Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Wave Keyboard (Qwerty) Review

StefSybo 29 maart 2010, laatste update op 29 maart 2010, 757 views

Logitech Wave Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Werkt direct onder Linux en Windows
  • Multimediatoetsen
  • Ergonomie

Minpunten

• Voelt goedkoop aan
  • Gevoelig voor stof

Ik heb dit toetsenbord gekocht ter vervanging van mijn Logitech cordless desktop comfort (ook een ergonomisch toetsenbord) die niet meer werkte na ruim 5 jaar trouwe dienst.

Ergonomie vind ik erg belangrijk, omdat ik veel typ op het toetsenbord. Ik ben er wel tevreden over en ik heb nooit ergens last van, maar in vergelijking met het vorige (gesplitste) toetsenbord vind ik het toch iets minder fijn. Ik heb het idee dat de toetsen iets dichter op elkaar zitten en met mijn kolenschoppen is dat niet echt handig. Het toetsenbord heeft een polssteun die naar mijn mening goed werkt, maar als je toetsenbord dicht bij de rand van je bureau staat kan deze misschien iets te klein zijn.

Het toetsenbord heeft multimediatoetsen en toetsen voor specifieke toepassingen te starten. Deze werkten onder Ubuntu 9.10 direct out-of-the-box, hoewel ik wel nog wat instellingen heb aangepast naar mijn voorkeuren. Ook zit er een Fn-knop op waarmee de F1- tot F12-toetsen een nieuwe functie krijgen, in de meeste gevallen een toepassing starten. Verder zitten er alle toetsen op die je van een toetsenbord mag verwachten. Ik heb met het toetsenbord gewerkt onder Ubuntu en Windows 7 en in beide besturingssystemen was het niet nodig een driver te installeren.

De vormgeving van het toetsenbord is naar mijn mening in orde. Het zwarte ontwerp past mooi bij de rest van mijn systeem. Wel is het toetsenbord gevoelig voor stof, met name het (glanzende) deel waarin de multimediatoetsen zitten.

In vergelijking met mijn vorige toetsenbord vond ik dit een beetje goedkoop aanvoelen, maar kwam denk ik doordat het andere een stuk dikker en zwaarder (want draadloos) was. Na het een aantal maanden in gebruik te hebben ben ik er zeer tevreden over, ik heb nog geen problemen meegemaakt.

Het grootste nadeel aan dit toetsenbord vind ik de prijs, die naar mijn mening wat aan de hoge kant is (was) voor een toetsenbord met deze functionaliteit. Als ik nu echter in de pricewatch kijk is het alweer wat gedaald. Wel is het vreemd dat de draadloze variant nu goedkoper is dan deze.

Heb jij ook een Logitech Wave Keyboard (Qwerty)?

Nog een negatieve eigenschap:

De letters op de toetsenverdwijnen naar verloop van tijd. Ik heb samen met 2 collega`s dit toetsenbord (met draad) en bij ons alle 3 zijn er toetsen die niet meer leesbaar zijn.

Ik weet overigens niet hoelang we deze dingen nu hebben ik gok 1,5 jaar...
Ligt eraan wat je ermee wilt doen; als je de toewijzingen aan de multimediaknoppen wilt wijzigen ben je verplicht om Setpoint te installeren, wat overigens een behoorlijk lomp pakket is.
Ik zie niet direct knoppen voor browser en mailprogramma, zitten die er wel op ?
Er zitten geen losse knoppen op voor browser en mail, maar Fn-F7 en Fn-F9 zijn hiervoor gereserveerd. De Fn-knop zit naast de rechter Ctrl en elke F1-F12 toets heeft zo een extra functie.