HyperX Alloy FPS RGB (US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Silver Speed switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy FPS RGB (US) Review

iStijnTestpanel 19 oktober 2018, laatste update op 19 oktober 2018, 193 views Testpanel

HyperX Alloy FPS RGB (US)

De HyperX Alloy FPS RGB is een prima toetsenbord en een geweldige aanvulling voor jouw gaming setup of als je hem onderweg bij een LAN-party wilt gebruiken!

Pluspunten

• Solide frame
  • Super helder en aanpasbaar RGB-backligt
  • Zeer geschikt voor gamen
  • Extra USB-oplaadpoort
  • Portable

Minpunten

• Geen wrist rest
  • Software werkt niet samen met andere apparaten
  • Software een beetje onduidelijk

Op zaterdag 6 oktober mocht ik met grote trots naar het Tweakers HQ komen om de HyperX Alloy FPS RGB te testen. Ik heb dit met enorm veel plezier gedaan, al was het af en toe wel lastig aangezien dit mijn allereerste review ooit is.

Algemene beoordeling

De HyperX Alloy FPS RGB is een uitstekende keuze voor de gamer die graag thuis of weg van huis gamet. Het is een robuust toetsenbord en van alle gemakken voorzien, zoals: Kalih Silver Speed mechanische switches, een super helder RGB-backlight, een extra USB-laadpoort en uitklapbare voetjes voor meer comfort!

Ergonomie

Op ergonomisch gebied is de HyperX Alloy FPS RGB een prima keuze, je drukt de toetsen met weinig kracht in vanwege de Kalih Silver Speed mechanische switches en het toetsenbord voelt erg prettig en stabiel aan. Het toetsenbord is ook wat zwaarder door zijn stalen frame en schuift daardoor ook niet zomaar weg als je er tegenaan duwt.

De uitklapbare voetjes zijn wel erg fijn om het qua ergonomie een stukje comfortabeler te maken, maar het gemis van een wrist rest is toch best groot.

Ik heb zelf de wrist rest er los bij gekocht omdat het toch een stuk comfortabeler is tijdens het gamen, deze hadden ze er van mij wel standaard bij het toetsenbord mogen leveren.

Functionaliteit

Met de HyperX Alloy FPS RGB kun je heel veel kanten op, je kunt hem er stoer uit laten zien door zelf een profiel aan te maken in de NGenuity software of je kunt hem er heel onschuldig uit laten zien door de backlight uit te zetten. Je kunt het toetsenbord helemaal aanpassen naar de games die jij speelt en het toetsenbord is voorzien van macros dus je kunt alle kanten op.

Ook is de HyperX Alloy FPS RGB voorzien van een extra USB-poort, superhandig als je tijdens het gamen je telefoon wilt opladen. Helaas werkt het dan weer niet als je de kabel van je muis erin doet.

Voor mensen die het toetsenbord niet voor gaming willen gebruiken, zou ik het ook niet aanraden. Mijn ervaring met het typen van documenten met de HyperX Alloy FPS RGB was niet echt een pretje, zo kreeg ik op de meest gekke plekken spaties en drukte ik af en toe de verkeerde toets in omdat de switches bij heel weinig kracht al reageren.

Precisie

De precisie van de HyperX Alloy FPS RGB is echt fantastisch! Tijdens het gamen merk ik dat ik veel sneller reageer met dit toetsenbord, dit vanwege de Kalig Siler Speed switches die behoren tot de of een van de meest lichte switches die er zijn. Je kunt met dit toetsenbord super snel reageren en je hoeft bijna geen kracht te zetten om de toetsen in te drukken waardoor je echt een voordeel hebt ten opzichte van je tegenstander.

Vormgeving

De vormgeving blijft natuurlijk altijd iets persoonlijks. Ik vind dat de HyperX Alloy FPS RGB er stoer, maar simpel uitziet. Niet met allemaal rare knopjes erop of gekke logo’tjes. Als het RGB-backlight uitstaat heeft het een beetje een classic uitstraling en als het backlight aanstaat heeft het weer een gamer uitstaling.
Met de RGB-Backlight kun je het toetsenbord naar eigen smaak helemaal instellen en je kunt deze ook koppelen aan de games die je zelf speelt.

Bouwkwaliteit

Op het gebied bouwkwaliteit is de HyperX Alloy FPS RGB echt een tank. Het frame is van staal gemaakt en dat voel je ook zeker aan het gewicht, het toetsenbord is aan de zwaardere kant en voelt daardoor ook erg duurzaam aan. Ik heb het toetsenbord ook proberen te buigen, maar er zat echt geen flex in. Het toetsenbord kan wel tegen een stootje en ziet er ook zo uit.

De keycaps zijn ook erg stevig, als ik ze eraf haal heb ik het idee dat ik het nog wel 100 keer dan doen en dan doen ze het nog steeds.

Qua bouwkwaliteit is de HyperX Alloy FPS RGB een uitstekende keuze.

Drivers en ondersteuning

Je kunt de HyperX Alloy FPS RGB zonder de NGenuity software gebruiken, je kunt zelfs de backlight aanpassen zonder de software. Maar de software heeft wel echt meerwaarde, met de HyperX NGenuity software kun je een nieuw profiel aanmaken en deze helemaal naar eigen smaak en keuze indelen. Zo heb je standaard Game Profiles voor verschillende games, zoals: CSGO, Fortnite, Overwatch, PUBG en nog veel meer games.

Maar je kunt ook je eigen profiel maken en deze per toets of per groep individueel instellen en je kunt je eigen macros instellen, dat is ook wel erg handig.

Ik vind de software af en toe wel erg onhandig, zo moet je om een eigen profiel te maken eerst een nieuw profiel aanmaken, dan opslaan en dan vervolgens bewerken. Terwijl het veel handiger is als je meteen bij het maken van een nieuw profiel zelf kunt kiezen of je een van de vele Game Profiles wilt gebruiken of er zelf een wilt maken.

Ook is het een gemiste kans dat de HyperX NGenuity Software niet kan communiceren met andere apparaten, bijvoorbeeld met je Hue lampen.

De HyperX NGenuity Software is hier te downloaden: https://www.hyperxgaming.com/en/ngenuity

Op het moment van schrijven is de prijs €109,00. Dit is de adviesprijs en nu is de belangrijkste vraag of de HyperX Alloy FPS RGB het geld waard is. Als ik kijk naar alle features die het toetsenbord te bieden heeft, de mooie uitstraling, het robuuste frame, de super heldere en aanpasbare RGB-backlight, het extra USB-oplaadpoort en de hoge precisie tijdens het gamen is het voor mij heel duidelijk, als je precies naar zo’n toetsenbord opzoek bent, dan is de HyperX Alloy FPS RGB echt een goede keuze.
De enige reden waarom je hem niet zou willen is omdat je er niet helemaal normaal mee kan typen als je geen Silver Switches gewend bent, maar HyperX is een gaming merk en maakt daarom alleen maar gaming toetsenborden en in gaming is dit toetsenbord zijn prijs zeker waard.

Heb jij ook een HyperX Alloy FPS RGB (US)?

Erg mooie foto's hoor! :) Die zijn in ieder geval goed gelukt!

Het product heb je trouwens gekregen via "Tweakers Testpanel" niet "volledig gesponsord" :P

[Reactie gewijzigd door Frozen op 19 oktober 2018 23:27]

Bedankt!

Ik zal het even veranderen, bedankt voor de tip!