Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Specificaties 6,39" • 3120x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart Review

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Een top of the line toestel met een top of the line prijs maar volgestopt met features. De camera blijft een paradepaartje van Huawei wat begrijpelijk is maar dat is maar het begin: Face Unlock, prachtig scherm met geintegreerde fingerprintreader en je telefoon op kunnen laden in een half uurtje.

Pluspunten

• Camera heeft veel verschillende opties en maakt prachtige foto's
  • Groot, OLED Scherm
  • Supercharging!!

Minpunten

• Software is af en toe te enthousiast met het verbeteren van je foto's
  • EMUI interface minder opgeruimd

Intro

De Huawei Mate 20 Pro is het nieuwe vlaggenschip van Huawei, uitgerust met maar liefst 4 camera's (3 achterop, 1 voorop). Niet alleen de camera is van topkwaliteit, eigenlijk zijn alle specs van dit toestel om op te vreten. Een 7nm Kirin 980 SOC, 6.4" (nou ja, bijna dan) OLED scherm, face unlock technologie, vingerafdruklezer achter het scherm en heel veel meer!

Ik was dan ook super enthousiast toen ik hoorde ik dat met Tweakers mee ging naar de launch van de Mate 20 lijn in London. Na afloop van het pers event heb ik de telefoon mee gekregen en ben er mee aan de slag gegaan om deze te reviewen. Mocht je iets missen in de review, of een vraag/opmerking hebben: laat een comment achter en ik kom er op terug!

Disclaimer: Ik ben door Tweakers en Huawei gevraagd om een review te schrijven over deze telefoon nadat ik deze gekregen heb. Ik ben op geen enkele manier gevraagd om de review positiever te laten overkomen dan ik normaal zou doen. Het enige wat gevraagd is, is om een aantal belangrijke punten aan te stippen van de telefoon, waaronder Scherm, Accuduur, Beeldkwaliteit van de camera en de Security functies.

Voor een overzicht van de trip met tweakers, zie onderstaand filmpje:

Inhoudsopgave

Design

De telefoon is redelijk understated met een volledige lege voorkant, afgezien van het scherm en de notch, en de cameramodule achterop. De camera module is het "signature" element van de Mate 20 reeks, hiermee werd ook veel geadverteerd en dit werkt voor mij - het valt op als een Mate 20. De afgeronde hoeken en zijkanten geven de telefoon een slanke, elegante uitstraling.

De glazen achterkant geeft een premium uitstraling die er schoon prachtig uit ziet. Hij zit echter snel vol met vingerafdrukken en vegen. In je hand heb je makkelijk een goede, stevige grip. Het volledige glazen design geeft een fijne en goede grip in de hand, maar je moet wel oppassen waar je hem neerlegt want van een stoffen bank glijd hij zo af. De enige knoppen op de telefoon zijn de volume rocker op de zijkant met de rood gekleurde power button daar net onder. Deze zijn zowel links als rechtshandig goed bereikbaar en hebben een fijne en solide "klik".

Achterop zit net boven de cameramodule wat tekst en onderaan de vermoedelijk verplichte tekst met CE markering, en meer model en merk informatie. Ik had het een stuk eleganter gevonden als alle tekst achterop de telefoon vervangen was door enkel de HUAWEI tekst achterop, het voelt nu enigszins slordig. Tevens steekt achterop de cameramodule ongeveer een millimeter uit, wat mij enigszins stoort. Ik had het een stuk mooier gevonden als de cameramodule zich op hetzelfde niveau als de rest van de achterkant zou bevinden. Dit is een nadeel wat af te vangen is met een hoesje, welke ik eigenlijk altijd gebruik waardoor het hoogteverschil opgelost is.

Het minimalistische design wordt aan de onderkant nog eens een keer versterkt omdat er geen losse speaker te vinden is maar deze geïntegreerd is in de USB-C poort aan de onderkant. Dit betekent dat je aan de randen van te telefoon twee buttons hebt en een USB-C aansluiting and that's it.

Notch
Tegenwoordig kan je niet over een premium smartphone praten zonder ook de notch te benoemen. De Mate 20 Pro heeft een duidelijk aanwezige notch. Waar in de Mate 20 alleen een front camera te vinden is in een kleine druppelvormige notch, bevind zich in de notch op de Mate 20 Pro zich ook een speaker en een infrarood systeem dat het faceunlock mogelijk maakt, daarover later meer.

Wat belangrijk te vermelden is is dat de notch te verbergen is met de software op een slimme manier. Wanneer de notch verborgen is zal de status balk altijd een zwarte achtergrond hebben. Aangezien de Mate 20 Pro een OLED scherm heeft, is zwart ook echt zwart. Dit betekent dat de Notch nauwelijks te herkennen is, en vooral alleen ruimte wegneemt in de notification balk. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Pixel 3 XL waarbij bij het verbergen van de notch in software de volledige statusbalk naar beneden geduwd wordt en je dus een kleiner schermoppervlak over houdt.

Scherm

Dit brengt ons naar de meest in het oog springende feature van de Mate 20 Pro, het scherm. Dit is een 6,4" OLED scherm met een resolutie van 3120 bij 1440 pixels. Het is werkelijk een prachtig scherm met goede helderheid en dankzij het OLED prachtige zwart waarden, die er zoals gezegd voor zorgen dat de Notch vrijwel volledig "verborgen" kan worden.

Het scherm is in alle omstandigheden goed af te lezen en stelt zichzelf met de auto brightness ook goed in waardoor ik zelf eigenlijk nooit handmatig de brightness aan het bijstellen ben. Het scherm is aan de zijkanten van de telefoon gebogen waardoor deze enigszins "weg" lijkt te vallen van de voorkant van het scherm en zodoende een seamless geheel creëert over de voorkant van het toestel. Dit werkt erg praktisch met swipen vanaf de zijkant naar binnen maar zorgt af en toe voor een soort regenboog effect aan de zijkanten, maar dit is een heel klein puntje.

Camera

De camera is toch wel het paradepaartje van deze telefoon, en van de meeste recente Huawei flagships. Zoals te verwachten gaat deze telefoon nog een stapje verder dan de laatste Huawei, de P20 pro, en voegt nog een nuttige lens toe. Het setje lenzen bestaat nu uit een ultra wide angle (16mm full frame equivalent), een wide angle (27mm full frame equivalent) en een telefoto (80mm full frame equivalent). De ultra wide angle is nieuw ten opzichte van de P20 pro en voegt dan ook het meeste toe op deze telefoon.

De ultra wide angle geeft je mogelijkheden die een smartphone je normaal niet geeft, een heel ander perspectief. In de stad levert dit hele leuke plaatjes op waarbij je creatievere foto's kan maken. In praktisch oogpunt betekent dit ook dat je minder ruimte nodig hebt om evenveel op beeld te kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld in restaurants waarbij het toch leuk is om even de hele tafel op de foto te zetten.

De overige twee lenzen geven je de mogelijkheid voor een standaard perspectief dat normaal is voor een mobiele telefoon. Deze sensor heeft een resolutie van 40 megapixels, al worden deze standaard gedownsampled naar 10 megapixels om met software slimme dingen te kunnen doen, en je foto's te kunnen verbeteren.

Het automatisch verbeteren van de foto's is waar Huawei het meest trots op is. Voor deze functionaliteit zitten in de nieuwe Kirin 980 SOC twee speciale Neural Processing Units die razendsnelle berekeningen kunnen doen om je foto's mooier en beter te kunnen maken, in theorie. Het begint met de Master AI die automatische je beeld analyseert en hier de beste mode bij kiest. Dit betekent dat blauwe luchten en groene planten groener en blauwer worden gemaakt. Dit zorgt soms voor onnatuurlijke foto's, maar kan ook indrukwekkende plaatjes opleveren. Als je gaat voor een goeie instagram foto is het zeker de moeite waard, voor een accurate representatie van de werkelijkheid is het meer hit or miss.

Night mode
Een bijzondere modus om even apart te vermelden is de Night Modus. Deze modus kan gebruikt worden om met weinig licht toch erg mooie foto's te kunnen maken en is ook de modus die mij het meest verraste. Het ruisniveau is meer dan acceptabel met behoud van een redelijk niveau aan details. Hij doet dit door een aantal opnames achter elkaar te maken en daar met software een betere foto van te maken.

Bewegende beelden
De camera geeft je ook veel verschillende mogelijkheden als het op filmen aan komt, met de verschillende lenzen die je veel verschillende perspectieven kunnen geven. Zeker de groothoeklens is leuk om op een telefoon te hebben, aangezien dit een perspectief is die je niet vaak ziet een smartphone. Er moet wel gezegd worden dat de software hier wel wat aan toe kan voegen, met voornamelijk de slowmo modes. De meest bijzondere is de superslowmo die je de mogelijkheid geeft de actie 32 keer te vertragen, wat wel gelimiteerd is tot een totaal opname van 3 seconden waarbij hij het stukje wat vertraagd wordt zelf uitkiest. De modes die ik zelf leuker vind zijn de modi waarbij je de actie 4 of 8 keer kan vertragen, waarbij je zelf alle vrijheid hebt om het vertraagde stuk te kiezen.

Android en EMUI

Op de Huawei telefoons draait EMUI, "Emotion UI", wat een skin over Android is. Huawei gebruikt deze skin al enige tijd en heeft geen goede reputatie. Na er zelf mijn oordeel over te kunnen vellen ben ik er een stuk minder negatief over dan ik gedacht had. Ik had liever stock Android gehad, of iets wat daar in de buurt zit, maar in EMUI zitten genoeg nuttige features om de nadelen ervan een heel stuk goed te maken.

Een nadeel is de integratie van de gestures. Er zijn een aantal mooie animaties in EMUI gebouwd om de gestures heen. Dit werkt prachtig als je met de standaard launcher werkt, maar een andere launcher (zoals bijvoorbeeld Nova) werkt hierdoor een stuk minder fijn. De animatie is vreemd en houterig en er lijkt geen manier te zijn om deze animatie uit te zetten.

Battery management
De 4200mAh (!) batterij die in de telefoon zit kan veel hebben aan power hungry apps, maar toch wil Huawei die apps een limiet op leggen, en ze niet hun gang laten gaan. Standaard worden alle apps door "Huawei" gebattery managed, dat wil zeggen dat ze niet oneindig in de achtergrond kunnen blijven draaien en zichzelf opnieuw kunnen opstarten. Je kan vrij makkelijk een uitzondering maken voor een app zodat deze blijft draaien zoals hij in stock android ook zou doen. In de praktijk komt het er voor mij op neer dat ik voor zo'n 4 apps een uitzondering moet maken (VPN, synchronisatie en apps voor het managen van notificaties naar mijn Amazfit Bip). Hoeveel effect dit micromanagen van power hungry app's van Huawei heeft weet ik niet, maar veel last heb ik er niet van.

App twin
De Huawei Mate 20 Pro is een dual sim telefoon, en een van de problemen waar je dan snel tegen aan loopt (als je daadwerkelijk twee sims gebruikt) dat WhatsApp standaard maar aan een SIM gekoppeld kan worden. Met app twin kan je hier om heen werken door een tweede losse instantie van WhatsApp te kunnen draaien die je aan je tweede nummer koppelt. Ook zou je een tweede Facebook account kunnen managen vanuit een App Twin van Facebook maar daar houdt het bij mij op met de gesupporte "App Twin" apps.

Security features
EMUI voegt een aantal security features aan Android toe, die niet zouden misstaan aan standaard Android. App Lock is een functie om losse apps extra te kunnen beveiligen. Hierdoor moet je om die apps te unlocken nogmaals Face Unlock uitvoeren, een vingerafdruk scannen of een pin code ingeven. Een fijne toevoeging om apps die geen mogelijkheid tot een pin hebben toch af te kunnen schermen. PrivateSpace registreert een specifieke vingerafdruk apart, zodat wanneer je die scant je in een andere omgeving komt. Dit zou je kunnen gebruiken om snel mensen je telefoon te kunnen laten zien zonder bij je privé gegevens te kunnen. Hoewel de use case van deze functie gelimiteerd is, is hij goed geïmplementeerd en makkelijk in te stellen.

Accu en Supercharge

Met de grote accu, het OLED scherm en een SOC gebakken op een 7nm architectuur is het te verwachten dat deze telefoon een goede accuduur heeft, en in de praktijk kan de Mate dat goed waarmaken. Met, voor mij, normaal gebruik kan ik het twee dagen volhouden op een charge wat een welkome toevoeging is in een telefoon. Op de dagen dat ik de telefoon intensief heb gebruikt haal ik de twee dagen niet maar er is aan het eind van de dag altijd meer dan 30% batterij overgebleven.

Een nog mooiere feature dan de grote batterijduur vind ik de SuperCharger die meegeleverd is. Deze kan de telefoon met 40 Watt opladen wat betekent dat in een half uur ongeveer 70% van de batterij geladen kan worden. Dit betekent geen nachten meer aan de charger om de dag mee door te kunnen maar even aan de lader tijdens het ontbijt en ik kan er de dag makkelijk mee door. Een kleine gimmick, maar wel leuke gimmick, is dat er het batterij percentage tijdens het superchargen tot twee getallen achter de komma wordt weergegeven die je werkelijk omhoog ziet schieten.

Fingerprint

Wat deze telefoon ook onderscheid is dat de vingerafdruk lezer onder het scherm zit. Dit zorgt ervoor dat je een vingerafdruklezer op de voorkant van de telefoon kan hebben zonder scherm realestate te verliezen. De plek waar je vinger gelezen kan worden is gelimiteerd tot een klein gebied op ongeveer een derde vanaf de onderkant van het scherm, je kan dus niet je vinger random op het scherm plaatsen om je telefoon te unlocken.

Hoewel je nu niet kan "voelen" waar je vinger gelezen wordt is het erg makkelijk dit op de tast te vinden als je de telefoon vast hebt. Bij mijn vorige telefoon zat de vingerafdruklezer op de achterkant van het toestel en dat beviel me prima, makkelijk te vinden en op een natuurlijke plek waar je wijsvinger normaal al zit. Voor de Mate 20 Pro is dit even makkelijk als je het toestel vast hebt, met als bijkomend voordeel dat je nu ook makkelijk de telefoon kan unlocken als deze op het bureau ligt (in een hoek waarin de face unlock niet helemaal lekker werkt).

Je moet wat meer druk uitvoeren op het scherm dan een normale aanraking van het scherm zou zijn maar dit is totaal geen onnatuurlijk gevoel. De vingerafdruklezer is iets langzamer dan een reguliere scanner maar verre van onwerkbaar.

3D Face Unlock

Ik gebruik de vingerafdruklezer bijna nooit, aangezien de Mate 20 Pro ook 3D Face Unlock heeft. Dit is Huawei's implementatie van het FaceID systeem bekend van de Iphone's. Het werkt ruwweg op dezelfde manier en zou ook even veilig moeten zijn. In de notch zit naast de front camera een ir projector die een grid van stipjes op je gezicht projector en een ir camera die dit uit kan lezen. Deze samen kunnen op een snelle, en veilige manier je gezicht aflezen om te controleren of jij het bent. Een voordeel van het gebruik van IR in tegenstelling tot de camera is dat dit in alle omstandigheden werkt, van een donkere slaapkamer tot in de zon op het strand.

Het meest indrukwekkende aan deze face unlock feature is de snelheid waarmee hij opereert. Als ik de telefoon wakker maak door op de power knop te drukken schiet hij bijna direct door naar mijn home screen. Dit maakt het gebruik van de telefoon een stuk meer "seamless" zonder concessies te doen in veiligheid. Standaard staat de telefoon ingesteld op raise-to-wake wat betekent dat hij automatisch wakker wordt als je hem optilt, dit gecombineerd met de gezichtsherkenning zorgt helemaal voor een naadloos geheel waarbij de telefoon altijd klaar voor gebruik is wanneer je dat wil.

De Huawei Mate 20 Pro is alles wat hij zou moeten zijn. Het is een erg snelle telefoon met een goede accuduur en een prachtige camera. De prijs van 999 euro vind ik aan de stevige kant, voor een telefoon, maar dat is de trend in het segment waar deze telefoon zich in bevindt (bijvoorbeeld de Note 9 of een iPhone XS Max). Er valt weinig aan te merken op het toestel, EMUI is niet mijn eerste voorkeur maar voegt verrassend veel toe aan de ervaring waardoor ik het zou missen als ik deze functies niet meer beschikbaar zou hebben. Het superchargen is een functie waar je als je het eenmaal hebt nooit meer zonder kunt, dit is een stuk meer waard dan de grote accu. De overweging of dit jouw geld waard is kan ik niet maken. Wat buiten kijf staat is dat dit een toptoestel is met maar weinig downsides.

Heb jij ook een Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart?