HyperX Alloy FPS RGB (US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Silver Speed switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy FPS RGB (US) Review

ZipznTestpanel 24 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 77 views Testpanel

HyperX Alloy FPS RGB (US)

Een prima toetsenbord voor gamers, voelt stevig aan en bouwkwaliteit is top. De RGB-verlichting is prachtig uitgevoerd, zeer helder, en uitgebreid te customizen via de NGenuity software. Echter is juist deze software het pijnpunt, vaak traag, vraagt veel system-resources en de uitleg over de functies is soms verwarrend.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, stevig gebouwd
  • Materiaalkeuze (stalen frame)
  • RGB-verlichting geeft mooi effect en is heel helder
  • Zonder de kermisverlichting óók mooi, strakke afwerking
  • NGenuity software biedt veel opties voor customization
  • Hele lichte toetsaanslag, geweldig voor gaming
  • Detachable kabel

Minpunten

• Geen polssteun bijgeleverd (apart te bestellen)
  • NGenuity software werkt niet optimaal (traag, onnodig zwaar)
  • Toetsen liggen hoog boven het frame, had van mij iets lager gemogen
  • Door de lichte toetsaanslag minder geschikt voor productief gebruik
  • Extra USB-poort alleen te gebruiken voor opladen (geen USB-passthrough)

Voordat ik begin aan de review van de HyperX Alloy FPS RGB wil ik allereerst even mijn dank betuigen aan het gehele team van Tweakers, voor het organiseren van het Oktober Testfest. Ik heb een fantastische dag gehad, het was zowel interessant als vermakelijk, en ook verdienen jullie flinke kudos voor de gastvrijheid waarmee jullie ons op het Tweakers HQ hebben ontvangen, was echt top! Dat ik daarnaast ben uitgekozen om de HyperX Alloy FPS RGB te testen maakt dit natuurlijk alleen maar mooier, dus mijn dank is groot.

De foto's komen nog! Voor een aantal goeie shots wil ik even wachten tot ik een goede camera tot mijn beschikking heb, dus deze zal ik later nog toevoegen!

Laat ik beginnen met een disclaimer, aangezien een los toetsenbord eigenlijk niet zo handig is bij mijn game set-up. Sinds ik vorig jaar namelijk een gamelaptop heb aangeschaft, gebruik ik vooral deze om pc-games te spelen. Een los mechanisch toetsenbord is in dit geval dus niet zo handig door het ingebouwde toetsenbord van mijn laptop. Ik heb nog wel een desktop pc staan, maar deze is sterk verouderd en dus niet echt geschikt meer om de games van tegenwoordig op te draaien. Dit is onder andere de reden dat ik niet eerder een mechanisch toetsenbord heb aangeschaft, naast het feit dat ik sowieso weinig competitieve multiplayer games speel waardoor een mechanisch toetsenbord voor mij persoonlijk dus weinig toegevoegde waarde heeft. Ik kan mijn ervaringen met de HyperX Alloy FPS RGB dus helaas ook niet vergelijken met andere soortgelijke toetsenborden, aangezien ik vooral gewend ben aan de platte toetsjes van het toetsenbord in mijn laptop. Afijn, de afgelopen 2 weken heb ik het toetsenbord toch vooral gebruikt in combinatie met mijn laptop, en heb hem daarnaast ook aangesloten op de Steam Link, die ik af en toe gebruik als ik zin heb in een couchgaming sessie.

Algemeen

Ik moet het HyperX nageven, ze hebben met de Alloy FPS RGB op esthetisch gebied echt een slag geslagen. Het valt meteen op dat het toetsenbord vrij zwaar is, wat komt door de prachtig afgewerkte donkergrijze stalen behuizing. Door de metalen behuizing voelt het toetsenbord ook zeer stevig en robuust aan en wekt het een ‘high-end’ indruk. Daarnaast oogt het toetsenbord professioneel (mits onverlicht), door de grijs-witte kleurencombinatie. Maar de echte schoonheid van het toetsenbord toont zich pas op het moment dat deze wordt aangesloten. De RGB-verlichting is ronduit prachtig en is middels de NGenuity software heel uitgebreid aan te passen naar je eigen specifieke wensen. Letterlijk elke toets is afzonderlijk in te stellen, wat voor de artistieke geesten onder ons natuurlijk goed nieuws is.

De Kailh Silver Speed keyswitches zijn naar verluid één van de meest lichte switches, waarvoor slechts een kracht van 40 gram nodig is om een key te activeren. Dit is ideaal voor de professionele gamer, aangezien hierdoor de reactietijd geminimaliseerd wordt.

Het toetsenbord heeft geen aparte media-toetsen, maar deze kunnen wel standaard geactiveerd worden door de Fn-key samen met enkele F-keys in te drukken. Verder zit er een Gamemode-functie op het toetsenbord, is de kabel van het toetsenbord detachable, en biedt het een extra USB-poort aan de achterkant van het toetsenbord waarmee een portable device opgeladen kan worden. Kortom: Er zijn meer dan genoeg features aanwezig, al kun je je wel afvragen hoe nuttig sommige van deze features zijn.

Ergonomie

Maar eerst: De ergonomie van de HyperX Alloy FPS RGB. Ik moest aanvankelijk heel erg wennen aan de hoge toetsen en lichte switches, zo kwam het bijvoorbeeld meer dan eens voor ik een vinger slechts op een toets liet ‘rusten’ voor mijn gevoel, terwijl het als keypress werd geregistreerd. Dit soort dingen wennen gelukkig snel, en komen nu ook nauwelijks meer voor.

Doordat de toetsen vrij hoog boven de behuizing van het toetsenbord zitten, moet ik mijn handen veel ‘boller’ houden dan bij het ingebouwde toetsenbord van mijn laptop, waardoor ik na een tijdje wel last krijg van mijn handen aangezien ik deze in een veel ‘actievere’ houding moet houden om goed te kunnen bedienen. Dit is een enorm verschil met de platte toetsen van mijn laptop, die ik nagenoeg met vlakke hand kan bedienen. Dit is op te lossen door een polssteun te gebruiken, welke helaas niet samen met het toetsenbord wordt geleverd, maar apart besteld kan worden op de website van HyperX voor €20. Dit is uiteraard jammer, maar deze keuze van HyperX is begrijpelijk. Niet voor niets wordt zo’n polssteun juist wel geleverd bij de toetsenborden in het hogere segment van de Alloy-lijn, de Alloy Elite-lijn, wat de kans vergroot dat de potentiële koper voor een kleine meerprijs meteen een Alloy Elite RGB koopt in plaats van een Alloy FPS RGB + aparte polssteun.

Functionaliteit

De HyperX Alloy FPS RGB is een ontzettend veelzijdig toetsenbord. Met de NGenuity software is praktisch alles aan het toetsenbord naar wens in te stellen, door profielen aan te maken die je vervolgens kunt linken aan games en applicaties. Daarnaast kun je 3 profielen koppelen aan het toetsenbord zelf, waardoor deze ook zonder de NGenuity software ingesteld kunnen worden door de Fn-key samen met F1, F2 of F3 in te drukken. Binnen de profielen kun je onder andere het kleurenschema instellen, waarbij je de kleur per toets of per zone kan instellen. Ook zijn er verschillende effecten die je in kunt stellen, zoals het bekende ‘breathing’-effect, of een ‘explosion’-effect waarbij het indrukken van een toets ervoor zorgt dat de toetsen eromheen ook kort oplichten. Je bent kortom bijna volledig vrij in het customizen van de kleuren.

Naast het kleurenschema kunnen er per profiel ook macro’s worden ingesteld, waardoor je de functie van elke afzonderlijke toets kunt wijzigen of zelfs helemaal uitschakelen. Dit biedt dan ook een oplossing voor de liefhebbers van fysieke media-toetsen, aangezien je deze simpelweg zelf in kunt stellen op elke gewenste toets.
Tenslotte kun je de functie van de eerdergenoemde Gamemode per profiel instellen. Met de Gamemode, die je in kunt schakelen met Fn+F12, kun je toetsen(combinaties) uitschakelen, zodat je ze niet per ongeluk indrukt tijdens gameplay. Dit zal voor sommigen ongetwijfeld een handige feature zijn, maar zelf heb ik er nauwelijks gebruik van gemaakt.

Dit geldt overigens ook voor de extra USB-poort aan de achterzijde van het toetsenbord, welke alleen gebruikt kan worden voor het opladen van een apparaat via usb. Dit kan voor sommigen wellicht handig zijn, maar doordat ik genoeg stopcontacten en vrije usb-poorten in de buurt heb, heeft deze feature voor mij geen toegevoegde waarde.

Nu heb ik het toetsenbord ook op de Steam Link aangesloten, en dat werkte verder prima. Je kunt uiteraard niet je profielen via de software aanpassen via de Steam Link, dus moet je er wel voor zorgen dat je profielen reeds ingesteld zijn op het toetsenbord, maar verder werkt het zonder enkele problemen.

Preciezie

Nu ik steeds meer gewend raak aan de HyperX Alloy FPS RGB, moet ik zeggen dat dat het toetsenbord tijdens het gamen ideaal is. De reactietijd is inderdaad veel sneller dan bij mijn oude toetsenbord, en ik was opeens een stuk minder de ‘n00b’ tijdens een paar potjes Fortnite (granted, ik ben gewoon echt niet heel goed in FPS-games dus ik eindig nooit echt hoog).

De superlichte switches werken dus geweldig tijdens het gamen, maar in elke andere situatie heb ik dit juist als vrij hinderlijk ervaren. Het schrijven van teksten (emails, essays etc.) vond ik vrij lastig, doordat het vaak voorkwam dat ik perongeluk een toets ‘schampte’ met mijn hand tijdens het typen, wat al genoeg was om de toets te activeren en een dus veel typos opleverde. Voor iemand die opzoek is naar een toetsenbord die ook voor productief werk kan worden gebruikt, zou ik dit toetsenbord dus ook absoluut niet aanraden.

Vormgeving en bouwkwaliteit

Zoals ik al aangaf, ziet het toetsenbord er prachtig uit. De strakke lijnen maken dat het toetsenbord er professioneel uitziet, waarin de materiaalkeuze ook zeer belangrijk is, aangezien de metalen behuizing hieraan bijdraagt. Persoonlijk vind het jammer dat de toetsen zo hoog boven de behuizing zitten, ik had het mooier gevonden als deze iets lager waren geweest, maar dit is slechts een persoonlijke voorkeur. Over de bouwkwaliteit hoef ik niet heel diep in te gaan, deze is namelijk gewoon prima. Weer draagt de materiaalkeuze van HyperX hier in grote mate aan bij, want juist door het gebruik van staal voelt het toetsenbord stevig en robuust aan.

Drivers en ondersteuning

Ik heb al laten blijken dat de NGenuity software voor het toetsenbord van groot belang is, aangezien je via deze software praktisch alles kunt aanpassen aan het toetsenbord. Het grote probleem met de software is echter dat deze een enorme memory- en cpu-imprint op je pc achterlaat als het in de achtergrond actief blijft. Nu kun je wel simpelweg je profielen instellen, deze opslaan op het toetsenbord zelf, en vervolgens de software uitschakelen, maar het blijft natuurlijk jammer dat het op deze manier moet. Daarnaast biedt de software de mogelijkheid om de firmware van het toetsenbord te updaten, en kun je de software dit automatisch laten doen (wat helaas wel vereist dat de software in de achtergrond actief blijft, met de cpu- en memory-imprint als gevolg). Ook kun je instellen of de software moet opstarten bij het booten van je pc, maar dit heeft helaas tot gevolg dat je elke keer bij het opstarten een pop-up krijgt met de melding dat er geen nieuwe update voor de software is gevonden. Vrij vervelend dus.

Combineer dit met dat de software soms gewoon ronduit unresponsive is, en vaak gewoon ontzettend traag reageert, en ik kom tot de conclusie dat HyperX hier nog echt wel aan mag werken. Gelukkig is software up te daten, en ik hoop dan ook zeker dat ze dit gaan doen!

Ten tijde van het schrijven ligt de prijs van de HyperX Alloy FPS RGB op zo’n € 110. Zelf zou ik deze prijs niet zo snel betalen voor een toetsenbord, maar ik ben dan ook geen professionele gamer die hier veel geld aan uit zou geven. Een ander zou dit wellicht wel doen, en gezien de concurrerende borden lijkt de prijs van dit toetsenbord op een goed punt te zitten. Je krijgt er namelijk een meer dan prima toetsenbord voor terug, waarop je enorm veel kunt aanpassen.

Ik zou dit toetsenbord zeker aanraden voor de gamers onder ons. De Kailh Silver Speed switches zorgen ervoor dat de reactietijd van het toetsenbord ontzettend laag is, wat voor gamers belangrijk is. Voor productief werk is dit echter hinderlijk, dus ik zou het niet aanraden om te gebruiken voor het typen van documenten bijvoorbeeld. Daarnaast is dit echt een heel mooi toetsenbord en zijn de opties om de kleuren en toetsen aan te passen praktisch oneindig. Het grote minpunt van het toetsenbord is de NGenuity software, maar dit is door HyperX uiteraard nog met updates te verhelpen. Mochten ze dit op enig ogenblik nog doen, dan zal ik deze review daar uiteraard op aanpassen.

Heb jij ook een HyperX Alloy FPS RGB (US)?