klasse D-versterker
Uitgangsvermogen: 2 x 40 watt (RMS)
Ingangen: 2 x optisch, stereo line-in (L/R RCA), draaitafel (MM)
Uitgang voor subwoofer (L/R)
Ingangsschakelaar op de achterkant (ook via afstandsbediening)
Magnetisch bevestigde voorkant van stof
Inclusief afstandsbediening
Functie voor automatisch aan-/uitzetten inclusief Bluetooth**
Standaard energieverbruik: < 0,5 watt (met automatisch aanzetten van alle ingangen)*
Geïntegreerde voeding
Afmetingen: 15,0 x 24,0 x 22,3 cm (inclusief stoffen voorkant en terminals) (BxHxD)
Gewicht: 7 kg (set)
Kleuren: Zwart, wit

Let op: Luidsprekerkabel apart verkrijgbaar(voor de review wel meegeleverd)

Het aansluiten

Na de speakers uit de doos te hebben gehaald moeten deze natuurlijk worden aangesloten. Hier had ik goede instructies fijn gevonden maar die waren niet inbegrepen, wel kun je deze op internet vinden.

Ik moet zeggen dat de uitleg, helemaal voor mensen die niet weten hoe audiokabel moet worden aangesloten, karig is.

Maar eenmaal aangesloten en de stekker erin gestoken was het tijd om hem te testen.

Het geluid

Toen ik de speakers voor het eerst testte heb ik via bluetooth een klassiek nummer van Mozart afgespeeld. Ik moet zeggen dat ik positief verrast werd door het geluid. Mijn moeder kwam ook even kijken en zei dat ze kippenvel kreeg van de muziek, dus een goede start.

Voor muziek is de kwaliteit ook goed, het enige wat voor mij mist is een iets sterkere bas. Dit is verder voor mij niet een groot probleem maar wel merkbaar.

Voor de meeste films en games is het geluid ook prima. Alleen kunnen sommige scenes, vooral bij actiefilms, net niet goed genoeg klinken. Natuurlijk moet er ook bij gezegd worden dat de speakers geen surroundsound geven en dus ook niet voor alle soorten games geschikt zijn.

Het uiterlijk

De Argon Alto 4 Active is een mooi ogende speakerset. Met een modern maar minimalistisch uiterlijk zien ze erg fijn uit. De stoffen voorkanten kunnen makkelijk worden geplaatst of verwijdert door middel van ingebouwde magneetjes.

De rechter (hoofd) speaker heeft verder ook de infrarood sensor en Led-statuslampjes. Deze statuslampjes geven verder weinig informatie aangezien de twee kleurmogelijkheden alleen aangeven of de speakers in slaapstand staan of aanstaan. Verder bevinden op deze speaker aan de achterzijde alle aansluitingen en een volumeknop.

De afstandsbediening

Ik vind de afstandsbediening een van de slechtste onderdelen.

Door gebrek aan bedieningsknoppen op de speaker zelf was de afstandsbediening een goede oplossing, alleen vind ik het design en de bouwkwaliteit ervan niet fijn. Het materiaal voelt erg goedkoop aan en de knoppen zijn niet altijd goed responsive. Verder zijn de knoppen zijn niet allemaal goed centered qua tekst en je kan zien dat de knoppen ook niet helemaal goed in hun ruimtes zitten waardoor ik de afstandsbediening lelijk vind. Hierbij is het ook raar dat de aan/uit knoppen gesplitst zijn in plaats van een enkele knop.

Bluetooth

De bluetooth is overduidelijk een 'extra' bij deze speakers. Wat ik hiermee bedoel is dat het overduidelijk niet het hoofddoel is wat de producent wilde geven aan de gebruikers.

Dit is duidelijk te merken aan het bereik van de bluetooth. Op relatief kleine afstanden (3/4 meter) kan de verbinding al storen en kraken, natuurlijk niet erg fijn. Ook kan de hoek vanuit waar je verbinding maakt een groot verschil maken. Ik had voor een film mijn laptop draadloos verbonden aan de speaker en links van deze op mijn bueau gezet. Dit resulterde op geluid wat soms wegviel om de zoveel tijd. Dat is natuurlijk erg jammer.

Ook kan de speaker, wanneer hij uit slaapstand wordt geopend via bluetooth, soms tot 1 volle minuut erover doen om te beginnen met geluid spelen. Ook dit is soms erg irritant.

Voor de prijs van €219,- krijg je een prima stereo set. De speakers hebben een mooi uiterlijk en goed geluid en ik vind ze dus ook voor de meeste scenarios geschikt, maar niet voor allen.

Natuurlijk is hij niet zonder zijn minpunten en dus zou ik bij de volgende gebruiksdoelen de set afraden:
  • Als je hoofddoel bluetooth is, is deze set niet voor jou. Dit is een speaker met bluetooth, niet een bluetoothspeaker;
  • Als je een systeem wilt hebben waarbij je geluid aangesloten zit aan je smarthome moet je verder zoeken;
  • Als je een echte muziekliefhebber bent, en je hebt niet een subwoofer in huis kun je, denk ik, beter iets meer geld uitgeven voor een betere set.
Verder een prima ervaring en een mooi, simpel product met veel aansluitingsmogelijkheden.

Heb jij ook een Argon Alto4 Active (Wit)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht