Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

Specificaties 6,39" • 3120x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart Review

KleineAapTestpanel 24 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 4.409 views Testpanel

Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart

De Mate 20 Pro een soort greatest hits compilatie van alle features van de huidige generatie flagships. De camera is het beste van het moment, het geheugen is ruim, het scherm adembenemend, de gezichtsherkenning snel, de vingerafdruksensor vernieuwend en de reverse wireless charging een leuke gimmick.

Pluspunten

• Nu ook wide angle!
  • Prachtig scherm
  • Goede accu die heel snel laadt
  • Gezichtsherkenning

Minpunten

• Software heeft wat bugs
  • Agressieve nabewerking foto's
  • Vingerafdruksensor trager dan traditionele

Introductie

Na vorige keer een van de uitverkoren Tweakers te zijn die mee mochten naar Parijs voor de wereldwijde lancering van de Huawei P20 Pro werd ik dit keer benaderd om met Tweakers mee naar Londen te gaan, voor de introductie van de Mate 20 series en in het bijzonder de Mate 20 Pro. Hoe kan je daar nou nee op zeggen?! Naast mij was Kiswum van de partij alsmede 4 andere Tweakers die allemaal aan de frontpage actie meegedaan hadden.

De live show met Kiswum en mijzelf na de introductie van de Mate 20 series.

Het verslag van zes Tweakers die Londen onveilig maken.

Mochten er vragen en specifieke dingen zijn die je graag over deze telefoon wil weten, laat dan even een comment achter zodat ik deze review kan aanvullen of je direct een antwoord kan geven.
Onafhankelijk?
Full disclosure is dat we deze telefoon van Huawei gekregen hebben en gevraagd zijn een review te schrijven. We worden echter aangemoedigd om vooral volledig eerlijk te zijn en zijn vrij om over zowel de positieve als negatieve ervaringen te schrijven.

Een aantal Tweakers uitnodigen om mee op pad te gaan is natuurlijk ook een stukje goodwill kweken, maar we zouden geen Tweakers zijn als we niet ook kritisch zijn. Verder is geen enkele telefoon is perfect maar het is wat mij betreft ballen hebben om te zeggen "Onze hardware rockt, kom maar op".

Design

Het eerste wat opvalt als je de Mate 20 Pro uit de verpakking haalt is dat het een wat zwaardere telefoon is dan de vorm doet vermoeden. De telefoon ziet eruit als een soort liefdesbaby van een Apple en Samsung telefoon, met afgeronde randen die aan de Samsung telefoons doen denken en een vrij grote notch en kleine bezels rondom zoals we die ook van Apple telefoons kennen. Als de Huawei Mate 20 Pro een muziekalbum was zou de titel waarschijnlijk "Flagships of 2018 - Greatest hits" zijn, en daar is eigenlijk niets mis mee behalve dat je het allemaal al wel een keer gezien hebt.

Die laatste zin is waar voor de voorkant, maar de achterkant is misschien wel iets genuanceerder. Ook hier is zoals bij veel 2018 telefoons (en de Huawei P20 lijn) veel glas aanwezig wat een "premium gevoel" moet overbrengen, een aluminium unibody is helemaal uit immers. Wat vooral opvalt is het grote vierkant waar de drie camera's en flitser in zitten. Op sommige telefoons zijn camera's vrij subtiel, op de Mate 20 Pro zeer zeker niet.

Klein detail wat ik zelf wel weer fijn vind is dat Huawei vast lijkt te houden aan de designtaal binnen de verschillende lijnen. De P serie is asymmetrisch aan de achterkant, de Mate serie is symmetrisch. Als we het dan toch over details hebben en greatest hits; de power knop is rood en daarmee eigenlijk het enige wat het strakke en uniforme design breekt. Het is geen groot ding maar details zijn belangrijk en door aan dit soort dingen aandacht te besteden laat Huawei zien dat ze dat begrijpen en er mee bezig zijn. Overigens zijn ze hier niet uniek in natuurlijk, ook de Pixel 3 lijn doet mee.

De maat van de Mate 20 Pro is bijna hetzelfde als de P20 Pro en vrijwel idenktiek aan de Apple iPhone XS Max (wat een naam) en de Google Pixel 3 XL, alleen de Samsung Galaxy Note 9 is net wat langer. Ook qua gewicht en dikte maakt het weinig verschil. Ik heb grote handen en de Mate ligt lekker in de hand. Door de afgeronde zijkanten zowel aan de voor als achterkant voelt de telefoon dunner dan deze eigenlijk is.
Kleurrijk
De Mate 20 Pro bestaat voor de Nederlandse markt in drie kleuren; zwart, blauw & twilight. Het is natuurlijk een kwestie van smaak welke kleur je het mooiste vindt, voor mij persoonlijk is dat overduidelijk twilight, een kleur waar zoveel vraag naar was bij de Huawei P20 Pro dat deze ook in Nederland uitgekomen is in tegenstelling tot het originele plan. Misschien is het ook wel een stukje innovatie te noemen dat telefoonmakers met nieuwe kleuren komen om zich zo te kunnen onderscheiden, immers als de gehele voorkant scherm is, hoe moet je daar dan nog opvallen.

De achterkanten van de zwarte variant en de twilight variant zijn behalve de kleur hetzelfde, maar met de blauwe versie is iets bijzonders aan de hand. Er is op deze variant een soort reliëf in het glas geëtst wat vingerafdrukken minder zichtbaar moet maken en misschien ook de grip moet verbeteren. Ik snap niet helemaal waarom dit op de blauwe variant wel toegevoegd is maar op de zwarte en twilight varianten ontbreekt... Het is namelijk wel een mooi gezicht.

Voor de andere markten is er trouwens ook nog een emerald (groene) en roze variant van de Mate 20 Pro, waarbij de roze geloof ik vooral voor Azië bedoeld is. Welke kleur je ook kiest, het is een mooie telefoon maar het zou leuk zijn als ze de grip van de blauwe variant misschien over het hele bereik hadden doorgetrokken.
Bouwkwaliteit
Ondanks dat de hele telefoon door al het glas vrij fragiel zou moeten zijn voelt hij gebouwd als een tank. Er is geen speling tussen de verschillende onderdelen, de glazen onderdelen liggen mooi in het aluminium frame dat gepolijst is en dus ook bijna glas lijkt. De telefoon heeft een IP68 rating, dus zou zonder problemen 2 meter onder water moeten kunnen liggen voor 30 minuten. Dat geloof ik maar op het woord van Huawei maar het geeft gemoedsrust als je door de plenzende regen loopt te bellen (waarom?) of je telefoon zat in je zeiknatte broek.
Notch
Ook bij de Mate 20 Pro is de notch weer aanwezig, of duidelijker: nadrukkelijk aanwezig want de notch is een stuk groter dan bij veel van de concurrentie. Dat heeft wel een verklaring maar ik ga eerst even mezelf citeren met wat ik een half jaar geleden van de P20 Pro notch vond; dat is namelijk niet erg veranderd:

De notch is veel besproken en ook ik heb er natuurlijk een mening over. Persoonlijk vind ik het een zwaktebod voor iets dat we nu blijkbaar technisch niet op kunnen lossen, namelijk alles onder het scherm. Dat gezegd hebbende snap ik ook waarom fabrikanten er toch voor kiezen, dikkere bezels maken een telefoon optisch gelijk "gedateerd" dan de meer "modern" uitziende bijna volledig scherm zijnde telefoons.

Het feit blijft dat dit het jaar van de notch is en dat de Huawei hier geen uitzondering op is. Huawei heeft echter wel een mooi compromis te bieden wat ik verwacht bij andere fabrikanten ook terug te gaan zien; Huawei bied je de keus om imperfectie te accepteren en de notch zichtbaar te houden of, als je echt een diepe notch haat hebt, om hem te verbergen. Dankzij het OLED scherm lijkt dan de bezel een stukje lager te liggen door de fantastische zwart waarden en de notificatie icoontjes zweven als het waren er nog boven.

Zoals eerder gezegd, de notch van de Mate 20 Pro is dus significant groter dan die van de concurrentie met uitzondering van Apple. Dat komt omdat ze net als Apple als een van de eerste Androidfabrikanten een DOT-projector, TOF Proximity sensor en een IR Blaster heeft ingebouwd. Deze sensoren samen met de 24MP selfie camera maken het mogelijk om je telefoon met gezichtsherkenning te unlocken, daarover later meer.

Kin
Dan nog even kort wat over de kin van de telefoon, ofwel de onderste rand. Omdat de vingerafdrukscanner onder het scherm verwerkt is, is deze eigenlijk niet meer nodig. Op de Mate 20 Pro is deze dan ook erg klein, maar nog niet zo klein als bijvoorbeeld op de iPhones. Het schijnt dat Apple het OLED-scherm een stukje terugvouwt om zo de display controller eronder te kunnen plaatsen en de kin vrijwel helemaal weg te werken. Op die techniek zal wel een patent rusten of dermate duur zijn om te doen dat we dit nog niet bij Android telefoons terugzien. Klein detail maar het is toch jammer net als het feit dat de kin nier even groot is als de bovenrand, dat knaagt toch aan me...

Accu

Huawei was in het verleden al niet zuinig als het om accucapaciteit gaat en ook bij de Mate 20 Pro wordt je verwend met een accu groter dan in de meeste vergelijkbare toestellen, namelijk 4200mAh. De accu kan dan nog zo groot zijn maar wat uiteindelijk telt is natuurlijk hoe lang je telefoon hier mee kan doen en wat mij betreft scoort de Mate 20 Pro hier meer dan een ruime voldoende. Sinds ik hem in gebruik heb heb ik me nog geen een keer zorgen gemaakt of ik de avond zou halen. Ik probeer mijn telefoon rond de 20% op te laden tot 70% en die delta van 50% is meer dan genoeg voor een hele dag. Mede door het SuperCharge systeem hoef je dus eigenlijk niet echt meer te denken over het laden van je telefoon, een half uurtje is genoeg.
SuperCharge
Het SuperCharge systeem dat Huawei hanteert lijkt op dat van Oneplus, OPPO en hun aanverwanten. In plaats van een hoog voltage wordt er vooral een hoog amperage naar de telefoon geleverd; in het geval van de Mate 20 Pro zelfs een duizelingwekkende 10 volt, 4 ampère, ofwel 40 watt. Dat is uiteraard wel de max, het is niet zo dat de telefoon continu 40 watt voor zijn kiezen krijgt.

Al dit stroomgeweld zorgt ervoor dat de Mate 20 Pro snel, heel snel, oplaad. De animatie die getoond wordt bij het inpluggen van de lader laat de procentpunten zien en deze vliegen omhoog terwijl je kijkt. In dertig minuten zou je van een lege accu naar een 70 procent gevulde moeten kunnen. Dat is heel handig en in de praktijk betekent dit iedere dag even kort inpluggen en je kan er weer volop tegenaan.

Wat wel zorgen baart is dat de telefoon warm wordt, hoe fijn snel laden ook is zoveel watt in een accu stoppen produceert hitte en laat dat nou net een van de grootste vijanden van een accu zijn. Ik ben heel benieuwd hoe goed de accu zich houd na een jaar. Het is ook vervelend dat je niet kan kiezen in software om rustig te laden, wanneer je geen haast hebt zou het handig zijn als je kan zeggen "doe maar rustig aan", zeker als zo de accu langer goed blijft. Zelf ga ik denk ik een gewone 2A lader gebruiken naast de meegeleverde zodat ik er ook niet achter hoef te komen dat de accu onder het SuperChargen leidt.
Draadloos laden, omgekeerd
Een van de weinige echt unieke features aan de Mate 20 Pro is het reverse draadloos laden. Deze feature is wat omslachtig aan te zetten in het instellingen menu (hoezo is dit geen toggle in het quick settings menu?!) waarna een ander apparaat wat draadloos laden ondersteund op de Mate gelegd kan worden. Een leuke gimmick met andere telefoons maar vooral nuttig met accessoires die draadloos laden ondersteunen lijkt me. Helaas zijn deze er nog niet zoveel, maar met je Mate kan je ook op festivals en dergelijke in ieder geval nieuwe vrienden (Mates?) maken.

Het traditionele draadloos laden is natuurlijk ook aanwezig en net als de traditionele lader wordt ook hier een hoog wattage gehanteerd (15 watt, het maximum volgens de QI-specificaties) dat er voor most zorgen dat de grote batterij in de Mate toch snel laad. Ik heb zelf geen draadloze lader thuis dus heb helaas dit nog niet echt kunnen proberen, maar misschien toch maar eens langs de Ikea...

Veiligheid

Onzichtbare vingerafdruk
De Mate 20 Pro heeft een vingerafdrukscanner onder het scherm, daar zijn ze niet de eerste mee maar vooralsnog kiezen toch de meeste andere fabrikanten voor een vingerafdrukscanner in de kin, op de achterkant of in de aan uit knop. Het is bij het gebruik van de scanner al snel duidelijk waarom, deze is gewoon een stuk trager dan de vingerafdrukscanners die we tot nu toe gewend waren. Huawei gebruikt een optische oplossing, dat wil zeggen dat het OLED-scherm bij je vinger even op maximale felheid oplicht om zo een scan te maken van je vinger.

Je kan je vinger niet op het hele scherm leggen maar alleen op een vooraf bepaalde plek. Dit is echter ook de plek waar je duim bijvoorbeeld van nature uitkomt als je het toestel vasthebt dus wat dat betreft weinig klachten. Er moet echter wel stevig gedrukt worden en af en toe houd je je vinger net verkeerd waardoor deze niet herkend wordt, iets waar ik bij de traditionele vingerafdrukscanner van de P20 Pro nooit last van had. Het is ook lastig om zonder te kijken je vinger juist te plaatsen omdat de regio waarin het werkt maar klein is.

Iets waar ik nu nog geen uitspraak over kan doen maar wat me wel een beetje zorgen baart is het extreem fel oplichten op telkens dezelfde plaats van het OLED-scherm. OLEDs branden "op" (of noem het inbranden, ook goed) en hoe feller de OLEDs moeten branden hoe sneller dat gebeurd. De vingerafdrukscanner is natuurlijk maar relatief kort aan maar staat zo fel dat ik benieuwd ben of je het misschien na een jaar of twee gaat zien, deze cirkel op je scherm.
Gezichtsherkenning
Face ID in een Android is in het kort de gezichtsherkenning die Huawei ingebouwd heeft in de Mate 20 Pro. De componenten die hiervoor nodig zijn komen in grote lijnen overeen met wat Apple ook in de iPhone stopt en zorgen ervoor dat de notch zoals eerder geschreven dus vrij fors is zeker ten opzichte van de gewone Mate 20.

Ik had niet gedacht dat ik deze feature zou waarderen maar wat werkt gezichtsherkenning snel en goed! Standaard staat aan dat als je de telefoon oppakt dat deze gaat proberen te face unlocken (Raise to wake) en het grootste compliment is dat je niet eens door hebt dat je door een beveiligingstap van je telefoon heen gaat voor gebruik. Pas als iemand anders je telefoon oppakt en op het lockscreen blijft steken sta je weer stil bij het feit dat er wel degelijk allemaal dingen gebeuren. Overigens staat unlocken bij oppakken bij mij uit, ik heb liever dat ik even op de aan uit knop moet drukken. Je kan ook kiezen of je direct voorbij het lockscreen gaat of dat er nog een veeg nodig is na succesvolle unlock.

De gezichtsherkenning werkt ook altijd, ik ben een brildrager maar het maakt voor het systeem niet uit of ik mijn bril op, af of een andere bril op heb. Ook maakt het niet uit of het pikdonker of in de volle zon, met wallen onder de ogen (Londen was gezellig) of fris en fruitig is. Er zijn wel wat meldingen dat mensen die op elkaar lijken het voor elkaar krijgen de Mate 20 Pro te unlocken, dus Huawei zal softwarematig het misschien te vriendelijk afgesteld hebben, maar daar komt hopelijk wel verbetering in. Een foto werkt overigens niet, dus je hebt sowieso al een persoon nodig die op je lijkt.

Veel applicaties hebben ook een vingerafdruk nodig (bijvoorbeeld mijn bankieren apps) en hebben geen support voor authenticatie met gezichtsherkenning. Dat is fijn zeker omdat vooralsnog de vingerafdruk toch de veiligere methode van de twee lijkt. Wat ook fijn is dat in EMUI de mogelijkheid zit om iedere app te beveiligen met vingerafdruk, dus zelfs als gezichtsherkenning niet altijd even veilig is kan je bijvoorbeeld een vingerafdruk op je werk email zetten. Daarover later meer.

Al met al is de gezichtsherkenning in heel veel opzichten een super toevoeging ondanks dat het softwarematig nog niet helemaal af lijkt te zijn. Wat Huawei hier vooral goed doet is dat je de keus hebt om ook een vingerafdruk te hebben en dat beide elkaar niet uitsluiten.

Camera camera camera

De lijn die door de P20 Pro is ingezet is ook bij de Mate 20 Pro aanwezig, namelijk een setup van drie camera's prominent aanwezig op de achterkant van het toestel. Net als bij de P20 Pro is de hoofd sensor een 40MP sensor. Er is een 8MP sensor met zoomlens aanwezig welke 80mm oplevert en het enige dat ze voor mij nog aan de P20 Pro konden verbeteren, namelijk een ultra wide angle, is ook aangepakt; De (nutteloze?) zwart wit camera van de P20 Pro is ingeruild voor een 20MP ultra wide angle die overeenkomt met 16mm. Met wat software trucks is ook standaard de 5x zoom optie aanwezig, welke resulteert in 135mm en zowel de hoofd als zoom sensor gebruikt om tot deze telefoto stand te komen.

Kwaliteit
Al dat camera geweld ziet er qua specificaties natuurlijk uit om je vingers bij af te likken, maar levert dat dan ook een beetje leuke foto's op is de vraag. Het korte antwoord is ja, de foto's uit de Mate 20 Pro zijn eigenlijk net als bij de P20 Pro prachtig. Het lange antwoord is echter een stuk genuanceerder dan dat; Huawei past veel software trucks toe om op de uiteindelijke foto die gemaakt wordt uit te komen net als bijvoorbeeld Google met hun Pixel telefoons. Daar is op zich niet zoveel mis mee en telefoons definiëren het tijdperk van de "computational photography", maar bij Huawei wil het nog weleens hit or miss zijn. Ook zijn er wat vreemde keuzes gemaakt;

De Master AI die scenes moet herkennen en de bijbehorende filters er overheen moet gooien staat tegenwoordig en in tegenstelling tot bij de introductie van de P20 Pro uit. Een veel gehoorde klacht over deze Master AI is ook wel dat blauwe luchten, groene struiken en eigenlijk alle kleuren ontzettend aangezet werden tot in het cartoonachtige aan toe. Dat is waar, maar het was ook een kwestie van leren samen te spelen met de Master AI en hem (of haar, not assuming gender) uit te zetten wanneer het ernaast zat. In de Mate 20 Pro is de Master AI standaard uit maar wanneer deze aangezet wordt slimmer dan in de P20 Pro, er kunnen namelijk verschillende bewerkingen over verschillende stukken foto gelegd worden. Waar het voorheen blauwe lucht of groene bosjes was kan het nu beide.

De dynamische range is standaard wat beperkt maar de HDR-functie maakt dat een stuk beter. Jammer alleen dat je eraan moet denken dat aan te zetten en dat het ook nog eens weg gestopt zit in de camera app bij de andere minder gebruikte standen. Ook hier is vooral de software hetgeen waar Huawei echt nog wat te verbeteren heeft; Ik zou bijvoorbeeld graag zelf in kunnen stellen tussen welke camera standen ik kan swipen in de app en welke verbogen zitten in het more menu. Ook bij het kantelen van de camera draait de UI niet mee en dat maakt hem niet duidelijker.

In de Pro modus is er weer de optie om RAW te schieten, voor alle verschillende zoomstanden waarbij automatisch tussen de verschillende resoluties gewisseld wordt. Ik zou het fijn vinden als in de normale stand ook een RAW gemaakt kan worden naast de geschoten JPEG maar dat is niet mogelijk. Ook een "onbewerkte" JPEG en een "Master AI" JPEG tegelijk lijkt me een mooie feature maar ontbreekt op het moment van schrijven.
Zoom
Zoals ik eerder al noemde ben ik erg blij met de toevoeging van de ultra wide angle lens welke 16mm equivalent is. Dit is normaal mijn meest gebruikte DSLR lens en nu dus ook mogelijk met deze telefoon, iets wat niet heel veel fabrikanten hebben. Er is flink wat vervorming aan de zijkanten zoals verwacht mag worden maar je wereld wordt letterlijk een heel stuk groter op de 0,6x zoom zoals Huawei het aanduidt in de camera applicatie.

Naast het uitzoomen is natuurlijk ook inzoomen mogelijk, door op de zoom knop links in beeld van de camera applicatie te klikken is gemakkelijk door 1x, 3x, 5x en 0,6x te cyclen. Jammer is ook hier weer dat de vorige keer gekozen zoom niet onthouden wordt of dat je niet standaard in kan stellen op 0,6x of 3x te beginnen in plaats van 5x. De beelden op 3x worden gemaakt door de zoom sensor en die op 5x door een combinatie van de zoom sensor en de hoofd sensor. Dankzij wat handige algoritmes kan ik niet zien dat dit "digitale" zoom is in plaats van echte zoom.

Scherm

Het scherm is erg mooi, er is duidelijk gekozen voor een top of the line OLED-scherm. Je kan erover soebatten of de afgeronde randen die sterk aan de Samsung Galaxy serie doen denken positief of negatief zijn voor het scherm, omdat hier toch vertekening en verkleuring waarneembaar is, maar ik heb er zelf niet zo heel veel problemen mee. Het scherm kan ook bijzonder fel en is dus goed bruikbaar in alle omstandigheden. Standaard staat het scherm op "Vivid" kleuren maar gelukkig is er ook te kiezen voor "Standard" waarbij de kleuren wat minder overdreven zijn en de kleurechtheid van het scherm een stuk beter wordt.

Kirin 980

Voor mijn gevoel is er weinig extra winst te behalen nog qua processoren in Android telefoons. Huawei heeft het desondanks voor elkaar gekregen om toch nog wat kleine verassingen in de Kirin 980 die door dochterbedrijf HiSillicon gemaakt wordt te stoppen. Zo wordt de chip op 7nm gebakken wat theoretisch wat energiewinst op zou moeten leveren. Binnenkort zullen andere Tweakers ongetwijfeld hun benchmarks publiceren maar als ik het internet mag geloven is de Kirin 980 inderdaad net wat beter dan de Qualcomm Snapdragon 845. Het is voor mij gerommel in de marge maar EMUI voelt in ieder geval bijzonder vloeiend aan en het zal vast een verschil maken als je intensieve spelletjes op je telefoon speelt ofzo.

De Kirin 980 wordt bijgestaan door 6GB aan RAM (genoeg om Chrome blij te houden) en een Mali G76 GPU. Verder zit er een dubbele AI chip in wat dan weer zou moeten helpen met alle AI features op de Mate 20 Pro, zoals bijvoorbeeld de filters over video. Om de volledige snelheid van de Kirin 980 los te laten moet deze trouwens wel in "Performance Mode" gezet worden in het batterij menu.

EMUI

The Verge weet te vermelden dat de telefoons die bij het event beschikbaar gesteld zijn een pre-productie versie van EMUI draaien, de ervaringen ermee kunnen dus nog veranderen, ik baseer me op hoe het nu is.

Huawei kiest ervoor om hun eigen Emotions UI over Android heen te gooien. Met de standaard instellingen lijkt de EMUI een beetje op iOS, maar er kan gelukkig ook gekozen worden om een fatsoenlijke app drawer te gebruiken in plaats van alle iconen op verschillende startschermen. Het is jammer dat Huawei ervoor gekozen heeft om de bootloader niet unlockbaar te maken op onder andere de Mate 20 Pro waardoor er erg moeilijk custom roms op gedraaid kunnen worden, als EMUI dus niet je ding is dan heb je weinig keus. Ook schijnt Nova launcher wat bugs te hebben onder EMUI welke door Huawei gefixed zouden moeten worden.
Navigatie
Een ding dat EMUI goed doet is navigatie door middel van gestures. Standaard staan de vertrouwde Androidknoppen onderaan het scherm maar desgewenst kan ook gekozen worden voor gesture navigatie en dat werkt eigenlijk vrij natuurlijk. Zo is vanaf de zijkant van het scherm naar binnen vegen (links of rechts maakt niet uit) gelijk aan back, van onder naar binnen is gelijk aan home en van onder naar binnen en dan vasthouden zorgt ervoor dat je in de task manager terecht komt. Het "weggooien" van applicaties, dus de home gesture, en de back gestures werken super en heel natuurlijk, de task manager is een stuk lastiger en af en toe krijg ik hem niet tevoorschijn. Vermoedelijk is dit een bug in EMUI waardoor het soms niet goed gedetecteerd wordt of veel langer duurt dan je zou verwachten en hopelijk wordt het snel verbetert.
Updates
Over de updates van de Mate 20 Pro kan ik nog weinig zeggen, maar de P20 Pro werd altijd vlot voorzien van de laatste security patches en had regelmatig een update. Daar moet trouwens EMUI gebaseerd op Android Pie nog wel voor uitkomen, die is er tot nu toe alleen als beta. Hopelijk zet Huawei deze lijn door maar voor een telefoon als deze mag je dat toch verwachten.
Donker
Android zelf wordt de afgelopen jaren steeds lichter qua kleur, maar gelukkig heeft EMUI ook een donker thema aan boord (verstopt bij batterij instellingen, waarom zou je dit namelijk bij scherm zetten waar ik het zou verwachten). Eigenlijk is het raar dat dit niet de default is vind ik, Huawei doet er alles aan om een goede accuduur voor elkaar te krijgen en bij een OLED-scherm is een donker thema dan wat mij betreft niet meer dan logisch...

Misc

NanoSD
Als het geheugen van 128GB dat standaard aanwezig is op de Mate 20 Pro en bijzonder snel is niet genoeg voor je is, dan heeft Huawei een nieuwe (niet) standaard voor je, in plaats van een tweede simkaart kan er namelijk een zogenaamde NanoSD kaart in de telefoon, welke exact dezelfde afmetingen als een Nano SIM kaart heeft. Vooralsnog is het geen standaard en is Huawei de enige die deze kaartjes überhaupt aanbiedt. Het is leuk dat het kan maar voor mij is in de tijd van alles syncen naar de cloud 128GB altijd genoeg gebleken en zie er dan ook niet direct het nut van in.
Bellen
Kan ook! Beetje zoals je mag verwachten, gewoon goed.

Op het moment van schrijven is de prijs 999 euro en daarmee is de Mate 20 Pro misschien wel de duurste Android telefoon van het moment. Net als wat features in EMUI kijkt Huawei ook dit succesvol af van Apple, welke de echte inovatie leiders zijn als het gaat om welk bedrag een telefoon mag kosten. Is het dat waard? Dat is een hele lastige vraag, de Mate 20 Pro biedt heel veel en als je het beste van het beste wil is het net als met auto's; een Fiat brengt je van A naar B net als een Ferrari maar de snelheid waarmee het mogelijk is, de afwerking en de merkbeleving daar moet bij de een een heel stuk dieper voor in de buidel getast worden als bij de ander.

Zoals eerder gezegd is de Mate 20 Pro een soort greatest hits compilatie van alle features die op de huidige generatie flagships en topmodellen te vinden zijn. Hij doet dan ook heel veel goed zonder echt hele unieke features te hebben. De camera is het beste wat je gaat krijgen, het geheugen is ruim, het scherm adembenemend, de gezichtsherkenning snel, de vingerafdruksensor vernieuwend en de reverse wireless charging een leuke gimmick. Buiten dit alles is het natuurlijk ook "innovatief" van Huawei dat ze meedoen in de 1000 euro kostende telefoons, wat veel geld is. Zoals ook bij de P20 Pro betaal je om eerste te zijn met dingen, de features op deze telefoon gaan in een jaar vanzelf op de midrange modellen komen (OnePlus 6T gaat bijvoorbeeld al een paar hebben). Huawei heeft weinig meer te verbeteren aan de hardware, maar er ligt nog wel wat werk bij de software. Wil je alles en het beste hebben? Koop een Mate 20 Pro.

Heb jij ook een Huawei Mate 20 Pro (dual sim) Zwart?