1 review

Skikk 15GK5Z

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 120GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Skikk 15GK5Z Review

willempipi 19 oktober 2018, laatste update op 24 juli 2019, 769 views Product gekocht

Skikk 15GK5Z

Top apparaat tot zover, in de benchmarks is hij haast even snel als mijn desktop, helaas nogal rare support, je kunt de drivers voor dit apparaat dus nergens downloaden en leverancier wil alleen USB stick via post opsturen.

Pluspunten

• Relatief dun en licht
  • Snelle laptop
  • Zelf je hardware samenstellen, relatief laagste prijs

Minpunten

• Afkomende van een macbook air is de batterij zeer snel op.
  • Besmettelijke kleur en materiaal, overal vingerafdrukken en is het wel echt alumium?
  • Niet helemaal de workstation ervaring die ik had verwacht, voor gaming perfect
  • Geen drivers online te dowbloade, na vraag bij leverancier krijg ik een USB stick toegestuurd met de drivers (I kid you not)

Update
De Windows installatie was dus niet helemaal goed waardoor we problemen hadden met uitvoeren van bepaalde programma's. Na Windows opnieuw installeren kwam ik erachter dat er een hele boel drivers niet herkend worden. Toen ik online opzoek ging naar drivers bleek dat deze nergens te vinden zijn. Na mailen met de leverancier stuurt hij de drivers via USB op, heel raar.
Oude review
Deze laptop is haast volledig aanpasbaar qua componenten. De aanpassingen die ik heb gedaan ten opzichte met het model dat hier aangeboden wordt zijn:
1. Snellere NVMe drive, er zit standaard een 120GB SSD in en ik heb die verwisselt voor een 256GB NVMe 1000mb/s lezen / 1000mb/sec schrijven. Voor 25 euro meer.
2. Sneller geheugen, 2666mhz ipv 2400mhz voor 5 euro.
3. Betere koelpasta voor 8 euro extra.
Bevindingen:
- Workstation in een laptop formaat is echt waar, benchmarks zijn geweldig.
- Beeldscherm ziet er mooi uit qua kleuren maar is niet echt fel qua licht.
- Onder load hoor je de ventilator best wel blazen.
- Toetsenbord wordt een beetje warm onder het gamen, maar mijn macbook air wordt warmer.
- RGB Toetsenbord kun je niet op wit instellen.
- Touchpad is een beetje onhandig vergeleken met macbook, maar stukken beter dan ik gewend ben.
- Wifi is snel! 30mb/sec in Steam.
- Cherry MX toetsenbord typt erg fijn, maar moet even wennen aan de toetsen layout.
- Mooi apparaat, maar erg zwart, kan niet goed inschatten of het plastic of aluminium is, vingerafdruk/vet gevoelig.
- In het gebruik van Windows merk je af en toe een kleine stotter, bv als je een bestand kopieert of een programma opent, dat je even zit te wachten en denkt, nu zou mijn desktop pc al lang klaar zijn. Anders dan dat lijkt hij even snel als mijn desktop pc (5820k).
- Batterij gaat niet zo lang mee heb ik het gevoel, maar dat kan misschien nog beter worden als ik hem normaler ga gebruiken. (update: 4 uur ongeveer)
- Volgens mij gaat de gpu uit als je op accu gaat, snelheid is in ieder geval drastisch minder.
- Speakers klinken niet heel goed, mist hoog.
- 4K 60fps playback werkt helemaal goed in Media Player Classic. (wat mijn 5820k niet aankan eigenlijk)
- 4K 60fps in Premiere Pro CC kun je afspelen zonder effecten op 2x schaal en met effecten(unsharp mask + fast color correcter) op 8x schaal.
- 1 min 4k 60fps (unsharp mask + fast color correcter) op 80mbit encoden duurt 20 minuten.
Benchmarks:
Cinebench

3d Mark

PC Mark

Passmark

CrystalDiskMark
Zoals je ziet haalt de laptop haast de maximum snelheden van de NVMe.

Atto

GTA5 (1080p, AA uit, alles op high)
Na een waarschuwing dat het systeem te langzaam is:
Frames Per Second (Higher is better) Min, Max, Avg
Pass 0, 6.088267, 145.643433, 94.403099
Pass 1, 7.996451, 131.526840, 71.644676
Pass 2, 30.726770, 107.855690, 70.019196
Pass 3, 23.882717, 107.249496, 78.727257
Pass 4, 24.617268, 113.582550, 71.322502

Rise of the tomb raider (1080p, AA uit, alles op high)

The Division
1080p AA uit, alles op high

The Division
1080p AA uit, alles op medium

Heb jij ook een Skikk 15GK5Z?