HyperX Alloy FPS RGB (US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Silver Speed switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy FPS RGB (US) Review

crzyhiphopaznTestpanel 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 50 views Testpanel

HyperX Alloy FPS RGB (US)

Persoonlijk ben ik over het algemeen wel gecharmeerd van dit toetsenbord. Aanraden van dit toetsenbord wil ik niet doen omdat de ergonomie nog wat te wensen overlaat. Maar voor wie de hoge keycaps geen probleem is is dit toetsenbord het overwegen zeker waard.

Pluspunten

• Metaal
  • Minimalistisch strak design
  • Full-size
  • Stevige rubberen voetjes
  • Ngenuity software
  • Sneltoetsen

Minpunten

• Hoge keycaps
  • Zeer gevoelige Silverspeed KAILH-switches

Voorwoord:

Elke dag open ik als routine Firefox incognito mode, Outlook en VMware Workstation.
Op elke website die standaard wordt geladen log ik netjes in, inclusief Tweakers want hé het is tenslotte de Nr. 1 Techsite van Nederland.
Als eerst lees ik altijd de headliners op Tweakers. Mijn oog viel op een heel interessante headliner -> .Plan - Het Oktober Testfest keert terug - Meld je nu aan .
Ik, natuurlijk nieuwsgierig zoals ik altijd ben, snel op de link klikken om te kijken waar het over gaat.
Na het stuk gelezen te hebben meld ik mij aan in de hoop te worden uitgekozen en af te wachten welk product ik eventueel dan mag komen testen.

Niet veel later kreeg ik bericht van Tweakers dat ik geselecteerd was om de Kingston HyperX Alloy FPS RGB toetsenbord te mogen testen. Ik was superblij omdat ik al in de markt was om te kijken voor een mechanisch toetsenbord.
Hetricht zei mij dat aanwezigheid was vereist op 6 Oktober 2018 op het Tweakers HQ en ik mocht zelfs een introducé mee nemen.
Na een aantal bezoeken aan het HQ was benieuwd hoe het er nu uit zag en wat er allemaal veranderd was.
Ik vond het een gezellige dag met het personeel van Tweakers, de Test bedrijven, Catering en natuurlijk alle aanwezige Tweakers + Intro’s. (Thank you Tweakers voor de leuke dag en goodiebag van mijn Introducé)

De dag begon met een kort voorwoord alvorens wij naar onze persoonlijke briefing konden.
De briefing van Kingston was interessant omdat er tijdens het marketingverhaal ook de historie van Kingston werd uitgelegd met hun Good-> Better -> Best principe.
Na de briefing kregen wij de test spullen en konden wij alvast een Look and feel doen.
Helaas had ik de beslissing genomen om mijn laptop niet mee te nemen naar de test ruimte.
Hierdoor bleef het bij een oppervlakkige First impression -> WAAAAUUWW wat een kwaliteit voor een mechanische toetsenbord

Op kantoor maandag na de Testfest ben ik direct aan de slag gegaan met het testen van het keyboard.

Algemeen:

Toetsenbord behuizing is van metaal wat ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Het is een no-nonsense full-size toetsenbord. Strak minimalistisch, vrij compact design en rubbervoetjes zorgen er goed voor dat het toetsenbord niet schuift tijdens het typen.
Tegenover andere toetsenborden is het een zwaarder toetsenbord dan gemiddeld, maar dat komt de gebruikte materialen voor de behuizing.
Het voelt allemaal vrij stevig aan inclusief de hoge keycaps.
De hoge keycaps zien er goed uit alleen moet het wel je smaak zijn.
De LEDs onder de keycaps zijn helder genoeg op welke duistere plek dan ook de keys met gemak op te laten lichten.
Silverspeed voelt soms aan als Superspeed. De Silverspeed KAILH-switches zijn super gevoelig en bij het minst geringste is het al een toetsaanslag. Dit is voor mij enorm wennen omdat ik laptop keycaps gewend ben.
De losse USB-kabel is om het toetsenbord aan te sluiten en evt. ook om te voorzien van extra stroom.
Extra stroom is desgewenst nodig als je een telefoon wilt opladen via de extra USB-poort die zich aan de achterkant bevindt. Dit betekent dat je je telefoonkabel niet meer aan hoeft te sluiten op systeem en dus direct meer kabellengte overhebt van je toetsenbord naar je telefoon. De extra USB-poort is niet te gebruiken als ingang voor al je externe opslag.
Score = 7

NGenuity software:

Om met de deur in huis te vallen. Er zijn super veel mogelijkheden hoe je je RGB-LED’s wilt laten werken.
Er zijn 3 profielen toe te kennen aan het toetsenbord.
Je hebt o.a. de mogelijkheid om zelf kleuren creëren of voor aangemaakte kleuren selecteren en toekennen.
Onderstaand een aantal patroon opties:

Solid geeft je hele keyboard dezelfde kleur naar keuze waarbij je opties hebt dat wanneer je een toets drukt een effect te geven.
De keuze voor effecten zijn: Trigger, Explosion, HyperX Flame en None.

Breathing lijkt op Solid, maar verschilt doordat het keyboard van kleur wisselt.
Breathing ziet er rustgevend uit voor als je soms wegloopt van je keyboard. Het heeft een rustige flow met alle kleuren die de RGB-led ondersteund.

Wave is wat meestal als demo wordt gepresenteerd. Via de instellingen kan je de wave van links -> rechts, rechts -> links, boven -> onder en onder -> boven laten waven.

Trigger geeft alleen de toets welke je indrukt een kleur naar keuze.

Explosion voorziet de omgevende toetsen inclusief de toets die je indrukt van een kleurtje.

HyperX Flame lijkt voor mij een beetje op Explosion behalve dat het naar links explodeert.

Cycle is net als Breathing een volledige keyboard switch tussen de kleuren waarbij je nog opties hebt als Trigger, Explosion en HyperX Flame + bijbehorende kleur die je aan de ingedrukte toets wilt geven.

Sneltoetsen:

Op het toetsenbord zijn enkele sneltoetsen geplaatst en te activeren door middel van een FN-toets aan de rechterkant.
Er zijn sneltoetsen voor de
• 3 profielen
• Multimedia.
• Game-mode.
• RGB-LED licht intensiteit.
Ik vind vooral de toetsen voor de RGB LED licht intensiteit handig voor het tijdstip van de dag.
Wat ik vreemd vind is dat de Game-mode het Scroll-lock lampje heeft vervangen.

Ergonomie:

Ik ben absoluut geen fan van hoge keycaps. Het is totaal geen pretje om op te typen, vooral niet als er geen verhoging bij zit.
Ik snap sowieso niet waarom zo een mooi doordacht toetsenbord zulke hoge keycaps heeft.
Je handen staan vrij stijl achterover en lang typen op dit toetsenbord is in mijn ogen niet verantwoord zonder verhoging.
De toetsen zelfs hebben een prettige inkeping voor de vingers. Je voelt de toetsen zitten.
Helaas door de gevoelige Silverspeed switches moest ik in het begin enorm wennen dat ik niet per ongeluk een toets indrukte. Hierdoor typte ik krampachtig omdat ik bewust mijn polsen, handen en vingers in een positie wilde houden.
Tegenover mijn andere toetsenborden -> Logitech Craft, Logitech DiNovo Media keyboard en een cheap ass Dell/HP chiclet toetsenbord scoort de HyperX Alloy FPS RGB slecht.
Score = 5,5

Prijs:

De Kingston HyperX Alloy FPS RGB zoals hij voluit heet heeft een adviesprijs €109,-.
Ik vind het zijn prijs waard omdat het toetsenbord geheel stevig, duurzaam aanvoelt en de Ngenuity voor zover aardig wat opties heeft.

Conclusie:

Kingston heeft zeker een Better mechanisch toetsenbord op de markt gebracht.
Persoonlijk ben ik over het algemeen wel gecharmeerd van dit toetsenbord.
Toetsenbord heeft sterke, maar ook zwakke eigenschappen.
Sterk:
- Metaal.
- Minimalistisch strak design.
- Full-size.
- Rubberen voetjes houden het geheel op zijn plek.
- Ngenuity software met vele mogelijkheden.
- Sneltoetsen. (Vooral de RGB LED licht intensiteit)

Zwak:
- Hoge keycaps
- Zeer gevoelige Silverspeed KAILH-switches.
Score = 7

Note 1:
Foto's komen nog en review wordt evt. nog verfijnd/uitgebreid.

Heb jij ook een HyperX Alloy FPS RGB (US)?