Argon Alto4 Active (Wit)

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Argon Alto4 Active (Wit) Review

Aksnes 20 oktober 2018, 561 views

Argon Alto4 Active (Wit)

De Argon Alto4 Active is een prima luidspreker. De prestaties die beide speakers leveren gecombineerd met een mooie uitstraling van het product maken dit een prima product. Helaas kleven er aan het mooie design ook nadelen. De speakers moeten voor jou situatie geschikt zijn.

Pluspunten

• Uitstraling
  • Geluidsweergave
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Slaapstand
  • Besturing
  • Statusled

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Vooraf wil ik graag vermelden dat de score voor het product volledig afhankelijk is vanuit de use case waarvoor ik de Argon Alto Active4 gebruikt heb. (Als speakers bij de PC). Het kan dat mijn kritiekpunten in een andere gebruikssituatie veel minder storend zijn en de Alto Active4 prima geschikt is.

Unboxing

We beginnen met de unboxing! Het eerste wat je doet als het product binnenkomt. (Duh...). De doos waarin de Argon Alto Active4 zit is simpel. Maar doet zeker niet onder aan de inhoud. Klein maar fijn.
box

Doen we vervolgens de doos open. Worden we begroet door een houder van piepschuim. Snel eruit en door naar de speakers. Hierna komen we een zeer goed verpakte setje Alto Active4 speakers tegen. Beschermd door een mooi stoffen omhulsel en daartussen alle benodigde Accessoires om deze set te laten werken en dat zijn er niet veel.

Unbox

In de doos zitten naast de speakers ook een kleine afstandsbediening. (Hier later meer erover waarom dit in mijn gebruikssituatie een nadeel is). Een luidsprekerkabel om de set aan elkaar te knopen en de stroomdraad. Later bleek ook nog dat er kleine beschermvoetjes in het zakje van de gebruiksaanwijzing zitten. Maar ja, die dingen lees je toch niet...??

items

Snel verder met het uitpakken van de speakers. Zodra we de speakers uit hun beschermlaag hebben gehaald worden we begroet door een zeer mooi uitziende Argon Alto Active4 speaker. De stoffen voorkant. Die overigens tijdens openen ook nog in een aparte beschermlaag zit ziet er prachtig uit.

Alto

Ook zonder voorkant zijn het hele mooie speakers.

Argo

Op de achterkant vinden we alle aansluitingen. Deze zijn allemaal op één speaker weggewerkt en de andere heeft ook geen stroom nodig.

De Argon Alto Active4 heeft
Uitgang:
  • 1 aansluiting naar de andere speaker
  • 1 sub woofer aansluiting
Active

Voor het testen is de set optisch aangesloten met de PC.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is geweldig. Heel allround te gebruiken. De luidsprekers gaan hard, maar omdat ik er relatief dichtbij zit staan alle instellingen meestal op het laagst. Ik gebruik hem in allerlei situaties achter de pc. Om een film te kijken, een game te spelen, muziek te luisteren of gewoon wat YouTube filmpjes. Het is een goede allrounder.

Besturing

De besturing valt helaas een tegen. De speakers gaan zeer snel in slaapstand. Dat is op zich geen probleem. Wilt het niet zo zijn dat ze niet meer automatisch uit slaapstand komen. Zodra je geluid afspeelt hoor je ze weer aanspringen. Maar er komt geen geluid. Pas als je opnieuw met de afstandsbediening de input kiest krijg je geluid. Dit is erg storend als even een paar minuten geen geluid uit je apparaat komt. De speakers in slaapstand vallen en je weer opzoek kunt naar de afstandsbediening om hem naar de juiste input te zetten. Terwijl ik maar één input gebruik.

Status led

De informatie die je van de speaker krijgt is niet veel. Er zit een led lampje op die oranje of blauw is. Oranje als die uit/in slaapstand staat. Blauw als hij aan staat. Helaas kun je niet zien welke input je gebruikt. Daarnaast zit het lampje achter de zwarte stoffen voorkant. Overdag zie je helemaal niets van het lampje en s' avonds onder de verkeerde hoek ook niet. Voor dit geld had ik een beter idee verwacht. Vooral omdat er meerdere inputs op zitten is dit een waardevolle toevoeging.

Stroomverbruik

De Argon Alto Active4 is zuinig. Als hij in slaapstand staat verbruikt hij niets. (In ieder geval minder dan mijn meter kan meten.) Zodra je hem gebukt is het stroomverbruik rond de 8 tot 9 watt.

Bluetooth

Het geluid via bluetooth is prima. verbinden met de speaker gaat snel. Helaas zit hier ook een groot nadeel aan. Als je de speaker af zet blijft de bluetooth verbonden. Waarschijnlijk fijn als je hem zo met je TV koppelt. Helaas niet als je via je telefoon muziek afspeelt. Als je vervolgens muziek afspeelt gaat hij wel aan, met geluid... De enigste oplossing is om de bluetooth van je telefoon uit te zetten.

Ondanks dat het geluid van de speakers helemaal prima is. Raad ik ze af voor gebruik bij de PC. Je merkt gewoon dat ze hier niet voor gemaakt zijn. Ik blijf ze zelf gewoon gebruiken, maar mocht je ze overwegen te halen voor bij de PC. Zou ik voor dit geld opzoek gaan naar een ander setje.
  • Feature set - 3 Sterren
  • Ik mis gewoon een aantal features. Een betere indicatie van inputs. Goed uit slaapstand komen. Dit zijn functies die je wel zou verwacht voor deze prijs.
  • Bouwkwaliteit en afwerking - 4 Sterren
  • Bouwkwaliteit is helemaal top. Afwerking zijn gewoon die kleine dingen zoals een iets uitgebreidere informatiedisplay die het net niet maken.
  • Vormgeving - 5 Sterren
  • Naar mijn menig zien ze er gewoon prachtig uit. Heel bescheiden uiterlijk en vallen totaal niet op. Daarom 5 sterren.
  • Geluidskwaliteit muziek - 5 Sterren
  • Gewoon een geweldige kwaliteit. Geen enkel probleem te horen.
  • Geluidskwaliteit films/games - 5 Sterren
  • Ook hier vijf sterren. Niks op aan te merken. Doen precies waar ze voor gemaakt zijn.
  • Midden- en hogetonenweergave - 5 Sterren
  • Idem als hierboven. Zijn multifunctioneel inzetbaar en weten een geweldige kwaliteit geluid te produceren.
  • Basweergave - 4 Sterren
  • Hier toch een ster aftrek. Ze doen het prima. Maar het is kwaliteit losse sub woofer. Ben je hier naar opzoek kun je deze gewoon aansluiten op de Argon Alto Active4. Maar voor de echte basweergave komen ze toch net iets te kort.
  • Prijs - 3 Sterren
  • Voor deze prijs verwacht je toch dat de minpunten in deze review er niet in zouden zitten of op een andere manier zijn opgelost. Helaas is dat niet het geval. Als ik dan de vergelijking maak met andere setjes. Is het gewoon redelijk duur voor wat je krijgt.
Als laatste wil ik graag Tweakers en HiFi Klubben bedanken voor de mogelijkheid om deze review te schrijven!

Heb jij ook een Argon Alto4 Active (Wit)?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google