AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

Specificaties AM4 socket • Hexa (6) core @ 3,4GHz-3,9GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed Review

MichaelBelgium 12 oktober 2018, laatste update op 15 juli 2019, 2.632 views Product gekocht

AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

Wat een beest. Voor minder dan 200€ ! Zeer overklokbaar, AM4, kan snelle RAM aan, multicore prestaties. Kan simulatie games en open world games lekker makkelijk aan. Lage cpu load, veel ademruimte voor ALLES en zooo veel meer.

Pluspunten

• Unlocked/overklokbaar
  • Super multicore prestaties
  • Beter dan vorige generatie
  • SMT/multithreading (12 threads)
  • Stock koeler inbegrepen (Wraith stealth)
  • 6 cores
  • Socket AM4 (mainstream tot 2020)

Minpunten

• Wraith stealth en niet wraith spire (zoals R5 1600)
  • Singlecore prestaties (maar zeker goed genoeg)
  • Geen integreerde gpu

Mijn vorige CPU was een i5 6500. En de R5 2600 is stukken beter, kan veel meer aan en bottleneck mijn RX 480 niet meer. 3 keer zoveel threads en helft meer cores. Lagere cpu usage en kan veel meer dingen tegelijk.

Ik had mijn 6500 gekocht voor 209€, en nu krijg je 3x meer threads en 50% meer cores voor ~170€. Is toch gek?! Waar bleef AMD al die jaren. Maar goed, AMD mag super trots zijn op hun Ryzen lineup.

Overklokbaarheid

Ik heb de cpu kunnen overklokken naar 3,9 ghz, 4,0 ghz én 4,1 ghz met aangepaste voltage. Met de stock koeler kan je waarschijnlijk naar 3,9 maar niet meer, ik heb een waterkoeler en daar ben ik naar 4,1 ghz gegaan. Ik kan waarschijnlijk meer maar ik denk dat de voltage iets wat aan de hoge kant is. Temperaturen zijn laag als je het waterkoelt.

Ook naar het moederbord toe, je hebt totaal geen peperdure mobo nodig zoals Intel om over te klokken. Een simple B450 en je kan los gaan.

Verschil tussen R5 1600

De stock koeler, de heatsink van de Wraith Stealth eigenlijk, is de helft kleiner waardoor het minder goed koelt maar toch is dit nog beter dan een Intel stock koeler. De snelheid van de cores zijn ook sneller dan de 1600. Van een base clock van 3,2 ghz en een boost clock van 3,6 naar een base clock van 3,6 en een boost clock van 3,9! Daar hangt natuurlijk ook samen dat de 2600 beter is in games/productivity dan de 1600. Daarnaast is er ook betere RAM compatibiliteit.

Warmteproductie

Nou, uitstekend. Niets om op aan te merken. De stock koeler is goed genoeg, en met een after-market koeler ben je nog beter. In mijn geval, op stock snelheid, wordt mijn ~30 graden op idle en maximum 50 graden op 100% load voor een paar minuten.

Ryzen 3000 series

AMD heeft dit jaar (juli 2019) hun Zen 2 processors uitgebracht. Als we de R5 3600 vergelijken met de 2600 dan is dit geen gewone "incremental" upgrade. Dit is veel meer. Je gaat over naar 7nm + je krijgt ontzettend veel meer single core performance, tesamen met nog eens wat extra mutlicore performance. De upgrade van de 2600 naar 3600 is veel groter dan een upgrade van de 1600 naar 2600.

2600 vs 3600:
  • extra 20 tot 25 % single core performance
  • extra 15 tot 20 % multi core performance
  • Meer performance voor zuiniger
  • De prijs: de 2600 is ontzettend gezakt in 2019, rond de 130€ - Dit is gewoon een nobrainer voor all round first builds. Het prijsverschil tussen de 3600 is nu wel groter - ongeveer 90€. Maar de release prijs van de 3600 was ooit hetzelfde voor de 2600. De 3600 is nog steeds de best value cpu en concureerd ontzettend goed met Intel. Deze is het ook zeker waard.
3600 vs Intel: de 3600 presteert ongeveer hetzelfde zoals een i7 8700k ! Wat geweldig is en ongeveer 100€ goedkoper

Heb jij ook een AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed?

Meer advertenties

Ik bezocht deze review omdat de 2600 ondertussen voor +-120 euro is te verkrijgen en mijn 2500K in mijn oude pc heeft nog een upgrade nodig omdat die nu mijn GTX 1070 bottlenecked. Dit lijkt mij een prima optie! Vraag mij wel af of de 20 euro voor de 2600X het nog waard is ivm de betere koeler en de iets hogere max clocks.
Dat lijkt me wat overdreven, in ieder geval als ik gamernexus mag geloven. Frequentie blijft leidend in de meeste games, zie bijvoorbeeld Hitman 2 waar een 6core/6thread op 5.0 Ghz zowel gemiddelde FPS als 99th percentile de rest van het veld verslaat: https://cdn.mos.cms.futur...36QKFk5ZB6BkEY-650-80.png

Bij een 3600(X) moet je denken aan maximaal 4.3 Ghz, bij een 8700K zit dat tussen de 4.7 en 5 Ghz.. Maar goed, de 8700K is natuurlijk uberhaupt niet relevant meer. Die is vervangen door de 9700K welke iets goedkoper en sneller is.

Momenteel lijkt mij de volgorde 2600>3600(X)>9700K waarbij het budget leidend is.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 december 2019 22:29]

Als je nog zoekt, kan ik je vertellen dat de ryzen 5 2600 icm GTX 1070 heel goed werkt. Kwam van een 6600k en sinds de 2600 heb ik totaal geen stutter, lag en bottleneck meer. Voor de €120 die deze chip kostte is het echt een no-brainer. Mijn 2600 krijg ik trouwens op 4.1 GHz met 1.325 volt en blijft onder/rond 50 graden in games met dark rock 4.