Argon Alto4 Active (Wit)

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Argon Alto4 Active (Wit) Review

Daanmannetje 16 oktober 2018, laatste update op 16 oktober 2018, 1.639 views

Argon Alto4 Active (Wit)

Deze set moet je niet vergelijken met andere bluetooth speakers op de markt, want dan zou je het geluid tekort doen. De Argon wil de concurrentie aangaan met je stereo of Sonos installatie en doet dat niet onaardig, maar wat gebruikersgemak betreft voelt het niet als een product uit 2018.

Pluspunten

• Goed geluid, zowel hoog als laag
  • Stevige behuizing
  • Dubbele optische ingang

Minpunten

• Bluetooth ontvangst valt tegen
  • "domme" speaker
  • Geen 3.5mm aansluiting

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Full disclosure: Ik heb de luidspeakerset ontvangen, omdat ik meegedaan heb aan de Tweakers.net Oktobertestfest. Deze set wordt gesponsord door Hifi Klubben en ik mag de set houden na het schrijven van deze review, waarbij er verder geen voorwaarden gesteld worden aan de waarderingen die ik geef.

De Argon Alto 4 Active compacte luidsprekerset van (het huismerk van) Hifi Klubben, dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Ik ben zeker geen audiofiel, maar ik kan me behoorlijk ergeren aan slecht geluid, zoals er bijvoorbeeld uit het merendeel van de TVs komt. De speakers worden in de markt gezet als draadloze bluetooth speakers, maar juist de dubbele optische, analoge en draaitafel ingangen maken dit een veelzijdige set, die voor veel mensen met een kleine/middelgrote kamer prima zal voldoen.

Specificaties

Actieve tweewegluidsprekers met geïntegreerde stereoversterker
Basreflexconstructie
Geïntegreerde Bluetooth 4.0 met ondersteuning voor aptX
Tweeter: 0,75” softdome met neodym-magneetsysteem
Bas-/middentonen: 4”
Frequentiebereik: 80-20.000 Hz
Klasse D-versterker
Uitgangsvermogen: 2 x 40 watt (RMS)
Ingangen: 2 x optisch, stereo line-in (L/R RCA), draaitafel (MM)
Uitgang voor subwoofer (L/R)
Ingangsschakelaar op de achterkant (ook via afstandsbediening)

Geïntegreerde voeding met standaard energieverbruik: < 0,5 watt (met automatisch aanzetten van alle ingangen)
Afmetingen: 15,0 x 24,0 x 22,3 cm (inclusief stoffen voorkant en terminals) (BxHxD)
Gewicht: 7 kg (set)
Kleuren: Zwart, wit

Inclusief afstandsbediening
Let op: Luidsprekerkabel apart verkrijgbaar (om de twee luidsprekers onderling te verbinden), maar wel meegeleverd bij deze review-unit.

Unboxing, Inhoud

De Argon wordt geleverd in een grote doos en is goed ingepakt met piepschuim en extra beschermhoezen. Naast de speakers wordt de afstandsbediening, de frontjes (met magnetische bevestiging), de stroomkabel meegeleverd.
Verder zat in de doos een quickstart en een aantal rubber-pootjes. Hifi Klubben heeft ook een speaker-kabel meegeleverd, maar die zit er niet standaard bij (waarom niet is me een raadsel trouwens).

Algemene beoordeling

vormgeving
Deze speakers zijn mat spierwit en ik vind ze er erg netjes uit zien. Simpel en clean ontwerp, met een lichte ronding. Er is op het zicht geen manier om ze te bevestigen aan een beugel, dus gelukkig misstaan ze niet op een meubel of de vloer. De stoffen voorkant zit vast met magneten, dus wie hem zonder front wil gebruiken hoeft niet tegen lelijke montagegaten aan te kijken. Qua formaat zijn ze te vergelijken met de speakers van een mini hifi setje.
bouwkwaliteit en afwerking
De afwerking van de speakers is van een prima niveau. Ik heb ze niet ruw aangepakt, maar ik heb het idee dat het best tegen een stootje kan.
Een voordeel vind ik dat alle kabels los bevestigd zijn, dus makkelijk te vervangen mocht er toch iets kapot gaan.

De afstandsbediening is van goedkoop plastic en is erg licht. Het voelt wel stevig, dus ben niet bang dat het kapot is als het een keertje valt.
featureset
Argon omschrijft de set zelf als vervanging van een complete installatie, wat deels klopt. Ondanks het kleine formaat heeft Argon niet bezuinigd op het aantal aansluitingen zoals je terug kan zien in de specificaties.
Met name de dubbele optische ingang maakt het mogelijk om de set aan je TV en nog een 2e apparaat te koppelen.
Helaas bevat de Argon geen 3.5mm of HDMI ingang, waardoor een Chromecast/Chromecast Audio/Amazon Echo Dot direct aansluiten niet mogelijk is, wat de set op een goedkope wijze een stuk "slimmer" zou maken.

Bluetooth op de Argon werkt zoals op elke andere Bluetooth speaker, maar heeft een voordeel dat verbinden altijd mogelijk is, ook al staat de speakerset op standby.
Hij schakelt in dat geval automatisch aan, wat ook gebeurt als er geluid over de optische ingangen komt.
Het bereik is me wel tegengevallen, want als ik een meter of 6-7 van de set loop naar de keuken, begint muziek al te stotteren.

Volume aanpassen kan met de meegeleverde afstandsbediening of de meeste Samsung & Sony afstandsbedieningen (volgende de handleiding). Gelukkig past mijn LG TV het volume via de optische uitgang ook aan, waardoor ik de Argon afstandsbediening nauwelijks gebruikt heb.
Dit laatste werkte niet altijd, maar denk dat dat waarschijnlijk eerder aan de LG ligt dan aan de Argon set.

Schakelen van input kan enkel met de meegeleverde afstandsbediening.

Geluidskwaliteit

Ik heb geen professioneel gehoor of apparatuur, dus ik heb het geluid met name vergeleken met wat ik tot mijn beschikking had:
- Sonos Play:1
- Sony HT-CT370 Soundbar + draadloze subwoofer
- LG TV
- Samsung S8
Muziek
Omdat de Play:1 en Sony Soundbar ook zo rond de 200 euro kosten, denk ik dat het een redelijke vergelijking is. Wel is het natuurlijk zo dat Sonos via Wifi muziek afspeelt en ik de Sony en Argon via bluetooth Spotify heb laten streamen.
Ik heb geprobeerd dit te omzeilen door Spotify te streamen naar de speaker/soundbar via een Chromecast en de TV, maar dat klonk verschrikkelijk dof.
Cijfers zijn volledig subjectief en zijn de waardering van mijn vrouw en mijzelf.
De Sony is ingesteld op automatisch (clearaudio+) met de subwoofer op +6 (van 0-10).

Zoals jullie zien ontlopen de 3 elkaar niet veel. Uiteindelijk is de soundbar de winnaar, maar dat is vooral de subwoofer aan te rekenen, met name bij de elektronische en hardere muziek soorten. Bij bijvoorbeeld country is het te overheersend en het geluid in het midden-gebied moet het echt wel afleggen tegen de andere 2.

De Sonos heeft een warmer geluid en doet het overall gezien erg goed. De hoge tonen komen wel minder goed uit de voeten en kunnen wat dof overkomen. De bas valt mij ontzettend mee voor zo'n klein apparaat.

De Argon komt wat mij betreft goed uit de test. Hij klinkt mij wat helderder dan de Sonos, al zullen sommige dat misschien als scheller bestempelen. Daarnaast is het de enige speaker uit de test met echt stereo geluid, wat voor muziek natuurlijk wel een enorme plus is.
Ook heb ik het idee dat bij een hoog volume (lees: standje ruzie met de buren) de Argon het minst vervormd.
Film en TV
Ik ga hier een stuk korter over schrijven, want hier waren mijn vrouw en ik het een stuk sneller over eens. Bij actie films gaat onze voorkeur uit naar de soundbar/subwoofer, want de bas helpt toch wel met de beleving.

Met conversaties & overall wint de Argon, die inmiddels de standaard is bij de TV.
De TV kan ze ook beide tegelijk aansturen voor het beste geluid, maar dat krijg ik helaas niet synchroon.
Gaming
Ik heb geen console, dus gamen heb ik niet gedaan, maar heb wel enkele YouTube filmpjes van gamers bekeken. Hier eigenlijk dezelfde conclusie als bij films en TV: Hou je van schieten en knallen, zorg voor iets met een subwoofer. Speel je FIFA, ga voor de Argon.

Zoek je een simpele speakerset voor rond de 200 euro, met een goed geluid, in plaats van een kleine stereo installatie of soundbar, kan ik deze set zeker aanraden.
Out of the box is het geluid voor de meeste doelen goed te noemen, gelukkig ook maar, want het er is geen equalizer mogelijkheid. Ook als Bluetooth speaker verslaat het qua geluid veruit de meeste draagbare speakers, maar doordat je ze niet mee kan nemen is het beperkte bereik van Bluetooth wel erg storend.
Als je nog ergens een subwoofer hebt liggen zal deze set de concurrentie zeker wel verslaan.

Zoek je iets meer in je systeem, dan zou ik verder kijken. Het gesprek aan een equalizer kan ik nog overzien, maar voor hetzelfde geld koop ik ook een Sonos One, met alle voordelen van een wifi-enabled multi-room systeem, apps, stembediening en erg goed geluid.

Heb jij ook een Argon Alto4 Active (Wit)?

Dank je wel voor de goed geschreven lekker weglezende review.
Op deze manier zie ik uit naar je volgende review!! _/-\o_ _/-\o_
Dank je! Dit is mijn eerste "echte" review en dan al een _/-\o_ , ik ben blij.
Prima review inderdaad. Misschien een mooi setje voor bij mijn pc.
voor een PC is het inderdaad een prima setje. Let wel op dat je geen 3.5mm aansluiting hebt, maar als je PC een optische uitgang heeft is dat geen probleem natuurlijk.
Heb zelf de Argon Forte A5.
Deze verbonden via een chromecast en toslink mini jack kabel met m'n google home mini.
Werkt als een dolle en mooi geluid.

In de toekomst misschien op andere kamers de Forte A4 of deze Alto4 of 5 in de keuken en op slaapkamer van m'n dochter.

Bluetooth ook geprobeerd, werkte in mijn geval goed, maar kwaliteit is minder dan met een chromecast. De google home zal in ieder geval geen AptX ondersteunen verwacht ik.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones