Specificaties Rad. HD3450 (600MHz), 512MB DDR2 - Bekijk alle specificaties

Asus AH3450/DI/512MD2(LP) Review

Ostar 29 maart 2010, laatste update op 12 mei 2010, 2.160 views

Asus AH3450/DI/512MD2(LP)

Pluspunten

• Met recente Catalyst (AGP Hotfix versie) goede ondersteuning van HD content, iig tot blueray specs.
  • HDMI uitgang werkt naar behoren qua video (12 meter hdmi kabel en 1080p komt over).
  • Gebruikt weinig vermogen en is met passieve koeling mod absoluut stil.
  • DirectX 10.1 geeft prima Aero bruikbaarheid onder Windows 7.

Minpunten

• Wordt niet standaard herkend onder Windows 7 (zie opm. 1) / ASUS driver support slecht.
  • HDMI audio device support max. 2 channels (zie opm. 2).
  • Stabiliteit (zie opm. 3). OPMERKING: Aanzienlijke verbetering na Catalyst 10.4!

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Om mijn oude Signum Data FutureClient PC een boost te geven heb ik, na verschillende andere kaarten te hebben gehad, deze videokaart geinstalleerd.

Mijn eisen waren: Zo compact mogelijk, AGP bus, zo laag mogelijk stroomverbruik, HDMI output en hardware ondersteuning voor HD video decoding. De kaart voldoet aan al deze criteria. Voor gaming gebruik ik de kaart niet.

Aangezien mijn PC passief gekoeld is, heb ik de ventilator verwijderd en vervangen door een oversized zelfbouw koelblok die de warmte van deze kaart prima kwijt kan.

Met de hieronder beschreven plus- en minpunten samengenomen ben ik wel tevreden over deze kaart omdat ik hiermee het maximaal haalbare uit mijn oude systeem haal. De belangrijkste reden hiervoor is de HDMI uitgang en HD video acceleratie.

Opm. 1: ASUS levert voor windows 7 slechts een inmiddels verouderde Beta driver en die lijkt geen update meer te krijgen. Om een recentere catalyst te gebruiken moet echter wel eerst deze beta worden geinstalleerd, anders herkent de catalyst de kaart niet.

Opm. 2: De kaart heeft een hdmi audio device die als zodanig wordt herkend onder windows 7. Het is echter een 2 channel audio device. Dat betekent dat je bijv wel dolby digital / dts encoded audio kan afspelen (gebruikt fysiek maar 2 channels) maar geen gaming met surround sound.

Opm. 3: De stabiliteit van de kaart is matig. Sporadisch meldt windows dat de kaart stopte met werken en vervolgens recovered is. Bij normaal gebruik treedt dit echter zelden op. Echter als ik HD-video bekijk in DXVA mode en daarbij ook ondertitels aanzet, crasht het systeem regelmatig. Hier nog geen oplossing voor gevonden.

UPDATE 2010-05-11: Na installatie van Catalyst 10.4 zijn problemen met instabiliteit en ondertitels tot dusverre verdwenen!

• Fujitsu Siemens d1522
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus AH3450/DI/512MD2(LP)?

Ik vind matige gaming performance bijna geen opmerking waard zoals je zelf ook al zegt. Het hele kaartje is daar eigenlijk gewoon niet voor bedoeld en het dan als kritiekpunt noemen is een beetje overbodig..

Bedoel, ik vind het soms ook jammer dat de zak met stenen in mijn achtertuin weinig responsive is als ik mijn muis erop aansluit. Maar goed, wie weet kan ik gewoon niet meer van die zak stenen verwachten..

Verder interessante review. Door zulke verouderde, en klaarblijkelijk erg matige drivers verdienen ASUS natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Gefeliciteerd dat je hem werkend hebt gekregen! Zelf is me dit onder XP NOOIT gelukt -AGP Hot Fix drivers of niet- de kaart werd NIET herkend en deze kaart heb ik dus terug gebracht.

Ook het eerst installeren van een ASUS driver bracht bij mij geen soelaas. Hoewel ik voor normale toepassingen op NVDIA ben uitgekeken heb ik in een oude PC hier toch maar een (MSI) 6200AX256 kaart gezet en in een andere PC de oude ATI Radeon 8500 laten zitten. ATI-drivers op die stokoude Hercules kaart doen het nog steeds (geen HD audio natuurlijk)
Ja het is een low profile kaart (zie toevoeging LP). Er zit een speciale low profile bracket bij. De breedte van de bracket is 2 slots dacht ik, maar de kaart zelf heeft maar de breedte van 1 slot nodig. Alleen de aansluiting van de voedingsstekker kan voor problemen zorgen, maar die is desnoods eenvoudig op een andere plek te solderen.
Is dit trrouwens een Low Profile kaart? Zo ja, kan deze ook op een enkel slot geinstalleerd worden of is hij te breed?