Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

The Settlers 7: Paths to a Kingdom, PC (Windows) Review

mr_scruffy 28 maart 2010, 5.647 views

The Settlers 7: Paths to a Kingdom, PC (Windows)

Pluspunten

• Zeer verfrissende gameplay
  • Uitstekende graphics
  • Sterke multiplayerfunctie
  • Goed werkende mentorfunctie

Minpunten

• Het spel is niet geheel bugvrij
  • De muziek is schaars
  • Geen vrijgestelde keymapping.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Bij gebrek aan reviews van de redacteurs van verschillende sites met expertise op het gebied van games, heb ik besloten om het heft in eigen handen te nemen.

Ik ben al een tijd verknocht aan deze serie van Blue Byte, echter vond ik het vanaf deeltje vier toch wat bergafwaarts gaan. De grafische veranderingen in de laatste twee delen voor Path's to a Kingdom waren echter dusdanig vernieuwend, dat het interessant genoeg bleef om uit te proberen. De aankondiging van Paths to a Kingdom en de veranderingen in gameplay die hierin werden voorgelegd, wekte wederom interesse.

Allereerst wil ik wat vertellen over het DRM systeem van Ubisoft.
Er is een constante internetverbinding vereist om het spel te kunnen spelen. Er zijn mensen die hier problemen mee hebben en mensen die hier ingame ook al problemen me gehad hebben.
Ikzelf heb nog geen problemen gehad met dit systeem en vind het erg positief dat er geen dvd in mijn pc hoeft te zitten tijdens het spelen.

Paths to a Kingdom speelt zich af in de Renaissance periode in Europa. Het feit dat het in Europa afspeelt is overigens nauwelijks te zien, de Campaign missies spelen af in het fictieve Tandria waar je als dochter van de koning het land moet bevrijden om de kroon te bemachtingen. Het verhaal is echter weinig subtiel en het is vanaf de eerste missie duidelijk dat de koning andere plannen heeft dan hij voorhoudt. Wel is de verhaalvertelling van tijd tot tijd dusdanig knullig dat dit een soort bewustzijn van de knulligheid weergeeft. Wat het soms wel grappig maakt.
De Campaign kan gezien worden als een training voor het multiplayer en skirmish gedeelte van de game. De twaalf missies zijn zo ingedeeld dat je stap voor stap kennis maakt met de elementen van de game. Van het opzetten van je economie, tot het veroveren van overwinningspunten, het sleutelelement in de game.

Overwinningspunten:

De grootste verandering in de gameplay ten aanzien van de vorige delen is de toevoeging van Overwinningspunten. In tegenstelling tot de eerdere games uit de reeks, waar het wenselijk was om de tegenpartij uit volledig van de kaart te vegen, is het nu van belang om het gewenste aantal overwinningspunten te bemachtigen.
Deze overwinningspunten zijn op veel verschillende manieren te behalen. Door bijvoorbeeld een groot leger te maken, of door het mooiste koninkrijk te bouwen. Dit laatste overwinnigspunt is toepasselijk vernoemd naar de zonnekoning Lodewijk XIV.
Wat het spel zo dynamisch maakt is het feit dat je je kan richten op oorlogsvoering, technologie of handel en met alle drie de richtingen kans maakt op het behalen van de meeste overwinningspunten. Daarbij kan de strijd gewonnen worden zonder in contact te komen met een tegenstander.

De drie paden:

Zoals eerder genoemd is het op meerdere manieren mogelijk om de overwinning te behalen.
Zo kun je een groot leger bouwen, om zoveel mogelijk land te winnen, en veel druk te kunnen zetten op je tegenstanders. Hierdoor ben je echter wel veel afhankelijk van je eigen productie en heb je ook veel ruimte nodig om dit leger te kunnen herbergen en financieren.
Als je je richt op technologie (wat in de tijd van de Renaissance bij de kerk lag) zullen bepaalde processen in je economie efficiënter verlopen, waardoor je minder ruimte nodig hebt voor hetzelfde resultaat, en waardoor je troepen sterker kunnen worden. Hierdoor gaat er minder aandacht uit naar je leger en de uitbreiding van je koninkrijk, maar is dat ook minder nodig om een sterke tegenstander te worden. Ook kun je met de monniken neutrale gebieden bekeren zodat je zonder militaire kracht toch gebieden voor je kunt winnen.
Tot slot is er de richting van handel. Wanneer je je hier op richt maak je jezelf minder afhankelijk van je eigen productie, waardoor je minder ruimte nodig hebt voor het ontwikkelen van je economie.
Daarbij kun je met deze tactiek genoeg geld verdienen om neutrale gebieden om te kopen.
Al deze manieren, en mixen hiervan zijn goed uitgebalanceerd zodat je een tactiek kunt verzinnen die jij prettig vindt, zonder daarbij erg in het nadeel te zijn tegenover iemand die een andere tactiek kiest. Dit is een uitermate sterk punt van de game wat veel uren plezier zal opleveren, omdat je lange tijd bezig kan zijn met het verfijnen van je strategie.

Besturing:

De besturing vrij eenvoudig en gaat vrijwel volledig met de muis. Wel zijn sommige functies wat moeilijk te benaderen als je wat verder uitgezoomt bent. Hierdoor verlies je soms tijd bij het selecteren van de juiste funcite of het plaatsen van een gebouw op de juiste positie. Er zijn wel functies via het toetsenbord te benaderen, maar dit blijft zeer beperkt en er valt ook niets in te wijzigen. Toch jammer, want zo moeilijk hoeft keymapping toch niet te wezen lijkt mij.

Micromanagement:
Er is ten aanzien van Rise of an Empire weer meer aandacht uitgegaan naar de micromanagement van de economie. Zo zijn productielijnen weer uitgebreider gemaakt. Wat voor mij een zeer positieve verandering in de gameplay is, omdat het (kort) achteroverleunen en de arbeiders zien zwoegen altijd een plezier is geweest. O-)

Beeld en geluid:
Grafisch is het spel enorm veranderd ten aanzien van zijn voorgangers. Alles heeft een cartoon achtige vrolijke look, en in het veld heb je een zeer uitgebreid zicht. Zodra je inzoomt zie je een wereld aan detail. Zo kun je met een glimlach genieten van een gevecht, waar je troepen een kanon laden, saluerend aan de kant stappen en hun oren bedekken voor de explosie. Op grafisch gebied laat deze game zijn voorganger Rise of an Empire ver achter zich en lijkt het niet eens zo veel meer kracht van je pc te vragen! Echte bewijzen heb ik hier alleen niet voor, behalve mijn subjectiviteit :o

Het geluid van het spel is verdienstelijk, echter niet bijzonder. De muziek zet de sfeer van het tijdperk erg goed neer. Ook wordt er ingespeeld op de situatie. Als je een tijdje met en florerende economie zit en groeit wordt er een heroïsch thema neergezet. Gaat je tegenstander met rassen schreden vooruit is de moodswing meteen duidelijk. Helaas is er weinig diversiteit in de muziek, en er lijkt vaak 1 thema in loop te zijn gezet voor een map. Als je een uur of 2 bezig bent met dezelfde skirmish kan dit gaan vervelen of nogal vervelend in je hoofd gaat zitten ;) . Hier had wat mij betreft meer aandacht naar uit mogen zijn gegaan. En om even te gaan muggenziften: De muziek is ook geen Renaissance, maar lijkt meer invloeden van het Classicisme te bevatten wat zich toch wel een paar honderd jaar later afspeelde. Geen minpunt natuurlijk, want het blijft wel sfeervolle muziek, die goed bij de game past en aansluit.

Multiplayer:

Paths to a Kingdom richt zich vooral op het sociale aspect dat is te merken aan de multiplayer, waar je zelf maps kan hosten of kan joinen. En aan de andere kant kun je de pool in om voor een plek op de leaderboards te strijden. De leaderboards lijken vooralsnog niet voor iedereen weggelegd. Na een aantal games in de hiervoor toegewezen Empire mode sta ik nog steeds niet op de ranglijst. Meerdere spelers geven aan hier last van te hebben. Erg jammer dat dit met de release van de game niet goed voor elkaar is. Helemaal omdat er al een open bèta is geweest.
Een nieuwe toevoeging is het opvragen van een mentor en functioneren als een mentor voor beginnende spelers. Je kunt met de optie 'request a mentor' een vraag rond laten gaan langs spelers, zodat één van hen deze vraag via de chatfunctie kan beantwoorden. Andersom kun je er voor kiezen om een mentor te zijn. Je krijgt dan tijdens het spel een vraag in een scherm te zien, waarbij je kunt kiezen of je deze wil beantwoorden of niet. Het leuke hiervan is dat je beginners uit de brand kan helpen die even vastlopen. En zo kunnen vragen dus beantwoord worden zonder dat het spel onderbroken of afgesloten hoeft te worden (om bijvoorbeeld naar een forum te gaan). Zo kunnen mensen letterlijk al doende leren. De functie werkt erg goed. Een vraag komt bij één speler tegelijk terecht, zodat je niet honderd antwoorden terug krijgt. Ook heb ik al meegemaakt dat er discussie ontstaat over verschillende spelvormen, wat over en weer tot openbaringen leidt.
Ook kunnen perstaties gedeeld worden op Facebook voor het geval je daar waarde aan hecht }>

Conclusie:
Om maar even te beginnen bij de minpunten:
De muziek laat te wensen over, door een te klein aanbod voor een spel waar je vaak wat langere periodes mee bezig bent.
De besturing heeft ook kleine kinkjes in de kabel. Het toetsenbord voegt weinig toe en is niet vrij in te delen.
Ook zijn er nog problemen met de leaderboards, waardoor niet iedereen hier in opgenomen word, dit is waarschijnlijk een bug wat te patchen valt.
Maar dit zijn kleine problemen tegenover de geweldige veranderingen die de game met zich mee brengt.
Settlers 7: Paths to a Kingdom is een uitstekende toevoeging op de serie. Met een verfrissende gameplay, de vernieuwde graphics en de integratie van het internet door middel van leaderboards en mentorschappen is er genoeg nieuws om jezelf nog een hele tijd bezig te houden.
Dit alles zorgt voor een game die je vaker dan één keer oppakt, heerlijk voor gaat zitten op de luie zondagmiddag om jezelf te meten tegen andere spelers. En ik hoop ook dat er veel mensen zijn die zichzelf in de strijd mengen, zodat er veel te meten valt!

PS.:Ik heb al een tijd geen review voor een game geschreven. Het zou kunnen zijn dat het verhaal wat onsamenhangend is zonder dat ik dit nu doorheb. Feedback is altijd welkom! :)

Heb jij ook een The Settlers 7: Paths to a Kingdom, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Oh is het nog in beta? Ik mag toch wel verwachten dat als ik 40+ euro lap voor een game, dat ie in elk geval final is. Wat de muziek betreft, deze is niet schaars door afwezigheid, maar
door beperkte afwisseling waardoor je voor lange tijd hetzelfde stuk te horen krijgt. Gelukkig is het niet afwezig want je hebt gelijk: als er geen muziek is is het nog erger :).
Verder vind ik het handig om gebouwen te kunnen plaatsen door ze met een toets te selecteren, ipv een paar muisklikken. Niet dat snelheid dusdanig essentieel is dat je spel ermee staat of valt, maar een wat uitgebreider aanbod zou welkom zijn.
Zal deze punten ook wat duidelijker vertellen in de review zelf.
Stef is nog niet helemaal wakker :P
26 Maart is de releasedatum voor S7, en ja Beta's koop je normaal niet in de winkel ;)
Juist dat dacht ik ook! :P
Als je internet er kort uitvliegt, zal de game pauzeren en proberen opnieuw verbinding te maken (mits in singleplayer natuurlijk). Mocht dit niet lukken sluit de game af. Voor singleplayer heeft de game amper bandbreedte nodig. Voor multiplayer is het niet anders dan andere mp games
Bedankt. Blijft lastig hoor, dit soort restricties. Zeker omdat ik de lijn deel heb ik vrijwel geen controle over wat er gebeurt. Hmm. Nog maar even goed nadenken of ik deze game wil!
Inderdaad een zwaar klote oplossing. Heb het spel gekocht, maar me eigenlijk niet verdiept in deze 'online controle'.
Het is dus weer de gewone betalende consument die het lastig wordt gemaakt. Als er een gekraakte versie komt, ga ik die zeker gebruiken (heb toch een legale versie).
Ik begrijp dat je extra funcionaliteit voor singleplayer wil bieden, maar maak het in ieder geval mogelijk hiervan af te zien dan.
Je status wordt op dat moment wel opgeslagen, dus als de game afsluit kun je gewoon de internetverbinding weer tot stand brengen en de game hervatten.
Ik heb het spel gister voor 33 euro bij mediamarkt gekocht....weet niet waarom ze zo goedkoop zijn maar gelijk meegenomen. Had het spel al een tijdje op het oog.

Ik heb in het spel de graphics op 1280x1024 met meeste zaken op medium en sommige op high. Het speelt dan redelijk. Ik heb een amd 4000 single core, 2 gig mem en een ati 4850.

Ik ben het eens scruffy dat er keymapping in zou moeten zitten. Er gaat tijd verloren door het uit en inzoomen en autoscroll als je op een punt in de map klikt.
Ten eerste een goede review!

Ik heb hem eergisteravond ook gekocht bij Mediamarkt te Leeuwarden. Ik weet dat dit een franchise winkel is met een eigen ondernemer en dus lang niet altijd alle aanbiedingen landelijk heeft. In ieder geval weer even terug naar het spel "Settlers 7: Paths to a Kingdom".

Heb ik eindelijk mijn muis werkend gekregen houd het spel er na 15 min mee op. Hij leek vast te lopen tot ik de melding kreeg dat er geen verbinding meer was met de server. Sinds dien heeft het spel niet meer gewerkt! Dit vind ik echt slecht!

Over het spel moet ik zeggen dat het er wel heel er verfrissend uit ziet ten opzichte van de vorige delen. Grafisch is het leuk gemaakt beetje op een getekende manier zoals anno 1404. De eerste 15 minuten zagen er wel veel belovend uit en hoop dat het spel snel weer werkt. Echter heb ik 1 min punt gevonden maar die kan heel persoonlijk zijn.

Ik ben namelijk van mening dat ik als speler in een skirmishmode mijn eigen land moet beginnen. Heb er een hekel aan als alles al vast staat. BV het hoofdgebouw (kasteel) is al geplaatst met een X-aantal andere gebouwen. Ik vind dus dat je zelf lekker alles moet gaan regelen. Ook vind ik de skirmisch maps te standaard er zit geen verrassing element meer in omdat alles zichtbaar is en precies in de stappen verloopt als je zou denken.

Echter om het toch af te sluiten met een positief punt....
De gevechten zien er wel grappig uit! Voordat de zogenaamde "hel" los breekt gaan de soldaatje eerst elkaar beetje uitschelden en gebaren maken. er zitten meer grappige elementen in het spel maar dat is voor de personen met oog voor detail :)

[Reactie gewijzigd door Nieuwenhuis E. op 31 maart 2010 07:54]

Werkt het via Steam niet beter?
Als je via Steam speelt moet je toch nog steeds door de DRM server van Ubisoft heen lijkt me. Heb je dus 0 voordeel want dan kan je alsnog niet spelen ondanks de dubbele laag van DRM.
Leuke review, over je minpuntjes:

Niet geheel bugvrij - het is nog in beta hé ;)

Muziek is schaars- das inderdaad heel irritant, zonder muziek op de achtergrond wordt het al snel saai. Is eigenlijk bij veel simulatiespellen als bijv. Sim City etc. dat de muziek het spel versterkt.

Keymapping - waarom zou je dit graag willen, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...

Verder leuk om te lezen :)
Wat gebeurt er als tijdens het spel opeens je internet er kort uitvliegt? En wat merk je ervan als tijdens het gamen andere mensen heel hard gaan downloaden oid. Merk je dat in game?
Prima review, complimenten. Misschien een domme vraag, maar hoe zit het met de herspeelbaarheid in de Single player mode?
@ Swtimmer:
Ik heb het even nagezocht: Blue Byte geeft bij de systeemeisen aan dat een down en upstream van 33,6 Kbits/sec benodigd is. Bij multiplayer is dit 128 Kbits/sec down en up.

@Pierre: De campaign mode is niet voor herhaling vatbaar. Dit is echt alleen een tutorial. De singleplayer haalt de replaywaarde uit de Skirmishmode waar wel veel uren in kunnen zitten.
Ik kan dit spel op basis van de DRM alleen maar afraden. Ik heb een redundante internetverbinding (20Mbit ADSL en 60Mbit via de kabel) en ik krijg ELK LEVEL een "Server error: unable to start a map session". Hierna moet ik het spel x keer opnieuw opstarten om weer verder te kunnen (elke keer weer die fijne filmpjes e.d.).

De manier waarop DRM voor deze game geimplementeerd is, is echt kompleet belachelijk en buiten alle proporties. En uiteraard zijn het weer de legitieme gebruikers die er last van hebben.

Aangezien UBI deze DRM blijkbaar op alle nieuwe games toepast, zal ik zeker geen UBI games meer aanschaffen.

PS: ik heb het spel via Steam aangeschaft.
De eerste reviews beginnen binnen te druppelen:
Bit-tech
Games Radar

De moeilijkheidsgraad en DRM zijn toch de voornaamste struikelblokken voor dit Settlers deel. De kleinste fouten worden op de lange termijn afgestraft, het positioneren van je gebouwen en de verhoudingen tussen je resource-takken zijn zo scherp afgesteld dat je geen ruimte hebt om fouten te maken. Tja dan valt er nog wat van te zeggen dat dit spel genoeg geduld vereist aangezien je zelf niet continu bezig met het verplaatsen van je units, verkennen van de map, je leger opbouwen, etc. (zoals in de standaard RTS), de enige controle die je hebt is het plaatsen van gebouwen en dan moet je maar afwachten hoe het uitpakt.

Zelf ben ik nog aan het twijfelen of ik het zou kopen of niet.
tot nu toe heb ik het dus nog maar 15 min kunnen spelen! ik krijg van ubisoft geen reactie op de vraag wanneer er een update zal uitkomen of wanneer de problemen zijn opgelost. op het forum vna settlers blijven ook nu nog de kachten op lopen van personen die het spel hebben gekocht!

als ik dit wist zou ik hem niet per direct weer kopen!