Specificaties Actie, Avontuur-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Just Cause 2, PC (Windows) Review

hyptonize 8 april 2010, laatste update op 9 april 2010, 762 views

Just Cause 2, PC (Windows)

Pluspunten

• Graphics
  • Replaywaarde

Minpunten

• Voiceacting
  • Besturing

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 2
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Ondertussen heb ik al ruim 40 uur in dit spel zitten, dus vind ik dat ik wel genoeg gespeeld heb om een review te schrijven.

Introductie
Deze game zelf behoeft geen introductie. Toch even een korte inleiding wat het spel te bieden heeft:

Just Cause 2 speelt zich af in Panau, een fictief land in AziŽ wat vreselijk corrupt is. Jij speelt agent Rico Rodriguez, een Amerikaanse agent die samen met drie rebelse groeperingen samenwerkt om de dictator, Pandak "Baby" Panday, om ver te werpen. Dit is mogelijk om chaos te creŽren, en dat doe je door alles kapot te maken wat van de overheid is. Hier is Rico een held in, want met een grappling hook, zijn connecties in de zwarte markt, en zijn awesome looks maakt hij alles kapot wat in hem in de weg loopt.

Verhaal
Het verhaal is niet bijster origineel, maar kijkend naar het genre en vergelijkbare games vind ik het verhaal nog wel redelijk. Het minpunt is de manier waarop het verhaal word verteld. Dit gebeurd namelijk door slechte halfbakken dialogen die zijn ingesproken door nog slechtere stemacteurs. Hierdoor skip ik deze filmpjes wat als gevolg heeft dat ik het verhaal nooit echt goed volg. Jammer, want ik ben er altijd wel geÔnteresseerd in verhalen, maar dit kan ik niet aanhoren.

Graphics
Graphics is een onderdeel waar deze game het zeker van moet hebben. Wat een geweldige gevoel krijg ik als ik met een vliegtuigje jat, zo ver mogelijk omhoog vlieg en er uit spring, om vervolgens 5 minuten lang van het prachtige uitzicht te kunnen genieten. Ondanks dit schitterende uitzicht, blijft de FPS stabiel en speelbaar.
Dit kan voor sommige mensen ook weer een nadeel zijn, omdat Just Cause 2 als minimaal DirectX 10 vereist, waardoor XP gebruikers of mensen met een kaartje die deze versie niet ondersteunen, noodgedwongen moeten upgraden of er voor moeten kiezen deze game links te laten liggen.

Geluid
Het omgevingsgeluid is goed uitgewerkt, en ook de actiegeluiden zijn goed aan te horen. Desondanks is het geluid een van de slechtere dingen uit de game, en dit komt ook vooral door de voiceacting, waar ik het hierboven ook al over had.

Besturing
De besturing vind ik nog wel best goed uitgewerkt. Alleen de luchtvoertuigen - en dan met name de vliegtuigen - vereisen veel oefening. Als je dit eenmaal onder de knie hebt werkt dit best goed, maar in deze game zal een controller het toch echt winnen van het toetsenbord.

Replaywaarde
Aangezien het een sandbox game is waar je alles kan doen wat je wilt, en er meer dan 350 dorpen en steden zijn om te veroveren, zul je niet snel uitgespeeld zijn. De replay waarde is daarom ook heel hoog, in mijn ogen.

Ondanks de minpunten zoals het geluid en de besturing, is dit toch een van mijn favoriete games dit jaar. Ik heb me er al ruim 40 uur mee vermaakt en ik weet zeker dat dit nog wel word verdubbeld!

Heb jij ook een Just Cause 2, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Is de voiceacting niet expres zo slecht gedaan om het een beetje een B-Film feel mee te geven?
Mijn 4870 heeft flinke moeite met jungle omgevingen enzo. Framerates gaan af en toe echt laag.

1920x1200 met slechts een paar dingen op high :(
Leuke review, nu de OP nog van het JC2 topic ;)

Maar zijn de dialogen op de pc echt zo slecht dan ? Iemdan die dit op de ps3 of xbox ook zo ervaart. Ik vind het wel geinig en bij lange na niet slecht op de xbox360. Kan ook aan mij liggen :D
Ik snap de besturing absoluut niet, Bij mij werkt het echt absoluut prut, welke settings heb je de controls op staan?
Heb deze game voor een paar euro op Steam gekocht. Erg leuk, om 's avonds even 1 a 2 uur te schieten, killen en opblazen. Heb er nu 60 uur opzitten, en zit nu bijna op 50%.

Draait zeer goed op mijn Radeon 5850 op 2560x1600 (Q9550@3,6) op hoogste settings. Verhaal is niet echt boeiend, maar niet echt relevant in deze sandbox game. Persoonlijk vind ik het een stuk leukere game dan GTA IV (GTA heeft wel een beter verhaal).

Wat erg jammer is het ontbreken van een cover systeem, a la bijvoorbeeld Uncharted 2. Je kunt alleen staan en schieten.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 25 februari 2011 14:21]

Ik heb net een uurtje gespeeld,in de demo 2x 30 minuten , en vind dit echt een fantastische game.
De vrijheid die je geniet en de echtheid van alles.
Alleen vind ik het verhaal moeilijk te volgen en de besturing.
Maar dan de mogelijkheden ,het is niet alleen een shooter maar ook race en actie game.
Ik vind de game goed uitgewerkt,zoals bijvoorbeeld het besturen van de parashute.
Net zo als het echte springen.
Maar ook de details & namen ! van de voertuigen.
In red fraction guerrilla kan er ook veel kapot,maar dit is veel echter.

Leuke review.
Ik lees dat je het zelf ook een niet al te simpel verhaal vind ;) .
****.
just cause deel 1 ,zojuist aangeschaft,valt dan weer zwaar tegen.
Vooral de grafic`s dateren het spel en de gameplay valt tegen,
weer eentje voor de verzamel want deze speel ik niet uit.
Deze was goedkoop voor 6 euro ,dit itt tot de 49 euro die bol voor deel 2 vraagt.
Volgens mij lijkt deel 2 een remake van deel 1.
Deel 2 is een moderne versie van deel 1.
Dat is wel gelukt want het verschil tussen deze 2 is echt enorm.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 14 december 2010 15:37]