Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows Review

Ample EnergyTestpanel 22 oktober 2018, 127 views Testpanel

Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows

Destiny 2 is ontzettend ontspannend en bij elke speelstijl voelt het spel aan alsof het precies op die manier is bedoelt. Je hebt ook constant de kans om je speelstijl om te gooien en dat is een prestatie. Je hoeft ook nooit moeilijk te doen met plannen of specifieke wapenkeuzes.

Pluspunten

• Zeer ontspannend
  • Veel vrijheid in wapenkeuzes
  • Speelstijl op elk moment om te gooien
  • Unieke manier van wapens en gear verkrijgen

Minpunten

• Flinterdun verhaal
  • Vijanden bijna lachwekkend
  • Absoluut geen RPG
  • Zeer weinig sociale interactie

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 3
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Algemene beoordeling
Destiny 2 zou een goed verhaal hebben, veel RPG-elementen bevatten, net als memorabele vijanden en een sterk sociaal component. Het was dus vrij teleurstellend dat Destiny 2 dat allemaal niet heeft. Het verhaal is flinterdun en de vijanden bijna lachwekkend. De RPG-elementen zo noemen is bijna een belediging voor RPG's en online is er niemand die de moeite neemt om tegen je te praten.

En tóch is Destiny 2 een goed spel. Het is namelijk ontzettend ontspannend en bij elke speelstijl voelt het spel aan alsof het precies op die manier is bedoelt. Je hebt ook constant de kans om je speelstijl compleet om te gooien en dat is een prestatie op zich. Je hoeft ook nooit moeilijk te doen met plannen, specifieke wapenkeuzes en het willen ontdekken van de spelwerelden. De moeilijkheidsgraad is niet te hoog, hitboxes rond hoofden zijn zeer groot en gear die je vindt is bijna altijd beter dan wat je op dat moment hebt. Destiny 2 is totaal anders dan wat ik had verwacht, maar op zijn eigen manier is het een ijzersterk spel.
Gameplay
Zoals ik zei kan je op elk moment je speelstijl omgooien. Dat komt omdat je rondloopt met 3 soorten wapens: een primary met normale ballistische kogels, een secondary met speciale energiekogels en een heavy waar je kunt kiezen uit een raketwerper, granaatwerper of zwaard. Binnen de primary en secondary wapens kan je nog kiezen uit allerlei soorten wapens. Van een pistool tot shotgun en van smg tot sniper en nog veel meer. Als je wilt kan je ook van alle soorten wapen er 1 bij je houden en dus afhankelijk van de vijanden of je stemming iets totaal anders pakken. Dit kan je ook al heel snel in het spel doen. Je hebt wel een vaste selectie in een tutorial, maar verder kan je vrijwel direct wisselen. Uiteindelijk heb je vast wel een favoriete selectie, maar toch weet Destiny 2 hierin niet te vervelen door hun zogeheten “random rolls”. Je hebt namelijk een grote kans dat je regelmatig wapens vindt die een heel stuk sterker zijn dan jouw favoriete wapen op dat moment is en dat doet je af en toe uit je comfortzone stappen. Zo schoot ik een tijd het liefste met een 'scout rifle' als primary, een semi-automatisch geweer voor de middellange afstand, maar na een tijdje had ik een paar volautomatische geweren voor korte afstanden als secondary die 2 keer zo veel schade toebrachten. Dat deed me toch overstappen en zo leer je steeds meer soorten wapens en dus speelstijlen kennen.

Toch is er ook een minpunt te vertellen over de wapens en dat is de manier van upgraden. Dat is namelijk voorbehouden aan endgame-content. Als je echt een favoriet wapen hebt kan het dus zo zijn dat je hem uiteindelijk echt moet vervangen omdat Destiny 2 te veel uitbreidingen (en daarmee te veel verschillen in benodigde sterktes) heeft om hem relevant te houden. Ik snap waarom dat is gedaan, omdat je anders de hele, lange, campaign gaat doorlopen met maar enkele wapens, maar het is jammer dat je pas helemaal op het einde van het spel pas een selectie mag/kan maken van je favoriete wapens.

De werelden van Destiny 2 zijn leuk gedaan. Je speelt namelijk in een shared en persistant universe met andere spelers. De missies doe je doorgaans wel alleen, maar het reizen tussen de missies door doe je in een gedeelde wereld waarin van alles gebeurt. Zo zijn er regelmatig 'events' op alle werelden en in verschillende moeilijkheidsgraden die je samen met andere spelers dient aan te pakken. Zo houdt Destiny 2 je lekker bezig en loont het ook de moeite om ergens langer te blijven of juist opnieuw heen te gaan. Een minpunt zou kunnen zijn dat er niks te ontdekken is in de levels. Op zich draagt dat bij aan de ontspannen speelstijl zodat je altijd gewoon door kunt lopen zonder ergens op te letten, maar het betekent wel dat de levels kleiner zijn dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Als je met een missie klaar bent is het zelfs niet eens meer mogelijk om nog even rond te lopen, want 10 seconden na het einde word je weer naar de shared universe getransporteerd.

Waar Destiny 2 niet sterk in is, is het verhaal en de zogenaamde RPG-elementen. Zo krijg je aan het begin van het spel de keuze tussen een paar klasses, maar wat het verschil is zou ik na een paar weken spelen nog niet weten. Ook krijg je er totaal geen achtergrondverhaal bij en mis je daarom ook binding met 'jouw soort'. Later mag je ook kiezen tussen subclasses, maar daarvan is al helemaal niet duidelijk wat het nut moet zijn. De missies die je er voor moet voltooien zijn wel oké, maar waarom je zou wisselen en de voor- en nadelen daarvan hebben totaal geen impact. Sterker nog, met elk niveau dat je stijgt krijg je een punt voor in een soort zeer uitgeklede skilltree. En die kan je straffeloos compleet negeren. Je zult er vast sterker mee kunnen worden, maar je bent al sterk genoeg door gewoon de standaard opties te gebruiken. En als je een soort Mass Effect verwacht met verschillende keuzes of een zekere mate van roleplaying, dan kom je van een koude kermis thuis.

Over de verhaallijnen kan ik kort zijn: het geeft je een klein beetje een doel en reden om de missies te spelen en de cutscenes zien er erg mooi uit, maar ook de rode draad is weinig creatief te noemen. De sfeer is oké, maar waar is de diepgang, scherpe dialoog, het algehele gevoel dat je je in een ander/toekomstig universum bevindt? Maar goed, hier hoor je Destiny 2 niet voor te spelen. Je hoort lekker te knallen en allerlei speelstijlen te proberen en dit is in Destiny 2 echt goed geregeld. Wel is het verhaal af en toe onnodig 'complex' gemaakt. Daarmee wil ik zeggen dat wat het doet, ook niet zo goed is. Zo zou je de laatste persoon met de speciale krachten moeten zijn, maar iemand is de schrijvers vergeten te vertellen dat je in een shared universe rondloopt met tientallen anderen met die krachten. Ook ben je zo'n stille protagonist, wat voor het gevoel zou moeten zorgen dat jij echt de hoofdpersoon bent en dat die dus geen dingen zegt die jij niet zou zeggen. Maar je hebt constant een kleine robot bij je die het woord voor je voert. Zo kom je eerder over als een stomme sukkel die maar gewoon doet wat de rest van hem wil.

Verder is Destiny 2 erg vergeeflijk. Je komt niet zomaar zonder ammo te zitten, hebt altijd de kans om de afstand tussen jou en de vijanden snel te vergroten of verkleinen en zelfs als een vijand ineens voor je staat sla je hem met een druk op een knop weg. Voor sommige mensen zal de moeilijkheidsgraad te laag zijn, maar ik vond het zelf wel prettig om zonder al te veel op te moeten letten lekker te kunnen spelen.
Prestaties
Behandelt in “Beeld” en “Kwaliteit en stabiliteit”. Maar méér dan prima ;-)
Beeld
Destiny 2 ziet er erg goed uit. De werelden zijn uitnodigend, de cutscenes erg mooi gemaakt en de gezichten mogen er ook wezen. En vooral: dit is ook zo op een midrange-kaart van een paar jaar geleden. Mij interesseert het niet zo of een spel een 1080Ti op z'n gat kan krijgen, maar vooral hoe het er uit ziet op normale systemen. Op mijn laptop kan ik het spel niet op Ultra draaien, maar Medium is geen enkel probleem en zelfs dan ziet het er dus nog erg goed uit. Een nadeel van al dat moois in combinatie met de grootte van Destiny 2 is wel dat je 80GB aan data moet installeren. Dat kostte me een paar uur downloaden, maar anno 2018 zou de opslag zelf geen probleem meer moeten zijn.
Replaywaarde
De replaywaarde van Destiny 2 valt een beetje tegen. Als je een verhaallijn bijzonder leuk vond of een boss nog eens op een totaal andere manier wilt aanpakken kan het natuurlijk leuk zijn om een keer opnieuw te beginnen. Maar het leveldesign en de verhaallijnen zijn eigenlijk niet speciaal genoeg dat ik verwacht dat er veel mensen die meerdere keren willen doorlopen.
Maar dit is helemaal niet erg! Zoals ik al heb gezegd is er veel focus op PvP. Ook zijn er dusdanig veel werelden en events daarbinnen om je voldoende te motiveren lekker af te wisselen en het boeiend te houden. Als je speelt vanwege de verhalen en de single player-ervaring, dan ben je na 1 of 2 playthroughs waarschijnlijk wel klaar met Destiny 2. Speel je echter voor endgame-content, PvP en/of samen spelen in de shared universe, dan kan je je heel lang blijven vermaken. Ook is er op dit moment iets wat ze een festival noemen, waarbij er een paar tijdelijke missies zijn te spelen. Ook dat kan een reden zijn om regelmatig weer een kijkje te nemen.
Geluid
Tja, wat kan ik hier over zeggen? De 'bad ass' vijanden hebben 'natuurlijk' veel bas in hun stem en de muziek wordt dramatisch als de cutscene dat vereist. Verder is de main theme niet zo speciaal. Ik vind het jammer om de muziek te beledigen, maar het is geen World of Warcraft of Deus Ex waar je memorabele muziek hebt of zelfs de game puur voor de muziek kunt spelen. Het is allemaal niet slecht, maar het is ook zeker niet geweldig.
Op het gebied van geluid is het wel leuk om te luisteren naar het vuren van de wapens. Ze klinken allemaal prima en elke stijl wapens heeft zijn eigen stijl geluid. En als je een wapen hebt met een speciaal effect heeft die ook een speciaal geluidseffect en dat soort details vind ik wel erg leuk.
Kwaliteit en stabiliteit
Persoonlijk vond ik de kwaliteit super. Ik draai niet bepaald een standaard installatie van Windows en daar kunnen veel games maar slecht tegen; een beetje alt+tabben doet een game vaak al crashen. Maar Destiny 2 is verbazingwekkend stabiel en dat vind ik een groot pluspunt. De framerate is ook zeer consistent en de enige noemenswaardige veranderingen die ik daarin heb gemerkt is wanneer ik juist extra FPS krijg (in donkere omgevingen bijvoorbeeld). De stabiliteit is een groot pluspunt en ik was regelmatig echt onder de indruk van hoe het spel is gebouwd.
Ik heb wel 1 keer iets vreemds meegemaakt en dat was dat Destiny 2 niet via de Nvidia GPU liep, maar via die van Intel. Dat heb ik nog nooit meegemaakt en zorgde voor extreme tearing en, uiteraard, zeer lage FPS. Maar goed, je leest dit op Tweakers en zo'n probleem verhelpen we natuurlijk binnen een minuut. Ik maak er dus geen probleem van, maar omdat ik dit nog niet eerder heb gehad wilde ik het even vermelden.

Wtf Bungie r nub 4 sh1pping br04k3n g4m3 (internetkoekje voor wie de referentie snapt)
Besturing
Het is een relatief simpele shooter; hoe denk je dat de besturing is? WASD, point-and-click, paar extra knoppen voor granaten en je speciale kracht en dat is het eigenlijk wel. Afhankelijk van je voorkeur wissel je van wapens met je scrollwheel of ook weer een knop op je ramplank. En als dit niet bevalt wijzig je de besturing, want pc. En als je liever op de bank ligt pak je een controller.
Aan de ene kant krijg je voor €55 een uitgebreid spel waar je echt niet zomaar doorheen bent. Maar aan de andere kant is het wel €55 voor een spelletje, is er nog een Annual Pass van €30 en kan je microtransacties vinden. De prijs is dus zeker niet laag, maar in principe kan je voor €55 klaar zijn en daar krijg je simpelweg erg veel content voor. Ik moet bekennen dat ik voor €55 het spel niet zelf gekocht zou hebben, maar als je iemand bent die eenzelfde bedrag zou neertellen voor een CoD of Battlefield, dan is dit een no-brainer, want Destiny 2 is veel groter. Maar zelf geef ik misschien €20 aan 'normale' games uit per jaar en dan is €55 vrij steil. Als de Annual Pass er niet zou zijn en ik geen microtransacties had gezien, dan had ik dit punt niet erg gevonden, maar nu heb ik het gevoel dat Destiny 2 duur is. En dat voelt raar, want zoals gezegd ben je echt niet zomaar door het spel heen.

Heb jij ook een Destiny 2 - Forsaken (Legendary Collection), Windows?