Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One Mini P180 (Zwart) Review

BlackWhizz 29 maart 2010, laatste update op 29 maart 2010, 1.309 views

Antec Performance One Mini P180 (Zwart)

Pluspunten

• Airflow
  • Stilte (geluidsdemping)
  • Gunmetal ziet dr goed uit
  • Binnenkant gepoedercoat
  • 200mm fan
  • Kabelmanagement

Minpunten

• Slechte handleiding (geen howto's over hardeschijven monteren, 5,25" apparatuur monteren, 5,25" baycovers weghalen).
  • 5,25" bay boven kunnen alleen korte (<17cm) dvd spelers in

P180 Mini
Inmiddels is mijn systeem al 2 weken gehuisvest in deze behuizing. Ikzelf vind het een goed uitziende kast en mijn reden tot kopen was zwart interieur, stil, 200mm top fan en een deurtje aan de voorkant.

Klaar voor gebruik; ingebouwd en bestickerd

De grote doos
Behuizing word geleverd in een grote druk niet-schreeuwerig bedrukte doos. Deze doos bevat de stevig ingepakte behuizing (word aan 2 kanten met foam beschermd) en een klein instructieboekje met informatie over de behuizing en fans die meegeleverd worden.

Uitpaktijd!
Onder in de review staat een afbeelding (ik snap weinig van die RML tags hier).
Zoals je ziet is de kast goed ingepakt. Hij zit klem tussen 2 schuimblokken en er zitten stukken karton aan beide zijkanten. Zo ontstaan er geen krasjes. Daarnaast zijn de 2 sidepanels en het deurtje ook nog voorzien van een stuk beschermingsplakplatic (ja ik weet er geen beter woord voor).

Stevig en krasbestending verpakt

Nadat ik de kast uit de doos heb gehaald zijn mijn eerste zwaar, stabiel en mooi. Zwaar omdat de behuizing van staal is gemaakt en de zijpanelen van 2 lagen aluminium met daartussen geluidsdemping. Ook is de kast stabiel gebouwd. Er word geen dun metaal gebruikt en zo nodig is het staal gebogen om stevigheid te behouden. Mooi is daarentegen voor iedereen persoonlijk. het is mijn stijl in ieder geval wel. Strak, onopvallend en donker kleurig.

De behuizing
De behuizing word geleverd met accessoire. Deze zitten in een hersluitbaar kartonnen doosje en het doosje ligt op de plek waar normaal de voeding ligt. het doosje ligt daar los tussen en kan alle kanten op (binnen het voedingcompartiment van de behuizing). Voor sommigen is dit een minpunt, ik heb het niet zo ervaren.

In het accesoiredoosje zitten veel onderdelen:
- 3 setjes (dus in totaal 6) brackets om een apparaat in een 5,25" bay te monteren.
- Een zakje met daarin schroefjes voor hardeschijven, montagerails voor 5,25" bays, fan schroefjes, extra rubbertje voor HDD montage rekjes.
- 5,25"-> 3,5" bracket met bijbehorend kapje (moeilijk te omschrijven, hiermee krijg je zeg maar een gat voor 3,5" apparaten in je 5,25" bays).
- 4 tiewraps die je weer los kunt maken
- Zakje met schroefjes voor je moederbord (MB USE ONLY staat er op).

Daarna heb ik maar eens een goede kijk gehad op de behuizing. De kleur is geweldig. Het gunmetal van de panelen ziet er super uit en de poedercoat van het chassis is is echt zwart. Het deurtje is van plastic, maar voelt erg stevig aan.

De behuizing is voor m-atx moederbordjes. Echter heeft de behuizing het formaat van een normale midtower en is die iets breder. Hierdoor is de behuizing wel ruim, alleen word wel ruimte verspild.

Inbouw
Toen kwam de inbouw van mijn systeem. Om het voor te bereiden ben ik begonnen om mijn ventilatoren te plaatsen (ik heb 2 Nexus Real Silents gemonteerd, 1 aan de achterkant ~[heb de standaard tricool 120mm fan vervangen] en 1 aan de voorkant onderaan. Dit omdat ik een passief gekoelde videokaart heb en die ook koel moet blijven). Bij deze fans werden antivibratie montage rubbertjes meegeleverd. Ik kan je 1 ding aanraden. Plaats eerst de ventilator en druk daarna pas het rubber montagedingetje door de behuizing en ventilator. Andersom werkt niet.

Voeding gemonteerd: Als je een voeding met 120mm fan hebt moet je die met de fan naar boven monteren in de behuzing. Met de fan naar onder krijgt de voeding niet genoeg airflow. Er zit dan namelijk ongeveer 2mm tussen voeding en behuizing. Daaronder zit geen gat waardoor de voeding lucht kan aanzuigen.

Moederbord gemonteerd (na extra standoffs te hebben geplaatst). Daarna de front panel headers, usb kabels en front panel audio aangesloten. Daarna stroomkabels van moederbord aangesloten en videokaart en wlan kaart gemonteerd.

Daarna heb ik mijn IDE DVD speler gemonteerd. Gelukkig heb ik een korte DVD speler (minder dan 17cm) anders dan past die er niet helemaal in. Ook moet je de dvd speler monteren met plastic railtjes. Daarvan had ik verwacht dat ze toolless zijn, maar dat waren ze niet. Je moet namelijk de rails monteren met schroefjes op de DVD speler. Ik vind dit geen nadeel. Doordat je je DVD speler met schroefjes monteert heb je namelijk 1 onderdeel minder dat vibraties (dus resonantie) geeft.
IDE kabel was verassend goed weg te werken naar de achterkant van het moederbord tray.

Daarna heb ik mijn hardeschijf gemonteerd in de bovenste HDD kooi. Let heirbij op dat je het rubbertje wat trillingen tegen moet houden niet al te strak vast klemt. Dan geeft het rubbertje namelijk veel trillingen door. Daarna stroom en sata data kabels aangesloten en de datakabel aan het moederbord aangesloten.

Nadat ik alles dubbel gecheckt had en zeker was dat het systeem wilde booten totaan windows ben ik bezig gegaan met kabelmanagement. Voor een matx behuizing gaat het verassend goed, de behuizing heeft namelijk aan de achterkant van je mobo tray een paar haakjes voor tiewraps. Het was wel een gedoe om ervoor te zorgen dat de kabels niet van hun plek af gingen ondanks de tiewraps. Echter komt dat meer door de hoeveelheid kabels dan door de ruimte tussen de achterkant van de tray en het zijpaneel van de behuizing. Die is wel aardig ruim.

Het systeem ingebouwd

Samenvattend vond ik de inbouw erg goed gaan en heb ik de hele build binnen 3 uur gedaan (inclusief kabelmanagement).

Stof filters
Bij de kast worden 3 stoffilters geleverd. 1 voor het voedingscomartiment en 2 voor de fan plekken aan de voorkant van de behuzing. na 2 weken zat er stof op dus concludeer ik dat ze weldegelijk werken. De stoffilters zijn wasbaar maar er staat niets in de handleiding over of ze in de vaatwasser moeten of met de hand warm of koud water oid.

De handleiding
De bijgeleverde handleiding krijg je in veel talen maar geen Nederlands. Gelukkig kan ik goed Engels. In de handleiding staan de specificaties van de ventilatoren die meegeleverd zijn, een 3d beeld van de behuizing en de onderdelen ervan (voor de antec spare parts store). Voor de rest is de handleiding vrij sumier, er word weinig verteld over hoe je de rails voor 5,25" bays moet monteren en ook word er weinig verteld over montage van hardeschijven en vooral hoe strak de schroeven moeten zitten.

Dit vind ik toch erg jammer aangezien de behuizing een groot potentieel heeft, soms heeft de gebruiker alleen uitleg nodig om het er uit te halen.

De P180 Mini is een erg strakke behuizing. Word geleverd met veel accessoires en ziet er strak uit. Daarnaast doen de antivibratierubbertjes goed zijn werk. De airflow is goed (grotendeels dankzij de 200mm fan die voor een enorme onderdruk in de behuizing zorgt). Doordat de zijpanelen uit 3 lagen bestaan (aluminium-plastic geluidsdemping-aluminium) schijnt het een erg stille kast te zijn.

De behuizing is erg stil. Ik kan met niets vergelijken omdat mijn oude behuizing enorm resoneerde. Daardoor kan ik geen eerlijke vergelijking maken.

Is deze behuizing duur? Da's aan jou. Ik vind hem z'n geld wel waard. Hij is stil, resoneert niet, ziet er strak uit en heeft een goede airflow.

Heb jij ook een Antec Performance One Mini P180 (Zwart)?

Ik heb dezelfde kast met ook een passief gekoelde videokaart (3650 silent) samen met een Q6600 in lichte overclock .
Waarom heb je die 2 Nexus fans geplaatst? De originele Tricool fan is in de laagste stand gewoon stil en in samenwerking met de 200 mm fan boven is de airflow gewoon goed. ook voor een passief gekoelde grafische kaart.
Ik ben er heel tevreden mee.

Kun je nader toelichten waarom deze keuze voor 2 andere fans?
Eigenlijk vrij simpel. Ik ben binnenkort van plan om een window te plaatsen in de behuizing. Daarom zocht ik fans die minder standaard zijn. Ledfans vind ik te schreeuwerig en deze vond ik daarom ideaal. Witte bladen, 1000RPM dus stil.

Daarbij heb je met de tricools minder airflow met hetzelfde geluidsniveau. Met een heethoofd van een CPU en een videokaart met een aluminium blok wat nauwelijks koelt (60 graden IDLE, met een fan die richting de kaart blaast) ben je dat beetje extra flow echt wel nodig.

Bijkomend voordeel is dat je een 3pin aansluting hebt met nexus fans en ik woon op een boerderij waar het s'nachts vrij stil is en mn pc dus altijd goed hoorbaar is als ik aan het slapen ben. Dan kan ik de rpm's terugschroeven met mn fan controller.